Näinpä. Tosin valitettavasti on todettava, ettei mikään tule muuttumaan nykyisellä hallituksella ja tuskin millään muullakaan kokoonpanolla tulevaisuudessa......
......Ja mitään kansallisia toimia on ihan turha odotella, hallitus kumartaa EU:n suuntaan ja pyllistää Suomi-neidon ja kansalaisten hyvinvoinnille ja eduille.
Tähän nopeasti; kyllä niitä kansallisia toimia voi odotella. Sanotaanko nyt vaikka niin, että ns. poliittinen ohjaus on tällä hetkellä - ja varmaankin lähitulevaisuudessakin - melkoisen aktiivista tämän "pakolaiskriisin" kanssa tekemisissä olevien ministeriöiden suuntaan. Uutisia ja tiedotteita asian suhteen on jo jonkin verran tullut uloskin, viimeksi ilmoitettiin että perheenyhdistämisen kriteeristöä tullaan edelleen tiukentamaan. Eduskuntaan esitys tuodaan keväällä 2016, joten kaikkien niiden osalta, jotka ovat tulleet maahan ja hakeneet turvapaikkaa tämän vuoden aikana, tullaan menemään tämän tiukentuneen kriteeeristön mukaan. Mikäli eduskunta sen hyväksyy. Ja miksei hyväksyisi. Hallituspuolueilla on riittävä enemmistö.
Edellinen tiukennus, varsin tarpeellinen sellainen, astui ulkomaalaislaissa voimaan 1. heinäkuuta. Tuolloin tiukkeni mm. kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden mahdollisuudet jäädä maahan (jos kieltäytyy lähtemästä maasta vapaaehtoisesti) ns. b-luvalla. Nyt mahdollisuudet kikkailla tämän kautta ovat oleellisesti pienemmät. Tässä on toisaalta sellainen negatiivinen puoli, että se mahdollisesti lisää maassa ilman lupaa oleskelevien, l. paperittomien määrää, ja se taas on harmaan talouden ja yleisen turvallisuuden näkökulmasta taas riskitekijä.
Migri päivittää tämän syksyn aikana turvallisuusarvioitaan Irakin ja Somalian osalta. On hyvin mahdollista, että esimerkiksi Bagdadin alueen kohdalta arvio muuttuu. Turvallisuusarviot kun ovat aina likipitäen kokonaan subjektiivisia, ja vaikka en ole asiasta varma / saanut tästä faktatietoa, niin voi hyvinkin olla, että poliittisella ohjauksella asiaan saatetaan vaikuttaa. Ruotsihan arvioi alueen turvalliseksi. Myös Somalian eri alueiden suhteen muutoksia arvioissa voi tulla.
Lopuksi vielä villi arvaus. En olisi kamalan yllättynyt, jos turvapaikanhakijoiden sosiaaliturvaan tulee (heikentäviä) muutoksia. Tämä on perustuslain kannalta hieman ongelmallista, kuten asiasta käyty keskustelu on osoittanut, mutta eiköhän tähänkin konstit keksitä.
Jos toivoa saa, niin kahteen asiaan voisi tarttua hanakammin: Ensinnäkin ihmissalakuljetukseen EU-tasolla. Tälta kuvottavalta paskasakilta pitää kirjaimellisesti ampua paskat housuun ja veneet upoksiin. Ja päälle erittäin ankarat rangaistukset. Tämä on ennenkaikkea tahdosta kiinni, välineet ja miehet asian suorittamiseen löytyy EU:n alueelta varmasti.
Toinen on kotouttamistoimien tehostaminen ja uudistaminen niiden osalta, jotka maahan jäävät. Kun kerran sen tosiasian kanssa pitää elää, että maahamme on jäämässä melkoinen määärä kotoutettavaa, niin tehdään se sitten kunnolla ja niin, että maahanmuuttajista olisi maallemme (ja heille itselleen) jotakin hyötyä. Syrjäytynyt mamu on huono homma maalle ja hänelle itselleen.
Nyt loppui aika, palaan vielä tähän myöhemmin.
Se vielä ylläolevasta, että se on kirjoitettu kiireellä, vaillinnaisesti ja sanavalintoja sen kummemmin pohtimatta, toivottavasti kuitenkin pointtini tuli esille. Ja se voi hyvinkin olla virheellinenkin. Oma näkemys vain.