Valtion tuloveroasteikko? Ei kai noilla tuloilla makseta valtionveroa.
20% kunnallisvero tekisi 1500€ tuloilla 300€ veroa mutta jotenkin luulen ettei noilla tuloilla makseta niin paljoa. Tietoa asiasta minulla ei ole. Joskus luin US Puheenvuoroista, eräs kirjoittaja kertoi saavansa työmarkkinatukea (vähän alle 700€ kk) ja ennakkopidätysprossa oli kertomansa mukaan 20%. Ei kertonut mikä on lopullinen prossa mutta ei ollut valinnut prosenttia itse vaan se oli laitettu siihen viranomaisen toimesta.
Ja kaikki tuo edellinen ei ollut viestini pointti joskin osasin arvata että noihin lukemiin sinä tartut ja väistät pääaiheen: jos palkansaaja maksaa enemmän veroa kuin saa asumistukea niin tavallaanhan se ei edes ole tuki. Tietty se maksettu vero voi sisältää eläketurvaa tms jonka maksaminen on eri asia kuin osallistuminen esim infran rahoittamiseen.
"Esimerkiksi vuonna 2021 kunnallisveroa aletaan maksaa vasta noin 16 120 euron palkkatuloista, ja 25 000 euronkin vuosipalkalla kunnallisveroa maksetaan keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla (20,02 %) 8,3 prosenttia ja 40 000 euron vuosipalkalla 16,4 prosenttia[1]. Näin ollen kunnallisvero on efektiivisesti progressiivinen vero eikä tasavero, toisin kuin saatetaan mieltää[4]."
Wikipediasta.