Pidin lähinnä säälittävänä ja kuvottavana sitä väkivallalla mussuttelua mitä Halis ja hännystelijät harrastivat.
Pohdin tätä joskus, kun luin noita Halla-ahon tekstejä. Mä näin asian niin, että valtamediassa vaiettiin maahanmuuttajien tekemistä rötöksistä, ja tämä oli suora seuraus siihen (en kylläkään tiedä, mitä nämä hännystelijät ovat kirjoittaneet, mua ei joku hommaforum tms. ole juuri napannut). Erilaisten rötösten julkituominen toi tiettyjen väitteiden osalta "lihaa luiden ympärille", ja ne olivat sikäli perusteltuja. Jos tekstit olisi kirjoitettu verifioimatta väkivaltaa/rikoksia, olisi kirjoituksilla ollut paljon vähemmän painoarvoa. Silloin Halla-aho olisi leimattu tyhjän puhujaksi, joka nyt on "kuullut Esson baarista juttuja", ja levittelee niitä totena. Itse en useinkaan viitsinyt klikata niitä linkkejä, joilla verifioitiin se, mitä oltiin sanomassa. Mulle riitti se, että ne linkit olivat siellä, jotta olisin halutessani voinut todentaa esimerkkien olevan reaalimaailmasta eikä jostain nettihuhusta. Ja toki, Halla-aho ymmärsi hyvin, ettei yksittäinen väkivallanteon linkki aiheuta lukijoissa kovin kummoisia, mutta kokonaisuus, kun niitä kirjoituksia olikin sitten satoja, vaikutti. Ja tässä on se pointti: jos JH-a olisi linkannut yhdestä rötöksestä, niin se olisi ollut "yksittäistapaus", kun taas näitä yksittäistapauksia tuli paljon, JH-a:n kirjoittamisen tavoite, oman (subjektiiviseen) näkemykseensä perustuvan kokonaiskuvan luominen vallitsevasta ympäristöstä, edellytti monien rötösten linkkaamista. Tietysti osa kirjoitusten lukijoista (minäkin) pohti, oliko ihan kaikki linkkaukset tarpeen, siis kirjoittamaasi "väkivallalla mussuttelua".
Reaktio-vastareaktio-vastareaktion vastareaktio...
Joskus 10-15 vuotta sitten ajauduin baarissa keskusteluun jonkun Hesarin toimittajan kanssa. Kysyin silloin, että ettekö te ymmärrä siellä toimituksessa, että uutisointinne liittyen Halla-ahoon on niin yksipuolista, että se herättää enemmänkin vain vastareaktioita. Joka kerran, kun kirjoitatte Halla-ahosta, se saa 50 ääntä lisää seuraavissa vaaleissa. Sanavalmis toimittaja oli hetken hiljaa. Aivojen raksutuksen suorastaan kuuli. Tuntui siltä, kuin olisin tökännyt nuppineulalla toimittajan kuplaan reiän. Jotenkin minusta tuntui, että tuo osuus "vastareaktio" oli jäänyt asiassa, johon suhtautui tunteella, vähälle huomiolle. Niinhän meille kullekin toisinaan käy, myös mulle.
Mutta tämä on niin muna vs. kana.
Jos maahanmuuttajien rötöksistä kerrotaan: -> luodaan negatiivisia stereotypioita. Jos niistä ei kerrota, luodaan (ainakin pitkällä aikavälillä) tilanne, jossa valtamedian uutisointiin suhtaudutaan vähän kuin Pravdaan aikanaan Neuvostoliitossa: "fake news". Ja tähän bonuksena se, että nettiaikana sensurointi on pirun vaikeaa. Joku keskiväli olisi tässäkin hyvä. Ja, minun mielestäni, valtamedia on jonkin sortin keskivälin tässä löytänytkin.
Halla-ahon 15 vuotta sitten kirjoittamien tekstien arvioiminen nykyisin, muistamatta silloista valtamedian itsesensuuria aiheesta, on älyllistä epärehellisyyttä. Ne kirjoitukset ovat aikaansa sidottuja, ja sellaisina niitä tulisi myös nykyään arvioida. Toki muistaen, että tietyt sanat, kuten musulmaani tms. olivat jo silloin pannassa asialliseen ajatustenvaihtoon pyrkiviltä kirjoittajilta. JH-a olisi pystynyt parempaan. Ja myöhempinä vuosina hän onkin siistinyt kieltään. JH-a:lle taisi käydä kuten tuolle em. toimittajalle: tunne vei mukanaan, huomionhakuisuus / oman agendan "paremmuus" oli korostettua, ja vastareaktioiden määrä ns. "normilukijoiden" kohdalla jäi huomaamatta. Hän kun luuli olevansa se vastareaktio, (jota siis tietyllä tavoin olikin).
Muokattu: typo