Lehtitietojen varassa ollaan itse kukin. Onko siis aukotonta faktaa ettei kyseessä voi olla kunniamurha, jos tekijä tappaa myös itsensä? Ainakaan Wikipediasta en sitä mainintaa löytänyt.
Keskustelun aiheena on siis se, että pitääkö "suvaitsevaiston" järjestää mielenosoitus tms tämän Hämeenlinnan henkirikoksen takia. Ihan vaan yleisenä muistutuksena, Ei mitään henkilökohtaista.
En tiedä kunniamurha -termin tarkkaa määritelmää tai onko sellaista ylipäänsä olemassa. Jos tämä hämeenlinnan tapaus on kunniamurha, niin se ratkaisee
@Jannacci n ongelman. Tämä teko menee samaan kategoriaan kantisten perhesurmiksi usein kutsuttujen tapausten kanssa. Perhesurmia vastaan "suvaitsevaisto" on tietysti mieltä osoittanutkin.
Voisi tietysti argumentoida myös, että tämä murha on naiseen kohdistuvaa väkivaltaa, mikä on vasemmiston erityinen lemmikki ja mitä vastaan mieltä on osoitettu useinkin.
Tämä teko on siis "suvaitsevaistonkin" taholta useaan kertaan mielenosoituksilla tuomittu. Kun "suvaitsevaisto" tuomitsee perhesurmat, se tuomitsee kaikki perhesurmat. Oli ne sitten kantisten tai mamujen tekemiä. Ei tarvitse siis erikseen tuomita mamun tekemää murhaa.
Rasistit ovat eri mieltä. Rasistien mielestä tämä tapaus on täysin erilainen, Tekijä on muslimi, turvapaikanhakija ja ihonvärikin on riittävä tumma, joten rasistin mielestä tämä teko pitää tuomita ihan erikseen. Sitä ei voi verrata valkoihoisen kantasuomalaisen tekemään henkirikokseen. Ja kyllähän rasisti saa näin toimia. Mutta yhä edelleen, jos rasisti haluaa osoittaa mieltään mamujen tekemiä murhia kohtaan, niin rasistien pitää tehdä se ihan itse.
Entä jos lähtökohtaisesti vastustaa väkivaltaa, niin näetkö silloin syytä mielenosoituksin korostaa "natsien" tekemää väkivaltaa?
Mun mielestä olisi kummallisen spesifistä lähteä osoittamaan mieltä vain natsien tekemää väkivaltaa vastaan. En siis näe syytä tuollaiseen mielenosoitukseen. Mutta ihan niinkuin rasisitien kohdalla, ihan vapaasti saa järjestää tuollaisenkin mielenosoituksen, jos siltä tuntuu.
Jos nyt sitten olisi sellainen tilanne, että aina natsien väkivaltaillessa joku vaatisi persuketjussa, että persujen pitäisi järjestää mielenosoitus tätä natsien väkivaltaa vastaan, niin minä kyllä jossain vaiheessa kyllästyisin ja sanoisin sille nimimerkille, että "mitäs jos järjestäisit natsimielenosoituksesi ihan itse". Mahtaisikohan nimimerkit
@Jannacci ,
@paki77 ,
@Metukka ,
@T1971 yms tulla keskusteluun mukaan keksimään yksityiskohtia tuosta natsiväkivallasta, mikä erottaa sen kaikesta muusta väkivallasta, minkä perusteella persujen kyllä pitäisi järjestää se mielenosoitus?