Mielenkiintoinen dokumentti ja yllättävän paljon erinäköistä materiaalia on saatu kuvattua jo tuohon aikaan. Oikeastaan sellaista oikeasti merkittävää ja kiinnostavaa jopa paljon enemmän, kuin tänä markkinointijargonin ja hymistelyn luvattuna vuosituhantena. Kimi haraa sentään edes vastaan, mutta kohta on vain mukavia kovalaisenheikkejä jäljellä.
Sen verran nuorta polvea itsekin olen, että paljon tuli uutta tietoa dokkarissa ja mm. nuoren Barrichellon ilmestyminen toi kyllä hymyn huulille. Sen sijaan erityisesti Donnellin karmaiseva onnettomuus ei paljoa hymyilyttänyt, näytti käsittämättömän pahalta. En olisi uskonut, jos veikata olisi pitänyt, että siitä hengissä selvisi. Samoin Barrichellon ilmalento oli erittäin hurjan näköinen. Tuokin oli uutta, että Sennasta ei muita vammoja löytynyt laisinkaan - yksi traagisimmista onnettomuuksista ikinä (yksittäisestä ihmisestä puhuttaessa, WTC-iskut yms. sitten erikseen). Kuvaavaa, että esimerkiksi äitini, joka ei todellakaan ole urheiluihminen totesi tuossa jokunen vuosi sitten edelleen muistavansa tapahtumapaikan ja -ajan. Lisäksi hän soitti eilen ja muistutti että olinko huomannut kyseisen dokkarin tulevan, aikoi itsekin nauhoittaa. Toisaalta juuri Imolan takia Senna on legenda.
FIA:n pj Balestre vaikutti totisesti mulkvistilta. Äksy diktaattori, Bernie Ecclestonekin vaikuttaa melkein sympaattiselta, kun Balestre luo kontrastia. Toisaalta olen myös saanut sen käsityksen, että Senna osasi olla melkoisen vaikea ja ikävä henkilö ja vaikka dokumentti piirtääkin erilaista kuvaa olisi mukava kuulla myös muita laajempia näkemyksiä tuosta ajasta. Mustavalkoista kun ei ole mikään, näinhän se on tuolloinkin ollut.
Muista dokumentissa sivutuista asioista todettava, että harmillista että Ferrari on muuttanut täysin käytäntöään tuosta ajasta. Prost sai fudut, kun meni avautumaan kalustostaan. Nykyään Alonso saa moittia kalustoa ja työntekijöitä aivan vapaasti ja vaatia aina vain heiltä lisää. Mikään ei riitä ja vika löytyy käytännössä aina tiimistä, vaikka mies saa ja on saanut 100% panostuksen Massan kustannuksella jo reilun kolmen vuoden ajan. Pelottava Räikkönen kultaisella Santanderin halauksella pois tieltä vielä jo ennen tätä.
Jos sitten siirtyisi tähän nykyaikaan, niin täytyy sanoa, että HUH HUH mikä startti kaudelle! Odoteltava silti vielä 3-4 kilpailua lisää ennen kuin todella voi sanoa, onko Räikkösellä realistisia mahdollisuuksia jopa toiseen MM-titteliin. Eiköhän tästä joka tapauksessa tule mielenkiintoinen setti viime vuoden tyyliin. Williams on vain turhauttavan heikon oloinen Bottaksen kannalta, Maldonadon lyöminen saattaa jäädä ainoaksi mahdollisuudeksi osoittaa potentiaali. Maldonadoa tunnutaan hieman aliarvioivan, kaveri on GP-voittaja ja useasti aika-ajoissa osoittanut nopeuttaan. Varsin paljon yhteistä Grosjeanin kanssa. Molemmilla myös mainio rekordi pienemmistä luokista. Eivät he tuolla ylhäällä pelkän rahan voimalla ole. Merkittäviä puutteita molemmilla toki on, ja Bottaksen on kyettävä Maldonado lyömään, jos mielii edes Kovalaisen pituisen uran tehdä, Räikkösestä puhumattakaan. No, toista Kimi Räikköstähän ei kyllä ikinä synnykään - ei Suomeen eikä muualle. ;)
Jos vielä kuskeista sen verran, että jotenkin on viime vuosina selkeästi ollut nähtävissä merkittävä ero vanhan ja uuden sukupolven välillä. Vai olisiko pelkkää kokemuksen vaikutusta? Lajia ja elämää pidempään nähneet ehkä osaavat vastata, ja onhan tätä asiaa jatkoajankin ketjuissa puitu. Asia on siis se, kuinka siististi ja tarkasti kilpaillen erityisesti ryhmä Räikkönen-Button-Alonso osaa vetää tuolla. Kun uudet huimapäät Grosjena-Maldonado-Sutil-Perez kolistelevat ja töhöilevät jatkuvasti ja jokainen ohitus ja lähtö pelottaa heidän osaltaan, jos omia suosikkeja on kamppailemassa heidän kanssaan. On myönnettävä, että toisaalta porukan kokenein kuski iällä mitattuna, Webber on kunnostautunut myös kontakteissa Red Bull-aikanaan. Ja Schumistakin muodostui kolariherkkä kaveri paluunsa jälkeen, ehkä ikää oli jo sitten liikaa ja toisaalta ei ollut tottunut Ferrarilla kamppailemaan liiemmin tiukassa keskikastissa. Mutta hienoa, että esimerkiksi Kimin nopeaa, mutta tarkkaa ajoa pääsee ainakin vielä tämän vuoden katselemaan.