Yksin oot sinä ihminen mielipiteesi kanssa

  • 55 269
  • 362
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Eivät kyllä ole parempia hampaille. Haitallisin osa on fosfori/sitruunahappo, joka laskee suun pH:ta haitallisen alas.
Meikäläinen ollu aina melko paska kemiassa, joten kiitos tästä valistuksesta! Oon aina kuvitellut ajattelevani loogisesti, että sokeri ois se kaiken pahan alku ja juuri hampaiden kunnolle.

Sen verran nykysin tajuun minäkin kemiasta, että ihan selkeesti sen on oltava tuon fosfori/sitruunahapon happamuusaste, joka tekee hallaa hampaille. Eikös se pH arvo mitannutkin juuri sitä?
 

sinikettu

Jäsen
Meikäläinen ollu aina melko paska kemiassa, joten kiitos tästä valistuksesta! Oon aina kuvitellut ajattelevani loogisesti, että sokeri ois se kaiken pahan alku ja juuri hampaiden kunnolle.
Saattaa olla pieni vaikutus sokerilla, mutta mutulla yli 90 % haitallisesta vaikutuksesta syntyy happamuudesta. Käytännössä tuskin siis on mitään eroa sokerilimsoilla ja lighteilla hampaiden suhteen.

Sen verran nykysin tajuun minäkin kemiasta, että ihan selkeesti sen on oltava tuon fosfori/sitruunahapon happamuusaste, joka tekee hallaa hampaille. Eikös se pH arvo mitannutkin juuri sitä?
Joo. Alhainen pH on hapan ja korkea pH emäksinen. 0-14 asteikolla yleensä mitataan, jossa 7 on neutraali, <7 hapan ja >7 emäksinen.
.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten oma mielipiteeni: Suomalaiset on kansana ihan liian mukavuudenhaluisia ja kaavoihin jumittuneita, koetaan erilaisuus ja tavoista poikkeaminen usein huonona asiana. Ei mikään ihme, et kansainvälinen musiikkibisnes elää ja kukoistaa paljon paremmin tuolla meidän länsinaapurissamme.

Ruotsilla on tuo musiikkipuolen tuotantokoneisto ihan poikkeuksellisessa lyönnissä koko maailmaakin ajatellen vissiin. Syitä miksi tämä poikkeus ilmenee Ruotsissa muttei Suomessa on varmaan 400-500 kpl, eikä yhden tai kahden tekijän (mukavuudenhalu ja muutosvastaisuus) muuttaminen varmaan riittäisi vielä aseman keikauttamiseen.

Sinänsähän suomalainen kulttuuri on kyllä jotenkin jännempää ja uusia uria aukovampaa kuin ruotsalainen. Suomessa on kaikki saunomiset, eukonkannot ja suopotkupallot, mitkä kansainvälisesti katsoen on erikoisuuksia/hulluutta. Ruotsilla on maailman turvallisimmat autot ja Ikean lihapullat. Ja musiikin puolella Ruotsin euroviisuvoittajissa on Abbaa ja Carolaa, ja mikä se viimeisin kaunis poika nyt oli, jotka ovat viimeisen päälle kovia ja osaavia ammattilaisia (mutta hieman tylsiä ja sisäsiistejä). Suomella on naamioitu hirviö Lordi.
 

sinikettu

Jäsen
Sinänsähän suomalainen kulttuuri on kyllä jotenkin jännempää ja uusia uria aukovampaa kuin ruotsalainen. Suomessa on kaikki saunomiset, eukonkannot ja suopotkupallot, mitkä kansainvälisesti katsoen on erikoisuuksia/hulluutta. Ruotsilla on maailman turvallisimmat autot ja Ikean lihapullat. Ja musiikin puolella Ruotsin euroviisuvoittajissa on Abbaa ja Carolaa, ja mikä se viimeisin kaunis poika nyt oli, jotka ovat viimeisen päälle kovia ja osaavia ammattilaisia (mutta hieman tylsiä ja sisäsiistejä). Suomella on naamioitu hirviö Lordi.
Ruotsalaiset ovat avoimia, halajavat uusia kokemuksia ja tuttavuuksia sekä ovat ylipäänsäkin ulospäin suuntautuneita. Suomessa on totuttu ottamaan hanuriin muilta kansoilta ja vetäytymään vitutukseen saunan puolelle viinan kera.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Täähän on näin:

Sinänsähän suomalainen kulttuuri on kyllä jotenkin jännempää ja uusia uria aukovampaa kuin ruotsalainen. Suomessa on kaikki saunomiset, eukonkannot ja suopotkupallot, mitkä kansainvälisesti katsoen on erikoisuuksia/hulluutta. Ruotsilla on maailman turvallisimmat autot ja Ikean lihapullat. Ja musiikin puolella Ruotsin euroviisuvoittajissa on Abbaa ja Carolaa, ja mikä se viimeisin kaunis poika nyt oli, jotka ovat viimeisen päälle kovia ja osaavia ammattilaisia (mutta hieman tylsiä ja sisäsiistejä). Suomella on naamioitu hirviö Lordi.

Hienoo olla samaa mieltä. Vaikka diggaan kyl Ikean lihapullista.

Hanoi Rocks, Nighwish, Children Of Bodom, Stone jne. Täällä on synkkää! Tosin ei Hanoi Rocks oo synkkä. U get the point.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kun kehun tielle on menty niin voi voi kun ihailen tätä lausetta:

Suomessa on totuttu ottamaan hanuriin muilta kansoilta ja vetäytymään vitutukseen saunan puolelle viinan kera.

Sen tuntee, että mela on perseessä. Lienenkä yksin mielipiteeni kanssa? Mulla ei oo kyllä koskaan ollut parrua sontaluukussa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Naisasiaketjun perusteella kemioita tarvittaisiin tosiaan lisää.
Hei tää oli hyvä :D

Ruotsalaiset ovat avoimia, halajavat uusia kokemuksia ja tuttavuuksia sekä ovat ylipäänsäkin ulospäin suuntautuneita. Suomessa on totuttu ottamaan hanuriin muilta kansoilta ja vetäytymään vitutukseen saunan puolelle viinan kera.
Tässäpä se tuli aika hyvin tiivistetyksi ero suomalaisten ja ruotsalaisten välillä. Jollain tasolla tuon jo tiesinkin, mutten osannut pukea sanoiksi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ruotsalaisilla on onneksi norjalaiset ristinään vaikka onhan siinä vuoristoa välissä. Vuorten yli astmapiippujen savu nousee.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On lukuisia mainiota hanuristeja Suomen historiassa. En tunne juurikaan vastaavia ulkomaanpellejä. Jotain zydeco- jne. kaksrivisen näpelöijiä, mutta kunnon Säkkijärven polka-meininkiä ei mistään muualta löydä. Suomi on the bestist maa. Suomalaiset on the bestis man.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen varmaan yksin mielipiteeni kanssa mutta jos joku sanoo että kansankodissa on melkein kaikki asiat paremmin kuin täällä Härmässä, niin se on mitä haisevinta paskapuhetta.

Niin no. Tässä pitää pikku hiljaa alkaa pohtia MM-kisaretkeä. Olen jossain ryssien IC-junassa samaan aikaan, kun hurrit mittelevät taitojaan Saksaa vastaan. Toivottavasti luvattu wifi toimii.

Mielummin olisin kyllä stadionilla katsomassa Suomea.

Kyllä niillä vain on asiat paremmin.
 

sinikettu

Jäsen
Oikeastaanhan tuo menee toisinpäin. Eli ilman fysiikkaa ei ole kemiaa. Ja ilman matematiikkaa ei ole fysiikkaa. Ja vaikka nörtti tietäisikin kaiken niin se ei saa pildeä.
Elon Musk takuuvarmasti saa, niin fysiikalla kuin kemiallakin.

Fysiikan ja kemian puolella on muuten aivan ...keleen laadukkaita naaraita yliopiston puolella opiskelemassa. Tosin suurin osa heistä lienee siellä varavaihtoehtoina opiskelemassa, kun samalla yrittävät päästä esimerkiksi lääketieteen tai ravitsemustieteen puolelle.
 
Niin no. Tässä pitää pikku hiljaa alkaa pohtia MM-kisaretkeä. Olen jossain ryssien IC-junassa samaan aikaan, kun hurrit mittelevät taitojaan Saksaa vastaan. Toivottavasti luvattu wifi toimii.

Mielummin olisin kyllä stadionilla katsomassa Suomea.

Kyllä niillä vain on asiat paremmin.

Minä olisin mieluummin katsomassa Ruotsin joukkueen peliä, sillä sinne ovat käsittääkseni työläiset ja pukeutumistrendeistä tietämättömätkin tervetulleita, toisin kuin Suomen futisjoukkueen matseihin. Yhdyssanasäännötkin pitäisi hallita, jotta Huuhkajia voisi mennä katsomaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä olisin mieluummin katsomassa Ruotsin joukkueen peliä, sillä sinne ovat käsittääkseni työläiset ja pukeutumistrendeistä tietämättömätkin tervetulleita, toisin kuin Suomen futisjoukkueen matseihin. Yhdyssanasäännötkin pitäisi hallita, jotta Huuhkajia voisi mennä katsomaan.

Olin Berliinin olympiastadionilla, kun Ruotsi nousi 4-0 -> 4-4 MM-karsinnassa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Yksikään puhtaasti FPS-peli ei herätä minussa minkään sortin mielenkiintoa, sillä itse en saa toisten virtuaalisesta ampumisesta juuri mitään kiksejä. Tosin pelatkoon ken tykkää :D Varmasti monen etenki miespuolisen mielestä aseet on siistei, mut mä ite eläisin mieluummin universumissa jossa tuhoaseita ei olis ikinä keksitty.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Yksikään puhtaasti FPS-peli ei herätä minussa minkään sortin mielenkiintoa, sillä itse en saa toisten virtuaalisesta ampumisesta juuri mitään kiksejä. Tosin pelatkoon ken tykkää :D Varmasti monen etenki miespuolisen mielestä aseet on siistei, mut mä ite eläisin mieluummin universumissa jossa tuhoaseita ei olis ikinä keksitty.

Luulin, että tässä puhuttiin vorssalaisesta jääkiekkoilusta. Vorssa on hieno kaupunki.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En nyt taida olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta minusta tämä panda-kaksikko Lumi ja pyry eli lumipyry olisi saanut pysyä Kiinassa. Kiitos ei "pandakarhudiplomatialle".
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Yksikään puhtaasti FPS-peli ei herätä minussa minkään sortin mielenkiintoa, sillä itse en saa toisten virtuaalisesta ampumisesta juuri mitään kiksejä. Tosin pelatkoon ken tykkää :D Varmasti monen etenki miespuolisen mielestä aseet on siistei, mut mä ite eläisin mieluummin universumissa jossa tuhoaseita ei olis ikinä keksitty.
Et ole ainoa, joka ajattelee näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös