Tedin ei nyt kannattaisi jäädä jumiin tuohon "Tulisi sota ja normaalit ajat" toteamukseen. Se oli erään sotaveteraanin toteamus, jonka kerroin ensimmäisessä viestissä. Sanoin olevani pitkälti samaa mieltä, mutta en kuitenkaan toivo sotaa. Hieman provosoiva lausahdus, mutta mielestäni tämä ei kuitenkaan ollut kirjoituksen ajatuksen ydin.
Itse olen seurannut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana yhteiskuntamme kehitystä ja hämmästellyt sen kehityksen tahdin kiihtymistä. Itseäni on alkanut mietityttämään mihin tämä ekspotentiaalisesti kiihtyvä tekninen kehitys johtaa. Jos ajattelemme yhteiskuntaa viimeisen parin tuhannen vuoden aikana, niin kehitys oli varsin verkkaista ja aina kehityksen motivaationa on ollut ihmisen elämän helpottaminen ja turvallisuuden kasvaminen. Nyt viimeisten vuosikymmenten aikana tuo kehityksen tahti on kiihtynyt kiihtymistään ja tällä hetkellä mennään huimaa vauhtia. Lisäksi motivaatio on muuttunut, nyt ei enää helpoteta ihmisen elämää tai luoda turvallisuutta vaan motivaationa on ihmisen viihtyminen. Tämä viihde puolen korostuminen on muuttanut ihmisten arvomaailmaa ja tämä näkyy nykyihmisen päätöksen teossa. Firmat tavoittelevat vain voittoja, työntekijöiden hyvinvoinnilla ei ole merkitystä. Yhteiskunnan päätöksen teossa heikompi osaiset työnnetään syrjään, hoidetaan oireita ei syitä.
Oma huoleni on nimenomaan ihmisten arvojen raaistuminen. Vaikka ihminen tietää maailmasta enemmän kuin koskaan, tätä tietoa ei käytetä hyväksi tai vaikka rahaa on enemmän kuin koskaan, tätä rahaa ei käytetä hyväksi. Pääasia on, että osakkeenomistajat tai minä itse pärjään hyvin. Toisaalta pientenkin vastoinkäymisten kohtaaminen on mahdotonta. Jos joutuu esimerkiksi armeijassa kantamaan patjansa päävartion eteen (mikä on tyhmää touhua) niin siitä pitää olla kertomassa julkisuuteen ja tätä kautta kaikki mahdolliset psykologit analysoivat seurannaisvaikutuksia. Tai jos murrosikäinen tyttö kiukuttelee, hän tarvitsee terapiaa (hei sen murrosikäisen kuuluu kiukutella!!). Jotenkin vaan tulee olo, että nykypäivän ihminen tarvitsisi jonkun muistutuksen menneisyydestä, kuinka hyvin meidän asiat ovat todellisuudessa.
Itse olen miettinyt, että ihminen on mennyt liian pitkälle näissä päätöksissään, ei pysty enää lopettamaan. Luonnonsuojelu on hyvä esimerkki. Ihmisen olisi helppo lopettaa lähes kokonaan fossiilisten polttoaineiden käyttö, autot pois, sähköinen joukkoliikenne käyttöön, lentokielto, tuuli-, aalto- ja aurinkovoima käyttöön. Tämä vaan tarkoittaisi koko elämän tavan muuttamista, viihdeteollisuuden alasajoa jne. eli mahdotonta.