En minä kaveria ole suuremmin seurannut, joten mitään syväanalyysia ei ole tarjolla, mutta jotain havaintoja kaverista on. DeSantis on mielestäni aika stereotyyppinen republikaani. Harvardista valmistunut lakimies, armeija- ja syyttäjälaitostaustaa ja arvoihin voi varmaan suoraan lyödä koti, uskonto ja isänmaa. Eli vaimo ja lapset löytyy ja ne näkyy vaalikuvissa. Aseita pitää toki saada kantaa ja vastustaa maahanmuuttoa. Ja koska amerikka on vapaa maa niin mitään rokotetodistuksia tai maskeja ei saa vaatia jnejne. Koronan kautta itsekin kaveriin olen nyt enemmän törmännyt, kun Florida oli paljon esillä.Kukas innokas vääntää syväanalyysin Trump vs DeSantis? Jos siis lähdetään miettimään tilannetta, jossa DeSantis lähtisikin kisaamaan paikasta demokraattien edustajan kanssa. Millainen mies paikasta silloin kisaisi verrattuna Trumpiin? Itse olen ollut vähän samoilla linjoilla kuin moni muukin, ettei kaksikosta Biden ja Trump löydy kyllä kirveelläkään yhtään hyvää ehdokasta.
Suomalaisittain katsottuna näkemykset toki erittäin konservatiivisia ja esim. katolisena vastustaa aborttioikeuksia. Tai ainakin oletettavasti vastustaa. Ei käsittääkseni ole suoraan tuostakaan mitään sanonut, eikä ole tiedossa meinaako kaveri kaventaa aborttioikeuksia lisää nyt kun tuli valituksi, vaikka itse pidän todennäköisenä. Floridassa kun käsittääkseni on vankka tuki aborttioikeudelle, niin asiaan ei tainnut vastata suoraan kysyttäessäkään ennen vaaleja.
Trumpista tuskin tarvitsee oikein kertoa mitään. Kaveri on mitä on. Oletan, että nyt kun DeSantis on vakiinnuttanut asemaansa, niin voi ehkä vähän selvemmin lähteä haastamaan Trumppia. Uudelleenvalinta tuli kuitenkin aika selvällä marginaalilla.
Sanoisin, että Trump on impulsiivinen kuumakalle ja DeSantis päinvastoin laskelmoiva. Toinen on sellainen klassisen tien republikaaniksi käynyt perhemies ja toinen on Trump. DeSantiksen lausunnot ovatkin tosi poliitikkomaisia ja kannat usein vähän monitulkintaisia. Ilmastonmuutoksesta puhuu tyylillä en kiellä ilmastonmuutosta, mutta en halua leimautua ilmastohörhöksi. LGBT-oikeuksista puhuu niin, että kaikilla on oikeus olla oma itsensä, mutta ei halua, että identiteettikeskusteluita viedään alle kymmenvuotiaille.
E: Lisätään ehkä sen verran, että ehkä DeSantis on kuitenkin jokseenkin räiskyvä persoona stereotyyppiseksi republikaaniksi. Toki jos vertaa Trumppiin niin ei sitten niin räiskyvä. Joku on kuitenkin saattanut lukea Martha's vineyardiin lennätetyistä maahanmuuttajista. Tämänkin tempauksen takana oli käsittääkseni DeSantis.
Viimeksi muokattu: