Yhdysvaltojen tulevaisuus – jatkuuko kahtiajako?

  • 183 346
  • 1 108

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä saattaa tulla ehkä yllätyksenä, mutta kun lapsesi tuosta vuoden vielä vanhenee niin hän voi kieltää sinua näkemästä terveystietojaan ja sinulla ei siihen ole kauheasti sanomista.

-h-

Siihen ei ole käsittääkseni edes suoranaista ikärajaa olemassa, ja ohjeellinen ikäkin on 10v. Jotenkin niin se on sanottu että "terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi tapauskohtaisesti" onko lapsi itse päätöskykyinen. Ja kysyivät kyllä jo 6-vuotiaalta lupaa että saako vanhempi päättää hänen asioistaan/saada tiedot tms.

Jäänyt vaan kirkkaasti mieleen, kun valmiiksi odottelusta huonolla tuulella ja muutenkin sairaana ollut uhmaikäinen oli jonkin aikaa kysyttäessä sitä mieltä, ettei vanhemmat saa päättää mistään hänen asioistaan, hän ei missään tapauksessa halua että häneen koskee sen enempää lääkäri kuin hoitajakaan ja hän haluaa lähteä menemään.

No, olisi se hoito varmasti jollain päätökselläkin tehty, mutta neuvotteluissa päästiin lopuksi kompromissiin hesburger-aterialla tai vastaavalla.

Ja minun mielestäni on todellakin oikein, ettei lasten/nuorten terveystiedot näy vanhemmille. Jos on jotain sellaista, joka vanhempien on tärkeä tietää (esim päihteet tms) niin se menee sitten varmaan terveydenhuollosta lastensuojelun tms kautta eteenpäin. Ei kai kukaan lapsi/nuori uskaltaisi kertoa esim kaltoinkohtelusta kotona, seksuaalisuuteen liittyvistä asioista/taudeista tai muusta jos niitä sitten luetaan yhdessä kotona omakannasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin toisessa ketjussa näin: Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024 – sedät jaksaa heilua?

Jatkan samasta aiheesta. Olen aidosti huolestunut oikeistolaisten konservatiivien vaikutuksesta julkiseen keskusteluun. Satuin nyt illalla menemään katsomaan Tere Sammallahden twitteriä, lähinnä koska kiinnosti onko hänelle vastattu mitään tässä ketjussa mainittuun twiittiin.

Ensimmäisenä kuitenkin tuli vastaan Matias Turkkila tviitti, josta Sammallahti oli tykännyt. Turkkila väittää tässä, että suomalainen media ei uskalla kertoa tosiasioita. Hän perustelee asiaa mm. tällä esimerkillä: ''Kulloisenkin suosikkipalvonnan voi katkaista ainoastaan joku, jolla on riittävästi natsoja olkapäällä. Ellei New York Times sano, että Biden on vanhuudenhöperö horisko, ei kukaan tavallinen toimittaja uskalla raportoida siitä, minkä he omin silmin näkevät.''

Miten asia on yhdessä tilanteessa on ollut: kuuntelin kesäkuun väittelyn jälkeen Ylen Ykkösaamun ja katsoin saman illan A-Studion. Kaikissa kaikki asiantuntijat ja toimittajat totesivat, että Biden pärjäsi väittelyssä äärimmäisen heikosti (''katastrofi'') ja kaikki asiantuntijat (jos Maria Linden lasketaan asiantuntijaksi eikä toimittajaksi), että Bidenin tulisi luopua ehdokkuudesta. Voin lyödä aika isosta summasta vetoa, että esim. HS:ssa on ollut juttuja, joiden kärki on ollut, että Bidenin tulisi luopua ehdokkuudesta. Taissiis, eihän tästä ole mitään epäselvää. Kuitenkin Turkkila täysin pokkana kirjoittaa täysin vastakkaista. Ja pääsee läpi kuin koira veräjästä (omiensa parissa). Ja ''maltillisen'' oikeistopuolueen varsinkin somessa hyvin näkyvä kansanedustaja jakaa twiittiä. Jos ei kertakaikkisesti ole enää samaa todellisuutta (tai minun näkökulmastani, jos oikeisto on hylännyt sen yhden oikean todellisuuden), niin ei jää jäljelle mitään yhteistä, mistä pitää kiinni. Ja tämä voi olla todella tuhoisaa.

Toinen esimerkki tästä ketjusta: minä ymmärsin parin viimesivun keskustelusta niin, että @Petri1981 ja @Tim Callahan eivät kertakaikkisesti tunnusta transsukupuolisuutta (ainakaan siten kuten se yleensä ymmärretään) olevan ilmiönä ainakaan alaikäisten parissa olemassa. (Päädyin päätelmään mm. siksi, että he eivät kommentoineet homoseksuaalisuutta (jonka tunnustanevat) samassa kontekstissa, vaikka kysyttiin. Kun taas minusta transsukupuolisuus on yhtälailla samalla tavalla oleva ilmiö kuin homoseksuaalisuus.

Eihän me voida enää keskustella keskenämme arvoisat Petri ja Tim, jos asia on todella näin. Eikö tämä ole huolestuttavaa, jos kuitenkin pitäisi pitää yhtä vaikka Venäjän aggression edessä..
Vaikka olen sinänsä samaa mieltä niin eiköhän tuossa Bidenin tapauksessa kyse ole siitä ettei asiasta ole uutisoitu riittävästi jo aiemmin. Nythän jälkikäteen yksi jos kuka kertoo huomanneensa kunnon heikkenemisen jo ajat sitten mutta asiaa pyritty pitämään salassa.

Miten luulet tuon vaikuttavan siihen, kun Trump kertoo taas asioiden ole fake news ja noitajahtia?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Muistaakseni tälle aiheelle on olemassa osuvampikin ketju, mutta en sitä nyt satu muistamaan. Siinä menee sheriffillä taas "vähän" voimankäyttö yli.

Mitä helvettiä minä just katsoin? Näitä videoita saadaan kyllä joskus poliisin kannalta epäedulliseksi leikkaamalla ja jättämällä jotain olennaista pois, mutta tuossa ei kyllä näyttänyt olevan oikein mitään lieventäviä asianhaaroja. Ihan puhdas teloitushan tuo oli, ja täysin käsittämätöntä toimintaa poliisilta.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Muistaakseni tälle aiheelle on olemassa osuvampikin ketju, mutta en sitä nyt satu muistamaan. Siinä menee sheriffillä taas "vähän" voimankäyttö yli.

Ihan vitun järkyttävää. Siinä taas joku sankari pääsi toteuttamaan voimafantasioitaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan vitun järkyttävää. Siinä taas joku sankari pääsi toteuttamaan voimafantasioitaan.
Nyt vielä nainen on itse soittanut nuo poliisit paikalle turvaamaan itseään. Jotenkin edes vähän järkeä olisi tuossa, jos nainen olisi itse riehunut alueella ja poliisit olisi siksi soitettu paikalle muiden toimesta.

Ihan kuin olisivat jotenkin möksähtäneet turhasta hälytyksestä, ja siksi olivat vittuuntuneita naiseen. Jäikö donitsitauko kesken vai mitä?
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Nyt vielä nainen on itse soittanut nuo poliisit paikalle turvaamaan itseään. Jotenkin edes vähän järkeä olisi tuossa, jos nainen olisi itse riehunut alueella ja poliisit olisi siksi soitettu paikalle muiden toimesta.

Ja kaiken lisäksi poliisihan tuntui aluksi peittelevän tapausta.

Poliisin radiossa kerrottiin, että uhri olisi tehnyt itsemurhan.

“Just confirmed: self-inflicted?” a dispatcher asks.
“Self-inflicted,” someone replies.

Ja lisäksi ammutun isälle kerrottiin alkujaan, että naisen olisi ampunut joku tunkeutuja.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tosta Sonya Masseyn tapauksesta kun on lukenut ja ton klipin katsonut niin aika sanattomaksi menee. Massey selkeesti hätääntyy kun poliisit käy aggressiiviseksi ja menee vielä maahan osoittaakseen että ei uhkaa heitä. Ja sitten tää "poliisi" lopettaa hänet kuin jonkun kärsivän eläimen.

Tää on tapaus joka saa raivoksi ja surulliseksi. Ei huvittaisi lukea tapauksesta yhtään juttua enää, mutta kai se on pakko seurata miten tässä käy. En tiedä mikä on tossa osavaltiossa maksimirangaistus murhasta, mutta sen kyllä ansaitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös