Aina sitä yllättyy iloisesti, kun lukee juttuja kapinan ajoilta:
Capitol rioters didn’t actually vote in election they claimed was stolen | The Independent
Tätähän voisi äkkinäinen pitää taas yhtenä hulluna asiana ja Trumpin kauden jälkimaininkina, mitkä menevät yksi yhteen. Mutta tosissaan, onko tässä jotakin järkeä vai ei, kuten Sleepy Sleepers aikoinaan kysyi vakavaan sävyyn.
"Aion mennä Capitoliumille muuttamaan vaalin tulosta. Trump pitää saada presidentiksi uudestaan" kulkee miekkosen ajatus. Kun sitten kapinan jälkeen kysytään tai joku keksii kysyä, äänestitkö vaaleissa, niin tämä kapinallinen vastaa "ei". Ja niin vastaa moni muukin, toisesta lähteestä sain tiedon, jonka mukaan vain 10 prossaa kapinoitsijoista olisi äänestänyt vaaleissa. Numerot voivat heittää, mutta moni ei-äänestäjä oli riehumassa kukkulalla, se on ainakin selvää.
Onhan tässä oma logiikkansa, joka toimii omassa kuplassaan ihan hienosti:
1) Koko äänestysjärjestelmä on viallinen eli suosii demokraatteja.
2) Tämän vuoksi äänestäminen ei ole kannattavaa.
3) Trumpin pitää voittaa vaalit.
4) Trump hävisi vaalit eli tapahtui vaalipetos.
5) Vaalipetos voidaan korjata vain väkivaltaisesti.
Jp. Lähdenpä muuttamaan vaalitulosta Cap... jonnekin Wash...jossakin...joku ainakin tietää.
Näin ollen, välivaihe, äänestäminen ei ole tarpeen, koska vaalitulos voidaan muuttaa myös muulla tavoin.
Yleisesti ottaen, kaikki kukkulalla mellakoineet ovat idiootteja. Eikä idioottien määrän lisääminen sinänsä vaikuttanut lopputuloksen mitenkään. Pulma on silti kaikkien yhteinen. Miksi minun kannattaisi äänestää, jos oma suosikkini ei voita? Tämä on ihan urbaani järkevä asenne. Ja vastaus, että jos et äänestä, suosikkisi menettää yhden äänen, joka olisi voinut olla tarpeellinen valintaan, mutta ei välttämättä.
Mitä suuremmat vaalit, sitä vähemmän merkityksellinen on yhden äänestäjän ääni. Voisin siis järkevästi laskelmoida, että minun ei tarvitse äänestää, koska muut tekevät sen puolestani. Tämäkin on vielä järkevää, edellyttäen, että tämä on vain omaa ajatteluani, ei myös muiden. Raja tulee kuitenkin vastaan siinä, että jos suosikkini ei voita ja en ole edes äänestänyt, minun ei ole perusteltua valittaa siitä, saati lähteä jonnekin riehumaan asian vuoksi.
Demokratia on tasan yhtä sietämätön asia kuin vapaat markkinat, ainakin sen ideaalimalli. Jos ei kukaan osta tuotetta, sen hinta on alhainen ja voin ostaa sitä, jos se miellyttää minua. Mutta jos tuotteen alhainen hinta alkaa miellyttää muitakin, kohta monet ostavat sitä, mikä taas nostaa tuotteen hintaa ja silloin en ehkä voikaan enää ostaa tuotetta. Näin kunnallisvaalien edelläkin oheinen murhe on meidän kaikkien ei-puolueellisten ongelma. Kannattaako minun äänestää vai ei?
Amerikan idiootit ratkaisivat ongelman luovasti, toisella tavalla, mutta eivät päässeet haluamaansa lopputulokseen. Olisiko sittenkin kannattanut äänestää? En voi kapinalla muuttaa vaalitulosta yhtä vähän kuin tuotteen varastaminen auttaa minua, ainakaan pitkässä juoksussa.