Yhdysvaltojen suurin virhe viime vuosina - maailmanpolitiikasta puhuttaessa - on ollut se, että se on puuttunut liian vähän maailman kriisipesäkkeiden tapahtumiin.
Tavallaan tämä on erittäinkin ymmärrettävää ja inhimillistä, George W. Bushin aikakauden jälkeen Obama halusi välttää tällaisia tilanteita ja ulko- sekä turvallisuuspolitiikka muuttui varovaisemmaksi. Minun mielestäni tämä voidaan nähdä jossain mielessä samankaltaisena yrityksenä ja ajatuksena, kuin jenkkien toiminta ensimmäisen maailmansodan jälkeen, haluttiin olla puuttumatta asioiden kulkuun, keskittyä omiin ongelmiin, mutta samalla totalitarismin nousu Euroopassa alkoi esteettä. Nyt maailmaan on uhannut syntyä valtapoliittinen tyhjiö jenkkien lähtiessä asteittain Irakista ja Afghanistanista sekä luovuttaessa Euroopalle enemmän valtaa sen lähialueen asioihin.
On esimerkiksi täysin perusteltua todeta, että USA:n olisi pitänyt paljon kovemmalla kädellä puuttua Syyrian ja etenkin nyt syntyneen, kauhistuttavan Islamilaisen Valtion (entinen ISIS) toimintaan. Minun nähdäkseni tämä uusi kalifaatti on vielä monin verroin vaikkapa Al Qaidaa pahempi organisaatio, kuvat irtileikatuista päistä ja verilöylyistä leviävät ympäri maailmaa. Ehkä kuvaavaa onkin, että jopa Al Qaidan taistelijat ovat jääneet joka puolella vääjäämättä alakynteen, Islamilainen valtio ei kaihda mitään keinoja ja toimii täysin häikäilemättömästi.
Myös Libyan tilanne on ollut hirveässä syöksykierteessä Gaddaffin kukistumisen jälkeen.
Meillä Euroopassa etenkin on ollut tapana moralisoida ja huudella sitä sun tätä maailmanpoliisin roolissa toimineesta USA:sta. On kuitenkin käynyt kiistattoman selväksi, ettei Eurooppa ole sellainen yhtenäinen arvoyhteisö, joka pystyisi huolehtimaan lähialueistaan, Afrikasta ja Lähi-Idästä, ei edes omista ongelmistaan.
Presidentti Obaman seuraajalla tulee olemaan valtava savotta edessään ulkopolitiikassa ja minä ennakoin sekä republikaanien voittoa, että vahvaa, ulkopolitiikaan(kin) keskittyvää presidenttiä. Me Euroopassa tietysti jatkamme Yhdysvaltojen arvostelua - ja mikäs siinä - mutta samalla tarvitsemme maailman ainoaa supervaltaa tekemään likaista työtä meidän puolestamme.
hyvä kirjoitus asiaa sivuten:
Barack Obaman piinaviikot - Ulkomaan uutiset - Ilta-Sanomat