En kyllä näe, että "demokraattisen USA:n" tie mitenkään päättymässä on. Kyllä historiassa tuota valtiota on koetellut toistuvasti suuret kriisit, mitkä ovat jakaneet kansan kahtia, aina sisällissodasta kansalaisoikeustaisteluihin ja Vietnamin sotaan. Uskon loppujen lopuksi, että se mikä aina tuon valtion pitää koossa on se, että koko kansakuntaa yhdistää voimakas patriotismi eli rakkaus omaa maata ja lippua kohtaan, ja tälläistä yhteistä voimavaraa ei esimerkiksi EU:lla ole. Trump on tässä vain loppujen lopuksi yksi murikka mökkitiessä, joka on kenties välttämätön paha, joka ravistelee homehtunutta ja korruptoitunutta Washingtonin koneistoa ehkä tulevaisuudessa taas ajattelemaan hieman enemmän kansaa ja kansan etua. Enkä sano että Trump ajattelisi itsekään mitenkään erityisesti loppujen lopuksi kansan etua, mutta tämä laittaa varmasti monen viisaan pään miettimään, että miten tähän tilanteeseen ollaan ajauduttu. Itse näen nämä kriisit välttämättömiksi, joiden avulla voidaan luoda uutta. Ja onhan tuolla viimeiseksi se perustuslain toinen lisäys sen varalta, että maa joutuu tyrannihallinnon alle (hymiö).
Täytyy vielä sanoa, että itse olen paljon enemmän huolissani Euroopasta ja EU:n tulevaisuudesta, ja pidän omituisena, että tällä palstalla tästä ei ehkä uskalleta paljon puhua, kun olemme itse sentään Eurooppalaisia. Pakolaiskriisi on todellisesti asettanut mustia pilviä Eurooppalaisen rauhan ylle, ja EU:ta uhkaa tällä hetkellä hajoamiskehitys enemmän kuin koskaan. Kyllä tämä olisi sietämätön katastrofi, koska ilman yhtenäistä EU:ta en näe että maanosa selviäisi tulevien vuosikymmenien väestöpurkauksesta Afrikasta, jossa puhutaan kaikkien arvioiden mukaan useista sadoista miljoonista ihmisistä. Tämä johtaisi taas koulutetun ja varakkaan väestön pakoon Euroopasta esimerkiksi Yhdysvaltoihin, ja toisaalta en ihmettelisi vaikka tämä olisi Trumpin pitkän ajan visio. Kyllähän Yhdysvallat tarvitsee kaiken mahdollisen osaamisen vastatakseen Kiinan haasteeseen.