Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024

  • 265 007
  • 2 246

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Totta ja sai myös kritiikkiä amerikkalaisilta asiantuntijoilta ja osalta demokraatteja sekä demokraatteja lähellä olevalta medialta. Eikä vain heiltä vaan amerikkalaisilta ylipäätään. Harris oli Bideniakin epäsuositumpi.

Jäi huomaamatta, että Trumpia vihataan laajasti sekä poliitikkona että tuomittuna rikollisena. Harrisin asema muuttui kun hän on nyt vaihtoehto Trumpille. Monille amerikkalaisille tilanne on myös kutkuttava: tuomittu rikollinen vs entinen syyttäjä.

Suomessa pitkään asunut amerikkalainen, hallitusammattilainen Keith Silverang totesi muuten a-studiossa, että ne ajat ovat Amerikassa takana, jolloin osin intialaistaustainen musta nainen ei voisi nousta presidentiksi. Hän tyrmäsi Maria Lindenin väitteen aika puhtaasti. Kenestä demokraattien uusi ehdokas? | A-studio
Jep, Linden oli varsin jyrkkä, mutta ei taida ihan ymmärtää amerikkalaisia tässä asiassa. Toki Trumpin kiistelty persoona motivoi äänestämään häntä vastaan kaikkia niitä, joilla ei ole rasistisia tai sovinistia perusteita äänestää niin toimien. Määrittelen tässä rasistisen perusteen niin, että jos ainoa peruste olla äänestämättä tiettyä ehdokasta on hänen ihonvärinsä, silloin peruste on rasistinen. Uskoisin, että ei-rasisteja on äänestäjissä huomattava enemmistö.

Asetelma on kutkuttava. Trumpin asiaa vaikeuttaa se, että hän on aika lukkiutunut omaan tyyliinsä. Kun pitäisi tosissaan yrittää reivata kampanjaa kohti poliittista keskustaa, Trump toistuvasti vesittää tämän ajatuksen puhetyylillään. Toisaalta, Harrisin lausuma siitä, että kampanjan pääkohde on keskiluokkaiset äänestäjät (varmaan lähiöiden naiset kuuluvat niihin), saattaa taas tökkäistä pahasti kuonoon demokraateille. Duunarit eivät nykyään ole enää kausarilla demokraattien äänestäjiä, heidät pitää voittaa puolelleen joka ainoassa vaalissa.
Elon Musk ei osaa päättää, tukeeko Trumpin kampanjaa kuukausittain vai eikö.


-En myönnä enkä kiellä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Elon Musk on sitoutunut järkähtämättömästi tukemaan Trumpia, jos hän voittaa vaalit. Muussa tapauksessa hän tukee toista ehdokasta. Ihanaa, että kapitalisteista löytyy vielä periaatteen miehiä.
 
Viimeksi muokattu:

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta Trumpin isoisä oli bordellinpitäjä ja "draft evader".
Trump on jo ryvettynyt. Hänelle kelpaa mainiosti käydä dialogia, jossa molemmat ovat pahoja. Kamalan kannattaa pysyä asialinjalla. Hänellä on jo 'kova' maine, jota ei kannattaisi naisena korostaa pressavaaleissa.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täytyy sanoa, että olin vahvasti kujalla Harrisin mahdollisuuksista. Jo nyt näyttää siltä, että hänen mahdollisuudet voittoon ovat hyvät.

Likikään varmaa tuo ei tietenkään ole, mutta joka tapauksessa kisa on täysin auki.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö tuossa yllä Cobolin linkkaamassa A-studiossa Keith Silverang, tai joku muu asiantuntija (myös mahdollisesti jossain toisessa ohjelmassa), maininnut, ettei Vancea kannata aliarvioida vaan hän on todella älykäs. Itse olen vähän jäävi arvioimaan kenenkään älykkyyttä, joten täytyy luottaa minua fiksumpien henkilöiden arviointeihin tuosta asiasta.
 

Tuamas

Jäsen
Täytyy sanoa, että olin vahvasti kujalla Harrisin mahdollisuuksista. Jo nyt näyttää siltä, että hänen mahdollisuudet voittoon ovat hyvät.

Likikään varmaa tuo ei tietenkään ole, mutta joka tapauksessa kisa on täysin auki.

Juu, samoin

Itse luotin ”asiantuntijoiden” lausuntoihin siitä, kuinka kyseessä on heikko ja karismaton esiintyjä.

Nyt kun katsoi tuon kampanja-avauksen, niin perkele toihan on paras puhuja ja karismaattisin esiintyjä noissa kinkereissä sitten Obaman.

Nopeasti momentum näissä muuttuu, mutta rahavirran ja somen perusteella tässä on Kamalalla kamalan hyvä mahdollisuus isolle poliittiselle ilmiölle.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy sanoa, että olin vahvasti kujalla Harrisin mahdollisuuksista. Jo nyt näyttää siltä, että hänen mahdollisuudet voittoon ovat hyvät.

Likikään varmaa tuo ei tietenkään ole, mutta joka tapauksessa kisa on täysin auki.

Harrisin kampanja (jos sitä sellaiseksi voi vielä kutsua) sai todella hyvän lähdön ja rebut jäi vähän telineisiin. Useassa paikassa toistunut tuo sama ajatus, että tämä Bidenin ehdokkuudesta luopuminen yllätti heidät täysin.

Parin viikon päästä saadaan varmaan tarpeeksi dataa eri kannatusmittauksista ja nähdään missä mennään. Harrisin tiimi varmaan tekee kaikkensa, että tämä alun momentun säilyisi mahd. pitkälle. Tämä hyvä startti auttaa myös kampanjan rahoituksessa ja ilmeisesti rahaa on virrannut hyvin sisään.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo video lienee aika vanha, kun siinä Carlson on vielä Foxilla. Ja tuossahan lukee Vancestakin, että on senaattoriehdokas, joten ei ole ihan uusinta uutta. Ei toki muuta sitä, että on nuo asiat sanonut.
Särähti korvaan, kun sanoi, ettei Buttigiegillä ole lapsia, kun olin toisessa käsityksessä. Joten tarkistin: Vance julkisti ehdokkuutensa senaattiin 1.7.2021, Buttigieg ilmoitti tulleensa isäksi 17.8.2021. Siinä on siis aikaikkuna, jolloin Vance on voinut terävät huomionsa tehdä. Toki on syytä varata mahdollisuus, että Vancelta on moiset ilmoitukset menneet ohi, ja tuskin moista homojen lisääntymistä edes lasketaan.

He yrittävät piilottaa abortin vastustuksen osavaltioiden itsemääräämisoikeuden taakse - juuri siksi että aborttioikeutta tukevat republikaanit eivät hylkäisi puoluetta.
Tämä on hyvä huomio, ja tästähän on vähän historiallista esimerkkiä, vieläpä juuri republikaanipuolueen nykyisillä ydinalueilla. Ei niinkään asian ajamisen kuin jälkikäteisen selittelyn osalta. Kyse on siis Yhdysvaltain sisällissodan syistä, joista on olemassa seuraava mietelmä:
- Ihmiset, jotka ovat tutustuneet sisällissotaan vain pintapuolisesti, kuvittelevat, että kyse oli orjuudesta.
- Ihmiset, jotka ovat lukeneet aiheesta enemmän, ymmärtävät, että syyt olivat moninaiset, mutta ennen kaikkea kyse oli osavaltioiden itsemääräämisoikeudesta.
- Ihmiset, jotka ovat perehtyneet asiaan akateemisella tasolla, julkaisseet aiheesta tieteellisiä artikkeleita ja kirjoittaneet kirjoja, ovat sitä mieltä, että kyse oli orjuudesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eikö tuossa yllä Cobolin linkkaamassa A-studiossa Keith Silverang, tai joku muu asiantuntija (myös mahdollisesti jossain toisessa ohjelmassa), maininnut, ettei Vancea kannata aliarvioida vaan hän on todella älykäs. Itse olen vähän jäävi arvioimaan kenenkään älykkyyttä, joten täytyy luottaa minua fiksumpien henkilöiden arviointeihin tuosta asiasta.
OIettaisin että on sangen älykäs, häikäilemätön ja täysin kyyninen - ja hyvin on pärjännyt maailmassa huonoilla lähtökohdilla. Mutta se ei tarkoita sitä, että olisi hyvä vp-ehdokas: sen näyttää tämä kampanja, on aika katsomaton kortti kansallisella tasolla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Harrisin kampanja (jos sitä sellaiseksi voi vielä kutsua) sai todella hyvän lähdön ja rebut jäi vähän telineisiin. Useassa paikassa toistunut tuo sama ajatus, että tämä Bidenin ehdokkuudesta luopuminen yllätti heidät täysin.
Taisi myös yllättää se salamannopeus millä demokraatit käytännössä välittömästi asettuivat Harrisin taakse, odotuksenahan monilla oli, että tulee edes jonkinlainen kamppailu ehdokkuudesta, mutta näin ei käynytkään. Joko tuurilla tai taidolla Bidenin ajoitus oli erittäin hyvä. Republikaanien puoluekokous oli pidetty, Vance valittu Trumpin vp-ehdokkaaksi ja näytti alkavan tietty suvantovaihe, kun Biden sitkeästi kieltäytyi vetäytymästä. Sitten tulvaportit avautuivatkin suht yhtäkkiä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Tällä hetkellä USA:n presidentinvaalien tilanne näyttää siltä, että 2. erän loppupuolella Trumpin joukkue siirtyi 2-0 johtoon, ja aivan erän lopussa Biden talutettiin pukukoppiin, eikä hän ole enää palaamassa kaukaloon. Erätauolla Aravirta kävi toteamassa Trumpille, että torilla tavataan, ja Valavuorikin kävi hehkuttamassa Trumpin kertoimia somessa. Nyt on 3. erä alkanut, ja siellä on Harrisin ketju pyörittämässä ylivoimaa viidellä kolmea vastaan. Trump on edelleen kahden maalin karkumatkalla, mutta kieltämättä momentum on siirtynyt ainakin hetkellisesti vastapuolen joukkueelle.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tuossa yllä Cobolin linkkaamassa A-studiossa Keith Silverang, tai joku muu asiantuntija (myös mahdollisesti jossain toisessa ohjelmassa), maininnut, ettei Vancea kannata aliarvioida vaan hän on todella älykäs. Itse olen vähän jäävi arvioimaan kenenkään älykkyyttä, joten täytyy luottaa minua fiksumpien henkilöiden arviointeihin tuosta asiasta.
Puolet äänestäjistä on alle mediaanin älykkyydessä. Aivan samoin kuin puolet äänestäjistä on pituudessa puolet on mediaania lyhyempiä (tai pidempiä). Sikäli älykkyydellä ei välttämättä ole niin suurta painoarvoa. Toki on myös niin, että jos päästelee suustaan ihan mitä sattuu, niin vastapuoli voi iskeä vastapalloon niin, että vähemmänkin fiksut ymmärtävät, ettei tuo kovin vakuuttava ole, (ainakaan siinä nimenomaisessa asiassa, mistä sammakko on lausuttu). Ja tämäkin on sitten niin, että jos yhdessä jutussa mokaa ja 20 loistaa, niin mikä on sitten se äänestäjän arvioima kokonaisuus, jonka perusteella vaakaansa kääntää. Jos nettiä seuraa, niin jokaisella poliitikolla on näitä "pimeitä hetkiä", jotka otetaan esille. Joillakin on enemmän, joillakin vähemmän. Trump on tässä kummallisesti omassa luokassaan, joka osaltaan varmaan kertoo (ainakin osittain) siitä, että äänestäjät äänestävät lopulta pitkälti tunteella. Trump herättää tunnetta, eikä kannattajien päätä tosiasioilla käännetä.

Itse en ole muiden kiireideni ohella ehtinyt (jaksanut) tutustua Vanceen, joten tämä ei ole kannanotto hänen osaltaan puoleen tai toiseen. Eikä näitä kisoja älykkyydellä ratkota: kärjistettynä kotimaisena esimerkkinä käynee Väykkä: kukaan ei kai kiistä Väykän älykkyyttä. Luonnevikaisuudesta* voikin sitten olla hyvinkin erilaisia näkemyksiä. *Adjektiivi voisi olla toinenkin, en nyt tähän hätään keksinyt parempaa.
 

Tuamas

Jäsen
Eikö tuossa yllä Cobolin linkkaamassa A-studiossa Keith Silverang, tai joku muu asiantuntija (myös mahdollisesti jossain toisessa ohjelmassa), maininnut, ettei Vancea kannata aliarvioida vaan hän on todella älykäs. Itse olen vähän jäävi arvioimaan kenenkään älykkyyttä, joten täytyy luottaa minua fiksumpien henkilöiden arviointeihin tuosta asiasta.

Sinänsä Vancen ongelma ei nähdäkseni ole äly tai sen puute, vaan ainakin ekojen puheenvuorojen perusteella täysin puuttuva karisma ja tylsä esiintyminen.

Eiköhän kaverilla jotain potentiaalia kuitenkin ole, kun Peter Thiel on ottanut aikanaan siipiensä suojaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö tuossa yllä Cobolin linkkaamassa A-studiossa Keith Silverang, tai joku muu asiantuntija (myös mahdollisesti jossain toisessa ohjelmassa), maininnut, ettei Vancea kannata aliarvioida vaan hän on todella älykäs. Itse olen vähän jäävi arvioimaan kenenkään älykkyyttä, joten täytyy luottaa minua fiksumpien henkilöiden arviointeihin tuosta asiasta.

Silverang tästä tosiaan puhui ja sanoi, että Vance on hyvin koulutettu ja älykäs, jota ei tule aliarvioida. Republikaanit ovat puolueena Trumpin aikana vetäneet riman niin alas, että luulen Vancen puhuneen ko. tilanteessa kieltä ja toistaneet väitteitä, joita johtavat republikaanit usein omilleen puhuvat.
 

Waluigi

Jäsen
Sitä täytyy hieman ihmetellä, että miten republikaanit saatiin näin yllätettyä Bidenin ilmoituksella. Ennusmerkit tästä olivat kuitenkin olemassa, ja Harris olisi joka tapauksessa ollut varapresidenttiehdokkaana törkykampanjan kannalta järkevä kohde. Luulisi koneistossa olleen ainakin jonkinlainen varautuminen olleen tämän mahdollisuuden varalle, mutta ilmeisestikään ei. Tietenkään jonkun selvästi ulkopuolisen kohdalle tätä ei varmasti olisi ennakoitu. Nyt kun demokraatit ehättivät saada rivinsä kasaan, voi momentumin katkaiseminen olla vaikeaa. Toivottavasti jopa mahdotonta. Toki matka on pitkä ja lopulta kaikki ratkennee muutamassa osavaltiossa joidenkin tuhansien äänestäjien valintaan.

Jännittäväksi menee ja onpahan hyvänä osoituksena siitä, miten lyhyt voi muisti nykyaikana olla. Trumpin salamurhayritys tuntuu tämän jälkeen täysin unohtuneelta ja vanhalta asialta. Pari viikkoa sitten oli varma ex-ex-presidentti.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Vähän huvittaa miten nopeasti muuttuva median hypetys vie ulkopolitiikan asiantuntijoitakin kuin pässiä narussa. Esim. Ylen ohjelmissa esiintyvä tutkija Maria Linden (ent. Annala) vielä Bidenin luopumisilmoituksen iltana sanoi suoraan, että jos demokraatit haluavat että heillä on jotain mahdollisuuksia Trumpia vastaan on etsittävä uusi ehdokas ja Harrisin mahdollisuudet ovat täysin olemattomat. Vuorokaudessa kanta jo loiveni ja tänä aamuna mahdollisuudet ovatkin hyvät jos kortit pelataaan oikein (oikeanlaiset teemat, tasapainottava varapresidenttiehdolas mielellään vaa`ankieliosavaltiosta).
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Anteeks vaan...

Vaikka mä miten Harrisia kattelen, niin mä en kyllä ymmärrä miten hänestä ollaan väännetty "musta nainen" julkisuudessa. Aasialaisia piirteitä hänessä kyllä on, mutta mustaa hänestä ei kyllä millään mielikuvituksella saa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Anteeks vaan...

Vaikka mä miten Harrisia kattelen, niin mä en kyllä ymmärrä miten hänestä ollaan väännetty "musta nainen" julkisuudessa. Aasialaisia piirteitä hänessä kyllä on, mutta mustaa hänestä ei kyllä millään mielikuvituksella saa.
Hänen isänsä on musta. Siitä se varmaan on lähtenyt liikkeelle.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Anteeks vaan...

Vaikka mä miten Harrisia kattelen, niin mä en kyllä ymmärrä miten hänestä ollaan väännetty "musta nainen" julkisuudessa. Aasialaisia piirteitä hänessä kyllä on, mutta mustaa hänestä ei kyllä millään mielikuvituksella saa.

Samaa olin tulossa tänne ihmettelemään. Lehdistöltä vähän sellaista double stardard-meininkiä kirjoittaa Harrisista "mustana", vaikka on pigmentiltään enemmänkin "värillinen" SIKÄLI kun sillä nyt tulisi olla yhtään mitään väliä. Ikävästi tässäkin yritetään nyt juuttua kiinni johonkin identiteetteihin, vaikka vain poliittisilla asioilla tulisi tässä tapauksessa olla uutisarvoa. Mun mielestä suvaitsevaista käytöstä olisi olla käsittelemättä hänen väriään juuri mitenkään. Haetaan pätevää presidenttiä, eikä värillä pitäisi olla merkitystä.

Mun pointti: Ihon värin korostaminen enemmänkin vain provosoi polarisaatiota ja tekee sen ihan täysin tarpeettomasti.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Samaa olin tulossa tänne ihmettelemään. Lehdistöltä vähän sellaista double stardard-meininkiä kirjoittaa Harrisista "mustana", vaikka on pigmentiltään enemmänkin "värillinen" SIKÄLI kun sillä nyt tulisi olla yhtään mitään väliä. Ikävästi tässäkin yritetään nyt juuttua kiinni johonkin identiteetteihin, vaikka vain poliittisilla asioilla tulisi tässä tapauksessa olla uutisarvoa. Mun mielestä suvaitsevaista käytöstä olisi olla käsittelemättä hänen väriään juuri mitenkään. Haetaan pätevää presidenttiä, eikä värillä pitäisi olla merkitystä.

Mun pointti: Ihon värin korostaminen enemmänkin vain provosoi polarisaatiota ja tekee sen ihan täysin tarpeettomasti.

Vasemmistolaisessa intersektionaalisessa käsityksessä ihonväriä nimenomaan on korostettava, ja se on yksi ihmisen ja ihmisyyden määrittävistä tekijöistä. ”Värisokeus” taas on patriarkaalista sortoyhteiskunnan ylläpitoa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Eniten se Harriksen ihonväri tuntuu näemmä somessa ja täälläkin närästävän konservatiivisempaa kansanosaa.

Harrisin isä on Jamaikalta ja äiti Intiasta.

Hauska kuinka puhutaan siitä, kuinka väärin ehdokkaan ihonväriä kuvaillaan, samalla kun seuraavassa lauseessa vaaditaan että pitäisi olla ”värisokea”.

Pojat, teiät o nähty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä täytyy hieman ihmetellä, että miten republikaanit saatiin näin yllätettyä Bidenin ilmoituksella. Ennusmerkit tästä olivat kuitenkin olemassa, ja Harris olisi joka tapauksessa ollut varapresidenttiehdokkaana törkykampanjan kannalta järkevä kohde. Luulisi koneistossa olleen ainakin jonkinlainen varautuminen olleen tämän mahdollisuuden varalle, mutta ilmeisestikään ei. Tietenkään jonkun selvästi ulkopuolisen kohdalle tätä ei varmasti olisi ennakoitu. Nyt kun demokraatit ehättivät saada rivinsä kasaan, voi momentumin katkaiseminen olla vaikeaa. Toivottavasti jopa mahdotonta. Toki matka on pitkä ja lopulta kaikki ratkennee muutamassa osavaltiossa joidenkin tuhansien äänestäjien valintaan.

Jännittäväksi menee ja onpahan hyvänä osoituksena siitä, miten lyhyt voi muisti nykyaikana olla. Trumpin salamurhayritys tuntuu tämän jälkeen täysin unohtuneelta ja vanhalta asialta. Pari viikkoa sitten oli varma ex-ex-presidentti.
Republikaanit unohtivat, että toisessa erässä vaihtoaitiot ovat hyökkäyspäässä ja hyökkäävällä jengillä on lyhyt matka vaihtoon. Nyt demokraatit saivat pelin hyökkäyspäätyyn ja vaihtoaitiosta tuoreita jalkoja, joten momentum kääntyi ja demokraatit pyörittävät armotonta pakkopeliä republikaanien päädyssä. Nyt testataan rebujen puolustusalueen puolustuspeli oikein kunnolla.

Peliä on kuitenkin vielä paljon jäljellä, joten momentum ehtii vaihtua useaan kertaan.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Eniten se Harriksen ihonväri tuntuu näemmä somessa ja täälläkin närästävän konservatiivisempaa kansanosaa.

Harrisin isä on Jamaikalta ja äiti Intiasta.

Hauska kuinka puhutaan siitä, kuinka väärin ehdokkaan ihonväriä kuvaillaan, samalla kun seuraavassa lauseessa vaaditaan että pitäisi olla ”värisokea”.

Pojat, teiät o nähty.

Harrisin porukat voi olla vaikka Afrikan synkimmästä kolkasta, mutta jos lapsen väri on tuo, niin hänen kutsuminen mustaksi on yksinkertaisesti fake news. Ja juuri tuommoiset väitteet nakertaa median luotettavuutta rapakon toisella puolella.

En ole vielä kerennyt kuuntelemaan KHn puhetta joten en ole vielä muodostanut mielipidettä hänestä. Luultavasti hänelle on kirjoitettu kiva puhe. Väittelyt on sitten taas eri asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös