Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024

• 473 277
  • 3 343

Haudankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, NHL:n suomalaiset, Porin Ässät, Lion #79
Suosittelen katsomaan Foxin haastattelun Harriksesta ja pohtimaan onko hän kuitenkaan niin hyvä ehdokas? Edelleen parempi kuin Trump, mutta onhan tämä komiikkaa kerrassaan. Miten ei saada Yhdysvaltoihin presidenttiehdokkaaksi edes yhtä "kaikilla ruuveilla" pelaavaa ihmistä.

Mikä tuossa haastattelussa nyt meni muka niin pahasti pieleen? Toimittaja muun muassa itse näytti väärän videoklipin ja Harris onneksi otti heti asian esille. Kysymykset olivat muutenkin paljon vaikeampia verrattuna siihen mitä Trumpilta ikinä kysytään. Tai oikeastaan, sitähän ei kukaan tiedä, kun Trump ei suostu vastaaviin haastatteluihin. Tuo "toimittaja" yritti koko ajan virittää ansoja Harrisille.

Harris suoriutui tuosta haastattelusta niin hyvin kuin on oikeastaan mahdollista. Joo, ei vastannut kaikkiin kysymyksiin suoraan, mutta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Harris enemmänkin hyötyi tuosta haastattelusta, ei varmaankaan kukaan Harrisin kannattaja kääntänyt takkiaan tuon jälkeen, mutta voi olla mahdollista, että jotkut konservatiivit alkoivat miettiä äänestyspäätöstään.

Kyllä muuten sanoisin, että Harris on erittäin terävä ihan ilmankin Trumpiin vertaamista. Trumpin henkiset kyvyt heikkenevät viikko viikolta. Ihan sama mitä Fox tai konservatiivit ovat mieltä Harrisin haastettuluista ja väittelyistä, ainahan sieltä löytyy porukkaa, jotka väittävät että Harris epäonnistui totaalisesti. Ja jos ei epäonnistunut, niin sitten vika oli toimittajassa, joka oli puolueellinen. Saman porukan mielestä Trump voittaa aina ja jos ei, niin sitten taas uhriudutaan ja syytetään puolueellisuudesta ja vastaavaa.

Vaikea nähdä tuota Roganin haastista mitenkään positiivisena asiana Harrisille. Rogan ei tule päästämään Harrista läpi niillä "i grew up in a middle class household" fraaseilla mitkä on kuultu tuhat kertaa. Pelkään Harrisin puolesta täydellistä katastrofia.
Ja tuohon mahdolliseen Kamala Harriksen esiintymiseen Joe Roganissa, on vaikea nähdä miten se huonontaisi Harrisin mahdollisuuksia. Harriksen nykyisten kannattajien mielipidettä se ei muuta, ja esiintyminen podcastissa voi tehdä Harrisista maanläheisemmän ja vaikuttaa epävarmoihin äänestäjiin. Tähän asti Kamala Harris on selviytynyt ihan hyvin, kyllä hän hallitsee haastattelutilanteet. Osa Roganin kuuntelijoista ei äänestä Harrisia kuitenkaan, vaikka hän suoriutuisi erinomaisesti. Ei Hörhö-Joe ole niin kova pala.

Eikös Kamala Harris kannata lakimuutoksia kannabiksen suhteen? Siitähän Joe Rogan kannattajineen tykkäävät?

Jos Harris häviää, ei se taatusti johdu haastatteluista.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
En usko että mikään haastattelu Trumpin puolesta voisi saada lukuja alhaisemmaksi, kerta tällaista tulee:

Kysymys: My name’s Angelina and I was raised in a Philadelphia Democrat household, a union household. As a mother of a blended family, my top issues are the same issues that face all Americans. Illegal immigration hurts black Americans, inflation hurts black Americans, and dangerous cities hurt black Americans. Like my fellow Americans, my grocery bill has not gone down. Everything is still so very expensive. What steps will your administration take to help American families suffering from this inflation?

Eli kyse inflaatiosta, ja ennen kaikkea elintarvikkeiden hinnasta. Näin Trump vastaa:

So it’s such a great question in the sense that people don’t think of grocery. It sounds like not such an important word when you talk about homes and everything else, but more people tell me about grocery bills where the price of bacon, the price of lettuce, the price of tomatoes, they tell me, and we’re going to do a lot of things. Our farmers aren’t being treated properly, and we had a deal with China and it was a great deal. I never mentioned it because once COVID came in, I said that was a bridge too far because I had a great relationship with President Xi and he’s a fierce man and he’s a man that likes China and I understand that, but we had a deal and he was perfect on that deal. $50 billion he was going to buy. We were doing numbers like you wouldn’t believe for the farmer, but the farmers are very badly hurt. The farmers in this country, we’re going to get them straightened out. We’re going to get your prices down.

But you asked another question about safety and also about black population jobs and Hispanic population, in particular those two. So when millions of people pour into our country, they’re having a devastating effect on black families and Hispanic families more than any others. I think it’s going to spread to a lot of other places. I think it’s going to spread to unions. I think unions are going to have a big problem because employers are just not going to pay the price. And it’s a very bad thing that’s happening. So they’re coming in, many are coming in from jails and prisons and mental institutions and insane asylum. That’s like step above insane asylum.

And whenever I go Hannibal Lecter, you know what I’m talking about. They always go the fake news. That’s a lot of fake news back there too. They always mention, it’s a way of demeaning. They say, “Hannibal Lecter. Why would he mention?” Well, you know why? Because he was a sick puppy and we have sick puppies coming into our country. I figured that’s better than wasting a lot of words. You just say, “Hannibal Lecter. We don’t want him.” But they always say, “Why would you say that?” I do it for a lot of reasons, but I do it because we are allowing some very bad people into our country and they’re coming as terrorists. You saw the other day, last month, they had the record number of terrorists. I had a month and I love Border Patrol. Did you see? They gave me a full endorsement two days ago. Border Patrol. The Border Patrol, and they’re great and they want to do their job. They don’t want to let these people come in.

They look at them, they can tell, they can look at somebody say, “Good, bad.” They say, “What’s coming into our country now, it’s having a huge negative impact on black families and on Hispanic families, and ultimately on everybody.” And we’re going to close that border so tight, it’s going to be closed. And I said the two things I’m going to do. First, we’re going to close that border and people are going to come in. You want people to come in, we need people to come in. People are going to come into our country legally. It’s so unfair. You have people that are waiting on a system in a line, and they’ve been waiting on this line, you know how long? For years, 10 years, 12 years. And they’d study and they take tests and then people come. I actually say, “Why don’t you just go on the … Just come on across.” I tell people that. It’s terrible, right? I said, “Go out. You’re incredible.” They say, “What can I do to speed up the process? I say, you know what? Go to the southern border. I’ll see you on the other side.” It’s so unfair. But we’re going to have them come in legally.

You have to see what they have to do. They take tests on who was the first one here? What date was this? What does 1776 mean? All this stuff. And these other people are coming in and they’re affecting the school systems and they’re affecting the hospital system. If you take a look at what’s going on in Springfield, Ohio, a town of 50,000 people, they’ve just added 32,000 people, illegal immigrants. And we’re not going to put up with it, and we’re going to take care of, your costs are going to come down and you’re not going to have a problem with … Because the biggest problem, and I’m hearing it from Black people, and to a lesser extent right now, but it’ll be the same, Hispanic people. And I’ll tell you what, our poll numbers have gone through the roof with Black and Hispanic, have gone through the roof.

And I like that. I like that. So we’re going to take care of it. I’ll tell you, if everything works out, if everybody gets out and votes on January 5th or before. It used to be, you’d have a date. Today, you can vote two months before, probably three months after. They don’t know what the hell they’re doing. But we’re going to straighten it all out. We’re going to straighten that out too. We’re going to straighten our election process out too. That’s going to be important also. So thank you very much, darling.
--
Ei tuo ole mitään "weave"a. Ihan pelkkää tajunnan virtaa joka ei tarkoita yhtään mitään. Ainakaan vastaa kysymykseen. Lähde Donald Trump Town Hall Suburban Oaks Pennsylvania | Rev

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
En usko että mikään haastattelu Trumpin puolesta voisi saada lukuja alhaisemmaksi, kerta tällaista tulee:

Kysymys: My name’s Angelina and I was raised in a Philadelphia Democrat household, a union household. As a mother of a blended family, my top issues are the same issues that face all Americans. Illegal immigration hurts black Americans, inflation hurts black Americans, and dangerous cities hurt black Americans. Like my fellow Americans, my grocery bill has not gone down. Everything is still so very expensive. What steps will your administration take to help American families suffering from this inflation?

Eli kyse inflaatiosta, ja ennen kaikkea elintarvikkeiden hinnasta. Näin Trump vastaa:

So it’s such a great question in the sense that people don’t think of grocery. It sounds like not such an important word when you talk about homes and everything else, but more people tell me about grocery bills where the price of bacon, the price of lettuce, the price of tomatoes, they tell me, and we’re going to do a lot of things. Our farmers aren’t being treated properly, and we had a deal with China and it was a great deal. I never mentioned it because once COVID came in, I said that was a bridge too far because I had a great relationship with President Xi and he’s a fierce man and he’s a man that likes China and I understand that, but we had a deal and he was perfect on that deal. $50 billion he was going to buy. We were doing numbers like you wouldn’t believe for the farmer, but the farmers are very badly hurt. The farmers in this country, we’re going to get them straightened out. We’re going to get your prices down.

But you asked another question about safety and also about black population jobs and Hispanic population, in particular those two. So when millions of people pour into our country, they’re having a devastating effect on black families and Hispanic families more than any others. I think it’s going to spread to a lot of other places. I think it’s going to spread to unions. I think unions are going to have a big problem because employers are just not going to pay the price. And it’s a very bad thing that’s happening. So they’re coming in, many are coming in from jails and prisons and mental institutions and insane asylum. That’s like step above insane asylum.

And whenever I go Hannibal Lecter, you know what I’m talking about. They always go the fake news. That’s a lot of fake news back there too. They always mention, it’s a way of demeaning. They say, “Hannibal Lecter. Why would he mention?” Well, you know why? Because he was a sick puppy and we have sick puppies coming into our country. I figured that’s better than wasting a lot of words. You just say, “Hannibal Lecter. We don’t want him.” But they always say, “Why would you say that?” I do it for a lot of reasons, but I do it because we are allowing some very bad people into our country and they’re coming as terrorists. You saw the other day, last month, they had the record number of terrorists. I had a month and I love Border Patrol. Did you see? They gave me a full endorsement two days ago. Border Patrol. The Border Patrol, and they’re great and they want to do their job. They don’t want to let these people come in.

They look at them, they can tell, they can look at somebody say, “Good, bad.” They say, “What’s coming into our country now, it’s having a huge negative impact on black families and on Hispanic families, and ultimately on everybody.” And we’re going to close that border so tight, it’s going to be closed. And I said the two things I’m going to do. First, we’re going to close that border and people are going to come in. You want people to come in, we need people to come in. People are going to come into our country legally. It’s so unfair. You have people that are waiting on a system in a line, and they’ve been waiting on this line, you know how long? For years, 10 years, 12 years. And they’d study and they take tests and then people come. I actually say, “Why don’t you just go on the … Just come on across.” I tell people that. It’s terrible, right? I said, “Go out. You’re incredible.” They say, “What can I do to speed up the process? I say, you know what? Go to the southern border. I’ll see you on the other side.” It’s so unfair. But we’re going to have them come in legally.

You have to see what they have to do. They take tests on who was the first one here? What date was this? What does 1776 mean? All this stuff. And these other people are coming in and they’re affecting the school systems and they’re affecting the hospital system. If you take a look at what’s going on in Springfield, Ohio, a town of 50,000 people, they’ve just added 32,000 people, illegal immigrants. And we’re not going to put up with it, and we’re going to take care of, your costs are going to come down and you’re not going to have a problem with … Because the biggest problem, and I’m hearing it from Black people, and to a lesser extent right now, but it’ll be the same, Hispanic people. And I’ll tell you what, our poll numbers have gone through the roof with Black and Hispanic, have gone through the roof.

And I like that. I like that. So we’re going to take care of it. I’ll tell you, if everything works out, if everybody gets out and votes on January 5th or before. It used to be, you’d have a date. Today, you can vote two months before, probably three months after. They don’t know what the hell they’re doing. But we’re going to straighten it all out. We’re going to straighten that out too. We’re going to straighten our election process out too. That’s going to be important also. So thank you very much, darling.
--
Ei tuo ole mitään "weave"a. Ihan pelkkää tajunnan virtaa joka ei tarkoita yhtään mitään. Ainakaan vastaa kysymykseen. Lähde Donald Trump Town Hall Suburban Oaks Pennsylvania | Rev
Tästä ketjusta olen lukenut, että eihän Harrisilla ole mitään mahdollisuutta voittaa. Kaikki mitä tapahtuu tämän päivän ja vaalien välillä vaikuttaa negatiivisesti Harrisin kampanjaan, tai parhaassa tapauksessa ei vaikuta mitenkään. Sen sijaan Trumpin osalta kaikki sataa hänen laariin tai pahimmassa tapauksessa nostaa hänen kannatustaan vain hieman.

Trump kun jättää vastaamatta selkeään kysymykseen, kuten mainitsemassasi tapauksessa, niin kyse on vain siitä että pitää osata tulkita.

Harris kun väistää sellaisen "oletko jo lopettanut puolisosi hakkaamisen" tyylisen kysymyksen, niin kyse on siitä että Harris ei pelaa kaikilla ruuveilla ja ihan paskahan se on.

Kannattaisi varmaan Harrisin laittaa pillit pussiin ja luopua koko kisasta.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Trump kun jättää vastaamatta selkeään kysymykseen, kuten mainitsemassasi tapauksessa, niin kyse on vain siitä että pitää osata tulkita.
Niin, miten sitä pitäisi osata tulkita. Olen nykyään jokseenkin vakuuttunut, että DJT ei tiedä eroa termeillä "asylum seeker" (turvapaikanhakija) ja "mental asylum" (mielisairaala). Eli että "asylum" voi tarkoittaa eri asioita eri kontekstissa. Tämä on ainoa selitys, miksi Trump jaksaa aina mainita Hannibal Lecterin, kuten yllä. Jos ei-natiivi kuten itse ymmärtää englantia paremmin kuin tuleva jenkkien pressa, niin jossain on vikaa.

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei nyt kannata köyttä vetää kaulaan Kamalan kannttajien. Johtihan Romneykin Obamaa noin kuukausi ennen vaalipäivää, ja Obama oli ollut jopa noi 2-3% edellä gallupeissa.

Haudankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, NHL:n suomalaiset, Porin Ässät, Lion #79
Luotan edelleen professori Allan Lichtmanin ennustukseen, että Harris lopulta voittaa. Gallupeille annetaan liikaa arvoa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Äänestysaktiivisuus ratkaisee. Se kampanja joka saa paremmin äänestäjänsä liikkeelle, voittaa. Oma mallini humioi tämänkin ja entinen tulos: 54-46 Harrisille. Jos haluaa spekuloida, miksi juuri Trump tai Harris saisi joukkonsa paremmin liikkeelle? Useamman syyn löydän kumpaankin suuntaan, mutta hieman enemmän syitä Harrisin kampanjan onnistumiselle.

Suosikkijoukkue
Kärpät
Luotan edelleen professori Allan Lichtmanin ennustukseen, että Harris lopulta voittaa. Gallupeille annetaan liikaa arvoa.
Kun puhutaan gallupien ulkopuolisesta datasta, niin myös osakemarkkinoilta kantautuu Harrisin voitonmahdollisuuksien kannalta positiivista trendiä ja dataa:

Mark Hulbert kirjoitti:
The Dow Jones Industrial Average’s DJIA 0.09% strong year-to-date return translates to a 72% probability that the Democratic candidate, Vice President Kamala Harris, will win the presidential election in November.

Just two months ago the Dow was assigning a 64% probability to a Harris victory (as I wrote at the time). And when I devoted a column in May to this subject, the probability of a Democratic victory was judged to be 58%. The increases in probabilities since then are due to the stock market’s strength; there’s a statistically significant correlation between the Dow’s election-year performance and the incumbent political party’s chances of retaining the White House.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Laitetaan vielä näin perjantain kunniaksi. Jon Stewart ei toki aloittanut poliittista satiiria Jenkeissä, saatika ylipäänsä, mutta ei käy kiistäminen, että miehellä oli visio aiheesta, ja toteutti sen. Ja sillä oli/on vaikutuksia, vieläkin.

Jon ansiokkaan uran jälkeen jäi eläkkeelle. Kaikki tarvittava oli jo tehty. Mutta veri veti vähän takaisin. Ensiksi Applelle tekemään ohjelmaa, paitsi kun että tuli liian kriittinen jakso Kiinasta, niin saikin kenkää. Jännää, tässä ei varmasti ole mitään yhteyttä.

Joten, nyt Jon on nähtävissä maanantaisin (tai täkäläistä aikaa tiistaisin) joka viikko osana Daily Show:ta. Ja ne monologit, eivät ole huonontuneet laisinkaan, päin vastoin. Mieshän on ihan tulessa. Tässä Jon Stewart siitä huonomman ehdokkaan puheista vs. todellisuus:

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kuinka tehokkaasti nää gallupit ennustaa Jenkkien järjestelmän lopputulosta kun gallupit perustuu prosenteihin ja tunnetusti prosentit ei Jenkeissä ratkaise?

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Olet melkein 80-vuotias. Olet jo kerran ollut maailman kenties merkittävimmässä ja seuratuimmassa virassa. Olet jo melkein tullut ammutuksi. Rahaakin on ihan riittävästi koko perheelle. Mikä kumma saa ihmisen haluamaan vain lisää valtaa sen sijaan että eläisi loppuelämänsä mukavasti rennommin ja tekisi asioita joista oikeasti nauttii eli tässä tapauksessa varmaan golffaisi? En voi ymmärtää.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olet melkein 80-vuotias. Olet jo kerran ollut maailman kenties merkittävimmässä ja seuratuimmassa virassa. Olet jo melkein tullut ammutuksi. Rahaakin on ihan riittävästi koko perheelle. Mikä kumma saa ihmisen haluamaan vain lisää valtaa sen sijaan että eläisi loppuelämänsä mukavasti rennommin ja tekisi asioita joista oikeasti nauttii eli tässä tapauksessa varmaan golffaisi? En voi ymmärtää.

Trumpilla on ollut kaikenlaista, muttei vielä valtaa päättää suoraan ja avoimesti alamaistensa elämistä ja kuolemista, sekä sitä tunnetta minkä ainoastaan (mutta toisaalta kuka tahansa kuppaisimmankin paskakasan tai rikollisjärjestönkin) diktaattori saa alamaistensa pelosta ja/tai jumaloinnista. Tammikuun 6. -21 oli toki lähellä nostaa DTj:n siihen haluamaansa asemaan, mutta tuolloin jäi vielä piippuun.

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Suosikkijoukkue
Kärpät
“There were no guns down there. We didn’t have guns. The others had guns, but we didn’t have guns,” Trump said. “That was a day of love.”

Lisäksi "Ashley Babbitt was killed. Nobody was killed." (Oheisen tajunnanvirtavideon ajassa 2:58)

Toki sitten jos annetaan faktojen tulla Trumpin lennokkaiden tarinoiden tielle, niin:

CBS News kirjoitti:
About 140 police officers were assaulted on Jan. 6 — roughly 80 from the U.S. Capitol Police and about 60 from D.C.'s Metropolitan Police Department. Four people died at the Capitol that day, and one officer who was on duty during the riot died days later. Four police officers who were stationed at the Capitol on Jan. 6 died by suicide in the months that followed.

teppana

Jäsen

Tiukka on kisa. Linkin takaa löytyy osavaltioittan jonkinlainen kyselytulos, sekä voi itse arpoa kummalle mikäkin osavaltio menee. Näyttää todella tiukalta ja Pennsylvanian merkitys on todella jättimäinen. Florida menenee Trumpille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy