Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024 – sedät jaksaa heilua?

  • 167 686
  • 1 348

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hohhoijaa. Kysymyksenä on nimenomaan kaikki ihmisoikeudet ja se "vihervasemmisto" tekee jatkuvaa työtä juurikin muslimiväestön naisten eteen.
Kaikki ihmisoikeudet. TS:ssä oli kolumni viime prideviikon aikana että koska transihmiset joutuu jonottamaan hoitoihin niin kyllä siinä saa sitten ns taviksetkin jonottaa liikenteessä että tietävät miltä tuntuu. Kysymys kuuluu että miksi?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kaikki ihmisoikeudet. TS:ssä oli kolumni viime prideviikon aikana että koska transihmiset joutuu jonottamaan hoitoihin niin kyllä siinä saa sitten ns taviksetkin jonottaa liikenteessä että tietävät miltä tuntuu. Kysymys kuuluu että miksi?
Koetko että transihmiset ovat samalla viivalla rikkaiden valkoisten heteromiesten kanssa? Eivät ole.
 

BaronFIN

Jäsen
Yksinäinen häiriintynyt susi ollut asialla.
Susi ei ollut:
- musta
- latino
- nainen
- LGTB -yhteisön jäsen

Susi oli:
- valkoinen
- mies
- kivääriyhdistyksen jäsen
- ”rebu”

Kuitenkin muuri Meksikoon, all-lives-matter, aserajoitukset ovat saatanasta ja vähemmistöjen oikeudet ovat iso, kulttuurisodan kokoinen ongelma.

Trump vie nämä vaalit pystyyn jos esiintyy sovittelevana uhrina, joka haluaa yhdistää kansakunnan.

Voi rauhassa paljastaa todellisen karvansa vasta vaalien jälkeen, mutta sitten voi olla myöhäistä kun rebuille ei kelpaa voitto vaan sen on oltava murskavoitto mihin on selvät askelmerkit jo piirretty.

Olen mielelläni väärässä vaalien jälkeisistä suunnitelmista, mutta tuo Project 2025 suunnitelma on aika kylmäävä paperi ja siitä tuskin päästää avoimesti puhumaan enää.
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koetko että transihmiset ovat samalla viivalla rikkaiden valkoisten heteromiesten kanssa? Eivät ole.
Puhuinko rikkaista heteromiehistä? Ja valkoisista. Kyse voi olla suht hmv valkoisesta miehestä tai naisesta jolla omat ongelmansa hoidettavana. Ovatko ne samalla viivalla kummankaan näistä kanssa? Vai pitääkö vetää viivaa?
 

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Puhuinko rikkaista heteromiehistä? Ja valkoisista. Kyse voi olla suht hmv valkoisesta miehestä tai naisesta jolla omat ongelmansa hoidettavana. Ovatko ne samalla viivalla kummankaan näistä kanssa? Vai pitääkö vetää viivaa?
Niin ja kai transihminen voi olla rikas valkoinen heteromies? En nyt ihan ymmärtänyt hooceebruinsin pointtia.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Puhuinko rikkaista heteromiehistä? Ja valkoisista. Kyse voi olla suht hmv valkoisesta miehestä tai naisesta jolla omat ongelmansa hoidettavana. Ovatko ne samalla viivalla kummankaan näistä kanssa? Vai pitääkö vetää viivaa?
Niin ja kai transihminen voi olla rikas valkoinen heteromies? En nyt ihan ymmärtänyt hooceebruinsin pointtia.
Tällä hetkellä se transihminen ei ole samalla viivalla muiden kanssa. Se on se pointti.
 

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Tällä hetkellä se transihminen ei ole samalla viivalla muiden kanssa. Se on se pointti.
Kenen muiden? Ei varmasti ole kaikkien kanssa samalla viivalla ja itsekkin kuulun liikuntavammaisena vähemmistöön. Ei silti muiden pitäisi joutua jonottamaan tai estää muiden ihmisten pääsy sellaisiin paikkoihin mihin itse ei pääse.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kenen muiden? Ei varmasti ole kaikkien kanssa samalla viivalla ja itsekkin kuulun liikuntavammaisena vähemmistöön. Ei silti muiden pitäisi joutua jonottamaan tai estää muiden ihmisten pääsy sellaisiin paikkoihin mihin itse ei pääse.
Eihän kukaan muu ole estänyt muiden hoitoonpääsyjä kuin oikeisto.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Annan pienen, vaikkapa viiden prosentin, todennäköisyyden sille, että paatuneinkin narsisti saattaa viikatteen suhahtaessa korvan juuresta ohi, kokea oman järkähtämättömän omakuvansa horjuvan, jopa romahtavan. Useilla on tässä kohtaa käynyt uskoon tulemisen tie, turhan monilla psyykkisen romahtamisen polku. Tietoisuus vääjäämättömästi lähestyvästä kuolemasta oli tulla hieman liian aikaisin kylään, "en olekaan voittamaton". Tämä voisi avata portteja inhimillisemmälle käytökselle jäljellä oleville elonkuukausille.
No, 95% sitten sille toiselle vaihtoehdolle.
Vaikuttaisi siltä, että tuo todennäköisempi vaihtoehto on se, jonka näemme toteutuvan. Sellaisia merkkejä on nimittäin ilmoilla, sillä vajaa tunti sitten Trump palasi käyttämällään Truth Social -alustalla tuttuun retoriikkaansa noitavainoineen päivineen:

Donald J. Trump kirjoitti:
As we move forward in Uniting our Nation after the horrific events on Saturday, this dismissal of the Lawless Indictment in Florida should be just the first step, followed quickly by the dismissal of ALL the Witch Hunts — The January 6th Hoax in Washington, D.C., the Manhattan D.A.’s Zombie Case, the New York A.G. Scam, Fake Claims about a woman I never met (a decades old photo in a line with her then husband does not count), and the Georgia “Perfect” Phone Call charges. The Democrat Justice Department coordinated ALL of these Political Attacks, which are an Election Interference conspiracy against Joe Biden’s Political Opponent, ME. Let us come together to END all Weaponization of our Justice System, and Make America Great Again!

Postauksessa viitataan tämänpäiväiseen isoon uutiseen:

 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eihän kukaan muu ole estänyt muiden hoitoonpääsyjä kuin oikeisto.

Höpöhöpö. Menee paksuksi.

Luulen että tässä ajetaan takaa jotain sukupuolenkorjausleikkauksia joita pitäisi tehdä verovaroilla. Itse laittaisin sen ihan kaikenvärisen syöpäpotilaan resursseissa edelle. Uskomatonta mihin kaikkeen sitä pitäisi resurssit riittää.

Toki voi olla että ajoit takaa jotain muuta.
 

Kaijokelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Trumpin murhayrityksen jälkeen ei oo tätä ketjua tullu luettua, enkä aio kahlata uusia viestejä läpi, voisko joku siis antaa TL;DR:n? MIkä on nyt vallitseva konsesus kaikesta? Täältä sen oikeimman tiedon saa kuitenkin.
Vallitseva konsensus on demaripiireissä se, että harmittaa kun ei osunut kunnolla päähän.

Myös se, että jos Bidenia ammuttaisiin olisi ampuja republikaani, äärioikeistolainen uusnatsi.
Jos Trumpia ammutaan päähän on ampuja republikaani, äärioikeistolainen uusnatsi.

Eli suht perus meininki.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Nyt haluaisin oikein mielenkiinnosta näkemyksesi mikä Trumpilaisessa politiikassa on niin tuhoisaa? Itse näen näin:

Plussat/neutraalit asiat

- pistää Kiinan ahtaalle, ajattelee oman maansa etua kuten kaikkien päättäjien pitäisi
- talouspolitiikka oli edellisellä kaudella onnistunutta
- vastustaa kaikkein typerimpiä intersektionaalisen feminismin ja muun wokehörhöilyn ilmentymiä
- patistaa Eurooppaa ottamaan vastuuta omista asioista, näki noiden Venäjän kaasuputkien typeryyden ennen meitä
- minua ei haittaa jos maailmassa joskus joku sanoo ääneen mitä valkoinen mies mielessään ajattelee vaikka nyt Islamin uskosta. Mielestäni maailman tuhoisin uskonto/aate

Miinukset:

- suhtautuu vähemmistöihin oikukkaasti vähän riippuen asiayhteyksistä ja kenelle puhuu
- misogynia nostaa välillä päätään setämiesmäisesti
- populistihan Trump pohjimmiltaan on
- ympäristöasioiden vähättely ml.ilmastonmuutos
- hörhöily Koronan ympärillä, samaan kastiin edellisten vaalien 2020 jälkeinen sekoilu.

Molempia siis löytyy. En tuota nyt länsimaisen maailman loppuna näkisi.

Tuon suuntaisesti itse asian ymmärrän. On tervetullutta tälläkin palstalla käsitellä Trumpia joskus ilman hirveää ennakkopaatosta. Olen pari kertaa nostanut esiin Trumpin tekemiä positiivisia juttuja ja arvostellut Obaman/Bidenin hallintojen toimintaa. Siipeenhän siinä saa rankasti ja leiman "trumpistina".

Demoillakin äärilaita on sakeaa sakkia, ja tämä on vieläpä kasvanut, kun ennen siellä oli vain sangen pienilukuinen "kommarijoukko", niin nyt myös pahin woke-porukka voidaan tuonne laskea. Puolueen johto pysynyt kuitenkin tukevasti "keskustalaisissa" käsissä, mikä on selvä ero rebuihin. Tätä mm. Ruotsila ei ymmärrä ollenkaan, ja tuo hänen vasemmistolaisen vihapuheen korostaminen on ihan käsittämätöntä, kun samaan aikaan rebujen retoriikka sivuutetaan täysin tai kuitataan Trumpin taktiikkana. Demotkin kyllä lietsoo nykyään vahvastikin vastakkainasettelua, iso käänne oli Clintonin vaalitappio. Clinton yritti vielä alistaa Trumpin lähes pelkästään järkipuheella, huonoin tuloksin.

Toisaalta, missä se lietsonnan raja sitten Trumpin kohdalla menee? Ei se samassa kohtaa ole kuin demoilla. Kyseessä kuitenkin todistetusti vaalituloksen kumoamista yrittänyt henkilö, joka vielä lietsoi päälle melkoisen mellakan.

Tämä demokraattien äänekäs wokeporukka, joka viimeksi on vallannut yliopistot, ah niin ihanasti yhteensopivilla Hamas ja Pride- aatteilla, kulttuuritaistelun ja identiteettipolitiikan täyttämät amerikkalaiset koulut ja vanhempainneuvostot, on erittäin merkittävä tekijä Trumpin kannatuksessa. Tämä selittää myös Trumpin suosion kasvun myös latino- ja afroamerikkalaisten äänestäjien keskuudessa. Liika on vain monelle liikaa, ei niinkään Trumpin puolesta vaan tuota disneyt, urheiluseurojen logot, uuskielen, ym. hämmentämät amerikkalaiset eivät enää jaa näitä arvoja. Itse asiassa jo Hillary Clintonin vaalitappiota analysointiin demokraattien keskuudessa ajatuksella, että Clintonin koneisto keskittyi liikaa eri vähemmistöihin unohtaen ja siivuttaen suuren enemmistön relevantit arkielämän huolet. Paine ratsastaa edellämainituilla asioilla on kuitenkin demokraattien media-, asiantuntija- ja yliopistovaikuttajien keskuudessa liian kova.

Kun vihan lietsomista suoraan ja välillisesti ketjussa käsitellään, tilanne USA:ssa on vaikea. Tuoreen selvityksen mukaan (julk. New York Times) 10 prosenttia vastanneista on valmis ehkäisemään väkivaltaisesti Trumpin valinnan 2024 ja 7 prosenttia vastanneista on valmis turvaamaan väkivaltaisesti Trumpin valinnan 2024.

Luvut ovat oikeasti karmeat ja poliittinen väkivalta on Trumpin puoluekokouksen todennäköisesti maltillisesta puheesta huolimatta toteutumassa uudelleen.

Vastakkainasettelu ei ole vain Trumpin luomaa, eikä edes hänen aloittamaa. Olen ennenkin todennut, että Urho Kekkosen kampittaminen vuoden 1956 vaaleissa oli rajua ja henkiläkohtaisuuksiin menevää mustamaalaamista. Laitavasemmisto ja laitaoikeisto on lietsonut aina pelkoa ja harjoittanut mustamaalaamista poliittisessa retoriikassa myös Suomessa. Ei ollut helppoa olla demari 1920- ja 1930-luvulla, eikä porvari 1960- ja 1970 - luvulla. Trumpin käsittely suomalaisessa mediassa on ollut aika yksipuolista ja vinoutunutta, tuloksena Suomen asenneilmasto on maailman antitrumpilaisin. Tällaisessa asenneilmastossa myös medialta jää helposti aika pahoja katvealueita uutisoinnissa.

Huomion arvoista on, että suurempi osa amerikkalaisista on valmiimpi käyttämään väkivaltaa Trumpia vastaan kuin hänen puolestaan. Millainen olisi suomalaisten vastaus Trumpin väkivaltaiseen estämiseen, riittäisikö 20%, vai menisikö yli 30%?

@opelix Ei tuo Trumpin talouspolitiikka niin kovin hääviä ollut. DT Peri Obamalta hyvässä nousussa olleen talouden. Itse hän muutti verotuksen mekanismeja niin että miljönäärit eivät maksa käytänössä enää lainkaan veroja. Liittovaltion talous meni kuralle.

Amerikassa voidaan olla tästä talouden kasvusta eri mieltä, myös miljonäärien verotuksen osalta. USA:n talous ei ollut Obaman jälkeen missään hyvässä hapessa. Trump pyrki myös tietoisesti vähentämään talouden riippuvaisuutta Kiinasta ja kotiuttamaan teollisuutta takaisin. Myös Meksikon rajamuuri on osa talouspolitiikka, koska siirtolaisvirrat sekoittavat taloutta ja työmarkkinoita. Texasissa on kyllästytty totaalisesti näihin pakolaisvirtoihin, 6000- 8000 ihmistä päivässä on laittanut ihmisten hermot kireälle. Tulijat eivät ole vain meksikolaisia, tai edes latinoja, vaan ihmisiä Lähi-idästä, Somaliasta, jne. Texasissa on siirtolaisia laitettu täysiin juniin ja kohti Washingtonia sekä New Yorkia, koska osavaltio resurssit ja talous ei kestä tilannetta.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Vallitseva konsensus on demaripiireissä se, että harmittaa kun ei osunut kunnolla päähän.

Myös se, että jos Bidenia ammuttaisiin olisi ampuja republikaani, äärioikeistolainen uusnatsi.
Jos Trumpia ammutaan päähän on ampuja republikaani, äärioikeistolainen uusnatsi.

Eli suht perus meininki.
Ja lisäisin, että @hooceebruins on tapahtumaketjun todellinen uhri.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Höpöhöpö. Menee paksuksi.

Luulen että tässä ajetaan takaa jotain sukupuolenkorjausleikkauksia joita pitäisi tehdä verovaroilla. Itse laittaisin sen ihan kaikenvärisen syöpäpotilaan resursseissa edelle. Uskomatonta mihin kaikkeen sitä pitäisi resurssit riittää.

Toki voi olla että ajoit takaa jotain muuta.
Aha. Ne transihmiset on sitten jotain muuta kansaa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Palsta kyllä todistaa aina vaan uudelleen sen, että miksi nostan nyrkin yhä edelleen keski-ikäisenä vähemmistöjen puolesta.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei jumalauta. Jos on huolissaan siitä mitä Trumpin tulo ja tekeminen tuo tullessaan, niin eiköhän kaikki vittuile.

Ihan vilpittömästi kysyn, että mitä oikeastaan pelkäät Trumpin mahdollisessa presidenttiydessä?

Näin valkoihoisena, lihaa syövänä ja heterona on kovin vaikea päästä asettumaan esimerkiksi sinun tossuihisi. Mitä oikeuksia pelkäät menettävän jos Trump valittaisiin? Ja mitä oikeuksia menetit, kun Trump oli jo presidentti aikaisemmin?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ihan vilpittömästi kysyn, että mitä oikeastaan pelkäät Trumpin mahdollisessa presidenttiydessä?

Näin valkoihoisena, lihaa syövänä ja heterona on kovin vaikea päästä asettumaan esimerkiksi sinun tossuihisi. Mitä oikeuksia pelkäät menettävän jos Trump valittaisiin? Ja mitä oikeuksia menetit, kun Trump oli jo presidentti aikaisemmin?
Kaikki tuo maga-retoriikka on jo osaltaan laittanut ihmiset muuttamaan esim. Floridasta pois. Järjestöt kertovat, että sinne Floridaan ei ehkä kannata matkustaa vähemmistön edustajana. Tämä kaikki valuu näköjään persujen kautta meillekin, niin ehkä kannattaisi hypätä vähemmistön housuihin ja katsoa sitä kautta asioita.
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki tuo maga-retoriikka on jo osaltaan laittanut ihmiset muuttamaan esim. Floridasta pois. Järjestöt kertovat, että sinne Floridaan ei ehkä kannata matkustaa vähemmistön edustajana. Tämä kaikki valuu näköjään persujen kautta meillekin, niin ehkä kannattaisi hypätä vähemmistön housuihin ja katsoa sitä kautta asioita.
Jaa, itse olen taas saanut sellaista tietoa sieltä suunnalta että Trump on suositumpi kuin koskaan, siis ennen ampumista jo. Taitaa täälläpäin media valita uutisensa tarkkaan. Ja se että vähemmistöjä sorsitaan siellä ja täällä ja vielä Trumpin aloitteesta… No kai se on helpompaa yksilöidä maailman pahuus yhteen ihmiseen. Mutta jos tiedät varmasti niin ok.
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan vilpittömästi kysyn, että mitä oikeastaan pelkäät Trumpin mahdollisessa presidenttiydessä?
Tätä samaa olen koittanut kysellä erinäisissä paikoissa ja vastauksia on tullut oikealta ja vasemmalta suuvaahdon saattelemana että kun se on niin hullu ja tyhmä ja rikollinenkin vielä. Kyllä siinä kiinnostus herää kun yksi mies kaikesta muka vastuussa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Jaa, itse olen taas saanut sellaista tietoa sieltä suunnalta että Trump on suositumpi kuin koskaan, siis ennen ampumista jo. Taitaa täälläpäin media valita uutisensa tarkkaan. Ja se että vähemmistöjä sorsitaan siellä ja täällä ja vielä Trumpin aloitteesta… No kai se on helpompaa yksilöidä maailman pahuus yhteen ihmiseen. Mutta jos tiedät varmasti niin ok.
Suosiolla ei pelata sitä mitä vähemmistöille kuuluu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätä samaa olen koittanut kysellä erinäisissä paikoissa ja vastauksia on tullut oikealta ja vasemmalta suuvaahdon saattelemana että kun se on niin hullu ja tyhmä ja rikollinenkin vielä. Kyllä siinä kiinnostus herää kun yksi mies kaikesta muka vastuussa.
Aborttioikeuden kaventaminen koko liittovaltion tasolla? Tasa-arvoisen avioliiton muuttaminen laittomaksi? Luontokadon edistäminen heikentämällä ympäristönsuojelua hoitavia viranomaisia?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ihan vilpittömästi kysyn, että mitä oikeastaan pelkäät Trumpin mahdollisessa presidenttiydessä?

Näin valkoihoisena, lihaa syövänä ja heterona on kovin vaikea päästä asettumaan esimerkiksi sinun tossuihisi. Mitä oikeuksia pelkäät menettävän jos Trump valittaisiin? Ja mitä oikeuksia menetit, kun Trump oli jo presidentti aikaisemmin?

Tätä samaa olen koittanut kysellä erinäisissä paikoissa ja vastauksia on tullut oikealta ja vasemmalta suuvaahdon saattelemana että kun se on niin hullu ja tyhmä ja rikollinenkin vielä. Kyllä siinä kiinnostus herää kun yksi mies kaikesta muka vastuussa.

Linkitän tänne nyt itseäni, koska tätä samaahan kyseltiin tuolla aikaisemmin tänään:

Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024 – sedät jaksaa heilua?

Ja vinkkinä: ei Trumpia pelätä pelkästään siksi, että hän olisi "väärässä". Häntä pelätään systeemitasolla, koska hän horjuttaa demokratian peruspilareita maailman tärkeimmässä maassa meidänkin kannaltamme.
 

redpecka

Jäsen
Ihan vilpittömästi kysyn, että mitä oikeastaan pelkäät Trumpin mahdollisessa presidenttiydessä?

Näin valkoihoisena, lihaa syövänä ja heterona on kovin vaikea päästä asettumaan esimerkiksi sinun tossuihisi. Mitä oikeuksia pelkäät menettävän jos Trump valittaisiin? Ja mitä oikeuksia menetit, kun Trump oli jo presidentti aikaisemmin?
Ei ollut minulle suunnattu, mutta vastaan omalta kohdaltani. Minua ei henkilökohtaisesti pelota mitä Trump saa aikaan vaikka mahdollisella seuraavalla kaudellaan. Mutta täällä esimerkiksi joku listasi hänen saavutuksiaan edelliseltä kaudelta ja siellä oli mm. irtautuminen ilmastosoppareista.

Eihän nuo nyt ehdi meitä varsinaisesti koskettaa, mutta jotenkin perseestä, että toiset uurastavat sellaistenkin asioiden puolesta jolla ei ole vaikutusta just sillä vaalikaudella maailmassa ja sitten joku Trump tulee ja repii.

On täällä listattu toki myös hyviä asioita mitä Trump saanut aikaan. Toki minusta ne eivät ole hyviä, mutta eipä minua kosketakaan jos pitää lähteä linjalle henkilökohtainen elämä vs. Trumpin filosofia. En asu USAssa. Mutta on tässä kaikessa mielestäni muustakin kysymys kuin minusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös