Obama ei puhunut etupiirien hyväksymisestä. Hän puhui sääntöperäisen maailmanjärjestyksen kärsivällisestä turvaamisesta
Muutama huomio Obaman TheAtlantic haastattelusta koskien Ukrainaa, Suomea, Venäjää ja Obaman "realismia"
Perintöä muodostava haastattelu oli suora ja jopa hieman ärsyyntynyt. Se keskeinen teema oli, että 'Liittolaiset ja kumppanit! Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ryhdistäytykää'. Obama ei keskity niinkään potentiaalisiin vihollisiin ja käyttänyt yhtenäisyyttä korostavaa juhlaretoriikkaa. Venäjä laitetaan kategoriaan 'itseään jalkaanampuva maa', joka nationalismin kiihottamana uhittelee naapureilleen, ja Kiina nähdään kuitenkin maailmanjärjestykseen sitoutuneena maana. Suorin kritiikki kohdistuu kuitenkin läntisiin liittolaisiin ja kotimaisiin kriitikoihin, jotka eivät ymmärrä Obaman haluttomuutta sotkeutua muiden päättämättömyydestä ja vihollisten aggressiivisuudesta aiheutuviin sotkuihin.
Se ei sinällään sisällä mitään uutta esimerkiksi vuoden 2015 Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuden strategiaan verrattuna. Mutta se tuo esiin mielenkiintoisia kontrasteja. Erityisesti mielenkiintoista on, miten tarkasti editoidussa haastattelussa kuvataan eroja H. Clintoniin - mahdolliseen seuraavaan presidentiin. Selkeästi Obama korostaa Clintonin politiikan ongelmia ja tuo esiin oman koservatiivisemman version amerikkalaisesta realismista, joka eroaa Eurooppalaisesta. Monia päällekkäisyyksiä on Obaman ja eurooppalaisen realismin väilillä - esimerkiksi keskeiset teoreetikot. Keskeisin ero realismeissa on se, että Amerikkalainen version painottaa merellistä geopoliittista ymmärrystä ja samalla myös pragmatistista ymmärrystä Yhdysvaltalaisesta ulkopolitiittisesta toimijuudesta, jota sitoo myös maan sisäpoliittiset demokraattiset ominaispiirteet.
Eurooppalainen realismi, jonka alle myös Saksasta maahantuotu suomalainen pienvaltiorealismi kuuluu, tähdentää mantereista sydänmaa näkökulmaa tai rannikollista rim-land -ajattelua. Samoin etupiirit korostuvat. Esimerkiksi Suomessa joko pelätään, varautdutaan tai jopa toivotaan etupiirien paluuta (sitä pidetään YYA-kulta-aikana jolloin Suomi oli jotenkin tärkeä). Tästä Obama ei puhu. Hän mainitsee Venäjän menneisyyshakuisen ja harhaisen politiikan tuovan uhkia naapureille. Tuottavan naapurustossa ja erityisesti Post-Soviet alueella väliaikaisia regressioita ja korruptoituneita palauta vanhaan. Venäjä kykenee lyhyellä aikavälillä palauttamaan sotilallisin keinoin valtaansa. Mutta Obama korostaa ettei kannettu vesi kaivossa pysy, jos alueen maat ottavat itseään niskasta kiinni. Taustatukea annetaan halukkaille. Sanoma korostaa kärsivällisyyden ja sisukkuuden merkitystä.
Eurooppalaisesta näkökulmasta Obaman "realismi" saattaa kuulostaa isolationismilta, koska siitä puuttuu mantereinen syvyys. Mutta kannattaa pitää mielessä merellisen realismin ulottuvuudet esimerkiksi välimerelle, persianlahdelle tai vaikkapa itämerelle. Mustallamerelläkin on merkityksensä. Samoin pullonkauloilla kuten Tanskansalmilla. Merellinen näkemys korostuu myös Yhdysvaltojen kyberstrategiassa tai vaikkapa digitalisoituvan maailman "virtojen" käyttämisessä painostuskeinoina (esim. finanssisanktiot). Obama on jo pitkään nähnyt internetin Yhdysvaltojen turvaamana "merialueena". Se vastustaa kyberin kansallistamisia, joka on leviävä trendi maailmalla. Nämä sfäärit mereltä kyberiin ovat myös Obaman peräänkuuluttaman sääntöperäisen maailmanjärjestyksen ydintä, kansainvälisen talouden päävaltimoita.
Obaman tarjoama resepti ei keskity niinkään turvallisuuteen tai geopoliittisten haasteiden vääjäämättömyyteen. Hän korostaa sääntöperäisessä maailmanjärjestyksessä pysyttäytymisen ja sen aktiivisen tukemisen viimekädessä - mutta aina tietyllä viiveellä ratkaisevan - turvallisuuteen liittyvät geopoliittiset haasteet. Yhdysvaltojen täytyy käyttäytyä harkiten ja pidättäytyä sotilaallisesta toiminnasta, jota pienistä tai vähän isommista ongelmista ei tule suurempia. Aika on maailmanjärjestyksen puolella. Strategista kärsivällisyyttä tarvitaan itsetuhoisen Venäjän suhteen. Se ei millään tavalla tarkoita Venäjän etupiirin hyväksymistä vaan ongemien patoamista ja esimerkiksi Ukrainan saamista kestävällä tavalla pois Venäjän kasaantuvien haasteiden - ja taantumisen nationalismiin ja etupiiriajatteluun - alta. Obama tukee varsin erilaista maailmanjärjestystä kuin etupiirien tunnustaminen perustuisi.
Obamalle meret ovat selkeitä Yhdysvaltojen vallan aluetta. Mitä pidemmälle edetään rannikolta, sitä sotkuisempia asiat ovat ja sitä enemmän tarvitaan liittolaisia sekä muita kuin sotilaallisia keinoja (kuten Ukrainan tapauksessa on tehty). Clinton puolestaan painottaa enemmän demokrattisen rauhan mallia vakauttavana voimana. Demokratian tukeminen ja levittäminen on Yhdysvaltojen erityisessä intressissä, koska se vakauttaa muuten herkkiä rajapintoja epädemokraattisten ja illiberaalien tahojen kanssa. Obaman visio on piirua synkempi. Hänen kansallisen turvallisuuden strategiansa korostaa kyllä demokratiaa vakauttava ja tuettavana elementtinä, mutta se rooli on passiivisempi ja vähittäisempi kuin Clintonilla.
Obamalle liittolaissuhteet ovat keskeinen kansallinen resurssi ja intressi. Mutta ne eivät saa sallia vapaamatkustamista. Muuten ne ovat enemmän painolasti kuin resurssi. Liittolaisuus on siis todennettavissa pragmaattisilla teoilla, jossa liittolaisen ovat turvallisuuden tuottajia eivätkä vain kuluta Yhdysvaltojen resursseja. Viime päivinä Yhdysvaltojen hallinto on korostanut esimerkiksi Viroa esimerkkillisenä NATO-maana, koska se on sitoutunut 2% tavoitteeseen BKTstä.
Viesti Ukrainan suhteen oli seuraava: Yhdysvallat tukee, rahoittaa ja varustaa Ukrainaa, mutta ei ole valmis sotaan Ukrainan puolesta. Tämä oli tiedossa. Viesti Venäjälle oli se, että Yhdysvallat pitää sen toimintaa illegitiiminä ja katsoo aggression olevan tuhoisaa sille itselleen pitkällä tähtäimellä. Yhdysvallat ei hyväksy Venäjän toimia Ukrainassa, mutta ainoa keino Ukrainalle päästä ulos pinteestä on reformoidan maa läntiseen kuntoon ja päästä eroon Venäjän korruptoivasta vaikutuksesta. Yhdysvallat tulee käyttämään muuta kuin sotilaallista keinovalikoimaan Venäjän ehdollistamiseksi. Se myös odottaa liittolaistensa olevan mukana Ukrainan demokratian tukemisessa ja Venäjän ehdollistamisessa. Ponnettomuus tässä suhteessa on enemmän Euroopan kuin Yhdysvaltojen ongelma.
Viesti ei-Natomaille oli se, että NATO-jäsenyydellä on merkitystä. NATOn ulkopuolella altistuu Venäjän aggressiiviselle eskaloivalle paineelle. Tämähän tuntuu jo esimerkiksi Suomessa. Yhdysvallat kokee omassa intressissään olevan vastaeskalaation vain liittolaistensa tukemiseksi. Mutta, asiahan ei ole näin yksinkertainen. Jotta vastaeskaloiva paine saadaan aikaiseksi, tarvitaan laajempia kyvykkyyksia ja tukea. Näin esimerkiksi Suomen ja Ruotsin roolit ovat merkittäviä. Keskeinen viesti on käyttäytyä vastuullisesti, tuottaa turvallisuutta ja pysyttäytyä vakaasti liberaalin maailmanjärjestyksen piirissä.