Tämä koko Afganistan operaatio on ollut hämmentävä, ehkä silloin aikanaan 17 vuotta sitten oli oikeutettukin. Toisaalta olisihan sitä voinut vaikka lahjomalla yrittää afgaanit luovuttamaan Bin Laden. Olis pistetty pätäkkää pöytään kunnolla.
Toinen juttu mikä jäi mieleen niistä ajoista, mainittiin joka käänteessä, oli se että kukaan ei ole onnistunut afgaaneja kukistamaan, ei persialaiset, britit, venäläiset ja nyt listaan voi lisätä USAn. Minkähänlainen maa Afganistan oli ennen Neuvostomiehitystä?
Jälkikäteen ajateltuna tuo ei olisi ollut huonompi vaihtoehto. Toki asefirmat yms. kiittää kyllä ruhtinaallisesti. Mutta se, että tilanne on ollut vaikea, ei helpotu väistämällä sitä tosiasiaa, että Trumpin turhamaisuus saattoi(!) maksaa monta ihmishenkeä.
Sen verran näistä kunniakulttuureista, kai niidenkin pitää antaa periksi jonkin verran jos haluavat jotain.
Antaa ne kyllä periksi, jos osaa neuvotella säilyttämällä heidän kasvonsa ja hoitamalla asian kunnioittavasti. Trumpin mielestä hyvä keino saattaa olla, että ensin julkisesti haukutaan ja sillä odotetaan saavan kannustusta myöntyä, että Trump myöhemmin kehuu. Virhe on jo tehty siinä vaiheessa, kun annetaan rapaa.
Itse juuri eilen kinastelin kiinalaisen vuokranantajani kanssa pienestä huoltoasiasta ja sen kulujen maksajasta (pieni asia, iso soppa, hirtti kiinni) ja kerkesin jo sanomaan sopimattomasti. Ratkaisukeskeisesti kuitenkin pyysin anteeksi, lievitin asiaa omalta kannaltani sillä, että "en itsekään nauti tilanteesta", ja loppujen lopuksi he maksavat lystin ja minun vaivakseni jää todella pieni työ. Virheen tein jo aiemmin, kun en toiminut tapakulttuurin mukaisesti ja olin sen takia joutua maksumieheksi koko lystille (huoltomies yritti kusettaa, enkä valvonut), mutta sain homman käännettyä itselleni siitä tilanteesta edulliseksi olemalla vain kohtelias ja nielemällä ylpeyteni.
Toki kansainvälinen poliittinen kenttä on vähän eri areena, mutta tietyt prinsiipit (©J. Tamminen) pätevät molempiin tilanteisiin. Jos ensiksi haukkuu Twitterissä, on turha odottaa suurta voittoa. Sen jälkeen on tultava hyvin vastaan, jotta sopimus syntyy, jos sellainen on enää edes tehtävissä. Oma tavoite vain siirtyy kauemmaksi, jos kaikkien kuullen aukoo ensiksi päätä. Trump olisi Kiinan ja monen muun tahon kanssa voinut hoitaa asiaa suljettujen ovien takana, mutta narsismi ei sitä kestä, että ei pääse showmies parrasvaloihin. Jos ei itse kaikkea huutelisi, niin ei arvovaltatappioita joutuisi kestämäänkään, vaikka joutuisi pyytämään anteeksi tai tulemaan vastaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista, koska Twitter-in-Chief ei kykene olemaan pois estradilta turhamaisuutensa vuoksi.
Edit. Itse olen vasta oppimatkalla kiinalaiseen mielenmaailmaan sisäänpääsemiseen. Voin sanoa, että ei kotoa opittu maalaisjärki paljoa päätä pakota, kun täällä vääntää. Epäilemättä paljon vähemmän toimii, jos itse luottaa vain omaan intuitioonsa ja olevansa aina oikeassa, ilman syvempää perehtymistä. Ei ihme, että on Trumpetilla vaikeaa kv-kentillä käydä neuvotteluja, jos ei muuta mitään mitään käydessään keskusteluja mm. kiinalaisten kanssa. Tai no, sitä ei varmasti edes keskusteluksi voi edes kutsua, jos paasaa itsekseen vain Twitterissä.