Suosittelen lukemaan JD Vancen kirjan 'Hillbilly Elegy', joka kertoo kuvaamasi surkeuden kulttuurisista taustoista. Suosittelen myös lukemaan Strauss, Howe: 'The Fourth Turning' vuodelta 1997. Se kertoo kuinka yhteiskunnan henki (yhteisöllisyys, perhe-arvot ja monet muut yhteiskuntia pyörittävät asiat) kulkevat noin 80-vuoden sykleissä. Se auttaa myös ymmärtämään mitä ja miksi tällä hetkellä politiikassa tapahtuu.
80 vuotta sitten tosiaankin eräs aikaisempi populisti ja vahva johtaja alkoi nostaa rumaa päätään Keski-Euroopassa.
No, Trump on populisti, vaan ei vahva johtaja. Näin jälkikäteen on helpo sanoa, että hänenlaiselleen ei-standardinmukaiselle presidentille oli iso tilaus jenkeissä. Mutta jos miettii sitä, että hän on moraaliton, patologinen valehtelija, ei kestä kritiikkiä, kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, on sivistymätön ja korruptoitunut, niin ei hän kyllä ainakaan millään perinteisillä mittareilla ole vahva johtaja. Uskon, että Trump on USAssa ohimenevä ilmiö, vähän niinkuin Persujen huippuajat Suomessa.
Trump on kyllä osoittanut, että nykypolitiikassa on enenevissä määrin kysymys mielikuvien luomisesta. Nykyisenä informaatiotulvan aikana ihmiset eivät enää kykene/halua eritellä ehdokkaisiin liittyviä faktoja vaan luottavat mielikuviin. Trump vielä hyvin ansioituneesti sekoittaa koko USAn poliittista kenttää tuolla paskanjauhamisellaan. Hän tavallaan vie pelin omalle takapihalleen, missä on aivan omaa luokkaansa.
Itse olen sitä mieltä, että Trumpia/republikaaneja ei kaada Demokraattien politiikka, vaan tarvittaisiin joku vahva persoona, joka saisi ns. hiljaiset demarit äänestämään. Äänestysprosentti viime vaaleissa oli 58%. Uskon että tuosta 42%:sta suurempi osa on demokraatteja, jotka pitäisi saada aktivoitua. Hillary Clinton ei ollut viime vaaleissa se katalysaattori, eikä sellaista tunnu löytyvän nytkään. Kuvaavaa on, että Michael Mooren mukaan Michiganissa oli 2016 vaaleissa 90 000 äänestäjää, jotka täyttivät kaikki muut kohdat äänestyslipukkeesta, mutta jättivät täyttämättä/ruksaamatta presidenttiehdokkaan nimen. Moore itse on sitä mieltä, että suurin osa näistä oli demokraatteja, jotka eivät vain kyenneet äänestämään Hillaryä.