Yhdysvaltain (n)ex(t)-presidentti Donald J. Trump

  • 3 587 217
  • 23 448
Mutua. Kun 100 % julkinen terveydenhoito on epäonnistunut maissa joissa se on ollut, miten se on ylivertainen? USA:ssa toimitaan todennäköisesti liikaa suuryritysten etujen mukaan, mutta ei sen vaihtoehto oli siirtyminen puhtaasti valtiolliseen terveydenhuoltoon. Asiaa on tutkittu Suomessakin, ja esimerkiksi (Soinivaaran mukaan) kuuden suurimman kaupungin selvitys kertoo, että tehostetussa palveluasumisessa ostopalvelut ovat 27 % halvempia kuin kaupunkien itse tuottamat. Soinivaaran mukaan julkisissa palveluissa yksikkökustannukset kasvavat yksikön koon kasvaessa. Yksityisillä asia on päinvastoin. Kunnallishallinto ei näytä selviävän monimutkaisten organisaatioiden johtamisesta.

Soinivaaran johtopäätöksen ja lukujen kaataminen ei taida olla mahdollista, ja sen takia en tuosta aiheesta jatka. Toimiva systeemi on mielestäni edelleen julkiseen ja yksityiseen toimintaan pohjauva järjestelmä, jossa maksaja määrittelee vapaan kilpailun ehdot. Ei niin, että isot yksityiset tuottajat pääsevät määräävään asemaan. Tämä eurooppalainen malli sopisi todennäköissti hyvin myös USA:han.

Hassuintahan tässä on se, että Kanadassa eurooppalainen malli toimii.
En asiaan muuten kantaa ota, mutta useiden eri ostopalvelu ja kaupunkien tuottamien palveluiden (vanhustenhoito, päivähoito yms) toimintaa nähneenä, voin todeta, että osa eroista tulee ihan täysin siitä, että yksityinen säästää kaikesta eikä edes täytä usein vaatimuksia henkilöstön määrän yms osalta. Eli henkilökuntaa on liian vähän, se on epäpätevää, ei palkata sijaisia käytännössä ikinä, osa ei osta esimerkiksi vanhustenhoitoon kumihanskoja jos kyseinen budjetti on mennyt täyteen jo vuoden osalta. Tuota listaa voisi jatkaa vaikka kuinka monella asialla. Valvonta kyseisillä aloilla on todella huonoa joten asiaan ei puututa mitenkään. Lisäksi noiden alojen tes:sit ovat usein sellaisia, että yksityisillä on palkka pienempi kuin kunnalla. Mutta toki todella monia asioita tehdään yksityisen puolella myös paremmin kuin julkisella.
 
En asiaan muuten kantaa ota, mutta useiden eri ostopalvelu ja kaupunkien tuottamien palveluiden (vanhustenhoito, päivähoito yms) toimintaa nähneenä, voin todeta, että osa eroista tulee ihan täysin siitä, että yksityinen säästää kaikesta eikä edes täytä usein vaatimuksia henkilöstön määrän yms osalta. Eli henkilökuntaa on liian vähän, se on epäpätevää, ei palkata sijaisia käytännössä ikinä, osa ei osta esimerkiksi vanhustenhoitoon kumihanskoja jos kyseinen budjetti on mennyt täyteen jo vuoden osalta. Tuota listaa voisi jatkaa vaikka kuinka monella asialla. Valvonta kyseisillä aloilla on todella huonoa joten asiaan ei puututa mitenkään. Lisäksi noiden alojen tes:sit ovat usein sellaisia, että yksityisillä on palkka pienempi kuin kunnalla. Mutta toki todella monia asioita tehdään yksityisen puolella myös paremmin kuin julkisella.

Käytännössä noilla aloilla yksityisen ei pitäisi voida mitenkään olla halvempi kuin julkiseen. Juuri edellämainituista syistä yhdistettynä siihen, että kunnille vuokrien pitäisi olla käytännössä aina halvempia. Samoin niiden pitäisi saada hyötyä koosta eri asioiden tilaamisessa. Jos yksityinen tulee halvemmaksi esimerkiksi päiväkodeissa tai vanhainkodeissa, niin kyse on laadusta, alipalkkauksesta tai siitä, että kunnissa tehdään asioita väärin. Todennäköisesti useammasta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Yhdysvaltain presidentti on ajanut Pohjois-Korean tilanteen heikommalle tasolle kuin mitä se oli ennen hänen virkaan astumistaan:

US is now 'worse off' on North Korea than it was before the Trump-Kim summit, expert says

Yhdysvaltojen löysäilyn takia Kiina ja Venäjä ovat poistaneet pakotteita. Lisäksi, yksipuolisesti Etelä-Korean kanssa järjestetyistä sotilasharjoituksista vetäytynyt USA on saanut aikaan hermostuneisuutta Etelä-Korean ja Japanin suunnassa. Asiantuntijat Trumpin hallinnossa ajavat kovaa linjaa Pohjois-Korean suhteen, mutta Trump kuvittelee magneettisen persoonallisuutensa johtavan suuriin tuloksiin. Kimin ajatuksissa on kuitenkin ensin tuhota Etelä-Korean ja Yhdysvaltojen välinen liitto, sen jälkeen saatetaan olla poistamassa ydinaseita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käytännössä noilla aloilla yksityisen ei pitäisi voida mitenkään olla halvempi kuin julkiseen. Juuri edellämainituista syistä yhdistettynä siihen, että kunnille vuokrien pitäisi olla käytännössä aina halvempia. Samoin niiden pitäisi saada hyötyä koosta eri asioiden tilaamisessa. Jos yksityinen tulee halvemmaksi esimerkiksi päiväkodeissa tai vanhainkodeissa, niin kyse on laadusta, alipalkkauksesta tai siitä, että kunnissa tehdään asioita väärin. Todennäköisesti useammasta.

Ero tulee hallinnosta, joka on yksityisellä selvästi kapeampi.

@Mediakuutio n esille nostamat ongelmat kertovat julkisen puolen olemattomasta valvonnasta ja heikosta hankintaosamisesta. Lastensuojelun puolella tilanne on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana huimasti, mutta vieläkin joukossa on pieniä kuntia, joilla resurssit tai osaaminen ei riitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käytännössä noilla aloilla yksityisen ei pitäisi voida mitenkään olla halvempi kuin julkiseen. Juuri edellämainituista syistä yhdistettynä siihen, että kunnille vuokrien pitäisi olla käytännössä aina halvempia. Samoin niiden pitäisi saada hyötyä koosta eri asioiden tilaamisessa. Jos yksityinen tulee halvemmaksi esimerkiksi päiväkodeissa tai vanhainkodeissa, niin kyse on laadusta, alipalkkauksesta tai siitä, että kunnissa tehdään asioita väärin. Todennäköisesti useammasta.
Aika yksioikoinen näkemys. Tai toki jos tuon otsikon "kunnissa tehdään asioita väärin" alle lasketaan kaikenlainen turha byrokratia, hiearkinen päätöksenteko, osaamattomuus hankinnoissa (esim Apotti 1,8 miljardia euroa), julkisen puolen pitkät lomat, virkasuhteiden aiheuttama olen vain työssä täällä -ajattelu, insentiivien puuttumisesta johtuva heikko motivointi niin sitten.
 
Aika yksioikoinen näkemys. Tai toki jos tuon otsikon "kunnissa tehdään asioita väärin" alle lasketaan kaikenlainen turha byrokratia, hiearkinen päätöksenteko, osaamattomuus hankinnoissa (esim Apotti 1,8 miljardia euroa), julkisen puolen pitkät lomat, virkasuhteiden aiheuttama olen vain työssä täällä -ajattelu, insentiivien puuttumisesta johtuva heikko motivointi niin sitten.

Tietenkin ne lasketaan sinne. Paitsi pitkää lomaa ei. Sen voi laskea huonompaan palkkaukseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tietenkin ne lasketaan sinne. Paitsi pitkää lomaa ei. Sen voi laskea huonompaan palkkaukseen.
Eikö asian olisi vain voinut muotoilla niin halvemmalla palvelut tuottaa se joka toimii fiksummin. Ei tuollaiset erot vuokrissa tai tilausmäärissä ole kokonaisuudessa millään tavalla ratkaisevia.
 
Eikö asian olisi vain voinut muotoilla niin halvemmalla palvelut tuottaa se joka toimii fiksummin. Ei tuollaiset erot vuokrissa tai tilausmäärissä ole kokonaisuudessa millään tavalla ratkaisevia.

Sille on syynsä, miksi käytin määritelmää "ei pitäisi voida". Pitää muistaa, että yksityinen toimija haluaa aina voittoa. Eli sen pitää olla jollain marginaalillakin vielä halvempi. Lähinnä ne vuokrat ja muut ovat siellä kertomassa sitä, että ne ovat kuluja, missä julkinen ei voi ikinä hävitä. Voi vain voittaa. Ja julkisella puolella oikeasti pitäisi miettiä, että mikä on pielessä, jos yksityinen pystyy tarjoamaan halvemmalla vanhainkoti- tai päiväkotipalvelua. Ei pitäisi kellekään olla eduksi, että niitä siirretään yksityiselle, koska se tarkoittaa, että osa kunnon rahoista menee jonkun voittoihin. Samalla rahalla pitäisi voida parantaa palvelua.
 

Freedom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Tappara
hdysvaltain presidentti on ajanut Pohjois-Korean tilanteen heikommalle tasolle kuin mitä se oli ennen hänen virkaan astumistaan:

US is now 'worse off' on North Korea than it was before the Trump-Kim summit, expert says

Paljolti näiden neo-konservatiivisten ’ajatushautomo-asiantuntijoiden’ takia USA:n ulkopolitiikka on ollut idioottimaista viime vuosikymmenet, ja se on mm:

- ajanut Irakin, Syyrian ja Libyan kaaokseen - ja synnyttänyt pakolaisvirrat
- tuhlannut biljoonia (engl siis trillion) Irakiin ja Afganistaniin ilman mitään tuloksia
- antanut Pohjois-Korean kehittää ydinaseen
- subventoinut muita maita puolustuksessa ja kaupassa amerikkalaisen työntekijän rahoilla

Pohjois-Korean suhteen tilanne on huomattavasti parempi kuin ennen Trumpin aloittamista:

- Ohjus- ja ydinkokeet lakkautettu
- Panttivangit palautettu
- Korean sodan ruumiita palautettu
- Koealueita tuhottu

Tässä on kyse neuvotteluprosessista, jossa neuvotellaan siitä, että kuka luopuu mistä ja milloinkin. Välillä mennään 2 askelta eteenpäin, välillä yksi ja välillä voidaan mennä taaksepäin.

Kannattaa huomata, että Nikki Haleyn koordinoimat monsteri-sanktiot ovat edelleen päällä. Edellisen kerran kun Trump perui tapaamisen, Kim palasi nopeasti ruotuun.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Petty little man, Don the Con...

Aikalailla suoraan tulee nyt ympäri korvia koskien John McCainin kuolemaan reagontia, suruliputusta (tai siis sen puuttumista), WH’n jo valmiiksi draftatun lausunnon perumista jne. Toki Foxilla jo vähän niinku iloittiin kun Suuren Johtajan arvostelija & jarru nyt vihdoin potkaisi ämpäriä!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Donny-boy teki jonkin diilin mehikolaisten kanssa, näin uutisista.
Nykyään on muotia kiinnittää huomio ulkomusiikillisiin seikkoihin, niinpä tein minäkin: Presidentti Trumpin pääknupin sävy on tosiaan oranssiin vivahtavampi kuin kätösensä eivät. Varsin metkaa, luulisi esim. porkkanoiden syönnin vaikuttavan tasaisemmin ihonväritykseen.
Ehkä kyseessä on jokin anomalia, ei pidä aina oitis ihmistä turhamaiseksi pelleksi leimata ihonvärien perusteella.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kuten yllä jo totesimme, demokraattien huonosti tehty pankkisääntely romahdutti pankkien lainauksen pienyrityksille, joka oli osaltaan vaikuttamassa Obaman ajan heikkoon talouskasvuun FED:in massiivisesta rahanpumppauksesta huolimatta
'

Noh noh, edelleen olisi varovainen tämän väitteen kanssa. Parhaan ymmärsykeni mukaan tässä viitataan tähän uutiseen jossa raportoidaan NBER tutkijoiden working paperiin

https://www.investors.com/politics/editorials/dodd-frank-killed-small-business-growth/

Tässä pitää nyt huomioida että käsitykseni mukaan tutkimus perustuu FDIC:n säänneltyjen pankkien dataan ja siinä on tutkittu pienien yrityslainojen osuuden laskua suhteessa isoihin lainoihin. Tästä muutama huomio:
1) Kyllä laskua on ollut ja se on ollut suht isoa, mutta sääntely ei selitä tutkimukseen mukaan kuin puolet laskusta.
2) suhteellinen osuus ei välttämättä paras mittari jos isojen lainojen osuus kasvaa nopeammin niin seurauksena pienien lainojen osuus laskee vaikka pienlainamäärät pysyvät samana
3) Tutkimus ei ota riittävän hyvin kantaa pienten yritysten taloudelliseen tilanteeseen. Voi olla että pienyritysten tilanne on vain taloudellisesti niin heikko että ei kannata lainata eli alla olevat fundamentit eivät ole kohdillaan. Jos tätä miettii lisää niin taustalla on kuitenkin iso finanssikriisi joka on romahduttanut yritysten mutta myös ihmisten luottoluokituksia/credit scorea eikä nämä palaudu hetkessä.

Laskun takana on monta eri ilmiötä ja selite laskulle on puutteellinen ennen kaikkea koska kohta 3

Sitten jos siirrytään pohtimaan laskun vaikutuksia niin miettisin että tämä siis perustuu säänneltyjen pankkien dataan ja jos tulkintani on oikea niin tämä ulkopuolella on kokonaan vaihtoehtoiset rahoituspalvelut esim. Peer-to-peer lending, amazon:n kaltaiset pelaajat. Näiden vaihtoehtoisten rahoituspelaajien osuus ja merkitys on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja siksi ne pitäisi huomioida kun tutkitaan yritysrahoituksen merkitystä talouskasvulle. Uskoakseni näin ei ole tehty.

Havainnon voisi siis tiivistää kahteen osaan:

Pienyrityksillä oli ja on edelleen fundamenttiongelma. Sääntely on nostannut pankkien kuluja mutta vaihtoehtoiset rahoituksen lähteet on ainakin osittain paikannut tätä.

Ei pidä yksinkertaistaa asioita liikaa ja niitä pitää ymmärtää.

Vai mitä mieltä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sille on syynsä, miksi käytin määritelmää "ei pitäisi voida". Pitää muistaa, että yksityinen toimija haluaa aina voittoa. Eli sen pitää olla jollain marginaalillakin vielä halvempi. Lähinnä ne vuokrat ja muut ovat siellä kertomassa sitä, että ne ovat kuluja, missä julkinen ei voi ikinä hävitä. Voi vain voittaa. Ja julkisella puolella oikeasti pitäisi miettiä, että mikä on pielessä, jos yksityinen pystyy tarjoamaan halvemmalla vanhainkoti- tai päiväkotipalvelua. Ei pitäisi kellekään olla eduksi, että niitä siirretään yksityiselle, koska se tarkoittaa, että osa kunnon rahoista menee jonkun voittoihin. Samalla rahalla pitäisi voida parantaa palvelua.
Tämä sama logiikka kertoo myös, että kommunismi on ilman muuta toimivampi talousjärjestelmä kuin kapitalismi, koska kukaan ei riistä lisäarvosta ja kaikki rahat voidaan käyttää palveluiden tuottamiseen. Tämä on ihan sama asia.

Jos palvelut tuottaa yksityinen niin siitä kertyy verotuloja, toisin kun julkisen tuottamista.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö asian olisi vain voinut muotoilla niin halvemmalla palvelut tuottaa se joka toimii fiksummin. Ei tuollaiset erot vuokrissa tai tilausmäärissä ole kokonaisuudessa millään tavalla ratkaisevia.
Kyllä se tuolla päivähoito, vanhustenhoito yms maailmassa vaan tulee hyvin useassa paikassa siitä, että yksityinen säästää kaikessa ja tästä syystä laatu kärsii. Julkinen tuottaa usein laadukkaampaa palvelua ja yksityinen ei yllä edes vaaditulle tasolle, mutta valvota ei ole riittävää. Kyse ei siis ole edes mistään lisäarvosta kun yksityinen ei välttämättä edes yritä päästä vaaditulle tasolle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä se tuolla päivähoito, vanhustenhoito yms maailmassa vaan tulee hyvin useassa paikassa siitä, että yksityinen säästää kaikessa ja tästä syystä laatu kärsii. Julkinen tuottaa usein laadukkaampaa palvelua ja yksityinen ei yllä edes vaaditulle tasolle, mutta valvota ei ole riittävää. Kyse ei siis ole edes mistään lisäarvosta kun yksityinen ei välttämättä edes yritä päästä vaaditulle tasolle.
Ensin sanotaan, että julkisella on etulyöntiasema kun pystyvät isompina neuvottelemaan halvempia hintoja mutta sitten pidät huonona, että julkinen pyrkii säästämään kaikessa. Kyseessä on sama asia. Koitetaan saada mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla mikä on ostajan etu kunhan kriteerit on kunnossa. On varsin vanhanaikainen ajatusmalli, että vain hankinnan koko ratkaisisi. Mitä isompina erinä hankitaan sitä enemmän sitoutuu pääomia, sitä enemmän tulee varastointikustannukset ja todennäköisesti hävikkiä. Ketjujen hiominen just In time -toimiviksi on monissa tilanteissa fiksumpaa ja omilla rahoilla toimiessa tämä ajatusmalli on sisäänrakennettuna organisaatioihin, eikä tarvita byrokratiaa, kontrollereita ja valvontaa niin paljon. Yksityisellä ei ole suojatyöpaikkoja ja ihmiset pitävät paremmin huolta siitä, että he ovat hyödyllisiä kun syy-seuraussuhde oman palkan saamiseen on lyhyt.

Toki olet oikeassa, että esim terveydenhuollossa laatukriteerien asettaminen on niin vaikeaa, että kaikkea ei voida järkevästi tuottaa yksityisillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin sanotaan, että julkisella on etulyöntiasema kun pystyvät isompina neuvottelemaan halvempia hintoja mutta sitten pidät huonona, että julkinen pyrkii säästämään kaikessa. Kyseessä on sama asia. Koitetaan saada mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla mikä on ostajan etu kunhan kriteerit on kunnossa. On varsin vanhanaikainen ajatusmalli, että vain hankinnan koko ratkaisisi. Mitä isompina erinä hankitaan sitä enemmän sitoutuu pääomia, sitä enemmän tulee varastointikustannukset ja todennäköisesti hävikkiä. Ketjujen hiominen just In time -toimiviksi on monissa tilanteissa fiksumpaa ja omilla rahoilla toimiessa tämä ajatusmalli on sisäänrakennettuna organisaatioihin, eikä tarvita byrokratiaa, kontrollereita ja valvontaa niin paljon. Yksityisellä ei ole suojatyöpaikkoja ja ihmiset pitävät paremmin huolta siitä, että he ovat hyödyllisiä kun syy-seuraussuhde oman palkan saamiseen on lyhyt.

Toki olet oikeassa, että esim terveydenhuollossa laatukriteerien asettaminen on niin vaikeaa, että kaikkea ei voida järkevästi tuottaa yksityisillä.
Sekoitat nyt varmasti kahden eri käyttäjän tekstit toisiinsa kun en ole kirjoittanut mitään tuosta julkisen neuvotteluasemasta yms. Tuon hankinnan osalta olen kuitenkin isolta osin samaa mieltä mutta tuo on kuitenkin aina hyvin yrityskohtaista, mikä on järkevää. Tuosta, että yksityisellä ei olisi suojatyöpaikkoja olen erimieltä. Varsinkin isoissa taloissa löytyy ihmisiä jotka ovat siellä vain kuluttamassa aikaa.

Lisäksi oma poittini koski vain noita vanhustenhoito/päivähoito asioita, joissa tuo tulos tulee yksityisellä monessa talossa kaikenlaisella puutteellisella toiminnalla ja tarkoitus ei edes ole noudattaa säädöksiä vaan esim pidetään vähemmän henkilökuntaa kun saisi tai käytetään vain epäpäteviä koska se on heille halvempaa. Toiminnan laatu ei tällöin täytä vaatimuksia ja siksi pidän noilla aloilla huonona, että yksityinen yrittää säästää kaikesta.
 

Undrafted

Jäsen
On varsin vanhanaikainen ajatusmalli, että vain hankinnan koko ratkaisisi. Mitä isompina erinä hankitaan sitä enemmän sitoutuu pääomia, sitä enemmän tulee varastointikustannukset ja todennäköisesti hävikkiä.
Ei hankintaerän koko ole ainoa merkittävä tekijä, vaan vuosivoluumi merkkaa monessa kohtaa enemmän. Sitä kautta saa paremmat hinnat vaikka tilauserät olisikin saman kokoiset kahden toimijan kesken. Eri keskustelu meneekö homma kilpailulain puitteissa oikein eli tulisiko hinnoittelu mennä pelkkien tilauserien mukaan vai ei.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Palataksemme itse ketjun aiheeseen...

WSJ kertoilee artikkelissaan, että Donnyn ylistämä (”kiitos kun et murtunut ja kertonut”) mafiaveli Manafort itse asiassa on yrittänyt saada Bob Muellerin kanssa aikaan nk. plea dealin, mutta ilmeisesti Muellerilla on niiiin kova keissi jo kasassa, ettei ollut kiinnostunut tekemään diiliä, ainakaan Manafortin ehdoilla! Sitten eiku odottamaan millaisen tuomion Manafort saa ensimmäisestä oikeudenkäynnistään ja miltä se seuraava alkaa näyttää jahka vauhtiin pääsee?

Veikkaisin, että Manafortille käy miltei diili mikä hyvänsä ja näin saadaan about viimeinenkin Donnyn lähipiiristä heittämään hänet bussin alle... Luottamus ja uskollisuus ei rikollispiireissä taida olla ihan samaa tasoa kuin patrioottisissa piireissä?

Linkki WSJ:n juttuun: https://www.wsj.com/articles/manafo...rial-but-talks-broke-down-1535404819?mod=e2tw
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdysvaltain presidentti on ajanut Pohjois-Korean tilanteen heikommalle tasolle kuin mitä se oli ennen hänen virkaan astumistaan:
Sama "menestystarina" Euroopan kanssa. Merkel jo aikaisemmin toi tämän julki ja nyt
Macron says Europe can't rely on US for security - CNN

2MS jälkeinen järjestys on lähtenyt muuttumaan ja USA:n kannalta homma on oikeasti katastrofi. Slllä USA:n mahti on perustunut tietysti vahvan armeijaan, mutta myös vähintään yhtä paljon liittolaisjärjestelmään, jonka pohjan läski nyt murentaa. Ja niille optimisteille tiedoksi, jotka uskoo seuraavan pressan fiksaavan asioita: Voi se jarruttaa, mutta ei sen enempää. Mitä läskin valinta USA:lle tässä suhteessa maksaa, se tiedetäämn 10-20 vuoden kuluttua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Trumpin Mexico-diili on vaikutuksiltaan mitätön:

Terms of Service Violation

Kuten tuossakin artikkelissa todetaan, on mielenkiintoista miten vähän bisnesmies-Trump ymmärtää bisneksestä.
Niin. Nafta- sopimus oli olemassa, mutta se oli Trumpin mukaan huono. Nyt tuo korvattiin uudella sopimuksella, joka on Trumpin mukaan fantastinen. Siinäpä varmaan kaikki tästä keissistä. Tuskinpa Naftaankaan olisi ollut mahdotonta muutoksia sopia, mutta diilintekijä halusi tehdä tästä numeron.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin. Nafta- sopimus oli olemassa, mutta se oli Trumpin mukaan huono. Nyt tuo korvattiin uudella sopimuksella, joka on Trumpin mukaan fantastinen. Siinäpä varmaan kaikki tästä keissistä. Tuskinpa Naftaankaan olisi ollut mahdotonta muutoksia sopia, mutta diilintekijä halusi tehdä tästä numeron.
New Awsome Fantastic Trump Agreement...
 

Freedom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Tappara
Trumpin Mexico-diili on vaikutuksiltaan mitätön:

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-08-27/trump-s-mexico-deal-reveals-another-deficit

Kuten tuossakin artikkelissa todetaan, on mielenkiintoista miten vähän bisnesmies-Trump ymmärtää bisneksestä.

Kuten tässä artikkelissa todetaan, sen kirjoittaja myöntää, ettei tiedä juuri mitään mistä on sovittu.

Silti hän on valmis lataamaan täyslaidallisen sopimukseen.

Ei Trump näitä sopimuksia yksin tee. Antaa vain suuntaviivat ja ratkaisee kuinka kovasti painostetaan, ja missä kohtaa peli puhalletaan poikki.

Trumpin pääneuvottelijalla, Robert Lighthizerilla, on kovan neuvottelijan ja asiaosaajan maine myös anti-Trump-piireissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös