Mielenkiintoinen vai? Tarkoitushakuista sontaa. Suomessa on toiminut kaksi VVER-tyyppistä laitosta jo 40 vuotta. Niiden käyttökertoimet ovat maailman huippua. Suomalainen tietous ydinvoimasta on aika tavalla huippuluokkaa. Se mikä menee Intian "stukille" läpi ei täällä toimi. Minulla ei ole epäilystäkään etteikö tämä uudempi VVER toimisi Suomessa.
NIin, mielenkiintoinen monella tavalla:
-ajoitus on kieltämättä mielenkiintoinen.
-provosoiva tyyli, ja Rosatomin sekä Intian seikkailun kerronta - viittaan kirjoittajan aiempiin ydinvoimavastaisiin kirjoituksiin, jotka nekin ovat hyvin tarkoitushakuisia.
-tunteisiin vetoavuus.
-etc.
Itse en illalla jaksanut/ehtinyt/viitsinyt sen kummemmin ruotia Isomäen kirjoitusta syystä, että väsy oli kovin kova. Pitkä päivä takana huonosti nukuttujen öiden jälkeen.
Kuten Daespoo myöhemmin viittaa, ajoitus on erityisen mielenkiintoinen yhdistettynä kirjoitustyyliin, jonka seurauksena voidaan vaikuttaa päättäjiin ja kun aikaa on vähän, moni voi antaa tällaiselle yksittäiselle - tunteisiin vetoavalle - kirjoitukselle suurempaa painoarvoa mitä pitäisi, koska takana on "tietokirjailija" - eivätkä kaikki tiedä kirjailijan profiloituneen voimakkaasti ydinvoiman vastustajaksi.
Toisaalta kuten mainitsit, Intian "stukille" moni voi mennä helpommin läpi mitä Suomen STUK:ille, jonka myötä mahdollinen valmisaika voi olla olennaisesti pidempi Suomessa - mikä on tietenkin hyvä, että työnjälkeen ja laatuun kiinnitetään huomiota aikataulun viivästymisen uhallakin. Intiassa tilanne on näiltä kohdin olettaen toinen, jos on luvattu voimala toimitettavan tietyssä ajassa, siitä kenties halutaan pitää kiinni jopa turvallisuusriskien lisääntymisen kustannuksella.
Ja loppuun täsmennys. Olen ydinvoiman lisärakentamisen kannalla, ollut oikeastaan koko aikuisikäni ajan siitä huolimatta, että minun elinaikanani on Tshernobyl "kosahtanut". Eikä minua venäläinen ydinvoimateknologia pelota (tiedän suomalaisten hyvät kokemukset ja Suomeen rakennetun voimalatyypin luotettavuuden), aino johon suhtaudun tällä hetkellä varauksella on geopoliittinen tilanne ja sen seurauksena se, että tuottaako tämä mitään ulko- ja turvallisuuspoliittisia riskejä Suomelle.
(Huom: Luettuani eilisen illalla väsyneenä kirjoittamani viestin tarkemmin uudelleen, niin huomaan, että sen voi ymmärtää ydinvoiman vastustajan höpötykseksi, syystä että oli hätäisesti laadittu eikä demarin kirjoitusta sen syvällisemmin pohdiskeltu vaan yhteen turvallisuusseikkaan oli kiinnitetty - turhaan - huomiota).
vlad.