Yöketju (klo 24:00–06:00)

  • 475 041
  • 5 184

sinikettu

Jäsen
Nyt on yö. Kiinassa on aamu. Ihmeellinen on kiina. Hallelujaa.

Kellokin on 3:00. Huomenna onkin vapaapäivä. Tai luentoja olisi, mutta minulle se on vapaapäivä. Hallelujaa.

Aamen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
NHL-kauden alun lähestyessä muistelee vähän ajan kultaamalla ajatuksella kun usein tuli öisin katsottua peli jos toinenkin.

Tosiasiassa se oli ihan perseestä kun oli päällä vakavat unihäiriöt, jotka sittemmin pistivät terveyden enemmänkin remonttiin. Nyt änärin seuraaminen on meikäläisen osalta käytännössä maalikoosteet ja jatkiksen lukeminen. Mutta silti nauti siitä, että saan illalla unen ja herään aamuisin useimmiten kohtuu pirteänä.

Mutta olis niitä matseja siisti katsoa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Rigoletto-oopperan loppukohtaus tuntui erittäin kornilta, ja Turun terroristi-iskun puukotukset saivat sen tuntumaan vieläkin kornimmalta. Ei tietty Verdi tiennyt oopperaa tehdessään, että hädänalaiset nuorukaiset tulevat Turun kauppatorille silpomaan naisia hengiltä, mutta näin ylipäätään voisi ihmetellä, että miksi oopperoiden kuolinkohtaukset kestävät aina minuuttikaupalla? Kuuluu tietty lajityyppiin, mutta vaikea tuollaiseen on monesti eläytyä.

Itse Rigolettohan on persoonana täysi mulkku, joten hänen kokemansa tragedia ei herätä kauheasti sympatiapisteitä.

La donna e mobile on silti tarttuva aaria. Jotenkin groteskia, että tuotakin on käytetty jossain Dr. Oetker -pizzamainoksessa kun huomioi laulun kontekstin erityisesti Rigoletto-oopperan loppukohtauksessa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
La Traviatassa keuhkosairas sentään laulaa pari tuntia. Taitaa olla keväällä taas ohjelmistossa? Tykkäsin kyllä Rigoletto-tulkinnasta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
La Traviatassa keuhkosairas sentään laulaa pari tuntia. Taitaa olla keväällä taas ohjelmistossa? Tykkäsin kyllä Rigoletto-tulkinnasta.

Oopperan juoni voi olla (ja onkin yleensä) pöhkökin, mutta edes jonkun päähahmon kohdalla pitäisi voida tuntea samaistumista tai edes sympatiaa. Rigoleton kohdalla tämä on vaikeaa, koska Rigoletto itse on lopulta niin mulkku. Hänen tyttärensä puolestaan ansaitsee Darwin-palkinnon älyvapaasta touhustaan ja Herttua on lipevä auervaara.

Sparafucilella oli kylläkin pirun tyylikäs pitkä nahkatakki ja miehekäs pötsi. Kunnon assassiini. Tykkäsin tyylistä. Parhaita hahmoja muutenkin. Tosin onhan sekin pettymys, että mies rikkoo asiakaskoodinsa ja jättää sovitun kohteen hoitamatta sillä verukkeella, että sisko mankuu asiasta. Ei ole luotettavaa asiakaspalvelua tuollainen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Sparafucilella oli kylläkin pirun tyylikäs pitkä nahkatakki ja miehekäs pötsi. Kunnon assassiini. Tykkäsin tyylistä. Parhaita hahmoja muutenkin. Tosin onhan sekin pettymys, että mies rikkoo asiakaskoodinsa ja jättää sovitun kohteen hoitamatta sillä verukkeella, että sisko mankuu asiasta. Ei ole luotettavaa asiakaspalvelua tuollainen.

Tapulissa rehtien äijien parissa ei toimita noin. Mutta se nahkatakki oli upee. Tahtoisin sellaisen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tapulissa rehtien äijien parissa ei toimita noin. Mutta se nahkatakki oli upee. Tahtoisin sellaisen.

Ei löytynyt netistä kuvaa Sparafucilesta nahkatakissaan. Harmi, sen olisi voinut linkata kaikelle kansalle Jatkoaikaankin.

Ne akuankka-maskit olivat muuten jotenkin syvästi häiritseviä hoviväen kasvoilla. Sarjamurhaaja-fiilistä niistä tuli. New York Ripper -elokuvan Akun äänellä kaakattava silpoja tuli jostain muistin syövereistä mieleen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Joo ne akuankat aiheutti allergista reagointia. Jösses, Parsifal on keväällä Helsingissä. Oon nähnyt Finnkinossa Metin matineaesityksen ja siihen nyt ei voi verrata, mutta toivottavasti hyvä tulee.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Joo ne akuankat aiheutti allergista reagointia. Jösses, Parsifal on keväällä Helsingissä. Oon nähnyt Finnkinossa Metin matineaesityksen ja siihen nyt ei voi verrata, mutta toivottavasti hyvä tulee.

Kun nyt oopperoista puhutaan niin viime syksynä Turussä esitetty Atlantiksen Keisari (Der Kaiser von Atlantis) teki vahvan vaikutuksen. Eipä kyllä ihmekään kun huomioi teoksen synnyintaustan. Säveltäjä Viktor Ullmann sävelsi oopperan vuonna 1943 Theresienstadtin keskitysleirillä, joka oli olevinaan natsien "mallileiri". Eivät natsit tykänneet, joten sekä säveltäjä että libretisti siirrettiin sitten Auschwitziin teloitettaviksi.

Teos kertoo Kuolemasta joka kirjaimellisesti jättää hommansa hoitamatta kyllästyttyään ihmisen järjettömyyteen ja kaiken keskellä on yksinäinen fanaattinen keisari joka johtaa toimistostaan kaikkinielevää sotaa. Lopulta sitten tuonen viikate alkaa taas heilua, vieden myös Keisarin.

Joskus sitä hämmästyttää, että minkälaisissa olosuhteissa ihmiset kykenevät vielä paitsi luomaan jotain uutta myös ylläpitämään henkistä vastarintaa tietoisina siitä, että pelkät sävelet tai sanat vievät oman hengen.

Meni niin syvälliseksi, että nyt menen pesemään hampaitani.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kun nyt oopperoista puhutaan niin viime syksynä Turussä esitetty Atlantiksen Keisari (Der Kaiser von Atlantis) teki vahvan vaikutuksen. Eipä kyllä ihmekään kun huomioi teoksen synnyintaustan. Säveltäjä Viktor Ullmann sävelsi oopperan vuonna 1943 Theresienstadtin keskitysleirillä, joka oli olevinaan natsien "mallileiri". Eivät natsit tykänneet, joten sekä säveltäjä että libretisti siirrettiin sitten Auschwitziin teloitettaviksi.

Teos kertoo Kuolemasta joka kirjaimellisesti jättää hommansa hoitamatta kyllästyttyään ihmisen järjettömyyteen ja kaiken keskellä on yksinäinen fanaattinen keisari joka johtaa toimistostaan kaikkinielevää sotaa. Lopulta sitten tuonen viikate alkaa taas heilua, vieden myös Keisarin.

Joskus sitä hämmästyttää, että minkälaisissa olosuhteissa ihmiset kykenevät vielä paitsi luomaan jotain uutta myös ylläpitämään henkistä vastarintaa tietoisina siitä, että pelkät sävelet tai sanat vievät oman hengen.

Meni niin syvälliseksi, että nyt menen pesemään hampaitani.

Tämä on googellettava välittömästi. Tänks vinkistä!

voi prkl kun @pettter tämän näkee, niin sanoo että nynnyt!
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olen oopperasta samaa mieltä kuin Seppo Räty.

Muuan tyttöystäväni vei minut ensitreffeillä Savonlinnaan oopperaan. Ajattelin, että mitä helvettiä.. Nyt olen ollut sen kanssa naimisissa 12 vuotta, lapsemme täyttää keväällä 15. Oopperasta tulee kesällä kuluneeksi 25 vuotta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä on googellettava välittömästi. Tänks vinkistä!

voi prkl kun @pettter tämän näkee, niin sanoo että nynnyt!

Eipä kestä.

Googlen/YouTuben kautta on ainakin jokunen täysversiokin eri puolelta maailmaa.

Esitystä Suomessa tehnyt tekijäryhmä Saaristo-ooppera on esittänyt Atlantiksen Keisaria viimeksi Oulussa tämän vuoden keväällä ja viime vuonna siis Turussa, ja ooppera on edelleen heidän tuotantosivuillaan, joten kenties se kuullaan vielä myöhemminkin muualla.

Sen verran mitä noita YouTubesta löytyneitä versioita olen vilkuillut, niin arvostan kotimaisen version lavastusta ja puvustusta enemmän. Saaristo-oopperan versiossa on modernimpi tulkinta, eli Kuolema näyttää olevan vanhan sotilaan univormussa ja pitkässä takissa ja Atlantiksen Keisari myös sotilaan simppelissä sarkapuvussa, mikä toimii paremmin kuin dramaattisemmat kilkkeet ja puvustuseksotiikka.

Atlantiksen Keisari on oopperaksi lyhyt eli vain reilun tunnin mittainen, nelinäytöksinen teos. Toimii ytimekkäästi, mutta vaikea sanoa olisi teoksesta tullut pidempi elleivät natsit olisivat teloittaneet säveltäjää. Ihme, että keskitysleirillä ylipäätään syntyi sävellys, vaikka Theresienstadtissa näennäisesti olikin "paremmat" olot kuin muissa keskitysleireissä (ja ne paremmat olotkin päättyivät kun valtaosa leirin asukeista kuitenkin rahdattiin kaasutettavaksi Auschwitziin ja muualle).

Turussa Kuolemaa esitti basso Nicholas Söderlund (linkki Oopperatalon esittelysivuun), joka oli vakuuttava myös Åbo Svenska Teaternin Taikahuilussa Sarastrona ja joka on sivumennen myös keväällä Parsifalissa josta mainitsit.

Söderlundiin liittyy sellainen henkilökohtainen kytkös, että olen joskus taaperona ollut hänen luonaan/kanssaan leikkimässä. Hänen perheensä asui samalla asuinalueella kuin meidänkin perheemme ja äitini tunsi aikoinaan hänen äitinsä, joten päädyimme joskus satunnaisesti kyläilyreissulle. Minulla ei ole asiasta oikeastaan mitään muistikuvaa, tuskin on Söderlundillakaan. Äitini kuitenkin joskus takavuosina lykkäsi käteen lehtileikkeen Söderlundista jossain esityksessä ja kyseli, että kai tunnistan "Niken". Syystä tai toisesta en yhdistänyt olemattomia lapsuusmuistojani 4-vuotiaasta pojasta kuvassa olleeseen pitkälti yli kolmekymppiseen isokokoiseen äijään sonnustauneena oopperatamineisiin. Mutta kaipa tämä lapsuuden kontakti sitten tekee minusta melkein julkkiksen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen oopperasta samaa mieltä kuin Seppo Räty.

Muuan tyttöystäväni vei minut ensitreffeillä Savonlinnaan oopperaan. Ajattelin, että mitä helvettiä.. Nyt olen ollut sen kanssa naimisissa 12 vuotta, lapsemme täyttää keväällä 15. Oopperasta tulee kesällä kuluneeksi 25 vuotta.

Mikä oopperaesitys sai aikaan näin pitkän liiton? Kuulostaa hyvältä ensitreffivaihtoehdolta palstan poikamiehille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En oo muuten ollut millonkaan Savonlinnan oopperajuhlilla. Kaveri on ollut ainakin kolmesti Bayreuthissa.

PS. Laskisin itseni julkuksi jos olisin tuntenut joskus basson. Baritoneja ei lasketa. Tenorit vähän siinä ja siinä.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaihteeksi ei uni tule. No, jos kattelisi Detroitin matsin, se joukkue on Howardin kanssa yllättänyt. Nyt kun sanoin noin, niin perseraiskaus 0-6. Muita hereillä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sade voisi vaihteeksi välillä hellittää. En pidä siitä, että Suomesta on nykyisin tullut jonkinlainen pikku-Britannia. Vettä sataa vuorokausikaupalla.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sillä sateella nyt niin väliä, mutta tuo hemmetin tuuli saisi hellittää. Seisoin tänään sateenvarjon kanssa katoksettomalla pysäkillä, jolta siihen aikaan päivästä olisi pitänyt mennä sopiva bussi n. 3 minuutin välein, lähemmäs 10 minuuttia. Sinä aikana siitä ehti mennä ohi se ainoa viidestä linjasta, joka ei kelvannut ja näköetäisyydellä olevalta katokselliselta (mutta hitaan tai hengenvaarallisen siirtymän päässä olevalta) pysäkiltä molemmat niistä kahdesta n. 15 min välein kulkevasta linjasta, jotka olisivat myös sopineet. Se hemmetin tuuli tuntui puhaltavan joka puuskalla eri suunnasta tai sitten se tuli alhaalta ylöspäin. Sateenvarjo oli vähän väliä vedenkeräysmoodissa. Nyt se pari viikkoa vanha, tuulenkestävä sontsa on tuolla taloyhtiön roskiksessa vääntyneenä.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Olen Marilynissä ja vaikka sitä onkin vasta 21-vuotias, niin kyllä sitä tuntee täällä itsensä vanhaksi. Valtaosa porukasta jotain 18-19-vuotiaita.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen Marilynissä ja vaikka sitä onkin vasta 21-vuotias, niin kyllä sitä tuntee täällä itsensä vanhaksi. Valtaosa porukasta jotain 18-19-vuotiaita.

Marilynhän on kuollut jo ajat sitten, mikä 18-19-vuotiaiden nekrofiilien kimppakokous hänen maallisiin jäännöksiinsä on työntynyt?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nukuin poikkeuksellisen pitkään (n.7h) ja olo on ylipirteä. Katselen Youtubesta ns asiallisempaa sisältöä ja syön Kartanon tilli-kermaviili -perunalastuja.
 
Vähän kiinnostaisi tämän yön Montreal-Toronto matsi. Tosin Viaplayhin en tunnuksia omista, koska pelejä tulee katseltua alle viisi kaudessa. Onkohan täällä joku streamikuningas hereillä? Kokkikin kelpaisi. Ruoat vähissä ja nälkä on päässyt yllättämään.
 

scholl

Jäsen
Onko muilla ongelmia homojen ahdistelun kanssa? Mua ahdisteli tänään taas homo. Sit mulkut väittää, että vaatteista kiinni. Se on vähän sama kuin jos naisilla hame, niin heidät saa raiskata. Vitun mulkut oikeasti. Se on oikeasti sama mitä päällä, niin homot ahdistelee melkein joka kerta kun menee baariin. Ihan sama mikä baari. Toi Hard Rock Café mis kävin ei kai sekään mikään homobaari oo. Missään ei voi liikkua, ettei fägärit käy ahdistelee tai kähmii ja sit meidän pitää tollaiset muka ottaa avioliitonkin piiriin. Eikö oo sairasta. Ainakin 20 vuotta muakin ne tyypit ahdistellu. Jos mä ahdistelisin tollai mimmejä, oisin vankilassa välittömästi. Tää on ihan sairas maa oikeasti. Melkein jokainen paapoo homoja. Nytkin henkilöt joita pidin ystävinäni, asettuivat sosiaalisessa mediassa homon puolelle ja syyllistivät minua.

Ulkomailla ei ole yksikään homo ahdistellut, se on suomalainen ilmiö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös