Ei se balttiasta varmaan johdu !
Yöllä on mukava välillä puntaroida eri asioita, miksiköhän sitä ei sitten tuo kielioppi oikein luonnistu veini pojalta ? Ehkä se johtunee aikanaan kansalaiskoulupohjasta ja siitä ettei ole tarvinnut oikestaan kirjoittaa niin kovasti, ruokalistat aina oikoluetaan ja katselaan moneen kertaaan. Toisaalta jos kieliopilliset jutut on päin persettä. niin näen annokset ja maut silmissäni, vaikka en tietäisikään mitä pitäisi tehdä kun aloitan niin keksin jotakin uutta, siis näin yleensä. Joskus tietenkin menee päin persettä nekin, mutta aika harvoin. Onhan sitä tietysti tullut oltua jo paljon kauemmin ulkomailla kun kymmenen vuotta, ja kaksoissanat ovatkin perkeelen vaikeita, usein kyllä tosissani mietin miten ne kirjoitetaan, ja yleensä valitsen aina väärin :) Harmittaa välillä ettei ole ketään keltä kysyä, ei sitä viitsi soitella suomeenkaan yhtenään, ja kuitenkin haluaa kirjoittaa.
Pilkut ja pisteet taas ovat sellaisa pieniä juttuja jotka tietenkin väärässä paikassa saattavat olla melkoisen vittumaisia. Onneksi minulla ei kuitenkaan ole mahdollista sytyttää sotia niiden takia, ainakaan suurempia. Oikeastaan olen aika tottunut että minulle hymyillään tai naureskellaan tämä ihmisten vittuuntuminen onkin enemmän suomalaisten juttu ja uusi ulottovuus. Lontoossa pois lähtiessäni sain tosin kiitosta, minulle sanottiin, että "veini nyt meillä menee tosi hyvin, kun olemme oppineet suomen kielen" ruotsissa taas en niinkään välittänyt mitä haastelin, olin sitä mieltä että mikäli eivät opi suomea niin muuttakoon maasta helvettiin.
Laivoilla seilatessani ympäri maailmaa taas oli melko huvittavaa että mikäli yhteistä kieltä ei löytynyt, niin veini kutsuttiin paikalle, yleensä selvitin asian jollakin tavalla. Eesti taasen on sellainen kieli etten edes yritä oppia kielioppia, miten sen oppisin kun en osaa suomeakaan, hyvin olen silti puhumalla pärjännyt, koskaan en ole lukenut, enpä silti paljon suomenkaan kielioppia. Joku hullu on kuitenkin minut aina palkannut, ja jopa maksanut aika mukavaa palkkaa. Kummallista porukkaa, en voi muuta sanoa. Tälläisiä me keittiöiden kummajaiset olemme, nuorempi polvi tietenkin joilla on lentokonenäppyläuunit on eri juttu, me vanhemmat painellemme vielä sormella, ja kokeilemme onko medium miinus vai plus, pakko kunnei osaa noita elektronisia huippuvehkeitä.
Kiitoksia vaan veinin puolustajille ja kannustan kovasti suomenkielen esitaistelijoita jatkamaan uraansa, teette tärkeää työtä maamme äidinkielen hyväksi, veini taitaa kuitenkin olla sen verran toivoton tapaus, ettei kannata ! :) Niin ettei se taida kuitenkaan balttiasta johtua. Tälläisiä yö mietteitä tänään, aamulla sitten taas lähdetään sorvin ääreen perunoita lykkäämään kattilaan, ja opettamaan nuoria lupauksia ja eestin lentokonenäppylä miehiä miten töitä tehdään.
veini ja anteeksi.