Viestin lähetti Pee 23.06. klo 02.31
Tämä ketju olisi voinut olla minulla käytännössä jokaöisessä käytössä alkukesän 2000 ja loppukesän -03 välisenä aikana, mikäli olisin jo silloin kirjoittanut Jatkoaikaan ja mikäli tämä ketju olisi avattu jo silloin. Tosin Jatkoaikahan avautui vasta alkuvuonna -01, joten sen enempää meikäläisen kirjoittelut kuin ketjun avauskaan eivät olisi tuon reilun kolmen vuoden perioidin alkuaikoina olleet mahdollisia.
Joka tapauksessa karkeasti sanottuna ainoat kerrat peruskoulun loppumisen kesäkuun alussa -00 ja kauppiksen alkamisen elokuun alussa -03 välisenä aikana, kun menin suunnilleen ennen aamukolmea tai -neljää nukkumaan olivat ne, kun aamulla oli joku selkeä syy herätä, tyyliin lähtö reissuun tms. Eikä näitä kertoja kovinkaan paljoa kertynyt, ja herääminen venyikin järjestään yli puolenpäivän, monesti tanakasti iltapäivän puolelle. Työelämään eksyin toki tämän ajanjakson lopussa, mutta koska työvuoronikin alkoivat aikasintaan iltapäivällä, ei nukkumaanmenoa tarvinnut pahemmin aikaistaa.
Kouluun palatessani arkirytmini tietysti muuttui. Samalla myös viikonloppuisin ja niinä muutamina lomina, mitkä koululaiselle kuuluvat, oli havaittavissa, ettei kolmen vuoden kaltainen valvominen tiukimpien aamuvirkkujen heräämisaikoihin enää jatkunut edes tuolloin. Sen verran iltavirkku toki olin yhä, ettei ennen puoltayötä sänkyyn kapuaminen ilman aamulla odottavaa herätystä ollut oikein realistista, mutta yleisesti ottaen (bileillat ym. toki poikkeuksina) menin nukkumaan ennen kolmea.
Nyt neljä viikkoa jatkuneella kesälomallanikaan, johon ei kesätöitä kuulu, ei täydellistä paluuta vanhaan hyvään aikaan ole tullut, vaan olen mennyt nukkumaan pääsääntöisesti ennen kolmea. Edelleenkään ennen vuorokauden vaihtumista ei nukkuminen ilman normaalia aikaisempaa seuraavaa aamua ole mahdollista, mutta muutos vapaalle ei ole silti normaalipäivinä tuonut yön yli jatkunutta valvomista.
Itse asiassa tämä yö kuuluu tämän kesän pisimpään valvottujeni joukkoon, eikä tätäkään ole tarkoitus enää kovin kauaa jatkaa.