Mistään emme ole tällä hetkellä eri mieltä. Jatkan vielä parilla ajatuksella ansiokkaaseen viestiin.
Eikä siinä mitään, toki minä edelleenkin katselen muutaman kerran vuodessa myös sen mitä nykyään tapahtuu jossain WrestleManiassa ja vastaavissa, mutta silti omasta mielestäni on tuntunut jo kymmenkunta vuotta siltä että nykypainissa tosiaan tärkeintä on se että bingohallityypit tekevät toinen toistaan hienompia koreografioita mutta kehäpsykologia puuttuu täysin.
Myönnän silti itsessäni sen, että oman wrestling-seuraamiseni aikana oli vaihe, jolloin tykkäsin itse hypettää näitä alakortin spotfestejä. Esimerkiksi John Morrisonille tuli toivottua suurta pushia aikanaan, vaikka olihan se selvää, että hänen juttunsa oli nimenomaan nuo uimahypyt ja spotit, ja paljon muuta annettavaa ei lajille ollut. Hassusti kuitenkin silloisessa WWE:ssä hän oli tyyliltään uniikki painija - nyt paluunsa yhteydessä hän hukkui täysin massaan.
Jotenkin sitä sitten kypsyessään oppi arvostamaan star poweria, ja elämää suurempia hahmoja. Kyllä sitä livenä katsoessa joku Kane on ihan valtavan kokoinen mörkö, ja paljon vakuuttavampi kuin joku Super Crazy.
Enkä nyt pidä itseäni minään erityisenä vanhan liiton jääränä koska en ole kamalasti katsonut esim. 70- ja 80-luvun painia ja esimerkiksi 90-luvultakin on varmasti hienoja otteluita näkemättä, mutta sen verran lajia seuranneena voin kuitenkin muodostaa näkemykseni siitä että jos matsissa ei ole kunnollista kehäpsykologiaa tai se jopa puuttuu kokonaan niin viiden tähden matsia tuollaisesta ei saa mitenkään, riippumatta siitä millaisia voltteja siellä heitellään.
Suosittelen katsomaan viime vuoden Backlashista Edge-Ortonin. Aika kornistihan sitä mainostettiin jonain kaikkien aikojen painiotteluna, mutta itse kyllä viihdyin täyden kesto ajan ottelun matkassa. Mielestäni ottelussa oli täydellisyyttä hipova rakenne. Siinä vanhat sotaratsut näyttivät nuoremmille mallia kehäpsykologiasta.
Nykyään jos sattumalta katsoo jotain ihan normaalia keskikortin ottelua jostain Raw'sta niin tuntuu että finishereitä viskotaan ihan siellä täällä ilman sen kummempaa logiikkaa.
Sama jatkuu myös maksutapahtumissa, jotka ovat menettäneet aika pitkälti spesiaaliutensa. Tai siis ne eivät eroa viikottaisista oikein mitenkään, samat ottelut ja suicide dive -rallit sielläkin on menossa. Ja sitten päälle lyödään 50/50 -bookkaus: PPV:ssä voiton ottanut häviää seuraavassa viikottaisessa vastustajalleen, että saadaan voitot tasoihin.
Tuntuu, ettei WWE oikein jaksa panostaa, kuin kolmeen suurimpaan (WrestleMania, Royal Rumble, SummerSlam). Survivor Seriesiä on aika vaikea laskea tuohon mukaan, aika hengetön tapahtuma nykyisellään, ehkä ajaisin jopa Money In The Bankin sen edelle tärkeysjärjestyksessä.
Ehkä tämä on silti luonnollinen kehityskulku. Kuka sitä nyt haastatteluissa sanoikaan, että ysärillä Shawn Michaelsin hyppääminen tikapuilta oli valtava juttu - nyt sen tarvii olla joku neljän miehen lento voltilla kaaressa kehän ulkopuolelle seitsemän pöydän läpi, että se herättää "holy shit" -reaktion. Ehkä se ajattelu nykyisessä pro wrestlingissä, että pitää ylittää ja nokittaa noita aiempia huippuhetkiä, on sitten johtanut juuri vaikka finishereiden puutteeseen. Tämä kehityssuunta karkottaa aiempia faneja - se on sitten eri keskustelu, että olisiko vanhoista faneista silti pystytty pitämään kiinni.
Ja tässä sitten kolmas syy. En tiedä miten nykyään menee mutta jokunen vuosi sitten tuntui että varmaan 80% hahmoista oli näitä "etunimi sukunimi" -tyyppejä joiden ainoa ero toisiinsa oli eriväriset uikkarit.
Näinhän se tuntuu olevan. Nykyiset indyuikkarit tuntuvat halveksuvan tuota E:n osuutta WWE:ssä, sehän käy jatkuvasti ilmi promoissa ja shooteissa. Painijat ovat aika pitkälti omia itsejään, pl. Bray Wyatt. Ehkä nykyfanit komppaavat tätä - heillehän ohjelmaa tehdään.
Onhan sekin toki totta että laji on muuttunut valtavasti ja sitä varmaan edelleen yritetään viedä kohti "aitoa urheilua", mutta toisaalta onko se wrestlingin pohjimmainen idea kuitenkaan? Enkä minä nyt tarkoita että kaipaisin mitään Attitude Eran ihan järjettömiä kuvioita, paljon siellä oli hyvää mutta varmaan vastaavasti myös se suurin roska oli siltä ajalta.
Minä olen sitä ikäluokkaa, että olen katsonut Attitude Eran jälkeenpäin. Pidän tätä aika ylihypetettynä ajanjaksona, vaikka siinä oli paljon hyvää. Täyttihän noita eventtejä ihan järkyttävä määrä wrestlecrapia ja jotain minulle täysin mitäänsanomatonta camp-huumoria (Mae Young synnyttämässä kättä?). Tuntui myös olevan täysin mahdoton ajatus, että ottelu olisi saanut puhtaan lopetuksen. Vastapainoksi kärkijätkät painoivat ilman PG-rajoitteita ja sanalleen kirjoitettuja promoja menemään - väitän, että nimenomaan he ja heidän karismansa sai AE:n toimimaan. Ja olihan se varmasti aikanaan täysin uutta ja jännittävää uusine tähtineen ja matsimuotoineen.
Onko nykyajan 100 % fokus spotteihin sitten se uusi suuntaus, jolla pyritään luomaan uusiutunut tuote. Todennäköisesti. Ja jos Triple H:n johtamansa NXT:stä voi jotain päätellä, niin tämä tyyli ei ole ihan hetkeen muuttumassa senkään jälkeen, kun McMahon kasvaa heinää.
Toki ehkä tämäkin vuodatus vaan alleviivaa sitä ettei wrestlingiä ja etenkään WWE:tä ole tarkoitettu noin yleisesti mitenkään koko elämän ajan aktiivisesti seurattavaksi asiaksi. Liekö asiaa jopa tutkittukin mutta jostain olen saanut päähän ajatuksen että keskivertokatsoja seuraa lajia oikeasti aktiivisesti ehkä juuri sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen mahdollisesti enemmän tai vähemmän kasvaa siitä ulos.
Valtavan negatiivinen viestihän tästä tuli, kuulostaa kyllä varmasti vanhan jäärän valitukselta, vaikka ei tässä ole vielä edes kolmekymppisiä päässyt viettämään. Ylläoleva pitää varmasti isossa kuvassa paikkansa, oma aktiivinen seuraaminen ajoittui ajanjaksolle 2004-2010, jonka jälkeen on menty aikalailla satunnaisten kiinnostuspiikkien voimin.