Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 424
  • 2 712

molari

Jäsen
Itse taas asuin pitkään vuokralla ja tein siinä voittoa omistusasumiseen nähden, kun vuokra oli halpa ja säästyi rahaa asuntoa tuottavimpiin sijoituksiin. Mutta tilanne saattoi olla lievästi poikkeuksellinen.

Kuluhan se asuminen loppupeleissä yleensä on, oli vuokralla tai oma. Ei sillä rikkaaksi tule.

Noinhan se on (teoriassa), mutta harvalla vuokralla asuvalla on varaa, taitoa tai ylipäätään halua sijoittaa mihinkään, enempi mennään kädestä suuhun linjalla, useasti vielä erilaisia tukia nostaen. Siinä vaiheessa, kun se asunto on "pakkosäästetty", asumiskustannusero on ja pysyy isona. Itse ole maksanut jo kohta 20 vuotta pelkkää hoitovastiketta 150 euroa/kk, kun vuokra olisi lähes 1000 euroa/kk.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Noinhan se on (teoriassa), mutta harvalla vuokralla asuvalla on varaa, taitoa tai ylipäätään halua sijoittaa mihinkään, enempi mennään kädestä suuhun linjalla, useasti vielä erilaisia tukia nostaen.

Nyt on kyllä aika räyhäkkä kärjistys ja yleistys heitetty. En malta olla kysymättä @molari , oletko oikeasti tuota mieltä vai kärjistitkö tahallasi?

Jos oikeasti olet tuota mieltä, kehotan ottamaan pään pois siitä paremman kansanosan kuplasta ja perehtymään asiaan vähän laajemmin.
 

molari

Jäsen
Nyt on kyllä aika räyhäkkä kärjistys ja yleistys heitetty. En malta olla kysymättä @molari , oletko oikeasti tuota mieltä vai kärjistitkö tahallasi?

Jos oikeasti olet tuota mieltä, kehotan ottamaan pään pois siitä paremman kansanosan kuplasta ja perehtymään asiaan vähän laajemmin.

Toki kärjistin, mutta ei se kai asiaa kokonaisuutena muuta. Muutenkin Suomi on perin sijoittajavihamielinen maa, esim. osakeomistamista ja osinkoja pidetään saatanasta seuraavana.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuohon arvokeskusteluun liittyen hyviä ja erittäin valideja pointteja. Helsinki ja varsinkin Lauttasaari on silti mielestäni tässä kohdin poikkeus, koska imu sinne on jopa hieman koominen. Olen jonkin aikaa seurannut alueen kehitystä ja todennut, ettei hinnoissa ole aina logiikkaa ollenkaan. Joku on saattanut saada hyvän kämpän reilusti alle pyyntihinnan, vaikka usein mennään sen yli.

Räikein esimerkki oli, kun tutulle pariskunnalle tarjottiin 110 m2 kämppää yhtiöstä, jossa putkiremppa oli tehty mutta iso julkkari tulossa hintaan 420t (Lauttasaari). Eivät tarttuneet sen julkkarin vuoksi. Nyt samanlainen asunto samasta yhtiöstä myytiin hintaan 625t.

En tiedä sokaiseeko loputon optimismi ihmiset totaalisesti vai onko vain niin paljon löysää rahaa fikassa, ettei millään ole mitään väliä. Muualta Suomesta en esimerkiksi ihan ensimmäiseksi ostaisi asuntoa 1970-luvun elementtitalosta, mutta tietyillä Helsingin alueilla eivät taida päteä yleismaailmalliset perusprinsiipit.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muualta Suomesta en esimerkiksi ihan ensimmäiseksi ostaisi asuntoa 1970-luvun elementtitalosta, mutta tietyillä Helsingin alueilla eivät taida päteä yleismaailmalliset perusprinsiipit.
Minusta toimiva ajattelumalli on eroitella toisistaan asunnon ja tontin hinnat. 70-luvun elementtikolmion hinta on jossain plus-miinus-nolla muuttovoitto-alueella, jonka tontti ei maksa ns mitään, mutta kämpästä maksetaan käyttöarvon mukaan, ehkä satatonnia. Jos vastaavan kämpän ostaa vaikka Larusta ja sen pyynti on 400k€ niin sitten tontin arvon pitää olla 300k€. Jos tontti puolestaan oikeasti on tuon arvoinen, niin hankinta ei ole ihan katastrofi vaikka talo saisi purkutuomiota ja sen arvo menisi nollaan (tai jopa miinukselle, sillä purkukustannukset tulevat omistajalle). Jos ja kun siihen lopulta rakennetaan uusi kämppä tilalle muutamalla satasella niin kai siitä sitten sen 500-600k€ voi pyytää.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kyllä, hyvä ohjesääntö kaikin puolin.

En tiedä miten paljon moista harrastetaan, mutta itse olen aina asiakirjat saatuani soittanut taloyhtiön hallituksen pj:lle, haastatellut 1-2 talon asukasta (jos ovat siihen suostuneet), tsekannut ulkopuolisen välittäjän näkemyksen ja puntaroinut mahdollisen tarjouksen sen mukaan. Tuntuu tosin siltä, että Helsingissä tuo liikehdintä on niin nopeaa, että luu jää käteen varsin nopeasti. Ykkösjuttuna kun usein on sijainti, sijainti ja sijainti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä miten paljon moista harrastetaan, mutta itse olen aina asiakirjat saatuani soittanut taloyhtiön hallituksen pj:lle, haastatellut 1-2 talon asukasta (jos ovat siihen suostuneet), tsekannut ulkopuolisen välittäjän näkemyksen ja puntaroinut mahdollisen tarjouksen sen mukaan. Tuntuu tosin siltä, että Helsingissä tuo liikehdintä on niin nopeaa, että luu jää käteen varsin nopeasti. Ykkösjuttuna kun usein on sijainti, sijainti ja sijainti.
Kuulin joskus sellaisen jutun, että tuttujen kaveripariskunta etsi asuntoa tietystä Helsingin kaupunginosasta. He selvittivät etukäteen ja tekivät excelit kaikista alueen potentiaalisista taloyhtiöstä, niiden remonteista ja muista, konsultoivat tuttua välittävää jne eli heillä oli kaikki nuo tarvittavat tiedot jo etukäteen. Kun sopiva asunto tuli näytille, niin he pystyivät tekemään ostopäätöksen / tarjouksen käytännössä lähes heti ensimmäisen näytön alkaessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onko kokemusta kämpän ostosta ennen putkiremppaa? Alueena Lauttasaari ja Vattuniemi, kohteena kolmio. Tulisi saumat ostaa ns. tiskin alta, hp. luokkaa 330 tuhatta ja täysi remppa tulisi tehdä. Perinteinen putkiremppa arviolta vuonna 2020 ja neliökustannus 800-900€. Laskeskelin tuossa että hintapyynnön päälle saa laittaa sen sata kiloa, enkä usko että asunnon hinta kyllä ylittää 430 tuhatta viiden vuoden sisään. Any thoughts?


Minkäs vuosimallin talosta on kyse ? Ja tarkoitus on kaiketi laittaa kaikki ikäänkuin paskaksi remontin yhteydessä ?
Meillä tehtiin pari vuotta sitten putkiremppa 72/73 vuosimallin taloon. Remontti tehtiin rakentamalla uusi linjasto vanhan ollessa koko ajan käytössä. Putket vedettiin kellariin pinta-asennuksena ja rappukäytävissä putket nostettiin kellarista ylimpään kerroksiin ja asuntokohtaisesti jaettiin asuntoihin. Vesimittarit ja sulkuhanat sijoitettiin porrastasenteen "alapuolelle". Pystyssä putket tulivat valmiisiin koteloihin ja tasanteiden alapuolella ne koteloitiin.
Kun uudet linjastot oli rakennettu valmiiksi kytkettiin asunnot sitä mukaa uuteen linjastoon. Kenenkään ei tarvinnut muuttaa pois ja paikat olivat siisteinä koko ajan. Vesi oli paria katkosta lukuunottamatta pois käytöstä vaan kytkemisen ajan.

Käyttövesiputket vaan uusittiin. Viemäreille ei tehty mitään. Ei myöskään kylpyhuoneille, jos ei itse halunnut korjata niitä Kustannus kaksiossa taisi olla about 5000 yhteensä. En kyllä heti muista, mutta kotoa varmaan löytyy vielä kuitit.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Aikamoista sontaahan koko juttu on, mutta yksi kappale paistoi silmään.

06.03.2019 - IL: Näkökulma: Kokeilin etsiä keskivertoperheelle uutta kotia Tampereelta
"Pankit mittaavat stressitestillä asiakkaan maksukykyä kuvitteellisella tilanteella, jossa korot nousisivat kuuteen prosenttiin. Maksuajaksi asetetaan 25 vuotta.Testin läpäisee, jos lainanmaksun kuukausierä on alle 40 prosenttia hakijan kuukauden nettotuloista."

Mun käsittääkseni isojen asuntolainojen myöntämistä on viime vuosina kiristetty. Nykyäänhän ei mun käsittääkseni saa edes koko asunnon hintaa lainana, vaan asunnon arvosta 10-15% pitää olla jo hankittua varallisuutta.

Siitä on jo lähes 15 vuotta aikaa, kun mä olin varattomana tyhjätaskuna hankkimassa omaa ensiasuntoani. Muistan edelleen elävästi kuinka silloinen stressitesti (taisi tosin kulkea jollain muulla nimellä?) tehtiin. Kuvitteellinen korkotaso nostettiin seitsemään prosenttiin. Lisäksi asumisen kokonaiskustannukset (lainan lyhennykset, lainan hoitokulut kuvitteellisella korkotasolla, asunnon hoitovastikkeet, asunnon rahoitusvastikkeet) eivät saaneet ylittää 50% nettotuloista. Pelkästä lainanmaksun kuukausierästä ei mun muistaakseni puhuttu yhtään mitään.

Olenko täysin väärässä, mutta mun mielestäni nykyinen stressitesti on löystynyt noista ajoista?

Tosin voiko syynä olla se, että mä hain 100% rahoitusta? Nykyäänhän ei vissiin saa lainaa kuin joku 85-90% asunnon arvosta. Ensiasuntoon saa mun käsittääkseni edelleenkin korkeampaa rahoitusosuutta - ei tosin 100% kuten aikoinaan omalla kohdallani.

EDIT: hm... ei sittenkään mitään! Olen jo kuusi vuotta sitten ihmetellyt samaa asiaa. Tuolloin asia selvitettiin mulle perusteellisesti - en sitä tietenkään tänään enää muistanut.

24.07.2013 - JA: Kettuherran ihmettelyä

Pamahtipa MTV3:n uutisista sellainen otsikko, joka sai mut ihmettelemään.
- - -
Toisin sanoen alkuvuodesta 2007 asuntolainan riskitesti (?) tehtiin ainakin omalla kohdallani seitsemällä prosentilla.
Nyt kesällä 2013 uutisoidaan, että asuntolainojen riskitestejä tehdään aiempaa suuremmalla - kuuden prosentin korolla.

Kuinka matalilla prosenteilla niitä riskitestejä ollaan tässä välissä sitten tehty?
Stressitestissä käytettyyn kuvitteelliseen korkoprosenttiin vaikuttaa lainanhakuhetkellä voimassaoleva korkotaso.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Noinhan se on (teoriassa), mutta harvalla vuokralla asuvalla on varaa, taitoa tai ylipäätään halua sijoittaa mihinkään, enempi mennään kädestä suuhun linjalla, useasti vielä erilaisia tukia nostaen. Siinä vaiheessa, kun se asunto on "pakkosäästetty", asumiskustannusero on ja pysyy isona. Itse ole maksanut jo kohta 20 vuotta pelkkää hoitovastiketta 150 euroa/kk, kun vuokra olisi lähes 1000 euroa/kk.

Tähän ei oikeastaan tarvitse edes heittää sitä kuuluisaa "laitatko faktaa", voi vaan suoraan sanoa:

Bullshit.

Jos mennään lähiöihin missä kaupunki (tai verrattavissa oleva entiteetti) omistaa about 90% betonimöhkäleiden asunnoista niin ei siellä vuokralaiset usein sijoitustileillä rehvastele. Mutta tuo erittäin Suomalainen ajatusmaailma vuokralla asuvien perseaukisuudesta ja elämänhallinta ongelmista on erittäin turhauttava.
 

teppana

Jäsen
Itse asun tällä hetkellä vuokralla. Olen tässä nyt työelämätaipaleeni alussa ajatellut asiaa siten, että katson sopivan asunnon ja ostan pois. Toisaalta ei ole kiire mihinkään, mutta mieluummin kai sitä lyhentää omaa kuin maksaa vuosikausia vieraalle. Tässä ratkaisussa olen nyt kiinni ensi elokuuhun kahden kuukauden takuuvuokran muodossa.

Sitä mietin, että miksi laskea hintaa per neliö? Toki tässä nyt näkyy varmasti se, että olen rakentaja, mutta ei kai kukaan osta niitä neliöitä, vaan kodin, arvoa tms. Tarkoitan siis sitä, että ainakin itselle eri vaihtoehtoja vertaillessa se €/neliö on se ja sama, koska speksien ollessa kohdallaan se ei hirveästi kerro, minkälainen koti on asua eikä indikoi arvonnousuun tai muihinkaan relevantteihin asioihin.

Hinta/neliö on vain sellainen vakiintunut tapa ilmoittaa asunnon hinta-tasosta. Aika usein vapaassa keskustelussa tuo on vain tapa keskustella siten, että ei tarvitse kerto mitään könttäsummia. Me kun ollaan aika häveliästä kansaa.

Sitten vähän erikoisemmissa asunnoissa hinta/neliö on myös tapa erotella taloyhtiön sisällä olevien asuntojen arvoa. Kuten rakentajana varmasti tiedät, joskus asuinrakennuksessa on jako:

-ala kerrokset ja yläkerrokset on arvoasuntoja
-keskikerrokset bulkkitavaraa josta leipä otetaan

Asuntojen neliöhinta voi vaihdella aika merkittävästi yhden taloyhtiön sisällä, riippuen siitä miten asunto on rakennettu. Mitä erikoisempi kämppä, sen arvokkaampi mutta myös sen pienempi myyntipotentiaali.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys lainan marginaaleista.

Ollaan neuvottelemassa talonrakennuslainasta pankkien kanssa ja ensimmäinen tarjous oli 0,69% + 12kk euribor, lisäksi joku 7 vuoden korkoputki, joka luonnollisesti nostaa korkoa.

Missä marginaalit ovat viime aikoina pyörineet? Oma käsitys on, että 0,4% olisi mahdollinen. Toisekseen onko mielipiteitä noista korkosuojauksista?

Korot eivät näytä mihinkään liikkuvan lähivuosina, mutta onko jotain näkemyksiä esitetty 5-10 vuoden aikajanalle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys lainan marginaaleista.

Ollaan neuvottelemassa talonrakennuslainasta pankkien kanssa ja ensimmäinen tarjous oli 0,69% + 12kk euribor, lisäksi joku 7 vuoden korkoputki, joka luonnollisesti nostaa korkoa.

Missä marginaalit ovat viime aikoina pyörineet? Oma käsitys on, että 0,4% olisi mahdollinen. Toisekseen onko mielipiteitä noista korkosuojauksista?

Korot eivät näytä mihinkään liikkuvan lähivuosina, mutta onko jotain näkemyksiä esitetty 5-10 vuoden aikajanalle?
Meillä ja parilla kavereilla on 0,4 %. Keskituloisia ja keskihintaiset asunnot.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Missä marginaalit ovat viime aikoina pyörineet? Oma käsitys on, että 0,4% olisi mahdollinen. Toisekseen onko mielipiteitä noista korkosuojauksista?
Joo, kyllä 0,4% on tänä päivänä jo mahdollinen. Pikku hiljaa nuo ovat valuneet alaspäin viime vuoden aikana(kin).
Olemme juuri ottamassa uutta asuntolainaa, kun tarjouksemme hyväksyttiin hiljattain. En kyllä mitään korkoputkia edes harkitse. Pankkien bisnestähän nuo ja tietenkin myyvät niitä asiakkaita pelotellen. En siis usko korkojen rajuun nousuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Rakennuspuolelta ei kokemusta, itse kyselin viime syksynä marginaalin perään ja taitaa olla nyt 0,15. Korko 12 kk euribor. Toki oli vanhan lainan "kilpailutus", eli ilmoitin että pankki vaihtuu jollei marginaali putoa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka usein olette noita lainoja kilpailuttaneet? Itselläni on 2017 myönnetty laina, jossa marginaali 0,58, joka oli tuolloin paras vaihtoehto, mutta pari kaveria hakenut lainaa viimeisen puolen vuoden sisään ja jotakuinkin samoilla tulo- ja omaisuustiedoilla saaneet reilusti alle 0,5% marginaaleja.

Jotain lainanavausmaksuja yms tosta varmasti yritetään veloittaa joten tuskin nyt ihan montaa kertaa vuodessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jännä juttu, miten jumissa on asuntokauppa tietyillä alueilla, vaikka ihan hyvät yhteydet on ja tuotekin on kunnossa. Ensin yritin yksin, sitten otin välittäjän avuksi, ja vaikka kokeiltiin kaikenlaista, ei ole edes kunnollista kiinnostusta. Toki hintaa voisi tiputtaa varmasti enemmän ja vielä lisää, mutta koska paniikkia ei ole, en ala tappiolla laittamaan eteenpäin. Sijaintikin on suht hyvä, että tässä parin vuoden sisään saattaisi ehkä jotain tapahtua. No, nyt jos vuokralle laittaisi tuon, kun ei oikein kiinnosta tyhjänäkään pitää.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä juttu, miten jumissa on asuntokauppa tietyillä alueilla, vaikka ihan hyvät yhteydet on ja tuotekin on kunnossa. Ensin yritin yksin, sitten otin välittäjän avuksi, ja vaikka kokeiltiin kaikenlaista, ei ole edes kunnollista kiinnostusta. Toki hintaa voisi tiputtaa varmasti enemmän ja vielä lisää, mutta koska paniikkia ei ole, en ala tappiolla laittamaan eteenpäin. Sijaintikin on suht hyvä, että tässä parin vuoden sisään saattaisi ehkä jotain tapahtua. No, nyt jos vuokralle laittaisi tuon, kun ei oikein kiinnosta tyhjänäkään pitää.

Suurin ongelmahan on usein, että myyjällä on epärealistinen kuva asunnon arvosta. Muualla paitsi Turussa, Tampereella ja Pk seudulla ei välttämättä saa omiaan pois vaan tappiolla täytyykin myydä jos haluaa asunnosta joskus eroon päästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suurin ongelmahan on usein, että myyjällä on epärealistinen kuva asunnon arvosta. Muualla paitsi Turussa, Tampereella ja Pk seudulla ei välttämättä saa omiaan pois vaan tappiolla täytyykin myydä jos haluaa asunnosta joskus eroon päästä.
Jep, tosin nyt kävin läpi hintaa muutaman paikkakunnalla pitkään välittäneen kanssa, ja aika kohdillaan sen piti olla. Toinen näistä sanoi olevansa meidän kaupunginosamme kohdalla kummissaan, koska kaiken pitäisi olla kulkuyhteyksien ja uusien koulujen yms. kannalta kunnossa, mutta kysyntä koko alueella on hiljaista. Pari vuotta sitten kauppaa tehtiin vielä ihan hyvin, ja tosiaan itse olemme asuntoa jo useamman vuoden lyhentäneet, eli hinnan piti olla järkevä plusmiinus nollaan. Ilmeisesti ei sitten ollut, vaan joku tuossa alueessa + tuotteessa nyt mättää.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllähän noita 0,4 ja alle -marginaaleja on saanut ainakin pääkaupunkiseudulla jo pidemmän aikaa. Kilpailutuksen osalta kannattaa sitten varmaan jo miettiä, paljon se prosentin kymmenys oikeasti vaikuttaa mihinkään. Ainahan voi tietenkin kysellä. Toki tiedän joidenkin edelleen makselevan lainojaan jollain 1,3%:nkin marginaaleilla, mutta noissa on sitten muitakin etuja.

En sitten tiedä, annetaanko talonrakennuslainoille hieman suurempaa riskilisää hieman, ehkä.


@sampio
Saako kysyä, mistä alueesta ja kaupungista kyse? Tähän on ihan perusteltua olla kyllä vastamaattakin, ei siinä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nykyäänhän homma on pilattu kun uusissa lainoissa taitaa korko olla aina vähintään marginaalin verran, vanhemmissa saattaa mennä nollaankin jos viitekorko riittävästi miinuksella. Sellaisia ehtoja ei taida kellään asuntolainassa olla että kokonaiskorko voisi mennä miinukselle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän noita 0,4 ja alle -marginaaleja on saanut ainakin pääkaupunkiseudulla jo pidemmän aikaa. Kilpailutuksen osalta kannattaa sitten varmaan jo miettiä, paljon se prosentin kymmenys oikeasti vaikuttaa mihinkään. Ainahan voi tietenkin kysellä.

Ei välttämättä paljon, mutta miksi maksaa pankille euroakaan enempää kuin on tarpeen? 0,1 % on tavallisesta sadan tonnin lainastakin satanen vuodessa. Kyllä minä sellaisellekin rahalle käytön keksin. Tietenkään se ei lainanottovaiheessa ja asunnon ostamisen kohdalla saa olla ratkaiseva asia, mutta kun laina on olemassa, ihan fiksu noita on aika ajoin kysellä. Vaatii käytännössä yhden viestin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ei välttämättä paljon, mutta miksi maksaa pankille euroakaan enempää kuin on tarpeen? 0,1 % on tavallisesta sadan tonnin lainastakin satanen vuodessa. Kyllä minä sellaisellekin rahalle käytön keksin. Tietenkään se ei lainanottovaiheessa ja asunnon ostamisen kohdalla saa olla ratkaiseva asia, mutta kun laina on olemassa, ihan fiksu noita on aika ajoin kysellä. Vaatii käytännössä yhden viestin.

Tai jos sitä lainaa onkin vähemmän. Ihan yhdellä viestillä tuo ei onnistu. Samalla pitää selvennellä omia tulojaan ja omaisuuttaan. Kuitenkin aika usein noista lainoista joutuu myös sen perustamismaksun maksamaan eli jonkun pari sataa. Samalla pankki vaatii säännöllisten tulojen siirtämistä kyseiseen pankkiin ja joko sitten on usemmassa pankissa tilit tai käytät taas aikaa kaikkien maksujen säätämiseen ja pankin paskan ohjelmiston opetteluun. Itsellä ei kyllä ole mielenkiinto ainakaan toistaiseksi riittänyt tähän säästöön ja säätämiseen. Ainakaan omalla velan määrällä ja kulutasolla tuo ei ole niin merkittävä säästö, että näkisin sitä vaivan arvoiseksi. Toisaalta se marginaali nyt muutenkin on varsin matala. Mutta mistä sitä tietää vaikka joku päivä vielä innostuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tai jos sitä lainaa onkin vähemmän. Ihan yhdellä viestillä tuo ei onnistu. Samalla pitää selvennellä omia tulojaan ja omaisuuttaan. Kuitenkin aika usein noista lainoista joutuu myös sen perustamismaksun maksamaan eli jonkun pari sataa. Samalla pankki vaatii säännöllisten tulojen siirtämistä kyseiseen pankkiin ja joko sitten on usemmassa pankissa tilit tai käytät taas aikaa kaikkien maksujen säätämiseen ja pankin paskan ohjelmiston opetteluun. Itsellä ei kyllä ole mielenkiinto ainakaan toistaiseksi riittänyt tähän säästöön ja säätämiseen. Ainakaan omalla velan määrällä ja kulutasolla tuo ei ole niin merkittävä säästö, että näkisin sitä vaivan arvoiseksi. Toisaalta se marginaali nyt muutenkin on varsin matala. Mutta mistä sitä tietää vaikka joku päivä vielä innostuu.

Siis sitä marginaalia saat markkinatilanteen mukaisesti käytännössä alas, kun lähetät siihen omaan pankkiisi sen oman pankkisi järjestelmän kautta yhden (1) viestin. Jos marginaalin alaspäin menossa on jotain aineksia. Ei vaadi yhtään mitään selvittelyä tai kilpailutusta an sich. Se on sitten toinen projekti, kun aletaan oikeasti pankkia vaihtaa.

Laajempi kilpailutus vaatii käytännössä tasan yhden viestin sille toiselle pankille - informaationa joudut kertomaan lisäksi asumismuotosi, säännölliset tulosi (voi kauheaa mitä selvittelyä se onkin) ja mahdolliset muut lainat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis sitä marginaalia saat markkinatilanteen mukaisesti käytännössä alas, kun lähetät siihen omaan pankkiisi sen oman pankkisi järjestelmän kautta yhden (1) viestin. Jos marginaalin alaspäin menossa on jotain aineksia. Ei vaadi yhtään mitään selvittelyä tai kilpailutusta an sich. Se on sitten toinen projekti, kun aletaan oikeasti pankkia vaihtaa.

Laajempi kilpailutus vaatii käytännössä tasan yhden viestin sille toiselle pankille - informaationa joudut kertomaan lisäksi asumismuotosi, säännölliset tulosi (voi kauheaa mitä selvittelyä se onkin) ja mahdolliset muut lainat.
Jep. Laitoin Danskelle viestiä, jossa sanoin olevani tyytymätön ”piilokuluihin” vihjaten pankinvaihdolla jos marginaali ei tipu ja tippuihan se entisestään pienestä 0,52:sta 0,4:seen. Ihan hyvä säästö 5 minuutin hommasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös