Vuokra- tai omistusasunto

  • 537 726
  • 2 712

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
No niin, korontarkistus edessä. Mä luulen, että mä annan vielä tän kerran. Korotonta. Sitten aina purkautuneena kaduttaa, mutta nukahtaahan sitä tyytyväisenä vapaapäivään.
 

lakimies

Jäsen
Willimies kirjoitti:
Korkovähennyshän on suoraan 30 % koroista ensiasunnon ostajalla (muilla 29 %) joten kuukaudessa vähennys on 150 € tuloista riippumatta.

Korjataan tämäkin virhe nyt.
Luonnollisen henkilön pääomatulojen tuloveroprosentti on 28. Ei 29 %
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Rodion kirjoitti:
Minä otin 168 000 euron lainan vuonna 2000, en ostanut asuntoa vaan koko rahalla Nokian Renkaiden osakkeita.

Myin ne viime vuonna ja ilman osinkoja potin arvo oli noussut 1,4 miljoonaan euroon.

Mitä riskiä 100%:n velkavivussa? Ei mielestäni mitään...

Minä otin 2M€ lainaa ja laitoin punaiselle, musta tuli...

Kyllähän rahat kannattaa aina pitää menestyvien yritysten osakkeissa ja varsinkin jos on noususuhdanne, mutta oma katto pään päällä on myös mukava juttu.


nim. itsekin asunnon omistaja, velallinen, osakeissa voittanut (ja hävinnyt ja niihin edelleen sijoittava.)
 
Itsellä on ollut omistusasunto nyt reilun vuoden verran, ja sillä tiellä pysynen. Tosin, tällä hetkellä asun vuokralla, kun odottelen uuden valmistumista..
Ja kun se tuntuu tässä aiheena olevan, niin pankista piti tuohon lainaa hakea - eipä ollut vuosien saatossa moista määrää, tai edes osaa siitä, ilmaantunut. Eivätkä vanhemmatkaan ole sielä varakkaimmasta päästä, että olis vähän isileasingia saanut.

Onhan tuota osakesijoittamistakin tullut mietittyä. Mutta toistaiseksi olet pienen summan laittanut aina noihin pankkien tarjoamiin osakerahastoihin, koska olen ymmärtänyt, että itse osakemarkkinoilla pelaaminen vaatisi jatkuvaa hereilläoloa ja tietämystä asioista.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Saa nähdä miten markkinat reagoivat, kun viimeinen puskuri, eli alhaiset prime-korotkin nyt nousevat, muista maksuista puhumattakaan:

Osuuspankkikeskuksen johtokunta päätti 9.1.2007 korottaa OP-ryhmän viitekoron OP- primen 3,50 prosentista 3,90 prosenttiin. Muutos tulee voimaan 23.1.2007. Päätös perustuu markkinakorkojen nousuun. Edellisen kerran OP-primen tasoa muutettiin marraskuussa 2006.

Tokihan korkotaso on vielä niukasti elvyttävän korkopolitiikan puolella, että sinällään mitään dramaattista ei pitäisi olla odotettavissa.

Lisäksi:

Kiinteistöverot nousevat PK-seudulla

Tuossa nettiversiossa ei ole sitä taulukkoa, mutta muistelisin, että esimerkiksi Matinkylässä Espoossa 1000 neliön tontti 250 ro:lla kiinteistövero nousee 289e -> 560e. Aikamoinen nousu vuodessa!
 

despootti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Blackhawks, Juve
Sniper kirjoitti:
Tämä lienee hyvä ketju kysyä kun aihe liippaa pikkaisen molempia aiheita. En itse löydä hyvää linkkiä tai tietopakettia aiheesta.

Omistan omakotitalon jossa erillinen 20 neliön yksiö päädyssä. Nyt teen itse asuntoon ison sauna/kylppäri/kodinhoitohuone-remontin ja samalla teetän yksiöön suihkutilat että voi peseytyä remontin aikana. Töineen yksiön osuus on noin 2000 euron tietämillä.

Tietenkin taka-ajatuksena on että yksiö kelpaa tämän jälkeen vuokrattavaksi eteenpäin.

Kysymyksiä:
- Olen ajatellut käyttää kotitalousvähennystä remonttiin. Estääkö tämä jotenkin vuokraamista?
- Vai kannattaisiko kotitalousvähennys käyttää vain isoon remonttiin ja vähentää yksiön osuus "tulonhankkimisvähennyksinä" vuokraamisessa?
- Onko joku minimimäärä kuinka kauan asunnon pitää olla vuokrattuna kalenterivuoden aikana, että remppakuluja saa vähentää? Vai tehdäänkö se vähennys vain vuokratulojen osalta?

Ei estä vuokraamista, mutta tuon kotitalousvähennyksen saa vain siihen omana asuntona käyttämäänsä asuntoon. Vuokrattu tila ei ole nyt se oma asunto. Eli kotitalousvähennys siihen omaan asuntoon ja yksiön kustannukset vähennetään vuokrasta.

Ilmeisesti tässä on nyt kyse tuon yksiön perusparannuksesta(taso nousee mm. jos tehdään suihku eikä ennen ole ollut), jolloin nuo syntyneet kustannukset poistetaan yleensä vuokratulosta 10 vuoden aikana.

Jos kyseessä olisi vuosikorjaus (taso ei nouse, vaihdetaan esim. lattia uuteen, mutta sama materiaali), saisi ne kustannukset vähentää kerralla, mutta vain osa vuosikorjauskuluista katsottaisiin kohdistuvan vuokratuloihin, jos yksiö ei olisi koko vuotta vuokrattuna.

Käytännössä nämä vuosikorjaus ja perusparannus menevät niin, että tuollaisessa remontissa on hiukan kumpaakin ja sitten pitää vaan arvioida.

Toivottavasti nyt muistin oikein, kun en ole näiden asioiden kanssa pitkään aikaan pelannut. Kannattaa vielä tarkistaa vaikka sieltä omasta verotoimistosta. Jos ei käymään pääse, niin puhelimella sitten. Kyllä siellä tädit ja sedät neuvovat.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tjoo-oh, pankeissa kipittelyn jälkeen sitten päätös selvisi, kait sitä pitäisi kämppää ostaa. Sinänsä toki 6 numeroinen lainasumma kuulostaa kuolemalta, mutta kun kyse on ensiasunnosta, niin pelkkä korkomenojen verovähennys aiheuttaa sen että loppupeleissä on jo ihan suoraan kannattavaa maksaa kämpästä lyhennyksinä vuokran sijaan, koska hinnat ovat aika 1:1.
Okei, sitten kun tulee putkiremppa, sitten vituttaa, mutta ei nyt mennä siihen.

Etuoven ja Oikotien haut ovat jo päällä, ajattelin ensin katsella hintoja yms. tarkemmin ja sitten yrittää iskeä sopivaan kohteeseen kiinni. Mikään kiire mulla ei edes ole pois nykyisestä kämpästä, oikeastaan jopa tässä asuminen on kuin pistäisi rahaa pankkiin (markkinatasoon nähden halpa vuokra ja kun muutkin kulut puolittuvat kämppiksen ansiosta niin...) mutta toisaalta hukkaanhan sekin raha katoaa.

Toki varmaan voisi vielä kipittää jossakin kolmannessa pankissa, mutta tiedä sitten saisiko mistään loppujenlopuksi parempaa tarjousta, marginaali kun tuntuu olevan jo nyt niin alhainen kuin se voi olla (muistelen lukeneeni jossain että RATA:a kuumottaa 0,4 marginaali ts. 0,45 lienee ihan jees).

Ja kun korkoedun saa vain ensiasunnosta, ei sitä oikein näe järkeväksi ostaa mitään 20 neliön komeroakaan, vaikka tietenkin sisäisen roopeankan otsasuoni pullottaa kun katselee kämppiä hintaluokalta 125k jne.
Kiintoisa kuriositeetti on se, että OP oli tyrkyttämässä rahaa suoraan käytännössä pelkän asunnon perusteella, rahoitusvaje (osa ~10-15% asunnon hinnasta kyllä hoituu sukanvarren avulla)hoituu jonkun OP:n oman "olen potentiaalinen elinpankki johtokunnalle"-luoton kautta ilman eri kustannuksia, mutta Nordeassa sitten pitää mennä herraisoherrojen kautta että päättävät kehtaavatko antaa mulle fyrkkaa vai ei, kun valtiontakaus kuitenkin hoitaa vain tiettyyn rajaan asti.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
varjo kirjoitti:
Ja kun korkoedun saa vain ensiasunnosta, ei sitä oikein näe järkeväksi ostaa mitään 20 neliön komeroakaan, vaikka tietenkin sisäisen roopeankan otsasuoni pullottaa kun katselee kämppiä hintaluokalta 125k jne.

Saahan sen kaikista, korkoedun. Ensiasunnossa se on vaan prosentin luokkaa enemmän kun vaikkapa kolmannessa asunnossa. Varainsiirtoveroa sinun ei tarvitse maksaa kun kyseessä on ensiasunto.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
varjo kirjoitti:
Ja kun korkoedun saa vain ensiasunnosta, ei sitä oikein näe järkeväksi ostaa mitään 20 neliön komeroakaan, vaikka tietenkin sisäisen roopeankan otsasuoni pullottaa kun katselee kämppiä hintaluokalta 125k jne.

Suosittelen Varjolle tutustumista tuohon verovähennysoikeuteen, ero ensiasunnon ja muiden asuntojen lainojen välillä on aika mitätön. Minä olin aikaisemmin samassa uskossa mutta soitto verotoimistoon paljasti totuuden.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Daespoo kirjoitti:
Suosittelen Varjolle tutustumista tuohon verovähennysoikeuteen, ero ensiasunnon ja muiden asuntojen lainojen välillä on aika mitätön. Minä olin aikaisemmin samassa uskossa mutta soitto verotoimistoon paljasti totuuden.

Jaajaa, kiintoisaa, vero.fi:llä oleva laskuri vaan siis hämää kun siinä kysytään erityisesti "Ensiasunnon velan korot (Asunto hankittu 1.1.1993 tai sen jälkeen)" eikä mielestäni muualta löydy korkomenoille paikkaa.

Toisaalta samapa tuo, kuitenkaan se 20 neliön koppi kiinnosta :)
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
varjo kirjoitti:
Jaajaa, kiintoisaa, vero.fi:llä oleva laskuri vaan siis hämää kun siinä kysytään erityisesti "Ensiasunnon velan korot (Asunto hankittu 1.1.1993 tai sen jälkeen)" eikä mielestäni muualta löydy korkomenoille paikkaa.

Toisaalta samapa tuo, kuitenkaan se 20 neliön koppi kiinnosta :)

Kyllä se siinä yläpuolella on "Asunto-, opinto- ja tulonhankkimisvelan korot".

Itse en juoksisi kovinkaan marginaalin perässä sillä joku 0,1 prosentin ero marginaalissa on aika mitätön, jos verrataan mikä vaikutus sillä on korkokustannuksiin. Kannattaa myös muistaa, että vaikka saisit toisesta pankista lainan halvemmalla marginaalilla, niin samalla saatat joutua maksamaan korkeampia palvelumaksuja. Eli kannattaa vertailla mitä kaikkia muita pankkimaksuja joudut maksamaan. Varsinkin jos olet vaihtamassa pankkia lainanhankinnan vuoksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
varjo kirjoitti:
Jaajaa, kiintoisaa, vero.fi:llä oleva laskuri vaan siis hämää kun siinä kysytään erityisesti "Ensiasunnon velan korot (Asunto hankittu 1.1.1993 tai sen jälkeen)" eikä mielestäni muualta löydy korkomenoille paikkaa.

Toisaalta samapa tuo, kuitenkaan se 20 neliön koppi kiinnosta :)

Kannattaa soittaa verotoimistoon ja kysyä suoraan, noissa verolaskureissa voi helposti tehdä virheitä juuri vastaanlaisten puutteellisten tietojen takia.

Ja pankin suhteen suosittelen että kilpailutat pankit ei pelkästään lainan suhteen vaan kysyt ns. koko pakettia. Lainat, sijoitukset, vakuutukset, kortit, tilit yms. Esim. Nordealla saa erittäin hyvät alennukset vakuutuksiin ja muihin jos on keskittänyt sinne muitakin finanssi-asioitaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Daespoo kirjoitti:
Kannattaa soittaa verotoimistoon ja kysyä suoraan, noissa verolaskureissa voi helposti tehdä virheitä juuri vastaanlaisten puutteellisten tietojen takia.

Toisaalta asiallahan ei sinänsä ole niin väliä, kun jokatapauksessa olen ostamassa vasta sitä ensiasuntoa, lähinnä sitten seuraavan asunnon kohdalla tulee tilanne päälle.

Ja pankin suhteen suosittelen että kilpailutat pankit ei pelkästään lainan suhteen vaan kysyt ns. koko pakettia. Lainat, sijoitukset, vakuutukset, kortit, tilit yms. Esim. Nordealla saa erittäin hyvät alennukset vakuutuksiin ja muihin jos on keskittänyt sinne muitakin finanssi-asioitaan.

Nojaa, avain-asiakkaaksi mut olisi laitettu, jos lainan ottaisin Nordealta, muuten kun mulla on jo siellä kaikenlaista muutakin, mutta eivät ne edut kyllä mitenkään mullistavia olleet. Kysehän on lähinnä siitä, että jos Nordea ei tahdo antaa lainaa kun jatko-opiskelija on "yllättäen" määräaikaisuus, niin ei pahemmin ole vaihtoehtoja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jomppa kirjoitti:
Kyllä se siinä yläpuolella on "Asunto-, opinto- ja tulonhankkimisvelan korot".

Ääh, joo, olinhan mä tuonkin huomannut mutta ohittanut jotenkin huomioitta kun siinä on nuo opinto/tulonhankkimisvelat ja sitten heti alapuolella erikseen puhutaan ensiasunnosta jne. Pitänee alkaa lukea tekstejä tarkemmin, ettei allekirjoita jotain orjasopimusta laina sijaan :)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Voikos asuntolainan saada perintöveron maksamiseen? Menettääkö siinä jonkun ensiasunnon ostajan veroedun ja onko se kuinka merkittävä?

Itselläni on lähivuosina tulossa tilanne, jossa isovanhempani todennäköisesti muuttavat palvelutaloon ja heiltä jää siisti ja hyväkuntoinen kaksio keskustan tuntumassa, parin kilometrin päässä nykyisestä asumuksestani.

Mummu alkoi aiheesta puhua, koska omia vanhempiani ja ainoaa setääni ei asunto kiinnosta ja sisareni ovat siinä iässä, että omistusasunnon hankinta ei ole todennäköisesti ajankohtainen ainakaan 15 vuoteen.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
dude kirjoitti:
Voikos asuntolainan saada perintöveron maksamiseen? Menettääkö siinä jonkun ensiasunnon ostajan veroedun ja onko se kuinka merkittävä?

Itselläni on lähivuosina tulossa tilanne, jossa isovanhempani todennäköisesti muuttavat palvelutaloon ja heiltä jää siisti ja hyväkuntoinen kaksio keskustan tuntumassa, parin kilometrin päässä nykyisestä asumuksestani.

Mummu alkoi aiheesta puhua, koska omia vanhempiani ja ainoaa setääni ei asunto kiinnosta ja sisareni ovat siinä iässä, että omistusasunnon hankinta ei ole todennäköisesti ajankohtainen ainakaan 15 vuoteen.

Käsittääkseni et voi saada kyseistä asuntoa perintönä ellei elossa olevat perilliset (setäsi sekä äitisi/isäsi) luovu koko perinnöstä. Mutta lahjanahan tuon voisi antaa ja silloin maksat lahjaveroa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jomppa kirjoitti:
Käsittääkseni et voi saada kyseistä asuntoa perintönä ellei elossa olevat perilliset (setäsi sekä äitisi/isäsi) luovu koko perinnöstä. Mutta lahjanahan tuon voisi antaa ja silloin maksat lahjaveroa.

Minulla on tästä aiheesta hivenen verosuunnittelumateriaalia kotona, muitakin vaihtoehtoja on...

Mutta tosiaan, jos saat tuon ennakkoperintönä (kun muut suostuvat), niin lopullisessa perinnönjaossa sinun osuudestesi vähennetään tämä ennakkoperintönä saatu omaisuus.

Jos saat lahjana, tulevassa perinnönjaossa tätä lahjaa ei huomioida osuudessasi, ellei lahjan antamisesta ole kulunut liian vähän aikaa. Lahjaveron ja perintöveron ero ei ole suuri.

Asuntolainaa ei voi saada verojen maksuun, mutta vakuudellista "käyttöluottoa" voi saada. Lisäksi tässä tapauksessa laina olisi hyvin halpa olosuhteet huomioonottaen.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Tässä katselen kämppää, ja löytyi aika erikoinen tapaus.
Kämpän myyntihinta on 88.000 ja velaton hinta 99.000. Rahoitusvastike on kuitenkin vain 17,60 euroa. Eikö tässä tilanteessa kannata maksaa vain myyntihinta, ja sitten tuota mitätöntä rahoitusvastiketta, vaikka siitä ei "veroetua" saisikaan? Olenko nyt aivan pihalla taas?

op777
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
op777 kirjoitti:
Eikö tässä tilanteessa kannata maksaa vain myyntihinta, ja sitten tuota mitätöntä rahoitusvastiketta, vaikka siitä ei "veroetua" saisikaan?

Riippuu mielestäni millä aikaperspektiivillä aiot kämppää omistaa. 11 000 e jaettuna tuolla rahoitusvastikkeella taitaa tarkoittaa n. 50 vuoden maksuaikaa
, eller hur? Jos aiot asustaa/omistaa sen koko tuon ajan, menetät varmaan ihan tuntuvan summan veroedun vuoksi. Jos sen sijaan tarkoituksenasi on hallinnoida kämppää muutama vuosi ja myydä sen jälkeen, tuskin ero kovin montaa satasta on. Aiemmin yhtiöt saivat kohtuu edullista lainaa (kai jotain luokkaa +0.4-marginaalilla) mihin nykyään pääsee yksittäisasiakkaanakin ja ainoaksi eroksi muodostuu tuo verotusetu (jota ei yhtiölainaan kuulu).
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Yläpesä kirjoitti:
Riippuu mielestäni millä aikaperspektiivillä aiot kämppää omistaa. 11 000 e jaettuna tuolla rahoitusvastikkeella taitaa tarkoittaa n. 50 vuoden maksuaikaa, eller hur?

Jep, melkoisen pitkä pätkä siitä tulee. Semmoinen 5 vuotta tuossa ehkä tulee vietettyä, joten sen puolesta kannattanee tyytyä veroeduttomuuteen, yksinkertaistettuna tuo 11.000 euron ero lainasummassa tekee kuukausierään melkoisen paljon enemmän kuin 17,60.

op777
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kun nyt näyttää vahvasti siltä, että tulee porvarihallitus, niin sanon, että taitaa olla hyvä, että möin juuri asuntoni pois. Edellisen porvarihallituksen ainoa meriitti taitaa olla työttömien määrän tuplaaminen, ja niin tulee käymään nyttenkin. Joo, olen pessimisti. Eli vuokra-asunto.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin hintataso vuokrissa näyttäisi olevan merkittävästi alempana kuin ilmoituksia selailemalla luulisi.

Serkkuni sai Hesarin ilmoituksen pohjalta 3 asuntotarjousta:
30 neliön yksiö Kampissa: 500e/kk
25 neliötä Töölössä 500e/kk
20 neliötä Herttoniemessä 390e/kk

Herttoniemen kämppä oli ok kunnossa ja pakkohan se oli ottaa kun noin halvalla sai. Itselläni oli kovat ennakkoluulot Itä-Helsinkiä kohtaan mutta ainakin tuo vaikutti olevan ihan rauhallisella alueella, ei missään ghettossa :)

Itselläni oli luulo että viisisatasella ei keskustaan mennä, eikä alle 450 euron saa kattoa pään päälle Helsingin sisältä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ööö 100€ enemmän ja olisit saatu 10 neliötä enemmän ja paikan ydinkeskustasta?? Ei olisi kovin vaikea valinta ainakaan meikäläiselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös