Tjoo-oh, pankeissa kipittelyn jälkeen sitten päätös selvisi, kait sitä pitäisi kämppää ostaa. Sinänsä toki 6 numeroinen lainasumma kuulostaa kuolemalta, mutta kun kyse on ensiasunnosta, niin pelkkä korkomenojen verovähennys aiheuttaa sen että loppupeleissä on jo ihan suoraan kannattavaa maksaa kämpästä lyhennyksinä vuokran sijaan, koska hinnat ovat aika 1:1.
Okei, sitten kun tulee putkiremppa, sitten vituttaa, mutta ei nyt mennä siihen.
Etuoven ja Oikotien haut ovat jo päällä, ajattelin ensin katsella hintoja yms. tarkemmin ja sitten yrittää iskeä sopivaan kohteeseen kiinni. Mikään kiire mulla ei edes ole pois nykyisestä kämpästä, oikeastaan jopa tässä asuminen on kuin pistäisi rahaa pankkiin (markkinatasoon nähden halpa vuokra ja kun muutkin kulut puolittuvat kämppiksen ansiosta niin...) mutta toisaalta hukkaanhan sekin raha katoaa.
Toki varmaan voisi vielä kipittää jossakin kolmannessa pankissa, mutta tiedä sitten saisiko mistään loppujenlopuksi parempaa tarjousta, marginaali kun tuntuu olevan jo nyt niin alhainen kuin se voi olla (muistelen lukeneeni jossain että RATA:a kuumottaa 0,4 marginaali ts. 0,45 lienee ihan jees).
Ja kun korkoedun saa vain ensiasunnosta, ei sitä oikein näe järkeväksi ostaa mitään 20 neliön komeroakaan, vaikka tietenkin sisäisen roopeankan otsasuoni pullottaa kun katselee kämppiä hintaluokalta 125k jne.
Kiintoisa kuriositeetti on se, että OP oli tyrkyttämässä rahaa suoraan käytännössä pelkän asunnon perusteella, rahoitusvaje (osa ~10-15% asunnon hinnasta kyllä hoituu sukanvarren avulla)hoituu jonkun OP:n oman "olen potentiaalinen elinpankki johtokunnalle"-luoton kautta ilman eri kustannuksia, mutta Nordeassa sitten pitää mennä herraisoherrojen kautta että päättävät kehtaavatko antaa mulle fyrkkaa vai ei, kun valtiontakaus kuitenkin hoitaa vain tiettyyn rajaan asti.