Viestin lähetti Nikke
Eli itse olen mitä todennäköisimmin päätymässä oman kämpän ostoon.
Suosittelen.
Itse olen maksellut vuokraa 1/3 verran asunnon hinnasta ja se vituttaa.
Aikaisemmin tosin olen asutellut kaupungeissa ja kylissä, joissa vuokrat ovat olleet edullisia. Esim, Turussa maksoin 103,5 neliön kämpästä 4200 mk/kk vuokraa. Asunto oli 6 kerroksessa ja ihan keskustassa. Stadissa tuo ei ole mahdollista...
Nyt Helsinkiin muuttaessani ei mielestäni ollut mitään järkeä asua vuokralla, kun 47 neliön kämpästä joutuu maksamaan 700 euroa/kk.
Niimpä kuukausi sitten marssin pankkiin ja ostin oman. Samalla 700€/kk lyhennyksellä maksan omaa luukkua, eikä työmatkakaan pidentynyt kuin 500 metriä.
Olisin maksanut 100 000mk vuokraa kahdessa vuodessa, jos vuokralle olisin jäänyt. Vaikka tuosta satkusta osa menee korkoihin, jää siitä kuitenkin huomattava osa itselle. Vuokraa maksaessa ei jää pennin pyörylää.
Kun tuo kämppä on maksussa, otan uuden lainan kämppää vastaan ja ostan kesämökin.. Se vasta juhlaa onkin.
Osta kämppä jos perseesi antaa myöten, jos ei anna, kiristä vyötä enemmän ja osta kämppä. Se on paras sijoitus mitä voit itseäsi varten tehdä.
K
Ps.
Edit 1
Ainiin, koroista.
Käyppäs Nooassa. Mun lainani on tällä hetkellä 2.5% korolla. Marginaalia ei tarvitse tältä vuodelta maksaa. Ensi vuonna tulee sitten 0.6% marginaali lisäksi. Noaalla on muitakin hyviä etuisuuksia, jonka vuoksi muut pankit putosivat auttamattomasti kilpailuttaessani porukasta pois.
Edit 2
2 summaa. 85% ja 15 % asunnon hinnasta. Et tarvitse muita takaajia, jos tuo 15% on hanskassa. Vanhemmat luultavasti riittävät takaajiksi tuolle summalle.
Saat myös vakuutuksen vaikkapa vain vanhempien takaamalle summlle, joka esim työttömyyden aikana maksaa lainaasi pois. Kannattanee ottaa se vakuutus ainakin vanhempien takaukselle, niin tällöin suojat heidän omaisuutensa.
Valtio takaa sitten 85%:sta osan, ja asunto käy lopusta vakuutena.