Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 455
  • 2 712

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
heikkik: Mitä turhaan sitä maksaa vuokraakaan vaan säästää senkin rahan ja asuu veneen alla. Mikäli joutuu muuttamaan niin myy asunnon ja ostaa seuraavalta paikkakunnalta uuden. Se ei voi olla niin helvatin vaikeaa. Mikäli jää työttömäksi niin myy talon ja maksaa velan pois. Sekään ei ole vaikeaa.

Mikäli pelkää loukkuun jäämistä, niin ei kannata tykätä juustosta.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Re: Re: bisnesvinkkejä

Viestin lähetti heikkik
Periaatteessa Yläpesän laskelmat ovat oikeita, mutta asunnon ostamisessa on riskejäkin.

Käytännössä oman asunnon ostaminen vaatii sitoutumista sille paikkakunnalle mistä asunnon ostaa ja vakituisen työpaikan. Jos asunnonhankija haluaakin muuttaa toiselle puolelle maata esim. viiden vuoden päästä asunnon ostamisesta, niin hänelle voi käydä kylmät. Ilman remontointia asunnon myyntiarvo laskee - jollei nyt ihan hirveää asuntobuumia satu - ja suurin osa lainanhoitokuluista menee korkojen maksamiseen eikä lyhennyksiin. Ainoa varma voittaja tilanteessa on pankki.

Asuntojen hinnat eivät "yleisesti" halpene ajan kuluessa, vaan nousevat keskimäärin vähintään inflaation verran. Asunnosta muodostuva riski on lähinnä siinä, osuuko muutto juuri laman aikaan. Tälläkään ei ole merkitystä, jos koripaikkakunta vaihtuu Suomen sisällä, sillä vaikka vanhasta tulee tappiota, niin vastaavasti uuden saa halvalla. Väliraha pysyy kuitenkin suurinpiirtein samana. Nykyisten halpojen korkojen aikana on omistusasuminen on edullisempi asumismuoto. Korkokulut ovat omistusasumisen suurin kuluerä (asunnon arvon voidaan keskimäärin katsoa nousevan inflaation verran, eli reaalihinta pysyy samana), joten matalat korot tuovat suoraa lisähyötyä ostajalle. Halvat korot ovat tosin nostaneet asuntojen kysyntää ja hintoja, mutta ainakaan tällä hetkellä mitään romahdusta ei ole näköpiirissä. Eroja 90 - lamaan on monia, kuten matalat korot, yksityisten ihmisten oma talous on keskimäärin hyvällä pohjalla jne.

Lisäksi mm. ensiasunnon ostajat hyötyvät verotuksessa huomattavasti. Ainakin omalla kohdallani sain 2 verotonta (veroprosentti 0) kuukautta, kun ensiasunnon lainojen korot vähennettiin verotuksessa. Aika iso taloudellinen etu, kun saa 2 kuukausi palkkaa verottomana käteen.

Lisäksi jos asunnon ostaa hyvältä paikalta esim. Helsingissä, niin sen myyminen ei ole kovinkaan vaikeata. Huonolta paikalta ei asuntoa kannata ostaa, sillä sijainti on yhä merkityksellisempi tekijä asuntojen hinnoissa. Kaiken kaikkiaan olen vakuuttunut siitä, että tällä hetkellä omistusasuminen on ainakin ensiasunnon ostajalle huomattavasti taloudellisesti järkevämpi ratkaisu, kuin vuokra-asuminen. Voipa sitten eläkepäivinään joskus myydä kämpän, ja pistää hulinaksi.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jos asunnon ostaa edes vähänkin tolkkupäisellä hinnalla, ei siihen sijoitettu raha mene hukkaan. Varsinkin nykyisten korkojen aikana en edes harkitsisi vaihtoehtoa omistusasunnolle. Tietysti käytettävissä olevien tulojen määrä sanelee paljolti ratkaisun järkevyyden muussakin kuin taloudellisessa mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti t4
Voihan rähmä - asuntomarkkinat määräävät euriborin nousun ja lyhyt viitekorko on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto.

Ovatko nämä tokaisut takoitettu ironiaksi/sarkasmiksi vai miksi nämä ovat tänne kirjoitettu?

Niin kuin hyvin tiedätte asuntomarkkinat vaikuttaa euriboriin samalla todennäköisyydellä kuin perhosen siiven isku pyörremyrskyyn ja lyhyt viitekorko (0-12 kk <=> 13-60 kk) on tällä hetkellä halvin vaihtoehto yhtä varmasti kuin huomenna nousee aurinko - tältä pohjalta.

Tunnen oloni Pitkän Jussin majatalon tarjoilijaksi. Qué?
Enhän minä nyt mitään syy-seuraus-suuntaa asuntomarkkinoiden ja euriborin välille piirtänyt. Korrelaatiohan niiden välillä on olemassa, mutta kummankin taustalla on yleinen talouden kehitys. Totesin, ettei näköpiirissä (pienillä ja sileillä aivoillani hahmotettuna) ole mitään sellaista joka voisi nostaa nopeasti 12kk:n euriboriin sidotun lainan kokonaiskustannukset yli tämänhetkisen 5vuoden viitekorkoon sidotun lainan kokonaiskustannusten (käytännössä siis vähintään 1,4 prosenttiyksikön nousu, että vaihdoksesta olisi hyötyä). Mitä Irakissa puuhaillaan, löytääkö George turbaanipäistä ystäväänsä, kiinnostuvatko kiinalaiset Nokian kapuloista, kompastuuko Sirkka Hämäläinen ja jäävätkö norskit vihdoin kiinni epoilusta - kyllähän nämä kysymykset ratketessaan vaikuttavat tuohon taustalla olevaan kokonaiskuvaan, mutta en silti jaksa uskoa (joo olen katsonut maikkarin talousohjelmia joissa minua paljon nuoremmat ja pätevämmät ovat näin sanoneet) että nykytilanne kovin keikkuu. Nämä sitruunaperhoset istuvat kukassa ja juovat masut pullolleen mettä, eivät ne jaksa aiheuttaa hirmumyrskyjä Taiwanissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse asun kuvankauniin vaimoni kanssa omistusasunnossa, jonka hommasimme tämän vuoden elokuussa. Nykyisellä, varsin maltillisella tahdilla asunto on maksettu 18 vuoden kuluttua. Toki vaihdamme jossain vaiheessa isompaan, jolloin laina-ajasta tulee taas pidempi, mutta jossain vaiheessa toisaalta nostamme maksettavia kuukausieriä. Mielestäni teimme järkevän päätöksen kaikin puolin. Etenkin kun Helsingissä hinnat tuskin ainakaan radikaalisti tulevat putoamaan lähitulevaisuudessa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nostetaanpas tämä ketju ylös nyt kun aihe on itselleni ajankohtainen. Eli itse olen mitä todennäköisimmin päätymässä oman kämpän ostoon. Takaajatkin löytyvät. Täällä pk-seudulla vuokrat ovat sen verran suolaiset että samalla summalla jo saisi hieman tuota lainaakin lyhynnettä. Ja silloinhan kuitenkin edes jotain menisi ns itselleen.

Mitäs korkovaihtoehtoja JA-laiset tällä hetkellä suosittelevat?
Ja toinen kysymys, jälleen kahvipöydässä keskusteltua: oletetaan että asunnonostajalla ei ole pennin hyrrää omaisuutta, eikä velkojakaan. Hän haluaa hypoteettisen summan, esim xx xxx euroa lainaa. Takauksen 15% osalta hän saa esim vanhemmiltaan. Riittäkö tämä jotta hän saa tuon xx xxx euroa pankista, vai tarvitaanko vielä ylimääräisiä vakuuksia jne?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Nikke
Eli itse olen mitä todennäköisimmin päätymässä oman kämpän ostoon.

Suosittelen.

Itse olen maksellut vuokraa 1/3 verran asunnon hinnasta ja se vituttaa.
Aikaisemmin tosin olen asutellut kaupungeissa ja kylissä, joissa vuokrat ovat olleet edullisia. Esim, Turussa maksoin 103,5 neliön kämpästä 4200 mk/kk vuokraa. Asunto oli 6 kerroksessa ja ihan keskustassa. Stadissa tuo ei ole mahdollista...

Nyt Helsinkiin muuttaessani ei mielestäni ollut mitään järkeä asua vuokralla, kun 47 neliön kämpästä joutuu maksamaan 700 euroa/kk.
Niimpä kuukausi sitten marssin pankkiin ja ostin oman. Samalla 700€/kk lyhennyksellä maksan omaa luukkua, eikä työmatkakaan pidentynyt kuin 500 metriä.

Olisin maksanut 100 000mk vuokraa kahdessa vuodessa, jos vuokralle olisin jäänyt. Vaikka tuosta satkusta osa menee korkoihin, jää siitä kuitenkin huomattava osa itselle. Vuokraa maksaessa ei jää pennin pyörylää.
Kun tuo kämppä on maksussa, otan uuden lainan kämppää vastaan ja ostan kesämökin.. Se vasta juhlaa onkin.

Osta kämppä jos perseesi antaa myöten, jos ei anna, kiristä vyötä enemmän ja osta kämppä. Se on paras sijoitus mitä voit itseäsi varten tehdä.

K

Ps.

Edit 1
Ainiin, koroista.
Käyppäs Nooassa. Mun lainani on tällä hetkellä 2.5% korolla. Marginaalia ei tarvitse tältä vuodelta maksaa. Ensi vuonna tulee sitten 0.6% marginaali lisäksi. Noaalla on muitakin hyviä etuisuuksia, jonka vuoksi muut pankit putosivat auttamattomasti kilpailuttaessani porukasta pois.

Edit 2
2 summaa. 85% ja 15 % asunnon hinnasta. Et tarvitse muita takaajia, jos tuo 15% on hanskassa. Vanhemmat luultavasti riittävät takaajiksi tuolle summalle.
Saat myös vakuutuksen vaikkapa vain vanhempien takaamalle summlle, joka esim työttömyyden aikana maksaa lainaasi pois. Kannattanee ottaa se vakuutus ainakin vanhempien takaukselle, niin tällöin suojat heidän omaisuutensa.

Valtio takaa sitten 85%:sta osan, ja asunto käy lopusta vakuutena.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kaiser Soze
Suosittelen.

Edit 2
2 summaa. 85% ja 15 % asunnon hinnasta. Et tarvitse muita takaajia, jos tuo 15% on hanskassa. Vanhemmat luultavasti riittävät takaajiksi tuolle summalle.
Saat myös vakuutuksen vaikkapa vain vanhempien takaamalle summlle, joka esim työttömyyden aikana maksaa lainaasi pois. Kannattanee ottaa se vakuutus ainakin vanhempien takaukselle, niin tällöin suojat heidän omaisuutensa.

Valtio takaa sitten 85%:sta osan, ja asunto käy lopusta vakuutena.

Sellainen tarkennus vielä, että henkilötakaajia ei pelkästään nykyään hyväksytä, vaan takaajan pitää pantata jotain omaisuuttaan esim. summaa vastaava määrä omasta kämpästään tuon 15 % takuiksi. Mitäänhän tuo ei tosin käytännössä muuta, kunhan vanhemmat eivät ole vuokralla asuvia ja täysin omaisuudettomia.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Suosittelen ostoa!!!

Toki minullakaan ei ole kristallipalloa jolla voisin ennustaa tulevaisuutta, mutta silti oma(pankin) on aina oma.

Viime vuonna asuimme Espoossa vuokralla 10.55€/kk/m2 ja nyt sitten ostimme naapuri alueelta isomman asunnon (78m2) ja maksamme lyhennystä 11.74€/kk/m2

KOROISTA
Itse sidoin lainan seuraavaksi 5 vuodeksi kiinteään korkoon kahdesta syystä:
- halusin vakauttaa tilanteen siirtyessäni kohta puoliin ulkomaille n. 8 kk.
- luotan siihen (maailman/Suomen) talous lähtee nousuun ja korot tulevat nousemaan sillä aikaa kun olen ulkomailla.

TAKAAJAT
- asunto itsessään 70%
- valtio 15 %
- pankin jäsenenä minä + muut takaajat henkilötakauksilla loput 15%
Kaiser:n kanssa samaa mieltä: jos tilanteesi on epävarma niin vakuutus ei ole huono ratkaisu, mutta ei välttämätön.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Viestin lähetti Snakster
Sellainen tarkennus vielä, että henkilötakaajia ei pelkästään nykyään hyväksytä,


Pankeissa on eroja kuten viineissäkin:
- kun kaikki olivat saman pankin jäseniä niin jokainen sai taata pelkällä nimmarillaan tiettyyn €-summaan asti.

Ps. sellainen pikku-vinkki joka on toiminut kaveripiirissä kaikilla:
- mitä pienempi pankki (esim Takahikiän OP) niin lainan saanti on tod.näk. helpompaa mutta maksat kenties alussa suurempaa marginaalia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Nikke
Eli itse olen mitä todennäköisimmin päätymässä oman kämpän ostoon. Takaajatkin löytyvät.

Lykkyä pyttyyn kämpän metsästämisessä. KUn raha-asiat ovat selkiintyneet alkaakin se hermoja raastava näytöissä kulkeminen ja arviointikokemuksen kerääminen.

Mitäs korkovaihtoehtoja JA-laiset tällä hetkellä suosittelevat?

Kannattaa pistäytyä vaikka katsomassa Hypoteekkiyhdistyksen sivuilla vinkkejä lainakuvioihin (www.hypoteekkiyhdistys.fi).

Jos otat isohkon lainan (tuloihisi nähden) suosittelisin ottamaan ainakin osaksi pitkän koron (5 v) lainaa. Ehkä joku 50% koko summasta. Sitä saa nyt melko halavala (omani on 3,6%). Etuna on se että saa nukkua yönsä rauhassa viisi vuotta. Haittana on se, että tätä ei saa lyhentää etuajassa eikä saa tarvittaessa lyhennysvapaita kuukausia.

Tuon toisen puoliskon ottaisin sitten lyhkäistä 12 kk euriboria. Se on tällä hetkellä halpa (taitaa saada jopa 2,7%) mutta tullee parin vuoden sisällä nousemaan ainakin jonkin verran. Sitä saa lyhentää extraa niin halutessaan tai pyytää vapaakuukautta kun tekee tiukkaa.

Kahdessa eri lainassa voi parhaimmillaan olla siis aina "voittajan puolella". Kun korot on alhaalla, 12kkeuribor elää riittävän nopeasti. Jos korot nousevat ylös, 5v-viitekorkolaina ei muutu miksikään.

Sitten sellainen jonka itse opin kantapään kautta: kannattaa laskea myös se etu mitä "hyvä asiakas" saa kyseisestä pankista erilaisina etuina tai bonuksina esim. tilimaksuista vuoden aikana. Iso laina tuo isoja bonuksia ainakin Osuuspankissa, taitaa tehdä tuollaiset parisataa euroa "ilmaista rahaa" meidänkin tapauksessa. Prosentin kymmenyksistähän siinäkin on loppujen lopuksi kyse.
 

jaheka

Jäsen
Nyt oon asunut tässä samassa kämpässä reilut 4 ja puoli vuotta ja oon laskenut että oon sen aikana maksanu vuokraa noin 95 000 mk:aa. Samalla summalla olis lyhentäny jo ihan kivasti asuntolainaa. Että vituttaa asua vuokralla ja heitällä rahaa taivaan tuuliin! Että mitä jää käteen kun tästä lähtee? Ei edes luuta!!! Elämäntilanne nyt vain on sellainen että ei ole mahdollisuutta omistusasuntoon ainakaan tällä hetkellä...
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun minä ja ukkoni vajaat 2 vuotta sitten kävimme pankissa asuntolainasta puhumassa, niin mitään takaajia ei missään vaiheessa edes kyselty. Itsekin ihmettelimme asiaa.

Meilläkin siis itse asunto kattaa 70% ja valtiontakaus 15%. Jäljelle jäävän 15%:n osuus oli n. 13500 euroa. Siihen riitti vakuudeksi eräs sijoitukseni, jonka arvo tällä hetkellä lienee jotain vajaat 4000 euroa. Eli vakuudet jäivät reilusti vajaiksi, mutta ei tuo paljon näyttänyt pankkia haittaavan.

Eli siis lainaa voi todellakin saada ilman takaajia ja vaikkei olisi omia säästöjä. Kannattaa käydä pankeissa kyselemässä. Minä maksan kyllä paljon mielummin omaa asuntoa kuin vuokraa jonkun toisen pussiin.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Eppis

Eli siis lainaa voi todellakin saada ilman takaajia ja vaikkei olisi omia säästöjä. Kannattaa käydä pankeissa kyselemässä. Minä maksan kyllä paljon mielummin omaa asuntoa kuin vuokraa jonkun toisen pussiin.

Meidän kohdallamme pankki on ollut erittäinkin joustava laina-asioissa. Lisättäköön vielä Eppiksen kirjoitukseen se, että marginaalia saimme naurettavan helposti painettua alaspäin vain pyytämällä sitä.

Lähinnä lainaa haettaessa pankkia kiinnosti työ/opiskelutilanne. Mikäli pankille pystyy osoittamaan että on vakituiset tulot ja rahatilanne on vakaalla pohjalla asuntolainaa saa kyllä erittäin helposti.

Isälläni oli 10-15 vuotta sitten vaikeuksia lainojen maksuissa. Tällöin pappa käveli reilusti pankkiin ja kysyi että mitäs tehdään. Pankki oli erittäin joustava lainojen takaisin maksujen suhteen ja sopivalla maksuohjelmalla isä sai lainat hyvinkin maksettua.

Toisin sanoen, pankin kanssa pystyy näistä laina-asioista neuvottelemaan paljonkin.

masu
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Askarruttaa

Mihin ratkaisuun bisnesman lopulta päätyi? Onko omistusasunto löytynyt vai vielä vuokralla?


Asuntojen lyhyemmän ja pitemmän aikavälin hintavaihteluista löytyy tietoa Tilastokeskuksen sivuilta. "Asuminen"-kohdasta hiukan lyhyemmältä aikaväliltä ja StatFinistä pitempi aikaväli (v:sta -83).

Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä hinnat taisivat olla kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla, mutta ainakin lehti-ilmoitusten perusteella pienasuntojen hinnat ovat tällä seudulla tulleet viime kuukausien aikana jonkin verran alaspäin. Isommissa asunnoissa pudotukset ovat voineet olla suhteessa reilumpiakin, mutta niitä en ole seurannut sen tarkemmin. Mutta kun korot ovat noin alhaalla, niin luulisi ettei kämppien hinnat kovinkaan paljon laske, vaikka maailman talous kuulemma yskii.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tämäkin on lopuksi aika simppeli juttu.
Mietitään paljonko oikeasti halua sijoittaa asumiseen kuukaudessa.
Tämän rahamäärän kanssa katsotaan mitä saa. Tuskin sitä mitä oikeasti haluaa.
Kartoituksen jälkeen valitaan hintaluokkaan sopivista asumismuodoista, asuinalueista ja talotyypeistä se mikä hyvältä tuntuu.

Jos se sitten on vuokrakaksio Katajanokalla asumisoikeusasunto Espoossa tai Omakotitalo Vihdissä, niin se se on. Elämä on valintoja.

Tämänkin kuuluu niihin asioihin, joihin on meidän työpaikan kahvihuonehaukkojen mielestä vain yksi oikea tapa...
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viestin lähetti JanJ
Minä en osta omaa asuntoa, koska se on helvetin kallista. Mielummin asun vuokralla.

Tässä perusteluja:
Asun meren rannalla. Vuokraa kohtuullisesti 900 euroa kuussa. Jos ostan tämän asunnon vuokraisännältä, tarvitsen lainaa tollaset 175 000 euroa. Joten kuussa pitäis lyhentää lainaa 1300 euroa kuussa, ja siihen yhtiövastikkeet päälle. No thanks.

Nopeasti päässälaskettuna siinä ajassa, kun olet tuon lainan maksanut olet käyttänyt rahaa vuokraan reilut 120000 euroa. Onhan se halvempaa, mutta toisessa tilanteessa sinulla on hintojen samana pysyessä 175000 asunto ja toisessa sama asunto on edelleen sillä, joka sinun rahollaissa matkustaa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Maikkarin teksti-tv kertoo vanhojen kerrostaloasuntojen hintojen nousseen huhti-kesäkuussa keskimäärin 2,4% ja pk-seudulla 2,9%. Kun korot eivät ole paljoa korkeammat on todennäköistä, että asunnon arvonnousu syö mennen tullen mahdollisesta lainasta aiheutuvat kustannukset. Rohkeasti vaan asuntokaupoille!
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Asuntoa ostamassa, osa II

No niin, allekirjoittanut on sitten saanut tämän pankkikierroksen tehtyä. 5 pankkia tuli kierrettyä, ainahan olisi tietty enemmän voinut kiertää mutta kyllä tuossa oli ihan tarpeeksi. Nyt pystyn toteamaan että kilpailu on tällä hetkellä sen verran kovaa että eroja itse lainoissa ei juurikaan ole. Kaikki tietysti kehuivat kilpaa miten hyvin heidän pankkinsa huolehtii asiakkaistaan jne.

No, tietysti jotkut tutut kuulivat meikäläisen rundista ja tulivat sitten kyselemään että mikä nyt on se paras pankki. Vastaus: riippuu täysin henkilöstä/elämäntilanteesta. Itse pystyin heti kättelyssä tiputtamaan muutamaan vaihtoehdon pois ja valinta oli yllättävänkin helppo, lopussa vastakkain olivat nykyinen pankkini ja eräs toinen, johon lopullinen valinta sitten kohdistuu. Jokaisessa muussa pankissa paitsi näissä josta valitsin oli useampi pikku juttu josta olisi pitänyt ruveta kättä vääntämään oikein urakalla ja jotka meikäläistä ottivat päähän. Pieniä asioitahan 100 euron heitto sinne tai tänne ovat suhteensa otettavan lainan määrään mutta jos toinen tarjoaa jotain ilmaiseksi ja toinen haluaa vaikka samasta jutusta 100 euroa niin mielummin minä sillä 100 eurolla juon 20 tuoppia Helsingin keskustassa. Tulipas muuten jano.

Lisäksi monella pankilla näytti olevan suorastaan pakkomielle tarjota minulle samalla rahasto-osuuksia ja/tai eläkevakuutusta. Totesin heti kättelyssä että eläkevakuutus ei vielä kiinnosta ja että minulla on useamman vuoden kokemus rahastosäästämisestä, enkä sitä tässä vaiheessa halua sotkea tähän asiaan. Asuntolainastahan minä halusin tarjouksen. No, kuitenkin 3 pankkia teki minulle laskelmat missä oli rahasto-osuus mukaan laskettuna (markkinoiden parhaalla tuotolla, tietty) ja yksi lisäsi vielä siihen tuon eläkevakuutuksen. No, eihän siinä muuten mitään mutta jos nimenomaan useaan otteeseen painotan että ei kiinnosta niin luulisi viestin menevän perille.

Loppuun neuvo: ennenkuin menette pankkiin, laskekaa paljon kulutatte rahaa kuukaudessa. Se ei ole hauskaa, uskokaa pois. Sen jälkeen tekee mieli kirjoittaa vitutusketjuun. Käykää pankkien kotisivuilla, laskekaa laskureilla mitä voisitte maksaa kuukaudessa lyhennyksiä. Valitkaa alue mistä aiotte ostaa ja valitkaa joku esimerkki jonka otatte mukaan neuvotteluun. Ja laskekaa mös mikä on maksimimäärä minkä voitte ottaa lainaa. Muistakaa huomioida yhtiövastike. Eli perehtykää asioihin kunnolla. Erityismaininta sille Nordean virkailijalle joka vartin keskustelun jälkeen totesi että "sinähän olet todella hyvin perillä näistä asioista".

Ja lopuksi: nyt kannattaa ostaa, jollei saa suhteilla jotain todella halpaa vuokra-asuntoa. Mikä täällä pk-seudulla lienee sula mahdottumuus, ainakin jos yksin elelee.

Jahka asia etenee niin varmaan tulee tänne sitten osa III:sta.

Siirrämme lähetyksen Tohloppiin, kuuleko bisnesman? Mihin ratkaisuun siellä on päädytty?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Asuntoa ostamassa, osa II

Viestin lähetti Nikke
Loppuun neuvo: ennenkuin menette pankkiin, laskekaa paljon kulutatte rahaa kuukaudessa. Se ei ole hauskaa, uskokaa pois. Sen jälkeen tekee mieli kirjoittaa vitutusketjuun.

Niin no. Rahaa tulee tilille N markkaa kuussa ja kaikille on aina löydetty käyttöä, pennikään ei uuden tilin tullessa monestikaan jäljellä ole.
Tarkoitus on nimenomaan erotella kulut, sitä ne pankissa kysyy.
Paljonko tärkeimpiin, eli naisiin, viinaan ja tupakkaan. + Sitten ne turhuudet, eli vaatteisiin, viihteeseen, puhelimeen, ruokaan, autoon, yms.

Mihis pankkiin ajattelit talkkariks mennä ?

K
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Asuntoa ostamassa, osa II

Viestin lähetti Nikke

Loppuun neuvo: ennenkuin menette pankkiin, laskekaa paljon kulutatte rahaa kuukaudessa. Se ei ole hauskaa, uskokaa pois. Sen jälkeen tekee mieli kirjoittaa vitutusketjuun. Käykää pankkien kotisivuilla, laskekaa laskureilla mitä voisitte maksaa kuukaudessa lyhennyksiä. Valitkaa alue mistä aiotte ostaa ja valitkaa joku esimerkki jonka otatte mukaan neuvotteluun. Ja laskekaa mös mikä on maksimimäärä minkä voitte ottaa lainaa. Muistakaa huomioida yhtiövastike. Eli perehtykää asioihin kunnolla. Erityismaininta sille Nordean virkailijalle joka vartin keskustelun jälkeen totesi että "sinähän olet todella hyvin perillä näistä asioista".

Nimenomaan näin. Ja lisäisin vielä, että näihin laskelmiin kannattaa aina sisällyttää jonkinlainen marginaali yllättäviä tapahtumia varten (esim. meillä lapsi tulossa), ettei tarvitse vyötä ihan kohtuuttoman tiukalle kiristää. Samoin ei ole järkeä maksella lainaa sellaisin erin, ettei jää yhtään ylimääräistä. Kyllä elääkin täytyy.

Mistäs päin Nikke olet ajatellut kämpän hommata. Itse voin suositella Helsingin läntisiä lähiöitä varauksetta. Ja niissä hintatasokin on kohtuullinen.
 

Rogue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkien Helsingissä asuvien (siis kirjoilla olevien) ei-miljonäärien kannattaa edelleen muistaa myös kaupungin rahatoimiston laina. Siinä on kyllä tulorajoitukset ja maksimineliöt, eikä korko nykyisistä pankin vastaavista suuresti eroa, mutta kuka tietää tulevaisuudesta. Kaupunki ymmärtääkseni takaa etteivät korot kohoa mahdottomiksi.

Itse en ole kyseistä lainaa saanut, kun mies tienaa juuri yli, mutta ystävä sai vallan ihanan kämpän Puu-Vallilasta kaupungin lainalla.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Re: Re: Asuntoa ostamassa, osa II

Viestin lähetti Snakster
Nimenomaan näin. Ja lisäisin vielä, että näihin laskelmiin kannattaa aina sisällyttää jonkinlainen marginaali yllättäviä tapahtumia varten (esim. meillä lapsi tulossa), ettei tarvitse vyötä ihan kohtuuttoman tiukalle kiristää. Samoin ei ole järkeä maksella lainaa sellaisin erin, ettei jää yhtään ylimääräistä. Kyllä elääkin täytyy.
Juuri näin. Itse olen laskenut että voin lisätä nykyistä kulutustani noin 50 euroa kuukaudessa, maksaa lainalyhennyksen+vastikkeen ja silti jää kuukaudessa noin 200 euroa puskuria yllättäviin menoihin ja hankintoihin.

Viestin lähetti Snakster
Mistäs päin Nikke olet ajatellut kämpän hommata. Itse voin suositella Helsingin läntisiä lähiöitä varauksetta. Ja niissä hintatasokin on kohtuullinen.
Katsottu on Espoo ja Helsinki, sanottaisiko suunnilleen väliltä Tapiola-Oulunkylä. Nyt on yksi kämppä kiikarissa, mutta ei nyt vielä viitsi tarkkaan mainita. Sanotaanko että läntisistä lähiöistä vähän itäänpäin, muttei paljon.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Re: Asuntoa ostamassa, osa II

Viestin lähetti Snakster
Mistäs päin Nikke olet ajatellut kämpän hommata. Itse voin suositella Helsingin läntisiä lähiöitä varauksetta. Ja niissä hintatasokin on kohtuullinen.
Saako tiedustella, että mihin kaupunginosiin viittaat läntisillä lähiöillä? Länsi-Helsingissä kun ei ainakaan minun lahon pääni mukaan ole yhtään lähiötä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Asuntoa ostamassa, osa II

Viestin lähetti OldTimeHockey
Saako tiedustella, että mihin kaupunginosiin viittaat läntisillä lähiöillä? Länsi-Helsingissä kun ei ainakaan minun lahon pääni mukaan ole yhtään lähiötä.

Ainakin minun käsitykseni mukaan läntisen Helsingin lähiöihin kuuluvat sellaiset alueet kuin Pitäjänmäki, Konala, Kannelmäki, Haaga, Malminkartano, Munkkivuori. Tarkempana jakona voi käyttää vaikkapa kaupungin jakautumista eri sosiaalikeskuksiin, joka löytyy täältä: http://www.hel.fi/sosv/toimipaikat/soskesk.htm
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös