Tulee mieleen muinaiset Kasper Kenigin puheet: "Vaasassa oli suuret puheet, mutta pienet teot." Samaa sitaattia voinee soveltaa myös erääseen savolaiseen liigaseuraan. Seura on vetänyt viimeisen vuoden monella sektorilla niin karmealla tavalla vihkoon, että näpeissä alkaa olla jo melkoinen vituiksmenon värisuora.
Vielä viime kaudella tuli katsottua likipitäen jokainen peli joko paikan päältä tai Urholta. Nyt tilanne on vaihtunut siihen, että Yle Puheen kiekkokierrosta kuunnellessa on pitänyt jokusen kerran vaihtaa kanavaa, kun selostus on siirtynyt KalPan peliin. Hallille meneminen ei ole tällä hetkellä minkäänlainen vaihtoehto seurata peliä. KalPan pelaaminen ei ole kehittynyt koko kaudella -ei ainakaan parempaan suuntaan. Toistetaan samat kaavat uudestaan ja uudestaan. Kaikista pahinta on se, että ei edes yritetä. Siis voi jumalauta. Minä maksan lipusta liki 30 euroa ja JOUKKUE EI HALUA VOITTAA. Hohhoi. Noh, en minäkään halua katsoa ripuloimista. Ei ole ihan kaikki kunnossa tuossa joukkueessa (/=organisaatiossa). Pitäkää tunkkinne. Ei minua edes vituta, se vaihe on ohitettu jo ajat sitten. Ei tuota touhua vaan jaksa enää. Haluttu muutos!
Ei liene enää kovin radikaali linjanveto, jos sanoo, että Jari Laukkanen on nähty tapaus. Ei mene erityisen vahvasti, jos sellainen valmentajaguru kuin Ika Lehkonen kykenee perkaamaan KalPan pelitapaongelmat ja tarjoamaan uskottavat lääkkeet kommentoidessaan Urholla. Minä en usko, että Jari Laukkanen tuota paattia menestykseen johtaa. Hauskaahan tässä on se, että tämän jampan kanssa on vielä pari vuotta sopimusta jäljellä. Mikäli Laukkanen jatkaa ensi kaudellakin ja kurssi ei oikene, niin myös ainakin ensi kausi on menetetty. Tässä ei ole seurajohdolla kuin vaikeita valintoja edessä. Katsotaanko tätä nykyistä touhua vielä pari vuotta, vai maksetaanko Laukkaselle palkka kotiin ja katsotaan muita nimiä. Minä en tiedä kuka tuonne tilalle sitten pitäisi ottaa. Olisiko Pennasesta ykkösvalmentajaksi? Minulle kelpaisi tässä tilanteessa vaikka se Ika Lehkonen. Tähdennettäköön, että pidän Ikaa lähinnä vitsinä liigavalmentajista puhuttaessa, mutta tähän on tultu. Ikalla on sentään munat ja hän ehkä uskaltaisi vähän sanoa vastaankin Hyville Veljille.
Niin, ei vika todellakaan ole yksin Laukkasen, vaan osansa saa seurajohtokin. Laukkasesta voidaan päästä, mutta tuosta seurajohdosta ei varmaankaan "ikinä". Eiköhän olisi jo korkea aika työntää tuo neppi hiuksista vittuun? Muuan Albert Einstein totesi muinoin "Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia." Tätä savolaista versiota jääkiekosta on nyt katsottu jo aika monta kautta tunnetuin tuloksin. En pistäisi pahakseni, jos KalPakin ryhtyisi pelaamaan taas samaa lajia kuin muutkin liigaseurat. Kiekollinen pelitapa on varmasti ihan kiva peruspilari, mutta eikö sitä voisi harrastaa muutoinkin kuin pelaamalla naisten kaukalopalloa KalPan tavoin?