Luin tuossa Ihmettelyketjua, ja tulikin siinä mieleen asia josta mun piti avautua jo vähän aika sitten.
Miten lapsia oikein kasvatetaan nykyään?!?
Tuossa joskus marras-, joulukuun vaihteessa olin lukion pitkän matematiikan kurssin tunnilla. No meno tunneilla on usein rentoa ja keskustelu ajautui jotenkin ala-asteikäisiin lapsiin. Siinä muutama naispuolinen luokkalaiseni kertoi miten jotkut n.10-vuotiaat pojat ovat useita kertoja käyttäytyneet heitä kohtaan todella törkeästi. Kuten näin:
Liisa (toim. huom. nimi muutettu) oli ollut välitunnilla kaupassa ja yhtäkkiä jotkut räkänokat olivat huutaneet "Hei myy ittees enemmän niin saat enemmän rahaa vitun huora!"
Josefiina (sama homma) istui terveydenhoitajan odotustilassa, odotustilaan vievän oven avasi nuori poika joka sanoi "Ei vittu toi vitun huora on täällä". Tämän jälkeen poika sulki oven ja lähti pois.
Siis mitä helvettiä? Ja nämä samaiset pojat ovat ahdistelleet muitakin luokallani olevia tyttöjä. Eikö vanhemmat ole opettaneet miten kanssaihmisiä tulee kohdella? Vai eikö opit ole menneet energiajuomien mädäntämiin aivoihin asti?
Ja eräs luokallani oleva tyttö kertoi että osa kuutosluokkalaisista käyttää huumeita. En ollut aluksi uskoa korvia mutta kun mietin kuka asian kertoi oli se pakko uskoa. Kuutosluokkalaiset ja huumeet? Kuutosluokkalaiset ja huumeet?? Kuka ihmispaska välittää niitä aineita heille?
Mulla ja ystävälläni, jonka olen tuntenut 6-vuotiaasta saakka, on myös kokemuksia näistä nappuloista.
Ystävältäni tietty poikaporukka kysyy aina "Hei muistakko mut, mää oon se Matti! Muistakko?" No harmitontahan tuo, pistää vain naurattamaan. :D
Joiltain ala-asteikäisiltä puuttuu myös itsesuojeluvaisto. Kerran kun olin ajamassa pyörällä koulun ohi vievää hiekkatietä matkalla kotiin, ja näin edessä lauman 7-9-vuotiaita pikku elämäniloja. No yksi näistä sai älynväläyksen, ja lähti ajamaan niin kovaa kuin pääsi suoraan mua kohti. Mä odotin hänen menevän ohi mutta kun eroa oli enää n. 2 metriä ja pojan kurssi ei ollut muuttunut, päätin väistää nurmikolle. Muutama päivä tästä ja olin tulossa samaisen ystäväni kotoa omaan kotiin, matkan varrella havaitsin erään talon pihassa kaksi about 6-7 vuotiasta lasta leikkimässä. Toisella oli pyörä, toisella ei. Juuri kun olin ohittamassa heidän kotipihaansa (?) vievää tietä näen heidän tulevan kohti. Ohjasin omaa pyörääni vähän keskemmälle, että mahtuisivat kääntymään. No tämä pyörällinen ei omaa aikomustakaan kääntyä vaan posottaa suoraan mua kohti. Itse sitten otan polkaisuihini lisää voimaa. Lopulta pojan pyörän etupyörä oli mun pyörän takapyörästä n. 15cm päässä.
Olemme tämän keskustelun jälkeen useasti puhuneet luokan kesken, että meidän lapsuudessamme (olemme nyt 16-17 vuotiaita, paitsi yksi on jo n.20 :D) ylä-astelaisia kunnioitettiin ja hyvä kun uskalsi heidän ohi kävellä. Lukiolaiset olivat jo niin pelottavia, että heidät kiersi aina kaukaa ja katsekontaktia ei saannut ottaa missään tapauksessa.
Anteeksi hieman sekava teksti, ottaa vain niin paljon päähän tämä nykytouhu...