Nyt täytyy avautua.
Ajelin aamulla töihin, kun olin tulossa risteykseen, vauhtia rajoituksen sallima n. 40km/h. Näin vähän etäämmältä, että valot on vihreät ja bussi juuri menossa valoihin. Tulin bussin perään ja se peitti kääntyessään liikennevalot - joiden oletin olevan edelleen vihreät. Kuitenkin bussin käännyttyä ja itse edelleen n. 35km/h ajaessa huomasin, että valot ovat keltaiset. Oli noin millisekunti aikaa päättää vetääkö lukkojarrutus (ja pysähtyä keskelle risteystä), vai onko parempi mennä läpi risteyksen rauhallisesti. Päädyin ajamaan läpi ja eiköhän siinä ollut poliisit valppaana. Pysäyttivät minut ja kerroin, miten asiat etenivät, jonka jälkeen konstaapeli mainitsi, että sattuuhan näitä, mutta pakko sulle on silti sakko antaa, kun heidän käsityksen mukaan valot olivat punaiset jo ajaessani risteykseen. Sain sakot, jotka olivat mielestäni melko suolaiset 208€ (8 päiväsakkoa). En ihan purematta niellyt tätä ja hän ohjeisti, että voin vastustaa kirjeitse rangaistusvaatimusta.
Laadin kirjelmän, jossa selitin tapahtumien kulun ja ilmensin, että olisi ollut todennäköisesti vaarallisempaa jarruttaa ja pysähtyä keskelle risteystä, kuin tämä minun vaihtoehtoni ja selvensin vielä, että en ajanut punaisia päin, vaan valot olivat keltaiset vielä ajaessani risteykseen.
Onko kukaan koskaan tehnyt vastaavaa rangaistusvaatimuksen vastustusta, onko tullut muutoksia?
Vituttaa aika paljon maksaa nuo sakot, kun on muutenkin muutaman ison laskun erääntyessä ensi kuussa hieman tiukempaa.