Re: Re: Re: Re: moottoripyöräilijät...
Alla lainausta..
****************************************************
http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-2.html#2.5
Tieliikennelaki ja -asetus säätävät ohittamisesta pääpiirteissään seuraavaa: Etäisyys ohitettavaan ajoneuvoon on oltava "turvallinen". Jatkuva ajaminen ajokaistaviivojen päällä on kielletty. Ajoneuvon ohittaminen oikealta puolelta samaa ajokaistaa ajaen on sallittua vain jos ohitettava ajoneuvo on kääntymässä vasemmalle. Ohituskieltomerkin alueella saa ohittaa ainoastaan kääntymään ryhmittyneen ajoneuvon tai mopon tai kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän. Keltaisen- tai sulkuviivan ylittäminen on kielletty eli kohdalla saa ohittaa jos ei ylitä ko. viivaa.
Eli tietyin edellytyksin "lane splitting" on sallittua, kaksi ajoneuvoa saa ajaa (ts. ei ole kiellettyä) samalla kaistalla vierekkäin.
Käytännössä voi ajaa reilua kävelyvauhtia kahden paikallaan seisovan jonon välissä. Ainakin Stadissa myös poliisimopot tekevät tätä eivätkä sinivalkoiset mondeotkaan yleensä hetku kun lipuu ohi, sakkoja on kuitenkin kirjoitettu otsikolla "jatkuva kaistaviivan päällä ajaminen".
Eri asia on, mikä on laillista ja mikä on viksua. Viksua ei ole ajaa liikkuvan autojonon vieressä, hommasta tulee eksponentiaalisesti sitä tyhmempää mitä kovempaa toinen tai molemmat autojonot liikkuvat.
Valitettavasti myös monen autoilijan mielestä jonojen välissä liikkuva mopo on lainsuojaton jonka eteneminen on estettävä tavalla tai toisella, vaikka tukkimalla yllättäen tie, avaamalla autonovi eteen viime tingassa, ojentamalla käsi ikkunasta tms. muuta yllättävää.
Tärkeintä jonojen välissä ajaessa on valppaus, autoilija ei osaa eikä voi arvata, että autojen välistä syöksyykin joku. Suomalaiset eivät kunnostaudu taustapeilien seuraamisessa. Yllättävä kaistanvaihto voi johtaa katastrofiin.
Simple: "Oman puolen" keltaista (sulku)viivaa ei saa koskaan ylittää, oli ohituskielto tai ei, mutta ohi saa mennä vapaasti ajoneuvon ja viivan välistä (vasemmalta puolelta) jos turvallisesti mahtuu, JOS ei erillistä ohituskieltoa ole.
Varsinainen ohituskielto esitetään erillisellä liikennemerkillä, ja sen alueella saa ohittaa ainoastaan kaksipyöräisiä ja hevosvetoisia ajoneuvoja, silloinkin vain keltaisen viivan oikealla puolella pysyen (jos sellainen on; yleensä on). Traktoria ei saa ohittaa, vaikka se menisi osittain pientareella. (Moniko noudattaa?) Ohituskieltomerkin voimassaolo päättyy päättymismerkkiin tai seuraavaan (merkittyyn) risteykseen.
Keltaisen viivan tarkoitus on siis ainoastaan kieltää seikkailemasta väärällä kaistalla tienpitäjän mielestä vaarallisissa kohdissa, se ei virallisesti ottaen liity ohituskieltoon millään lailla muuten kuin käytännön syistä. Sama funktio on valkoisella yhtenäisellä viivalla, mutta se erottaa samaan suuntaan meneviä kaistoja toisistaan.
Sulkuviivasta kannattaa muistaa, että sitä ei saa osittainkaan ylittää, eli ylitystä ei lasketa renkaan kohdalta vaan ajoneuvon laitimmaisesta pisteestä (esim. ohjaustanko tai peili)
*************************************************'
Vaikka ohittelevat motoristit kuinka vituttaisivat, täytyy kuitenkin muistaa, että prätkän ja auton kohdatessa ovat hopeamitalit jo etukäteen jaettu.
Sama pätee kotilokuskeihin jotka yllättäen alkavat pesemmään tuulilasia kun prätkä taustapeiliin ilmestyy, tai heittelevät autosta kaiken mahdolisen pihalle.
Huonolla tuurilla motoristi saa lasolit silmiinsä tai jopa tupakan tumpin kypäräänsä.
Jos olet itsekin prätkällä ajanut, olet varmaan samaa mieltä, että tienpäällä on huomattavan paljon enemmän vaarallisia kotilokuskeja kuin motoristeja.
K