Vitutusketju

  • 10 540 517
  • 56 130

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Autoja liikkuu valitettavasti tuolla välillä, mutta jos yhtä paljon petoja olisi, niin en antaisi kulkea. Jostain syystä luotan kuitenkin enemmän normiautoilijaan kuin villieläimeen.

Tuo olisi kyllä kieltämättä hauskannäköinen aamuruuhka esim. Länskärillä ja muutenkin varsin hyvin reaalimaailmaa peilaava vertaus...
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Rahat on aikalailla loppu ja reilun kuukauden päästä alkaa kesätyöt. Noh kaippa sitä aina jostain löytyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo olisi kyllä kieltämättä hauskannäköinen aamuruuhka esim. Länskärillä ja muutenkin varsin hyvin reaalimaailmaa peilaava vertaus...
Tottakai oli. Vähintään yhtä hyvin kuin se, että jokainen petouutinen on paniikkinappula pohjassa kirjoitettu ja älytöntä vihapuhetta. Kannattaa myös huomata, että minä en ensimmäisenä ole ollut linkittämässä petojen ja autojen vaarallisuutta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Silloin kun minä kävelin pienempänä sekä ala- että yläasteelle niin oikaisin yleensä metsän läpi. Meillä ei lähiömetsissä ollut petoja vaan pedoja: alueen metsissä ja pusikoissa oli ainakin 2-3 erilaista itsensäpaljastajaa ja runkkaria, jotka lapsille mulkkuaan esittelivät. Namusetien matkaan lähtemisestä varoiteltiin kovasti, ja kerran kävi poliisikin hakemassa "pussipään" koulun takaisesta metsästä. Luultavasti sama kaveri, jonka itsekin näin kerran leikkipuistossa. Hepulla oli pään päällä pussi tai paita. Mies heilahti metsästä, kaivoi leikkipuiston aidan vieressä kullin esiin ja alkoi runkkaamaan puistossa oleskelleiden 8-12-vuotiaiden pikkutyttöjen edessä. Olin kaverini kanssa ollut "vaklaamassa" näitä tyttöjä (itsekin olin n. 8-9v), joten todistin tämän tapahtuman. Yhden luokkalaisen perässä oli joku vastaava äijä tullut metsäpolulla perässä ja yrittänyt lähentyä, mutta kaveri oli sitten juossut koululle asti pysähtymättä.

Sitten oli tietysti metsikön spurgulaumakin. He tosin eivät yleensä lapsia vainonneet, joskus joku juoppohullu ärsyyntyi mölisemään. Tietäkin pitkin toki saattoi kouluun mennä, mutta siinä kesti kauemmin ja taisi joku jäädä autonkin alle, ei tosin kuolettavasti. Oi niitä aikoja ja kultaista nuoruutta. Ei tarvinnut pelätä susia.

Pedoeläimet ovat paljon todennäköisempi ja vaarallisempi uhka lapsen koulutiellä kuin petoeläimet. Miksei se helvetin susilakkimies käy vaikka poksauttelemassa namusetiä haulikollaan, jos kerran on tarve painaa liipaisinta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Silloin kun minä kävelin pienempänä sekä ala- että yläasteelle niin oikaisin yleensä metsän läpi. Meillä ei lähiömetsissä ollut petoja vaan pedoja: alueen metsissä ja pusikoissa oli ainakin 2-3 erilaista itsensäpaljastajaa ja runkkaria, jotka lapsille mulkkuaan esittelivät.
Normipäivä Turussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikä se edes syö lapsia, vaan lyö kurkkuun.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Artikkelissa oleva huru-ukko ei tapa hänen koiriaan ahdistelevia susia vaan metsästää niitä ympäri metsiä.

Oho. Mistäs tän tiedät? Lukiko se jossain siinä artikkelissa? Vai mitäs siellä lukikaan?

Turhanaikaista hysteriaa, vihaa yms. meininkiä en ymmärrä, mutta en ymmärrä sitäkään, että lapsen pitää jäädä susien uhriksi ennen kuin asialle jotain tehdään niillä seuduilla, joissa uhka on olemassa.
Tähän vahva sama. Miksi pitää aina odottaa, että jotain todella pahaa tapahtuu, ennen kuin asioihin saa puuttua?

Suden demonisointi heinäkenkien toimesta on kyllä huvittava ilmiö ja samoin ilveksen. Kummatkin ovat oleellinen osa Suomen luontoa ja jos se muutaman sadan euron ajokoira päätyy pihalle kytkettynä näiden suuhun, niin se on ihan omaa hölmöyttä jättää se siihen tarjottimelle(Häkit mm. on keksitty).

Mites vaikkapa lampaat? Tai hanhet? Tiedätkö miten ne maalla elää? Häkissä vai? Onko sekin ihmisen omaa hölmöyttä, jos susi tulee ja raatelee muutaman lampaan hengiltä?

Karhuista en edes jaksa aloittaa, ne kun pistävät vastaan joko pentujen ollessa uhattuna tai metsästäjien jahdatessa. Eli vähintäänkin inhimillisin perustein.

Vuonna 1998 on edellinen kerta, kun Suomessa karhu tappoi ihmisen. Ihan viattoman lenkkeilijän, joka sattui lenkkeillessään lenkkipolulla emon ja pennun väliin niin, että emo oli toisella puolella lenkkipolkua ja pentu toisella puolella, ja lenkkeilijä siis tässä välissä. Pentu ei ollut oikeasti uhattuna, eikä metsästäjä jahdannut. Mutta karhun vaistot sanoi toista ja ihminen kuoli, kun kaulavaltimo katkesi karhun käpälän iskusta.

Niille palstalaisille, jotka väittävät että susi on vaaraton, niin uskaltaisitteko mennä itse susilauman, jossa on vaikkapa 6 sutta, keskelle? Uskaltaisitteko antaa lapsenne mennä? Jos se susi kerran on vaaraton? Toinen kysymys, jos maajussi näkee että susi on päässyt lampaiden kanssa samalle pellolle, niin mitä hänen pitäisi tehdä? Ok, ehkä ensin ajaa se susi pois. Mutta entäs sitten, kun se susi tulee takaisin? (paino sanalla kun, susi nimittäin tulee nälkäisenä takaisin niin kauan kunnes sen lampaan saa tai siltä itseltään henki lähtee) Päivystää pellon reunalla ja hätistää susi kerta toisensa jälkeen pois? Vai katsoa, kun susi tappaa muutaman lampaan? Vai ampua se susi pois kuleksimasta?

Kyllä jokaisella on oikeus puolustaa omaisuuttaan, elinkeinoaan, itseään ja läheisiään petoeläimiä kohtaan. Vaikka sitten pyssyn kanssa. Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, eikä se itse asiassa ole edes laitontakaan. Niin tein itse silloin, kun vielä maalla asuin ja elin, ja niin teen sitten kun maalla taas kohta asun.

Salametsästys huvin vuoksi on tietenkin asia erikseen ja lähes poikkeuksetta tuomittavaa. Jos ihminen menee metsään, ihan vaikka sieneen tai marjastamaan, niin kyllä silloin pitää olla sen verran realisti, että tajuaa menevänsä toisen reviirille. Eli niitten petoeläinten reviireille, ja tajuta että siellä voi huonolla tuurilla törmätä karhuun tai suteen. Olen itse nähnyt karhun metsässä kahdesti, ensimmäisen kerran autosta ja toisen kerran n. 100 metrin päästä metsätiellä silmästä silmään. Ei pelottanut, joskin sen verran olin toki valppaana että ei kai vaan jossain näy pentua. Ei näkynyt ja siinä karhu aikansa minua töllisteltyään lönkötti metsään. Suden olen nähnyt metsässä kolme kertaa, kahdesti niistä yksinäisen suden ja kerran kolmen suden lauman. Pelloilla olen sitten nähnyt useammankin. Yksinäisissä susissa ei ole mitään pelättävää aikuisella miehellä, eivät ne käy päälle elleivät ole niin nälissään ettei niillä ole enää mitään menetettävää. Mutta se kolmen kopla hieman jännitti, sillä huonolla tuurilla voisi käydä mitä vain.

Halusinko minä ampua nuo näkemäni eläimet siellä metsässä? En tietenkään, itsehän minä sinne niiden alueille menin. Ammuinko näkemäni sudet (ja ilveksen ja ketut) jotka pyörivät pihapiirissä tai kotieläinten kanssa pelloilla? Lähes poikkeuksetta. Ei ne kuulu sinne, sanoo kaupunkilaiset mitä tahansa. Jos ne osaisivat olla muitten eläinten kanssa rauhassa siellä pellolla, niin mikäs siinä, enhän minä ammu pelloille eksyviä kanadanhanhiakaan tai kurkia tai naapurin kissaa. Mutta susien ja ilveksien luonto on hieman toinen, ja kun vaihtoehtoina on joko se suden henki tai sitten omistamani lampaan henki, niin eihän siinä ole mitään epäselvää kumpi kuolee.

Kerran olen muuten nähnyt karhun tallustelevan pellolla aamuvarhaisella keskellä kesää. Heräsin siihen, kun hevonen pillastui, lehmät juoksenteli ympäri peltoja ja lampaatkin olivat hermona. Ei ollut sellaista asetta, jolla olisin karhun saanut kaadettua ja vaikka olisikin ollut, niin en olisi ampunut. Koska karhu ei saalista kotieläimiä. Tai ylipäätään mitään nisäkkäitä metsässäkään, ellei ole todella nälkäinen eli toisinsanoen jos on todella huono marja- ja sienisato metsässä. Tai sitten keväisin, kun on herännyt talviunilta ja mahassa "vähän" kurnii. En tiedä miksi se karhu sinne pellolle eksyi, ei se jahdannut muita eläimiä tai mitään sellaista, ei käynyt kompostilla, kunhan aikansa pyöri ja lähti pois. Eikä sitä enää sen jälkeen näkynyt.

Vituttaa kaupungissa asuminen. Ei tämä ole minunlaiseni ihmisen paikka asua. Onneksi muutaman kuukauden päästä pääsee asumaan maalle takaisin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kyllä jokaisella on oikeus puolustaa omaisuuttaan, elinkeinoaan, itseään ja läheisiään petoeläimiä kohtaan. Vaikka sitten pyssyn kanssa. Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, eikä se itse asiassa ole edes laitontakaan.
Riippuu tilanteesta. Ks. vaikka Finlexistä RL 4:5 (pakkotila), jota sovellettaisiin tällaiseen tapaukseen. Rautalankamallina pitäisin sitä, että jos susi on ihmisen kimpussa, sen saa totta kai tappaa. Jos susi on kotieläimen kimpussa, ollaankin paljon heikommilla vesillä, koska suojattavan edun tulisi olla uhrattavaa etua varsin merkittävästi suurempi. Jos susi vain "on" pihapiirissä, ilman lupaa tapahtuva tappaminen on melko varmasti laitonta.

***

Asuin lapsuuteni susialueella. Susi söi meiltä koiran, siskoni näki suden koulutaksia odottaessaan ja minä muuten vain pihapiirissä. Ei se ollut minun vanhemmilleni kuitenkaan mikään sellainen ongelma, että he olisivat aikoneet harjoittaa oman käden oikeutta. Maalla asumisessa on omat vaaransa jne.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Riippuu tilanteesta. Ks. vaikka Finlexistä RL 4:5 (pakkotila), jota sovellettaisiin tällaiseen tapaukseen. Rautalankamallina pitäisin sitä, että jos susi on ihmisen kimpussa, sen saa totta kai tappaa. Jos susi on kotieläimen kimpussa, ollaankin paljon heikommilla vesillä, koska suojattavan edun tulisi olla uhrattavaa etua varsin merkittävästi suurempi. Jos susi vain "on" pihapiirissä, ilman lupaa tapahtuva tappaminen on melko varmasti laitonta.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei se ainakaan poliisia kiinnosta, kun ilmoitti että susi kävi lampaan kimppuun ja ammuin sen. Tai ei ainakaan vielä tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla kiinnostanut siellä missä asuin, en tiedä kiinnostaako nytkään. Tuskin, varsinkin nykyisen resurssipulan aikakaudella. En minä niitä ampumisia mitenkään peitellyt, päinvastoin ilmoitin yleensä itse poliisille että näin kävi ja poliisi totesi että vai niin, joskus saattoi tulla tarkistamaan tilanteen mutta yleensä ei. Niillä kun on muutakin tekemistä kuin ajella katsomaan, että on se susi tai ilves tai kettu kuollut ja tuosta kohtaa lammasta puuttuu villaa ja pari naarmuakin on.

Nykyään tietenkin kun kaikesta joku soittaa lehteen ja asioista tehdään julkisia, niin poliisien on varmaan vähän pakko ottaa enemmän tosissaan sellaisetkin asiat, millä ei ole käytännön merkitystä yhtään mihinkään. Eikä siinä mitään, jos on laitonta, niin sitten toimitaan sen mukaan, mutta kyllä minä edelleenkin maksaisin ennemmin ja ihan mielellään sakot yhdestä suden ampumisesta kuin kärsisin tappiot viidestä raadellusta lampaasta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Poliisi on toki poliisi, mutta voi oikea laintulkinta olla tuokin. Minä tiedän vain pakkotilan arvioimisen periaatteet.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yritän tässä pekkas-päivän kunniaksi väsätä pientä filmin pätkää JYP-Jokerit sarjan kunniaksi, mutta se on hemmetin vaikeaa koska urhon materiaali on ihan perseestä. Kaikki videot on miten sattuu ja suurin osa henkilökuvista puuttuu, JYPistä on noin kolme tallessa.

Ihan oikeesti. miten voi olla niin vaikea tehdä hommia ammattimaisesti urho??
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tulen autolla risteykseen ja paikallinen papparainen on astumassa suojatielle. Hidastan vauhtia mutta papparainen päättääkin vetäytyä takaisin ja päästää meikäläisen autolla ensin. Painan kevyesti kaasua ja moikkaan papalle kiitokseksi. Kuitenkin tämä lähtee yllättäen ylittämään suojatietä. Ajan melkein käivärän päälle vaikka paniikkijarrutan ja nastoja lentää vittuun. Pappa katsastaa kiukkuisena ja pyörittää päätään. Toivon, että niskat menisivät nurin.

Vittu että vituttaa jälleen kerran eläkeläisvanhukset liikenteessä. Kai tääkin taas sitten oma vika oli.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Muista, että vanhemmat ihmiset ovat aina oikeassa ja vain siksi, että ovat vanhempia. Olet sinäkin roisto, kun tuolla tavalla menet kunniallista senioria säikyttelemään.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Muista, että vanhemmat ihmiset ovat aina oikeassa ja vain siksi, että ovat vanhempia. Olet sinäkin roisto, kun tuolla tavalla menet kunniallista senioria säikyttelemään.

Voih, oletpa sinä nyt mielesi pahoittanut, tässä:________ sinulle oma ilmakitara, niin ei vituta enään kaikki pikkuasiat.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Vituttaa tuo KalPan kesäloma vaikka oli jo 3-0 johto sarjassa Bluesia vastaan! Elämä on, shaatana!
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kävin terveystarkastuksessa ja...

Tuli tuosta mieleeni, että LKS (=Lapin Keskussairaala) ei välttämättä ole paras paikka tuottaa jälkeläisiä. Siellä on nääs selkeästi laadunvalvonnassa ongelmia. Miten on muka mahdollista, että tupakoimaton, viina juomaton, melkein koskaan punaista lihaa syömätön ja vain (lievästi) ylipainoinen alle nelikymppinen (vielä hetken) muka tarvitsee kolestroli-lääkitystä? Täh? Häh? Tähän asti olen kuvitellut, että kun priimaa tilattiin niin priimaa saatiin, mutta ei sitten näköjään. Jossain on pahasti vikaa.
No, okei tarkastin väestöliiton laskurista syntymäpäiväni viikonpäivän. Näet olen tähän asti kuvitellut sen olleen tiistai. Mutta armoton laskuri paljasti karun totuuden. MAANANTAI. Voi helevetin helevetti. LKS ei siis ole ainoastaan tupeloinut ja päästänyt surkeaa maanantai-kappaletta linjan läpi, vaan myös antoi semmoisen kuvan että nyt on vanhemilla käsissään parasta mitä maasta saa. Silleen olen sitten itseäni markkinoinut, että missä sie oikein hyvää miestä tarvit, niin tässä sulla on sellainen. Ei voi sitten tuotakaan enään tehdä, ja kait pitää entisiltäkin työnantajilta käydä pyytämässä anteeksi perusteettomia väitteitä. Että olen katkera, eikä voi oikein kenellekkään valittaa, kun tehdaskin on jo kiinni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vituttaa vaimon naisvaltaisen (100%) työpaikan työilmapiiriä tehokkaasti myrkyttävä ämmäily, joka lähtee ihan esimiestasolta. Esimerkkinä vaikkapa soittelu muille alaisille, että "missä se Sirpa* on, ei vastaa puhelimeen?" Vaikka Sirpalle ei ole edes soitettu, ja kalenteriin (johon on pyydetty katseluoikeudet joita ei ilmeisesti osata käyttää) on merkitty, että sovitulla palkattomalla vapaalla Sirpa on. Ikinä mitään ei voi kysyä suoraan asianosaiselta, vaan kollegoilta tämän poissaollessa. Ja nyt timanttisesti määrättiin kaikkia kirjoittamaan raportti siitä, mitä on viimeisen neljän kuukauden aikana tehnyt. Pitäisi kirjoittaa siihen, että vittu sinähän se esimies olet.

*Vaimoni ei ole Sirpa. (En ole siis Teemu S.)

Voi vittu, jatkoa tälle. Vaimo teki listauksen työtehtävistään puolihuumorilla aakkosjärjestyksessä ja monisivuisena, kun ei tarkempaakaan ohjeistusta ollut annettu. Nyt listaus oli jossain palaverissa käyty läpi ja esimies oli huutanut että on erittäin huolissaan ymmärtääkö Sirpa suuria kokonaisuuksia. Uusiks meni. Paljastui tosin sekin sitten samalla, että esimies todennäköisesti vaan yrittää saada selville, mistä hän itse oikein on vastuussa, vaikkei asiasta mitään ymmärrä.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa Postin hitaus! Uutta televisiota odottelen kotiinkuljetuksella, mutta ei kuulu eikä näy mitään. Lähetysten seurannan viimeisin havainto on edelleen Postin logistiikkakeskuksesta Vantaalta, mutta siitäkin havainnosta alkaa olla jo kaksi vuorokautta. Matkaa olisi kuljettavana alle 200km, joten kyllähän tuon paketin olisi kovempi jätkä ehtinyt kiikuttaa perille vaikka fillarilla.

Onneksi tässä on vielä tämä pääsiäinenkin välissä eli katsellaanpa sitten uudestaan tiistaina, ellei tässä jotain ihmettä tapahdu!
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Voi vittu, jatkoa tälle.
...
Paljastui tosin samalla, että esimies todennäköisesti vaan yrittää saada selville, mistä hän itse oikein on vastuussa, vaikkei asiasta mitään ymmärrä.

I so hear you - sillä (onnellisella) erotuksella, että esimiehen vaihtuessa vastaavasta ämmäilystä lähes päästiin. Ts. koko talon tasolla se on yhä voimissaan, mutta nyt täällä käytetään järkeä=enimmäkseen pyyhitään persettä kuvaamasi kaltaisilla idiotismeilla:).
Mutta ei kannata yleistää: ämmäilijöitä löytyy miehistä yhtä lailla, joskus paljon pahempiakin. Täälläkin kyttäys, byrokratia, perseenuolentahierarkia, tietotekniikkaa ja nykymenoa yleensä tajuamaton haahuilu, vastuun ja suoran kontaktin välttely jne. loppuivat "mies"pomon vaihtuessa naiseen. Tsemppiä vaimollesi anyway.

Omasta kokemuksesta olen huomannut, että paras työilmapiiri on aina ollut paikoissa, joissa miehiä ja naisia on melko tasapuolisesti.

Jep, ja muutenkin sopivasti erilaisia (tausta, mielipiteet, kokemus jne.) tyyppejä. Umpioitumisen ja sen ämmäilyn - edelleen sukupuolineutraalissa mielessä - vaara kumuloituu muuten about samaa tahtia kuin porukka samankaltaistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös