kakkonen kirjoitti:
Eli olisiko nyt näin että jos tosiaan tehtäisiin vertailua vaikka amiksen maalaripuolen ja yliopiston tuotantotalouden-linjan välillä niin ÄO-mittaus osoittaisi kavereiden olevan keskimäärin "samalla viivalla"? Sitäkö tarkoitat? Tuntuu kyllä erikoiselta...mitenkähän on?
Olisipa tosiaan mielenkiintoista nähdä jotain tutkimusta aiheesta.
Niin no, jos muotoilet asian noin, niin varmaan keskimääräisesti saattaa löytä suuriakin eroja. Toisaalta on ihan varma juttu, että amiksessa on myös todella fiksuja ihmisiä, joiden taidot sattuvat vain olemaan esim. kädentaitoja.
Yksi asia, josta ON TEHTY tutkimusta, on tilasto siitä, että monilla KAIKKEIN älykkäimmillä ( 6-9 laudaturin ylioppilailla ) on vaikeuksia soveltua yliopistoelämään. Älyykkyys ei ole kaiken menestyksen takuu. Materiaalia tuohon löytää mm. Helsingin yliopiston kirjaston sos.poliittisesta aineistosta.
Nykyään esim. Tutalle pääsee suoraan käymällä IB:m ja saamalla tarpeeksi hyvät pisteet noista kansainvälisistä kokeista. Huvittavaa on, että esim. Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun IB-linjalle on helpompi päästä, kuin normaaleille kieliluokille. Monet oman koulun oppilaat käyttävät tätä hyväkseen käyden ensimmäisen vuoden IB:tä, siirtyen sitten ilman keskiarvorajoja takaisin normaaliin lukio-opetukseen.
Veljeni, joka opiskelee lääkäriksi, totesi monen kaverinsa olleen pettyneitä Tutan tarjoamaan opetukseen. Monille todella fiksuille ihmisille, jotka haluavat kehittää itseään, ei sovi alkuunkaan koneellinen laskeminen päivästä toiseen.
Kaikki siis on suhteellista, matemaattisesti lahjakas ei pidä älykkäänä puuhana laskemista päivästä toiseen.
Koko lyhyen viestini tarkoitus oli vain todeta, ettei jaottelu eri oppilaitoksiin ole niin mustavalkoinen kuin arvoisa nimimerkki "kakkonen" näyttää ajattelevan.
Oma kansantaloustieteen professorini totesi joskus, että "todellista älykkyyttä on muiden ihmisten arvostaminen, ei väheksyminen."