Viimeiset jauhatukset
Joo, pistetään nyt pari sanaa vielä.
Koulussa ei objektiivista tietoa jaeta, vaikka sellaista kuinka haluaisi. Historia on kirjoitettu jostakin tietystä näkökulmasta, tieteellisessä tutkimuksessa (esim. biologia, fysiikka, maantieto) vaikuttavat tutkijan valinnat, tutkimuksen rahoittajan intressit yms. Opetukseen vaikuttavat myös opettajien omat arvot ja painotukset.
Jos uskonto kerran pitää poistaa opetusohjelmasta sen takia, että sen sisältö on jonkun sepittämiä uskomuksia, niin sitten on poistettava paljon muutakin, sillä totuuksina opetetut asiat ovat varsin usein uskomuksia. Entäpä, jos Darwin olikin väärässä? Tämä nyt on kuitenkin loputon suo. En saivartele enempää.
Ja sitä "turhempaa" edustavat muun muassa valokuvaaminen, piirrä ja maalaa tuhertaminen sekä nettisivujen suunnittelu. Aikaa käytetään tällaiseen peruskouluissa liikaa, vaikka opetustulokset perusaineissa laskevat koko ajan.
Ilmaisin itseäni huonosti armeijakysymyksessä. Tarkoitin, että puolustusvoimien käytännöt perustuvat massojen kouluttamiseen. Silloin juuri uskonnollinen opetus järjestetään sen mukaan, mitä katsantokantaa on eniten. Suomessa siis luterilaisia. Ihan yhtä lailla ruokaa laitetaan mukessa enemmistön mukaan. Allergikot ovat varsinkin metsässä helisemässä.
Pornohan on varusmiesten oma huvi. En minä suinkaan sitä tarkoittanut, että enemmistön toiveita intissä kuunneltaisiin.
Jumalan ja armeijan suhteesta voi olla montaa mieltä. Meikäläistä lähinnä huvitti se, kuinka rauhaa ja lähimmäisestä välittämistä korostava uskonto on valjastettu pahojen voimien torjuntaan. Pahaa vastaan saa siis toimia pahan konstein. Mutta se siitä.
Mielestäni valtion ja kirkon suhdetta tulisi ilman muuta päivittää tälle vuosituhannelle. Täydellistä erottamista en kannata.
Kirkolla on tärkeä rooli muun muassa vähäosaisten auttamisessa. Siitä on iso apu kunnille, joiden sosiaalitoimi on kuralla. Puhumattakaan siitä, mitä apu merkitsee näille ihmisille.
Siinä olen samaa mieltä uskonnonopetuksen vastustajien kanssa, että jokaisen on saatava päättää, millaisen opetuksen koulussa valitsee tai mihin ylipäänsä uskoo. Ketään ei myöskään pidä rangaista valinnastaan.
Jokohan nyt selvensin ajatuksiani riittävästi? Tarkoitus ei missään nimessä ole arvostella muiden valintoja, vaan vertailla niitä omiini.