En nyt ihan ymmärrä, että syy olisi vain huolimattomuudessa jos ei sähkölaskua muista maksaa.
Mitä muuta se on jos ei huolimattomuutta? Typerää olettamista varmaan myös. Totta helvetissä olisi pitänyt tarkistaa että joulukuun lasku oli mennyt e-laskuna, totta helvetissä olisi pitänyt tonkia kirje ensimmäisestä maksumuistutuksesta tai selvittää tarkemmin että missä kohtaa laskut ovat menossa. Viime kuussa kun hoidin laskuja, katsoin verkkopankista että viimeisin sähkölasku on mennyt e-laskuna, ja olin edelleen väärässä ja virheellisessä olettamuksessa että myös joulukuun lasku on mennyt. Jossain vaiheessa tuli toinen maksumuistutus, katsoin nopeasti eräpäivän ja ajattelin että tämän voi varmaan siirtää kun ei ole nyt juurikaan ylimääräistä rahaa ennen maaliskuun alkua, ja kun kello oli yli 16 perjantaina, niin ajattelin soitella maanantaina. Lauantaina vieraspelireissussa ja maanantain krapulassa en muistanut enää kuin oman nimeni, ja senkin väärin. Pari viikkoa tuosta on varmaan tullut katkaisuilmoitus ja sitä ennen voi olla tullut toinenkin maksumuistutus jotka ovat menneet ohi. Tai sitten eivät ole yksinkertaisesti tulleet laatikkooni. Toki pidän todennäköisempänä että sähkölafka ja posti ovat hommansa hoitaneet, ja olen itse kirjeet hukannut jonnekkin.
Kaikenkaikkiaan, helvetin tyhmää olettamista, laiskuutta, asioiden laiminlyöntejä you name it, ja ansaitsen ihan varmasti tuon parin päivän sähköttömyyden ja varmaan turpaa samalla, mutta alkuperäinen vitutukseni koskikin lähinnä tuota katkaisu/kytkentämaksun summaa. Pikkuraha varaan monelle, ei minunkaltaiselle persaukiselle osa-aikatyöläiselle, joka ei ole eläessään osannut säästää rahaa, eikä varmaan tule osaamaan.
Viimeisenä vielä tuo pikakytkentämaksu 60 euroa, joka on ihan silkkaa rahastusta. Ei mitään muuta. Olen nostanut molemmat käteni pystyyn virheiden merkiksi, läpsinyt itseäni poskelle, sanon että maksan vakuuden, maksan erääntyneen laskun, ja vielä katkaisu+kytkennän ja kysyn että voiko saada ne sähköt nyt tänään päälle. Ei voi jos et maksa pikakytkennästä vielä 60e tuon kaiken päälle. Selvä. Mielummin kävelen alasti kilpisjärvelle ja takaisin kuin rupean teille maksamaan enää yhtään ylimääräistä.
No mutta olen sähköllisessä talossa toista päivää, saan huomenna sähköt omaan kämppääni, joten turha tässä on enää sen enempää valittaa. Vois mennä oikeasti vitusti huonomminkin. Toisaalta vois mennä vitusti paremminkin. Ehkä näiden kommellusten jälkeen sitä taas muistaa hoitaa nuo laskut ajoissa kuntoon. Pidätän oikeuden sanaan ehkä.