... kunpa sitä oppisi olemaan hyvän maun rajoissa asiaton. Yli menevät morkkiksetkin tuntuvat unohtuvan liiankin nopeasti. Vaikka en koe menettäneeni sosiaalisia suhteita liiallisen läträämisen takia, niin sekin pelko on kyllä valitettavasti olemassa.
Mulla on ollut jo joitakin vuosia varsin maltillinen linja alkoholin suhteen, mutta jokunen vuosi (eron jälkeen..) meni lujaa, siis ihan oikeasti lujaa. Annosmäärät olivat valtavia toleranssin kasvaessa. Kolmekymmentäkään annosta alkoholia illalle ei ollut mitenkään tavatonta. Jossain vaiheessa yletön juominen alkoi yksinkertaisesti kyllästyttää ja sitä kautta löytyi motivaatio opetella uusia tapoja nauttia alkoholia. Pitkä prosessi se on ollut ja homma starttasi (ainakin allekirjoittaneella) siten, että laadin listan "sääntöjä" itselleni juomisen suhteen. Ihan ensimmäinen sääntö oli se, kuinka montaa kertaa viikossa/kuukaudessa ylipäätään juon. Sinun - tai minun - kaltaisille ihmisille on usein helpompi kieltäytyä alkuun alkoholista kokonaan illanvietossa, kuin nauttia muutaman lasillinen. Omalla kohdallani se tarkoitti sitä, että rajoitin alkoholin käytön maksimissaan kahteen päivään viikossa, joka sekin on toki paljon. Jos kävinkin ravintolassa/baarissa kavereita tapaamassa tai työn merkeissä useammin vciikon aikana, niin sitten mentiin vesilinjalla.
Seuraava "sääntö" kosteille illoille oli se, että joka toinen lasillinen (tuoppi, jotta vettä oli tarpeeksi) piti olla vettä. Viinahammasta kolottaessa voit toki kiskaista ekan ja ehkä vielä toisenkin tuopillisen vettä muutamassa sekunnissa alas, jotta pääset tilaamaan uuden alkoholijuoman, mutta kyllä se siitä tasoittuu. Tällä tavalla oma kostean illan aikana tapahtunut alkoholinkulutus lopulta puolittui ja se oli iso askel.
Nykyään en tarvitse enää mitään vesisääntöjä (vaikka vettä tulee edelleen juotua illan aikana aika reippaasti, mutta nyt muista syistä..) sillä homma pysyy hallussa muutenkin. Reippaampikin juominen - joka tarkoittaa tätänykyä minun kohdallani max 10 annosta illassa, kohdistuukin nykyään harvoihin ja valittuihin juhlatilanteisiin, joita ei ole enää edes joka kuukausi. Tämän lisäksi pidän pari kertaa vuodessa reilun kuukauden breikin kokonaan alkoholista.
Sitten isommassa kuvassa auttaa jonkin harrastukseen satsaaminen. Minulla se on urheilu ja tiedän, että jos ryyppäisin rankasti, niin se olisi kaksi seuraavaa päivää pois treenaamisesta. Siksi ajoitankin nuo isommat juhlahumut tätänykyä jonkin isomman urheilullisen tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Se voi olla esimerkiksi hiukan rankempi treenijakson päätös jonka olen esimerkiksi suunnitellut päättyvän vaikkapa A-luokan reissuun kavereiden kanssa, maratonin juokseminen tms. Ylipäätään se, että (sosiaalisen) elämän keskiössä ei ole alkoholi ja juhliminen on hyvin tärkeää oppia.
Suurimmalle osalle tämä kuulostaa varmaankin itsestäänselvältä, mutta ei (meille) kaikille! Nykyään miettii vähän kummeksuen, kuinka alkoholi oli aiemmin niin keskeisessä osassa hauskanpitoa. Pidän edelleenkin hauskaa kavereiden kanssa, mutta olen oppinut tekemään sen hyvin maltillisella määrällä alkoholia. Kuten itsekin kirjoitit, homma ei muutu parempaan suuntaan tietyn määrän jälkeen, itse asiassa päinvastoin. Askel kerrallaan ja varmaan jokaisen pitää itse oppia tunnistamaan, mikä tuntuu mielekkäältä tavalta rajoittaa alkoholinkäyttöä. Minulle toimivat nuo edellämainitut.
Ja onhan se myös niin, että tätänykyä illan aikana nautitut 6 annosta alkoholia saavat saman fiiliksen päälle, mihin aiemmin tarvittiin 12+ annosta... ei se toleranssin katoaminen ole suinkaan huono asia.
Läheisessä tuttavapiirissä, joiden kanssa tuota kosteaa vaihetta elämässä tuli harrastettua, on edelleen pari jantteria, jotka ovat jatkaneet samaa vauhtia. Itse katsoo sitä touhua nyt aivan uusin silmin. Näkee selvästi, missä vaiheessa iltaa heillä homma lähtee lapasesta ja muuttuu lopulta itse asiassa vaivaannuttavaksi. Minä lähdenkin yleensä (viimeistään) siinä vaiheessa kotiin nukkumaan. Ja se, että sitä vettä tulee lipitettyä illan mittaan auttaa aivan uskomattoman paljon seuraavan päivän olotilaan. Toinen asia, mikä auttaa on se, että syö kunnolla ennenkuin juomisen aloittaa. Monilla varmaan sama juttu kuin allekirjoittaneella... muutaman lasillisen jälkeen nälän tunne katoaa kokonaan ja syömiset jäävät siltä illalta helposti kokonaan väliin.