Vitutusketju

  • 10 529 526
  • 56 126

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Se sinänsä helpottaa tuskaa, että en ole tämän(kään) ongelman kanssa yksin.
Mulla oli joskus muutama vuosi sitten samaa ongelmaa vähän lievempänä. Omaan käytökseen auttoi, kun rupesi pudottamaan sekä määrää että tahtia aloittelujuomien kanssa. Silloin vielä sen probleeman itse tiedostaa, joten ensimmäisen sixin voi siemailla sivistyneesti ja pikkuhiljaa. Tarpeeksi kun viivyttelee, niin loppuillasta ei enää kerkiä niitä kaatokännejä kiskomaan, varsinkin jos pyrkii pysymään ainoastaan miedoissa. Kirkkaista viinoista vieroittautumiseen auttaa muutamat huutoyrjöt bussiin, tanssilattialle tai kotipihan pusikkoon.

Mulla auttoi myös se, että otan pienistäkin asioista ihan tajuttomia morkkiksia, jolloin selvinpäinkin oleminen tuntuu houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin kaasu pohjassa vetäminen. Monellakin tapaa piti ensin tehdä ne kaikki virheet, jotta niitä oppi sitten lopulta välttämään. Sama prosessi sullakin varmaan tässä on menossa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@KuumaaKamaa juo vettä, ei tuu ollenkaa samanlaisia darroja kun pysyy elimistö ees auttavasti kosteutettuna. Ja kannattaa syödä tukevasti hieman ennen ryypin aloittamista (kännissä syöminen on turhaa, maksalta menee kaikki paukut sen alkoholin polttamiseen) niin ei tule sellaista kertahumausta vaan paljon loivemmat nousut.

Vedenjuontia sen verran reilusti että baarissakin vaikka joka kolmas juoma vettä ja ennen nukkumaanmenoa kannattaa kumota vähintään tuopillinen vielä.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Omaan käytökseen auttoi, kun rupesi pudottamaan sekä määrää että tahtia aloittelujuomien kanssa. Silloin vielä sen probleeman itse tiedostaa, joten ensimmäisen sixin voi siemailla sivistyneesti ja pikkuhiljaa. Tarpeeksi kun viivyttelee, niin loppuillasta ei enää kerkiä niitä kaatokännejä kiskomaan, varsinkin jos pyrkii pysymään ainoastaan miedoissa. Kirkkaista viinoista vieroittautumiseen auttaa muutamat huutoyrjöt bussiin, tanssilattialle tai kotipihan pusikkoon.

Tätä on myös tullut kokeiltua joskus. Välillä se onnistuukin hyvin, mutta käytännössä jokainen kerta se menee siihen, että ostan ja pummaan kavereiltani lisää ja soppa on sitten valmis. Viinanpirukin on perkeleellinen, sillä saa kuupan sekaisin alta aikayksikön. Kaverin faija joskus ihmetteli tätä kotikaupunkini kaveriporukkaa: jokaisella miehellä 0,5litranen vergipullo alkuillasta täynnä ja sieltä se sitten ennen baariin lähtöä on jokaisen oma pullo on tyhjentynyt kokonaan tyhjäksi. Sairasta menoa. Kieltämättä ajoittain pelottaa se, että koska pumppu sanoo sopparinsa irti, darrassa tai kännissä.

Enkä tiedä, että mistä ajatteluni kumpuaa, mutta pahin tilanne illan aikana on se, että juomat pääsevät loppumaan. Se ikäänkuin tarkoittaa sitä, että bileet ovat ohi. Vaikka tosiasiassa näin ei välttämättä olisikaan, mutta "turva" siitä, että juomia on jäljellä ylläpitää biletunnelmaa. Ja jossain välissä se aina karkaa käsistä kun viinaa virtaa suonissa. Pitää ilmeisesti oppia jossain välissä se tosiasia, että niitä alkoholiannoksia ei tarvitse kumota sekunnissa. Juomapelit ovat tosin sellasia, jossa juomat kumotaan ennätystahtia.

@Wiljami veden juontia tosiaan pitäisi vaalia enemmän. Illan aikana sitä ei paljon vaan vettä ajattele ja kotiin tultaessa saattaa olla niin humalassa, että sammuu suoraan sohvalle tai jopa eteiseen. Aamulla veden juonti kyllä tekee hyvää varsinkin jos sattuu olemaan vielä tukevasti humalassa. Mutta tulevaa krapulaa se ei enää poista. Tai edes lievitä.

Ah, kunpa sitä oppisi olemaan hyvän maun rajoissa asiaton. Yli menevät morkkiksetkin tuntuvat unohtuvan liiankin nopeasti. Vaikka en koe menettäneeni sosiaalisia suhteita liiallisen läträämisen takia, niin sekin pelko on kyllä valitettavasti olemassa.
 

A Siente

Jäsen
Näissä asioissa aina kokemus ja ikä opettaa. Vettä ja tarpeeksi ruokaa. Muistaa sen ettei promillet tipu jos on muutaman minuutin juomatta. On sitä itsekkin tullut heiluttua pitkin kyliä ihan päissään ja tehtyä kaikkea tyhmää. Suotta sitä on jäädä murehtimaan, meistä jokainen tekee joskus jotain tyhmää kuitenkin. Tietysti alkoholin rajoittaminen on aina hyvä vaihtoehto.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
87 miljoonaa Tampereelle. Mä kierrän sen kylän matkalla Lavialle, joka pakkoliitettin Poriin. Vituttaa sekin.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
87 miljoonaa Tampereelle. Mä kierrän sen kylän matkalla Lavialle, joka pakkoliitettin Poriin. Vituttaa sekin.
Se on Laviaan, taipuu paikallisen käytön mukaan. Niitten olisi tarvinnut liittyä aikoinaan Vammalaan Suodenniemen kanssa samaan aikaan. Vituttaa muuten koko Lavia, joten liitos Poriin oli niille mulkuille ihan oikein.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Vituttaa että rakastan valkosipulia mutta siitä alkaa haisemaan niin pahalle. Voisin laittaa pitsan päälle ainakin puolikkaan valkosipulin. Leivän päälläkin on hyvää. Ja kastikkeessa. Dipissä. Oikeastaan kaikessa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vituttaa että rakastan valkosipulia mutta siitä alkaa haisemaan niin pahalle. Voisin laittaa pitsan päälle ainakin puolikkaan valkosipulin. Leivän päälläkin on hyvää. Ja kastikkeessa. Dipissä. Oikeastaan kaikessa.
Khyyyllä mä uskon että voisin hengailla kanssasi samassa huoneessa vaikka vähän valkosipulikin tuoksuisi.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Itse kyllä rakastan valkosipulin tuoksua. Huhhuh, nyt alkoi tekemään mielikin jotain valkosipulilla vahvasti maustettua ruokaa.. Vituttaa kun sellaista ei nyt ole tarjolla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse kyllä rakastan valkosipulin tuoksua. Huhhuh, nyt alkoi tekemään mielikin jotain valkosipulilla vahvasti maustettua ruokaa.. Vituttaa kun sellaista ei nyt ole tarjolla.
Mee kebabbilaan ja tilaa safka valkosipulilla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... kunpa sitä oppisi olemaan hyvän maun rajoissa asiaton. Yli menevät morkkiksetkin tuntuvat unohtuvan liiankin nopeasti. Vaikka en koe menettäneeni sosiaalisia suhteita liiallisen läträämisen takia, niin sekin pelko on kyllä valitettavasti olemassa.

Mulla on ollut jo joitakin vuosia varsin maltillinen linja alkoholin suhteen, mutta jokunen vuosi (eron jälkeen..) meni lujaa, siis ihan oikeasti lujaa. Annosmäärät olivat valtavia toleranssin kasvaessa. Kolmekymmentäkään annosta alkoholia illalle ei ollut mitenkään tavatonta. Jossain vaiheessa yletön juominen alkoi yksinkertaisesti kyllästyttää ja sitä kautta löytyi motivaatio opetella uusia tapoja nauttia alkoholia. Pitkä prosessi se on ollut ja homma starttasi (ainakin allekirjoittaneella) siten, että laadin listan "sääntöjä" itselleni juomisen suhteen. Ihan ensimmäinen sääntö oli se, kuinka montaa kertaa viikossa/kuukaudessa ylipäätään juon. Sinun - tai minun - kaltaisille ihmisille on usein helpompi kieltäytyä alkuun alkoholista kokonaan illanvietossa, kuin nauttia muutaman lasillinen. Omalla kohdallani se tarkoitti sitä, että rajoitin alkoholin käytön maksimissaan kahteen päivään viikossa, joka sekin on toki paljon. Jos kävinkin ravintolassa/baarissa kavereita tapaamassa tai työn merkeissä useammin vciikon aikana, niin sitten mentiin vesilinjalla.

Seuraava "sääntö" kosteille illoille oli se, että joka toinen lasillinen (tuoppi, jotta vettä oli tarpeeksi) piti olla vettä. Viinahammasta kolottaessa voit toki kiskaista ekan ja ehkä vielä toisenkin tuopillisen vettä muutamassa sekunnissa alas, jotta pääset tilaamaan uuden alkoholijuoman, mutta kyllä se siitä tasoittuu. Tällä tavalla oma kostean illan aikana tapahtunut alkoholinkulutus lopulta puolittui ja se oli iso askel.

Nykyään en tarvitse enää mitään vesisääntöjä (vaikka vettä tulee edelleen juotua illan aikana aika reippaasti, mutta nyt muista syistä..) sillä homma pysyy hallussa muutenkin. Reippaampikin juominen - joka tarkoittaa tätänykyä minun kohdallani max 10 annosta illassa, kohdistuukin nykyään harvoihin ja valittuihin juhlatilanteisiin, joita ei ole enää edes joka kuukausi. Tämän lisäksi pidän pari kertaa vuodessa reilun kuukauden breikin kokonaan alkoholista.

Sitten isommassa kuvassa auttaa jonkin harrastukseen satsaaminen. Minulla se on urheilu ja tiedän, että jos ryyppäisin rankasti, niin se olisi kaksi seuraavaa päivää pois treenaamisesta. Siksi ajoitankin nuo isommat juhlahumut tätänykyä jonkin isomman urheilullisen tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Se voi olla esimerkiksi hiukan rankempi treenijakson päätös jonka olen esimerkiksi suunnitellut päättyvän vaikkapa A-luokan reissuun kavereiden kanssa, maratonin juokseminen tms. Ylipäätään se, että (sosiaalisen) elämän keskiössä ei ole alkoholi ja juhliminen on hyvin tärkeää oppia.

Suurimmalle osalle tämä kuulostaa varmaankin itsestäänselvältä, mutta ei (meille) kaikille! Nykyään miettii vähän kummeksuen, kuinka alkoholi oli aiemmin niin keskeisessä osassa hauskanpitoa. Pidän edelleenkin hauskaa kavereiden kanssa, mutta olen oppinut tekemään sen hyvin maltillisella määrällä alkoholia. Kuten itsekin kirjoitit, homma ei muutu parempaan suuntaan tietyn määrän jälkeen, itse asiassa päinvastoin. Askel kerrallaan ja varmaan jokaisen pitää itse oppia tunnistamaan, mikä tuntuu mielekkäältä tavalta rajoittaa alkoholinkäyttöä. Minulle toimivat nuo edellämainitut.

Ja onhan se myös niin, että tätänykyä illan aikana nautitut 6 annosta alkoholia saavat saman fiiliksen päälle, mihin aiemmin tarvittiin 12+ annosta... ei se toleranssin katoaminen ole suinkaan huono asia.

Läheisessä tuttavapiirissä, joiden kanssa tuota kosteaa vaihetta elämässä tuli harrastettua, on edelleen pari jantteria, jotka ovat jatkaneet samaa vauhtia. Itse katsoo sitä touhua nyt aivan uusin silmin. Näkee selvästi, missä vaiheessa iltaa heillä homma lähtee lapasesta ja muuttuu lopulta itse asiassa vaivaannuttavaksi. Minä lähdenkin yleensä (viimeistään) siinä vaiheessa kotiin nukkumaan. Ja se, että sitä vettä tulee lipitettyä illan mittaan auttaa aivan uskomattoman paljon seuraavan päivän olotilaan. Toinen asia, mikä auttaa on se, että syö kunnolla ennenkuin juomisen aloittaa. Monilla varmaan sama juttu kuin allekirjoittaneella... muutaman lasillisen jälkeen nälän tunne katoaa kokonaan ja syömiset jäävät siltä illalta helposti kokonaan väliin.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enkä tiedä, että mistä ajatteluni kumpuaa, mutta pahin tilanne illan aikana on se, että juomat pääsevät loppumaan. Se ikäänkuin tarkoittaa sitä, että bileet ovat ohi. Vaikka tosiasiassa näin ei välttämättä olisikaan, mutta "turva" siitä, että juomia on jäljellä ylläpitää biletunnelmaa. Ja jossain välissä se aina karkaa käsistä kun viinaa virtaa suonissa. Pitää ilmeisesti oppia jossain välissä se tosiasia, että niitä alkoholiannoksia ei tarvitse kumota sekunnissa. Juomapelit ovat tosin sellasia, jossa juomat kumotaan ennätystahtia.

Itsellä täysin sama juttu. Iskee kyllä äärettömät laskutilat, jos tietää että bisseä on pari jäljellä/ovat kokonaan loppuneet. Bileet ohi ja äksy alkaa. Kahehdin niitä ihmisiä, joilla meininki jatkuu yhtä kovaa, vaikka juomaa ei saa enää mistään. Juuri tuon takia olen vähentänytkin juomista, koska sitä joi lähinnä niin paljon, kuin juomaa taloudessa on. En ole koskaan osannut lähteä "muutamalle", koska ajatus nousuhumalassa juomisen lopettamisesta ja vaikka nukkumaan menemisestä tuntuu lähinnä absurdilta. Myöskin ne darrat kesti sen 4-päivää ja ahdistus oli sellainen, että alkoi todellakin sosiaaliset kanssakäymiset olevan erittäin vaikeita ja ahdistuneita. Eipä se turhaa puhetta ole, että kova dokaaminen ajaa ihmisen nurkkaan tärisemään. Kännissä nyt puhuu vaikka pahimmalle vihamiehelle, mutta ne krapulat..

Olen yrittänyt korvata viikonloppukännejä nyt juoksemisella ja onhan toi "runners high" aika uskomaton olotila. Jaksaa nähdäkin taas ihmisiä ja jutella niistä näistä. Onhan kännissä toki siltikin kivaa (heh), mutta juomakerrat ovat kyllä jääneet huomattavasti vähemmälle. Ei minusta kyllä absolutistiakaan saa, vielä kun kerta-annoksia oppisi vähentämään. Pikkuhiljaa, tämähän on prosessi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen kai outo mun koskaan en ole tykännyt olla "kännissä". Kivempi juoda muutama ja istua iltaa. Sosiaalisesti välillä hankalaa kun en ole bilettäjätyyppiä ja kaverit tuntuu haluavan vaan bilettää jos nyt kavereitaan näkevät. Muu aika menee heillä parisuhteen parissa.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monilla varmaan sama juttu kuin allekirjoittaneella... muutaman lasillisen jälkeen nälän tunne katoaa kokonaan ja syömiset jäävät siltä illalta helposti kokonaan väliin.
Tämä tosiaan pitää suurimmaksi osaksi paikkansa. Itse sen sijaan teen tässä poikkeuksen. Mulla on aina todella epämiellyttävä tunne ryypätä, jos on yhtää nälkä. Se on vähän vittumaista houkutella kavereita syömään kun muilla ei ole nälkä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikeaa on ylläpitää positiivista mieltä yövuorojen keskellä. Oli aikamoista taistelua viime aamuyö jo ja ensi yö pitäisi jotenkin vielä kepuloida läpi.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tämä tosiaan pitää suurimmaksi osaksi paikkansa. Itse sen sijaan teen tässä poikkeuksen. Mulla on aina todella epämiellyttävä tunne ryypätä, jos on yhtää nälkä. Se on vähän vittumaista houkutella kavereita syömään kun muilla ei ole nälkä.

Laske itsesi tältä osin onnekkaaksi! Hyvin syöneenä harvemmin jaksaa edes ryypätä samalla tavoin kuin tyhjään vatsaan. Minulla ainakin nukkumatti alkaa kolkuttelemaan olkaa jo aika varhaisessa vaiheessa iltaa, kun alla on täysi päivällinen. Noita aikaisempia aikoja kun muistelen, niin ilman päivällistä jaksoi riehua ja tinata pitkälle aamuyöhän/aamuun saakka. Oli siinä varmasti paljon muutakin takana kuin pelkkä syöminen, mutta kyllä hyvä päivällinen alle auttaa toipumisessa myös seuraavana päivänä.

Se vaan on kirottua (ja vitutusketjun aihe), että vaikka näin maltillisemmin onkin oppinut käyttämään alkoholia, niin seuraava päivä on siitä huolimatta auttamatta ohipäivä treenaamisen suhteen, vaikka annosmäärä olisi jäänyt vaatimattomaan 6-8 annokseen. Tässä on varmasti myös ikä yksi selittävä tekijä. Senkään vuoksi ei tee mieli juoda kovin paljoa illan aikana, kun tietää, että seuraava päivä tulee olemaan ns. ohipäivä kaikelle järkevälle tekemiselle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vitutti, kun huomasin, että Yle oli päättänyt suuressa viisaudessaan yhdistää Teema- ja Fem -kanavat. Ja samaan aikaan kakkoselta tulee jotain perkeleen Uusi Päivä -saippuaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tänään eka päivä uudessa työssä. Aamulla heräsin ja sen jälkeen ravia vessaan. Järkyttävä vatsa tauti, vieläkin kramppaa ja oleminenkin vaikeaa. Vituttaa oikein suuresti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös