Ihmeen vähällä olet päässyt. Mä en enää edes muista montako pyörää multa pöllittiin Oulussa asuessa. Oisko ollut kolme. Ja joka kerta oli hyvin lukittu. Kerran vietiin omasta pihasta ja ainakin pari kertaa keskustasta. Niistäkin vielä toinen keskellä päivää ja kymmenistä paikalla olevista pyöristä olivat tietysti valinneet sen mun rämän.Jaahas, pyörä pöllitty. Alkoihan se jo olemaankin ihme, ettei minulta ole vielä Oulussa tähän ikään mennessä pyörää viety. Ei paljon auttanut lukko takarenkaassa ja eturenkaan lukitseminen pyörätelineeseen. Saatanan oululaiset moraalittomat kyrpäpäät, hirteen kuuluisitte!!
Edellisessä duunissa tuli noita tapauksia tavattua pilvin pimein. Yhteinen tekijä näillä kaikilla oli se, että elävät mielellään muiden kustannuksella, eikä ole ns. pennin jeniä enää kiinni yhteiskunnassa. Surullista tässä oli se, että ikähaarukka oli 60-18 -väliltä painottuen vahvasti nuorempiin. Syytä käyttämiselleen eivät tietenkään osanneet avata, sillä en ollut raha-automaatin ominaisuudessa heidän kanssaan tekemisissä. Eikä sillä syyllä käyttämiselle ja elämäntavoilla ole niinkään väliä, sillä tietoinen valintahan tuo on jokaisella tapauksella ollut, taustoista huolimatta.Tällaisia paskaläjiä tuolla sitten liikkuu pilvin pimein ja tollasia pitäis sitten yrittää kuntouttaa, kun loppujen lopuks vähäks aikaa lusimaan joutuu.
Toisaalta kaveriltani Jyväskylässä on varastettu vasta neljä pyörää kahden vuoden aikana, mutta hän asuukin Palokassa.
Luuletko, että ympyrään pääsyä odottava kuski ymmärtää, että tarkoituksenasi on kääntyä ensimmäisestä ulos, jos toimit noin? Minä en ainakaan uskaltaisi ajaa ympyrään, vaan luulisin että et osaa käyttää vilkkua oikein ja saatat ajaa minne tahansa.Kyllä minä ainakin käytän vilkkua oikealla ympyrään tullessa. Toki vain jos poistun ensimmäisestä liittymästä.
Minäkin käytän vilkkua penkinlämmittäjän tapaan, näyttääkseni sieltä oikealle tulijalle että minun puolesta on ok jos haluaa ajaa ympyrään. Olen jossain liikenneketjussa asiasta maininnutkin, eli Suomessakin pitäisi siirtyä brittien tapaan käyttää vilkkua ympyrässä.Luuletko, että ympyrään pääsyä odottava kuski ymmärtää, että tarkoituksenasi on kääntyä ensimmäisestä ulos, jos toimit noin? Minä en ainakaan uskaltaisi ajaa ympyrään, vaan luulisin että et osaa käyttää vilkkua oikein ja saatat ajaa minne tahansa.
Moniko uskaltaa lähteä, jos tulet ympyrään vilkku päällä?
Se vilkku siellä ympyrässä päälle.
Ne ympyrät ovat monasti niin pieniä ja seuraava poistumisväylä on käytännössä isolla autolla edessä jo ennen kuin koko auto ehtii sinne ympyrään ja muutenkin isompaa autoa käsitellessä on huomattavan paljon kätevämpi laittaa se vilkku oikealle jo heti sinne ympyrään mennessä päälle, jos siis on heti ensimmäisestä oikealle menossa. Näin tämä muuten myös opetetaan tehtävän koulutuksessa ja en nyt ihan ymmärrä, että mitä siinä odottava häviää vaikka odottaisi sen verran, että näkee silmillään varmaksi sen, että se rekka tai bussi todellakin kääntyy ja sen jälkeenkin sinne sisään ehtii kyllä vielä ihan hyvin. Ei sitä vilkkua tietenkään kovin paljon ennen sitä ympyrää kannata turhaan laittaa vaan juuri sinne mentäessä ja näin sen kyllä odottava ehtii huomata, itsekin kyllä varmistan silmilläni kääntymisen alkavan tapahtua ennen kuin lähden pikkuautolla eteen sokkona suhimaan.Moniko uskaltaa lähteä, jos tulet ympyrään vilkku päällä?
No se on minulle ihan sama jos ei uskalla lähteä, olenpahan kohteliaasti joka tapauksessa osoittanut että minun puolestani saa ajaa ympyrään.Moniko uskaltaa lähteä, jos tulet ympyrään vilkku päällä?
No se on minulle ihan sama jos ei uskalla lähteä, olenpahan kohteliaasti joka tapauksessa osoittanut että minun puolestani saa ajaa ympyrään.
Siitä ei kyllä ole siinä vaiheessa kenellekään mitään iloa että vilkku pistetään päälle samalla kun kääntyminen aloitetaan. Ja jos toinen autoilija ei katso milloin laitan vilkun päälle niin ei se tiedä sitä sytytyshetkeä vaikka sen pistää päälle vasta ympyrässä.Huomattavasti kohteliaampaa on näyttää sitä vilkkua kun olet jo ympyrässä. Mistä sitä tietää vaikka vilkku olisi ollut päällä jo kotoa asti.
Itse olen ajanut kortin 80-luvun puolivälissä, silloin ainakin opetettiin ympyrässä ajaminen. Tosin siihen aikaan oli myös ympyröitä, joissa ei ollut kolmioita ympyrään ajaville joten heillä oli oikealta tulevana etuajo-oikeus....eihän ympyröitä loppujen lopuksi kauhean pitkään ole ollut.
Siitä ei kyllä ole siinä vaiheessa kenellekään mitään iloa että vilkku pistetään päälle samalla kun kääntyminen aloitetaan. Ja jos toinen autoilija ei katso milloin laitan vilkun päälle niin ei se tiedä sitä sytytyshetkeä vaikka sen pistää päälle vasta ympyrässä.
Tässä yksi esimerkki millaisia liikenneympyröitä meillä päin on. Tässäkin tapaksessa oikealle poistuva liittymä alkaa käytännössä heti siinä vaiheessa kun auto on saapunut ympyrään.En tiedä kuinka pieniä ympyröitä teillä on mutta ainakin täällä päin kerkeää kytkemään vilkun päälle ohitettuaan edellisen poistumistien. Sama onnistuu myös saapuessa ja poistuessa seuraavasta. Ympyrään vuoroaan odottavalla on tällöin edes teoriassa mahdollisuus varmistua suuntamerkin oikeellisuudesta.