Painavaa asiaa, ja lienee tarpeellista selventää asiaa tänne, koska sitä on tuolla toisessa ketjussa käsitelty yli 4 kuukautta sitten.
Olin siis xx.09.2012 - 31.08.2013 kokopäiväisessä työssä, 36h/viikko, eli tuo 26 kalenteriviikkoa täyttyy osaltani helposti. Karenssia en ole käsittääkseni juuri tuosta yllämainitusta syystä saanut, eli mitään 3kk aikaa ei ole välissä. Kaikki tämä on ollut odottelua päätöksien suhteen.
TE-toimiston lausunto on itse asiassa tämän kaiken pahan ja alku, koitan selventää sen mahdollisimman selväksi:
1) Olen sivutoiminen opiskelija (=aikuislukio), olen osoittanut sen tuolla lähes vuoden mittaisella työjaksollani. Sen puolesta olen oikeutettu peruspäivärahaan.
2) Olen ollut riittävästi töissä, ts. työssäoloehtoni täyttyvät. Sen puolesta olen oikeutettu peruspäivärahaan.
3) En ole hakenut mihinkään ammatilliseen koulutukseen valmistavaan kouluun, tai
lukioon viime yhteishaussa. Lukio kohta luki selvästi tuossa TE-toimiston päätöksessä. Aikuislukion
pitäisi olla riittävä syy olla hakematta lukioon, ainakin tämänpäiväisen virkailijan mukaan. Senkin puolesta olisin oikeutettu peruspäivärahaan.
Koko päätöksessä, jossa tuo kouluun hakemattomuuteni perusteltiin, ei sanallakaan mainittu mitään aikuislukiosta. Aivan kuin kyseinen virkailija, kuka päätöksen antoi, ei olisi ollut edes tietoinen asiasta. Minua auttanut virkailija käski tekemään päätöksestä valituksen -> sen tein ja valitus hylättiin. Tällöin tämä tapaus siirtyi automaattisesti työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle, josta kyseistä päätöstä ei ole vielä(kään) tullut.
Edelleen mua hämmästyttää se, kuinka TE-toimisto voi velvoittaa hakemaan opiskelijaa (sivutoimista) uuteen kouluun, kun vanhakin on kesken. Jos sille on jokin järkevä syy olemassa, niin mulle ei ole sitä kerrottu tai en ole sitä vielä itse keksinyt.
P.S KiVi, ilman TE-toimiston päätöstä(=tässä tapauksessa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan) liitolla ei ole mitään sanottavaa tapaukseen. Sen lausunnot, kuten -Jonne- tuossa ylempänä jo totesi, määrittelee sen saanko mitään tukia vai en.
E: Se mikä -Jonne- sut tuossa varmaan sekoitti oli se, että olen siis nykyisin tuossa "kutsuttaessa" -sopimuksessa, jossa mulle ei ole mitään tarkkoja tuntimääriä luvattu. Tämä muutos tapahtui siis 01.09.2013. Tällöin olisin oikeutettu peruspäivärahaan niiltä päiviltä, kun en ole töissä, ja palkkapäivinä luonnollisesti työstä saamaani korvaukseen. Ei kuulemma ole mitenkään ainutlaatuista, vaan useampiakin tapauksia löytyy.