Vitutusketju

• 10 698 681
  • 56 253

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En viitannut tuolla maininnallani sinun tekstiisi, vaan yleisesti siihen lööppitulitukseen, joka lähtee käyntiin milloin mistäkin.

Jep, olisin voinut ottaa quoten monesta muustakin tekstistä, mutta otin nyt tuosta sinun, joka viimeisimpinä sivusi aihetta.

Mutta kun se susi ei muodosta uhkaa lasten hengelle.

En myöskään ole tappanut vielä yhtään sutta. Vaikka alkuperäisessä tekstissä puhuttiin nimeomaan susista, niin minun tekstini pointti se ei ollut. Olen sen verran huono kirjoittaja, että en kyllä ihmettele vääriä tulkintojakaan.

Mainitaan nyt vielä erikseen, ettei minulla ole yhtään mitään susia tai muitakaan villieläimiä vastaan. Ne eivät aiheuta minulle tai läheisilleni uhkaa. Jos tällainen uhka kuitenkin olisi ja tietäisin, että lasteni terveys olisi vaarassa, niin en vittu sietäisi yhtään jeesustelua ihmiseltä satojen kilometrien päästä, jota tämä uhka ei koskisi millään tavalla. Sillä ei ole merkitystä muodostaisiko sen uhan ihminen, karhu, norsu vai vesikauhuinen vitun hilleri.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mutta kun se susi ei muodosta uhkaa lasten hengelle.

Ei välttämättä konkreettista uhkaa.

Onko sulla lapsia? Jos on niin kuvittele, että lapsesi kulkisivat koulumatkan jalan pari kilsaa ja matkalla on nähty susia toisinaan. Eikö tämä herättäisi mitään suojeluvaistoja sinussa? Oma ekaluokkalainen ja satunnaiset sudet. Oma ekaluokkalainen ja teiden ylitykset. Kyllä siitä omasta jälkelaisestään vaan niin saatanan huolestunut on pienimmistäkin asioista. Joilla ei lapsia ole niin eivät todellakaan ymmärrä asiaa.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers

Onko sulla lapsia? Jos on niin kuvittele, että lapsesi kulkisivat koulumatkan jalan pari kilsaa ja matkalla on nähty susia toisinaan. Eikö tämä herättäisi mitään suojeluvaistoja sinussa? Oma ekaluokkalainen ja satunnaiset sudet. Oma ekaluokkalainen ja teiden ylitykset. Kyllä siitä omasta jälkelaisestään vaan niin saatanan huolestunut on pienimmistäkin asioista. Joilla ei lapsia ole niin eivät todellakaan ymmärrä asiaa.

Minä olen omasta jälkeläisestäni niin saatanan huolestunut, etten taatusti olisi laittanut häntä ekaluokkalaisena yksin kävelemään parin kilometrin koulumatkaa, oli susia tai ei. Ilmeisesti jossakin näin tapahtuu.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nimenomaan, uhka on ainoastaan pään sisällä, ei konkreettinen, todellinen.

Onko sulla lapsia? Jos on niin kuvittele, että lapsesi kulkisivat koulumatkan jalan pari kilsaa ja matkalla on nähty susia toisinaan. Eikö tämä herättäisi mitään suojeluvaistoja sinussa? Oma ekaluokkalainen ja satunnaiset sudet. Oma ekaluokkalainen ja teiden ylitykset. Kyllä siitä omasta jälkelaisestään vaan niin saatanan huolestunut on pienimmistäkin asioista.
Aivan saatanan paljon vaarallisempaa on kulkea tienvartta kuin metsäpolkua, josko ekaluokkalaiselle sopivaa kumpikaan.

Joilla ei lapsia ole niin eivät todellakaan ymmärrä asiaa.
Hys hys ollaan hiljaa, täällä on nähty satunnaisesti sampioita.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä kun on aivan yhtä huolestunut vielä 16- vuotiaasta pojastaan. Ei kai tää koskaan lopu.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hys hys ollaan hiljaa, täällä on nähty satunnaisesti sampioita.
Yksi kappale vain. Ja lisäksi sekin on säyseällä päällä, koska keskustelu on kaikinpuolin fiksumpaa kuin sinkkulauman verenhimoiset ja irrationaaliset hyökkäilyt. Uhka on pääsi sisällä, dorka.
---

Oma ekaluokkalaiseni kävelee puolen kilsan matkan koululle joka aamu edestakaisin, matkalla on kaksi tienylitystä. Olen ilmeisen huono isä, kun en luota, että tuon ikäinen kykenee sen kävelemään. Autoja liikkuu valitettavasti tuolla välillä, mutta jos yhtä paljon petoja olisi, niin en antaisi kulkea. Jostain syystä luotan kuitenkin enemmän normiautoilijaan kuin villieläimeen.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksi kappale vain. Ja lisäksi sekin on säyseällä päällä, koska keskustelu on kaikinpuolin fiksumpaa kuin sinkkulauman verenhimoiset ja irrationaaliset hyökkäilyt. Uhka on pääsi sisällä, dorka.

Kiits. Oletko pannoitettu, niin sanottu alfasampio?

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Oma ekaluokkalaiseni kävelee puolen kilsan matkan koululle joka aamu edestakaisin, matkalla on kaksi tienylitystä. Olen ilmeisen huono isä, kun en luota, että tuon ikäinen kykenee sen kävelemään.

Onko tässä jonkinlainen antinomia, vai onko mulla luetun ymmärtämisessä vikaa?

d2uce

Jäsen
Oma ekaluokkalaiseni kävelee puolen kilsan matkan koululle joka aamu edestakaisin, matkalla on kaksi tienylitystä. Olen ilmeisen huono isä, kun en luota, että tuon ikäinen kykenee sen kävelemään.

Olet huono isä, jos et puutu tuohon lintsaamiseen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiits. Oletko pannoitettu, niin sanottu alfasampio?
Ole hyvä. En ole kahlehdittu minkään ulkopuolisen taholta, mutta kyllä mulla pesue roikkuu mukana. Alfasampio olen kyllä muuten, varsinkin peilin edessä ja yksikseni.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onko tässä jonkinlainen antinomia, vai onko mulla luetun ymmärtämisessä vikaa?

Olet huono isä, jos et puutu tuohon lintsaamiseen.
Siis hän kävelee edestakaisin vain näön vuoksi. Kotikoulua pidämme, koska emme luota opetuksen laatuun. Opettajatkin ovat niin urpoja nykyään.

Meillä on kyllä varattuna oppilaspaikka lähikoulusta, mutta tytön paikalla istuu pahvikuva. Kerran kävin vaihtamassa tilalle vitsikkäästi pahvi-Jutilan, mutta opettaja kutsui poliisin paikalle, koska luuli, että se on syönyt tyttöni ja syö loputkin oppilaat. Poliisi piiritti koulua kolmetoista tuntia ja neuvottelija yritti saada puhelinyhteyttä pahvi-Jutilaan, opettaja ja oppilaat makasivat luokan lattialla. En jaksa keksiä tälle loppua, joten en tiedä, mihin tilanne laukesi.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Autoja liikkuu valitettavasti tuolla välillä, mutta jos yhtä paljon petoja olisi, niin en antaisi kulkea. Jostain syystä luotan kuitenkin enemmän normiautoilijaan kuin villieläimeen.

Tuo olisi kyllä kieltämättä hauskannäköinen aamuruuhka esim. Länskärillä ja muutenkin varsin hyvin reaalimaailmaa peilaava vertaus...

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Rahat on aikalailla loppu ja reilun kuukauden päästä alkaa kesätyöt. Noh kaippa sitä aina jostain löytyy.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuo olisi kyllä kieltämättä hauskannäköinen aamuruuhka esim. Länskärillä ja muutenkin varsin hyvin reaalimaailmaa peilaava vertaus...
Tottakai oli. Vähintään yhtä hyvin kuin se, että jokainen petouutinen on paniikkinappula pohjassa kirjoitettu ja älytöntä vihapuhetta. Kannattaa myös huomata, että minä en ensimmäisenä ole ollut linkittämässä petojen ja autojen vaarallisuutta.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Silloin kun minä kävelin pienempänä sekä ala- että yläasteelle niin oikaisin yleensä metsän läpi. Meillä ei lähiömetsissä ollut petoja vaan pedoja: alueen metsissä ja pusikoissa oli ainakin 2-3 erilaista itsensäpaljastajaa ja runkkaria, jotka lapsille mulkkuaan esittelivät. Namusetien matkaan lähtemisestä varoiteltiin kovasti, ja kerran kävi poliisikin hakemassa "pussipään" koulun takaisesta metsästä. Luultavasti sama kaveri, jonka itsekin näin kerran leikkipuistossa. Hepulla oli pään päällä pussi tai paita. Mies heilahti metsästä, kaivoi leikkipuiston aidan vieressä kullin esiin ja alkoi runkkaamaan puistossa oleskelleiden 8-12-vuotiaiden pikkutyttöjen edessä. Olin kaverini kanssa ollut "vaklaamassa" näitä tyttöjä (itsekin olin n. 8-9v), joten todistin tämän tapahtuman. Yhden luokkalaisen perässä oli joku vastaava äijä tullut metsäpolulla perässä ja yrittänyt lähentyä, mutta kaveri oli sitten juossut koululle asti pysähtymättä.

Sitten oli tietysti metsikön spurgulaumakin. He tosin eivät yleensä lapsia vainonneet, joskus joku juoppohullu ärsyyntyi mölisemään. Tietäkin pitkin toki saattoi kouluun mennä, mutta siinä kesti kauemmin ja taisi joku jäädä autonkin alle, ei tosin kuolettavasti. Oi niitä aikoja ja kultaista nuoruutta. Ei tarvinnut pelätä susia.

Pedoeläimet ovat paljon todennäköisempi ja vaarallisempi uhka lapsen koulutiellä kuin petoeläimet. Miksei se helvetin susilakkimies käy vaikka poksauttelemassa namusetiä haulikollaan, jos kerran on tarve painaa liipaisinta?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Silloin kun minä kävelin pienempänä sekä ala- että yläasteelle niin oikaisin yleensä metsän läpi. Meillä ei lähiömetsissä ollut petoja vaan pedoja: alueen metsissä ja pusikoissa oli ainakin 2-3 erilaista itsensäpaljastajaa ja runkkaria, jotka lapsille mulkkuaan esittelivät.
Normipäivä Turussa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eikä se edes syö lapsia, vaan lyö kurkkuun.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Artikkelissa oleva huru-ukko ei tapa hänen koiriaan ahdistelevia susia vaan metsästää niitä ympäri metsiä.

Oho. Mistäs tän tiedät? Lukiko se jossain siinä artikkelissa? Vai mitäs siellä lukikaan?

Turhanaikaista hysteriaa, vihaa yms. meininkiä en ymmärrä, mutta en ymmärrä sitäkään, että lapsen pitää jäädä susien uhriksi ennen kuin asialle jotain tehdään niillä seuduilla, joissa uhka on olemassa.
Tähän vahva sama. Miksi pitää aina odottaa, että jotain todella pahaa tapahtuu, ennen kuin asioihin saa puuttua?

Suden demonisointi heinäkenkien toimesta on kyllä huvittava ilmiö ja samoin ilveksen. Kummatkin ovat oleellinen osa Suomen luontoa ja jos se muutaman sadan euron ajokoira päätyy pihalle kytkettynä näiden suuhun, niin se on ihan omaa hölmöyttä jättää se siihen tarjottimelle(Häkit mm. on keksitty).

Mites vaikkapa lampaat? Tai hanhet? Tiedätkö miten ne maalla elää? Häkissä vai? Onko sekin ihmisen omaa hölmöyttä, jos susi tulee ja raatelee muutaman lampaan hengiltä?

Karhuista en edes jaksa aloittaa, ne kun pistävät vastaan joko pentujen ollessa uhattuna tai metsästäjien jahdatessa. Eli vähintäänkin inhimillisin perustein.

Vuonna 1998 on edellinen kerta, kun Suomessa karhu tappoi ihmisen. Ihan viattoman lenkkeilijän, joka sattui lenkkeillessään lenkkipolulla emon ja pennun väliin niin, että emo oli toisella puolella lenkkipolkua ja pentu toisella puolella, ja lenkkeilijä siis tässä välissä. Pentu ei ollut oikeasti uhattuna, eikä metsästäjä jahdannut. Mutta karhun vaistot sanoi toista ja ihminen kuoli, kun kaulavaltimo katkesi karhun käpälän iskusta.

Niille palstalaisille, jotka väittävät että susi on vaaraton, niin uskaltaisitteko mennä itse susilauman, jossa on vaikkapa 6 sutta, keskelle? Uskaltaisitteko antaa lapsenne mennä? Jos se susi kerran on vaaraton? Toinen kysymys, jos maajussi näkee että susi on päässyt lampaiden kanssa samalle pellolle, niin mitä hänen pitäisi tehdä? Ok, ehkä ensin ajaa se susi pois. Mutta entäs sitten, kun se susi tulee takaisin? (paino sanalla kun, susi nimittäin tulee nälkäisenä takaisin niin kauan kunnes sen lampaan saa tai siltä itseltään henki lähtee) Päivystää pellon reunalla ja hätistää susi kerta toisensa jälkeen pois? Vai katsoa, kun susi tappaa muutaman lampaan? Vai ampua se susi pois kuleksimasta?

Kyllä jokaisella on oikeus puolustaa omaisuuttaan, elinkeinoaan, itseään ja läheisiään petoeläimiä kohtaan. Vaikka sitten pyssyn kanssa. Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, eikä se itse asiassa ole edes laitontakaan. Niin tein itse silloin, kun vielä maalla asuin ja elin, ja niin teen sitten kun maalla taas kohta asun.

Salametsästys huvin vuoksi on tietenkin asia erikseen ja lähes poikkeuksetta tuomittavaa. Jos ihminen menee metsään, ihan vaikka sieneen tai marjastamaan, niin kyllä silloin pitää olla sen verran realisti, että tajuaa menevänsä toisen reviirille. Eli niitten petoeläinten reviireille, ja tajuta että siellä voi huonolla tuurilla törmätä karhuun tai suteen. Olen itse nähnyt karhun metsässä kahdesti, ensimmäisen kerran autosta ja toisen kerran n. 100 metrin päästä metsätiellä silmästä silmään. Ei pelottanut, joskin sen verran olin toki valppaana että ei kai vaan jossain näy pentua. Ei näkynyt ja siinä karhu aikansa minua töllisteltyään lönkötti metsään. Suden olen nähnyt metsässä kolme kertaa, kahdesti niistä yksinäisen suden ja kerran kolmen suden lauman. Pelloilla olen sitten nähnyt useammankin. Yksinäisissä susissa ei ole mitään pelättävää aikuisella miehellä, eivät ne käy päälle elleivät ole niin nälissään ettei niillä ole enää mitään menetettävää. Mutta se kolmen kopla hieman jännitti, sillä huonolla tuurilla voisi käydä mitä vain.

Halusinko minä ampua nuo näkemäni eläimet siellä metsässä? En tietenkään, itsehän minä sinne niiden alueille menin. Ammuinko näkemäni sudet (ja ilveksen ja ketut) jotka pyörivät pihapiirissä tai kotieläinten kanssa pelloilla? Lähes poikkeuksetta. Ei ne kuulu sinne, sanoo kaupunkilaiset mitä tahansa. Jos ne osaisivat olla muitten eläinten kanssa rauhassa siellä pellolla, niin mikäs siinä, enhän minä ammu pelloille eksyviä kanadanhanhiakaan tai kurkia tai naapurin kissaa. Mutta susien ja ilveksien luonto on hieman toinen, ja kun vaihtoehtoina on joko se suden henki tai sitten omistamani lampaan henki, niin eihän siinä ole mitään epäselvää kumpi kuolee.

Kerran olen muuten nähnyt karhun tallustelevan pellolla aamuvarhaisella keskellä kesää. Heräsin siihen, kun hevonen pillastui, lehmät juoksenteli ympäri peltoja ja lampaatkin olivat hermona. Ei ollut sellaista asetta, jolla olisin karhun saanut kaadettua ja vaikka olisikin ollut, niin en olisi ampunut. Koska karhu ei saalista kotieläimiä. Tai ylipäätään mitään nisäkkäitä metsässäkään, ellei ole todella nälkäinen eli toisinsanoen jos on todella huono marja- ja sienisato metsässä. Tai sitten keväisin, kun on herännyt talviunilta ja mahassa "vähän" kurnii. En tiedä miksi se karhu sinne pellolle eksyi, ei se jahdannut muita eläimiä tai mitään sellaista, ei käynyt kompostilla, kunhan aikansa pyöri ja lähti pois. Eikä sitä enää sen jälkeen näkynyt.

Vituttaa kaupungissa asuminen. Ei tämä ole minunlaiseni ihmisen paikka asua. Onneksi muutaman kuukauden päästä pääsee asumaan maalle takaisin.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Kyllä jokaisella on oikeus puolustaa omaisuuttaan, elinkeinoaan, itseään ja läheisiään petoeläimiä kohtaan. Vaikka sitten pyssyn kanssa. Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, eikä se itse asiassa ole edes laitontakaan.
Riippuu tilanteesta. Ks. vaikka Finlexistä RL 4:5 (pakkotila), jota sovellettaisiin tällaiseen tapaukseen. Rautalankamallina pitäisin sitä, että jos susi on ihmisen kimpussa, sen saa totta kai tappaa. Jos susi on kotieläimen kimpussa, ollaankin paljon heikommilla vesillä, koska suojattavan edun tulisi olla uhrattavaa etua varsin merkittävästi suurempi. Jos susi vain "on" pihapiirissä, ilman lupaa tapahtuva tappaminen on melko varmasti laitonta.

Asuin lapsuuteni susialueella. Susi söi meiltä koiran, siskoni näki suden koulutaksia odottaessaan ja minä muuten vain pihapiirissä. Ei se ollut minun vanhemmilleni kuitenkaan mikään sellainen ongelma, että he olisivat aikoneet harjoittaa oman käden oikeutta. Maalla asumisessa on omat vaaransa jne.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Riippuu tilanteesta. Ks. vaikka Finlexistä RL 4:5 (pakkotila), jota sovellettaisiin tällaiseen tapaukseen. Rautalankamallina pitäisin sitä, että jos susi on ihmisen kimpussa, sen saa totta kai tappaa. Jos susi on kotieläimen kimpussa, ollaankin paljon heikommilla vesillä, koska suojattavan edun tulisi olla uhrattavaa etua varsin merkittävästi suurempi. Jos susi vain "on" pihapiirissä, ilman lupaa tapahtuva tappaminen on melko varmasti laitonta.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei se ainakaan poliisia kiinnosta, kun ilmoitti että susi kävi lampaan kimppuun ja ammuin sen. Tai ei ainakaan vielä tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla kiinnostanut siellä missä asuin, en tiedä kiinnostaako nytkään. Tuskin, varsinkin nykyisen resurssipulan aikakaudella. En minä niitä ampumisia mitenkään peitellyt, päinvastoin ilmoitin yleensä itse poliisille että näin kävi ja poliisi totesi että vai niin, joskus saattoi tulla tarkistamaan tilanteen mutta yleensä ei. Niillä kun on muutakin tekemistä kuin ajella katsomaan, että on se susi tai ilves tai kettu kuollut ja tuosta kohtaa lammasta puuttuu villaa ja pari naarmuakin on.

Nykyään tietenkin kun kaikesta joku soittaa lehteen ja asioista tehdään julkisia, niin poliisien on varmaan vähän pakko ottaa enemmän tosissaan sellaisetkin asiat, millä ei ole käytännön merkitystä yhtään mihinkään. Eikä siinä mitään, jos on laitonta, niin sitten toimitaan sen mukaan, mutta kyllä minä edelleenkin maksaisin ennemmin ja ihan mielellään sakot yhdestä suden ampumisesta kuin kärsisin tappiot viidestä raadellusta lampaasta.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Poliisi on toki poliisi, mutta voi oikea laintulkinta olla tuokin. Minä tiedän vain pakkotilan arvioimisen periaatteet.

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yritän tässä pekkas-päivän kunniaksi väsätä pientä filmin pätkää JYP-Jokerit sarjan kunniaksi, mutta se on hemmetin vaikeaa koska urhon materiaali on ihan perseestä. Kaikki videot on miten sattuu ja suurin osa henkilökuvista puuttuu, JYPistä on noin kolme tallessa.

Ihan oikeesti. miten voi olla niin vaikea tehdä hommia ammattimaisesti urho??

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy