Aika mustavalkoista tehdä lapsen rakkaudesta ikäänkuin pakotettua, kuten tuossa jälkimmäisessä virkkeessä ilmeisesti pyörittelet. En nyt ihan osta sitä noin.
Lapsi ei tapaa vanhempaansa synnytyssalissa ja ala rakastaa siksi, millainen ihminen vanhempi on.
Lapsen kanssa voi keskustella monesta asiasta kuten aikuisten kanssa. Toki riippuu hiukan iästä, mutta on aika ylimielistä asennoitua esim. nelivuotiaaseen siten, ettei se kuitenkaan mitään tajua.
Lapselle voi puhua kuten aikuiselle, mutta lapsen tapa nähdä ja kokea maailma on kuitenkin vielä sen verran erilainen kuin aikuisella, että keskustelu nelivuotiaan kanssa ei mitenkään voi olla samanlaista kuin aikuisen kanssa. Mahdolliset keskustelunaiheetkin ovat huomattavasti rajatummat, ja lapsilla ja minulla harvemmin on samoja mielenkiinnon kohteita.
Voin ainakin melkein vakuuttaa, että se lapsen piirustusten katseleminen, hänen tekemisiensä ja ajattelun kehittymisen seuraaminen ja muutenkin yhdessä notkuminen on aivan erilaista riippuen siitä, onko se lapsi ystävän skidi tai vaihoehtoisesti oma lapsi.
Aivan varmasti on, en muuta väitäkään. Mutta koska en pidä lapsista, en aio edes kokeilla, pitäisinkö enemmän itse synnyttämistäni lapsista.
Kyse on vain ja ainoastaan huonoista perusteluista. Olen yrittänyt alleviivata nimenomaan sitä, että jokainen saa lapsia hommata tai olla hommaamatta aivan vapaasti.
Kukahan sinä olet päättämään, mikä on kenellekin hyvä tai huono perustelu hankkia tai olla hankkimatta lapsia? Kuten nimimerkki -OO- tuossa jo ehti sanomaan, sinä et perheellisyydestäsi huolimatta voi mitenkäään tietää, mitä positiivista tai negatiivista lapset toisivat jonkun muun kuin SINUN elämään.