Ei työn perässä tarvitse aina edes muuttaa. Sekin monesti riittää, että on valmis istumaan junassa muutaman tunnin päivässä (ja/tai saa pomot suostuteltua hyväksymään etätyöt). Silti aika kovia kommentteja muutamilta nimimerkeiltä. No "siperia" opettaa, toivottavasti "siperiaa" ei kuitenkaa tarvita. Helppo se on nickin takaa huudella, varsinkin jos itse ei ole kokenut esim. työttömyyttä ja kaikki on mennyt "putkeen"...
Kaizer Sozelle: sanoit että ole 33v. ja sinulla on neljäs ammatti menossa. Miten on ammattitaidon laita?
Ainakin esim. suunnittelutöissä ammattitaito syntyy monen vuoden työkokemuksen ja koulutuksen yhdistelmänä. Ja kyllähän tämä pätee myös käsityöläis- ja taidealan ammatteihin. Ei ammattia ihan tuosta vaan vaihdeta. Eikä se ansioluettelossakaan kovin hyvältä näytä, jos joka toinen vuosi on vaihtanut erilaiseen työhön. Jos haluaa kehittyä ja edetä urallaan fokusoituminen on tärkeää.
Asunnoista ja töistä vielä sen verran, että yleensä nuo kaksi asiaa eivät kohtaa. Siellä missä on edullista asumista tarjolla, ei ole töitä ja päinvastoin. Tosin tuosta selviää joissain tapauksissa edellä mainitsemallani matkustamisella.
Opiskelusta vielä yksi juttu. Itse valmistuin ylioppilaaksi 25-vuotiaana. Sitä ennen käytynä oli ainoastaan peruskoulu. Tällä hetkellä työskentelen hyvässä koulutusta vastaavassa työssä, minulla on korkeakoulututkinto. Tämän kerroin koska haluasin sanoa, että koskaan ei ole liian myöhäistä. Taloudellinen tilannekkin unohtuu, jos edes tekee asian eteen jotain. Helvetisti vaan duunia ja uskoa omaan tekemiseen, niin kyllä asiat yleensä järjestyy.