Joo on se saatana kumma, että opiskelupaikka saattaa olla kirous siinä vaiheessa, kun niitä vitun opiskelumahdollisuuksia ei edes ole ollut omassa tapauksessani kesäkuukausiksi. Ja työkkärin asenne opintoihin on se, että kannattaa keskeyttää hei, sitten voidaan harkita. Siinähän sitä järkeä olisikin!
Ah, työvoimatoimisto, tuo kaikkien vittumaisten viraston äiti. Työkkäristä saaduille pitäisi perustaa, ellei ole jo, oma ketju. Päästäisiin kymppitonniin helvetin nopeasti.
Miten yleensä voidaan ehdottaa opintojen keskeyttämistä? On se jumalauta kumma mesta. Jonkinlainen opiskelu ja mielellään niiden päätökseen saanti on aika kovaa valuuttaa työn haussa. Ainakin olen elänyt siinä uskossa.
Itsehän en onneksi ole joutunut vierailemaan kyseisessä puljussa viime vuoden heinäkuun jälkeen, tosin apinat muistivat minua lapulla, jossa kerrottiin hakemattoman työttömyyskorvauksen eväyksestä ellen juokse suorinta tietä alkuinfoon ja tekemään suunnitelmia työnhakuun. Ongelmana on se, että minulla on jo töitä, en minä nyt helvetti soikoon mene alkuinfoon seitsemättä kertaa vain alkuinfon riemukkuuden takia.
Soitto toimistolle kertoikin sitten, kuinka kassalla siellä oikeastaan ollaan. Kukaan ei ollu noteerannut ilmoitustani työn saannista millään tavalla. Vittu jee.
Tattis man. Vielä enemmän vituttaa, kun tietää vaeltavan kansan ja muiden sellaisten "tukiloukkujen" olemassaolon. Olisipa itsekin nastaa olla tukiloukussa. Hirveä loukku sellainen, jossa työnteko vähentäisi nettotuloja. Ja systeemillä ei mitään pelisilmää.
Niin, systeemissähän toiset ovat niin kivasti "oravanpyörässä", ettei kannata edes harkita vakavasti työntekoa, toiset taas ovat samassa tilanteessa sun kanssa.
Pari tuttua ovat päässeet sisään tuohon vähän kuin vahingossa. Työt loppuivat määräaikaisena ja päivärahat alkoivat juosta. Eivätpä riittäneet mihinkään, joten fattan luukulta toimeentulotukea kouraan ja kun sekään ei riitä, niin vielä asumistuki siihen päälle. Tittidii, rahaa tulee sen verran, ettei todellakaan kannata lähteä tekemään siivojan- tai kaupankassantöitä niillä liksoilla.
Sitä ei tueta mitenkään. Säälittää jo valmiiksi Oulun pahamaineisimman osaston numero 4:n potilaat, kun saavat tuon kyynisen despootin lääkärikseen piakkoin.
Miten väärälle alalle voi ihminen hakeutua? Kun itse muutama vuosi sitten kävin erinäisillä psykologeilla ja psykiatreilla, tuli nähtyä kaikenkarvaista kaveria. Oli hyviä ja huonoja, valitettavasti usein huonoja. Tosin ei nyt ihan noille lukemille päästy.
Normaalit neuvot olivat kuitenkin luokkaa,
"lopeta viinanjuonti",
ala urheilla ja nuku hyvin.
Yhtä tyhjän kanssa moinen paskanjauhanta. Helppo se on sanoa, mitä pitää tehdä kun ei tiedä yhtään minkälaista on elää moisen sairauden rasittamana.