Tämä voisi mennä johonkin muuhunkin ketjuun, mutta menkööt nyt tänne.
Eli olen töissä yrityksessä, joka toimittaa lounaita yms. ravintoloista yrityksiin. Homma toimii niin, että me noudamme ravintolasta ruoat, ravintola laskuttaa ne meiltä, ja me ruokia viedessämme otamme asiakkaalta maksun.
No tänään menin hakemaan salaatteja eräästä ravintolasta. Ravintolassa oli harjoittelija töissä, muttei sillä niin merkitystä ole, työn jälki on käytännössä aina yhtä hyvä riippumatta työntekijästä. Saavuin sitten yritykseen ja kannoin salaatit kokoussaliin ja nostaessani yhtä niistä salaateista, sen kansi aukesi ja noin neljäsosa salaatista levähti maahan. Tämä johtui siis siitä, että kyseisen salaatin kantta ei ollut suljettu ravintolassa, kuten niiden muiden kannet oli suljettu, jolloin se nostettaessa lävähtää auki.
No mitäs siinä sitten, nostelin loput salaatit yms. pöydälle aivan normaalisti ja sitten alkoi kysely, että miten hyvitän tämän. Sanoin, etten voi laskun summaa muuttaa, koska minulla ei siihen ole valtuuksia. Tästä alkoikin suorastaan halveksuva "Oletko sä tosissasi, oletko sä tosissasi"-hokeminen kokouksen n.50+ -vuotiaalta "pomolta". Sanoin vain, että se ei ole mahdollista. Tuntui, että tämä "pomo" halusi välttämättä ymmärtää asian niin, että jauhan paskaa. Sanoin, että jos otan maksuna vähemmän rahaa, kuin mitä pitäisi, lähtisi tämä se erotus omasta pussistani, eikä se asia nyt niinkään voi mennä. Siihen hän tokaisi jotakuinkin, että pitäisi opetella ottamaan virheistä vastuuta? Eli käytännössä olisi siis hänen mielestä oikein, että se olisi minun pussistani pois.
Tarjouduin tietenkin hakemaan heille uuden salaatin, mutta se ei kelvannut. Sitten sanoin, että meitä on ohjeistettu pyytämään asikkaita laittamaan reklamaatiota kyseiselle ravintolalle, jos vika ei ole meidän. Tarjouduin siis hakemaan uuden salaatin, koska minun vahinkohan se myös oli osaltaan, vaikken sitä kyllä normaalisti toimiessani olisi voinut välttääkkään. Uuden salaatin noutoon ja toimitukseen olisi mennyt aikaa 10-15min, mitä pidän vähintäänkin kohtuullisena.
Sitten alkoikin tämä vittuilu: "Kyllä nyt sun pitäis opetella vähän asiakaspalvelua, vähän mennä takas koulun penkille hei. Ethän sä voi tällee tehdä. Sun pitäs opetella käyttämään vähän pelisilmää". Tässä vaiheessa vitutuskäyrä alkoi hipoa taivaita, mutta pidin naaman peruslukemilla. Siis mitä vittua, mä teen työtäni ja tarjoan ne vaihtoehdot mitkä on ohjeistettu tarjoamaan niin tämä ylimielinen v-pää alkaa opettamaan minua elämässä. Väliin mahtui myös melko ylimielinen, "Et sä voi tollee toimia, ETSÄ TIEDÄ KUINKA ISON ORGANISAATION KANSSA SÄ OLET NYT TEKEMISISSÄ?"
Loppujen lopuksi käskettiin toimittamaan viestiä omille pomoille, jotta he ottaisivat raflaan yhteyttä ja käskisivät ravintolan ottaa heihin yhteyttä korvauksen merkeissä. Ja sieltä pöydästä vielä huudeltiin jotain oppeja, että miten tälläiset prosessit pitäisi saada toimimaan paremmin ja niin edelleen.
Aiemmin, jos on käynyt jotain tälläistä, tyyliin ateria tms. on ollut väärä tai mennyt kuljetuksessa huonoon kuntoon, on asiakkaalle käynyt käytännössä aina uusi tuote tilalle ja pahoittelut.