Vitutus on liian vahva sana, mutta tietty ketutus nyt ainakin iski.
Olin tänään tilanteessa, jossa kaverini lisäksi oli yksi puolituttu. Puhe kääntyi jostain syystä futikseen(puolituttu ei ole juuri lainkaan urheilun ystäviä). Tämä hemmo on tehnyt uraa liittyen Afrikan mantereen erinäisiin proggiksiin ja alkoi jostain syystä julistamaan ehdottomana totuutena syitä miksi afrikkalaiset joukkueet eivät menesty MM-kisoissa "vaikka potentiaali olisi ääretön". Puolituttu on tyyliltään vähän paskantärkeä ja kategoriaa "tiedän kaikesta kaiken, vaikka en tiedä mitään".
Yritin esittää näitä perinteisiä syitä vähän kevyestä puolustuspelin kulttuurista ja yksilöiden tarpeesta pelata vain itselleen, mutta tämä julisti ainoaksi syyksi rahan. Afrikkalaiset maajoukkueet eivät menesty koska liitot ovat niin köyhiä. Ilmoitti mm. miten jumalattoman rikas Brasilian liitto on(tähän en osaa sanoa, fiilis olisi ettei ihan eurooppalaisella tasolla voisi olla). Esitin, että eiköhän brassien osaamiseen vaikuta muutkin syyt. "Ei kun raha, ei kun raha". Kysyin miksei brittien tennis saa aikaiseksi edes ATP-tason pelureita, vaikka taitaa olla maailman rikkain tennisliitto. En saanut vastausta.
Sensijaan se alkoi esittämään miten futiksen MM-kisat pitäisi pelata koska nykyinen systeemi on "tosi epätasa-arvoinen ja suosii tuuria". Tässä vaiheessa jo hieman kilahdin ja piti kertoa että ei kahden vuoden karsiminen ja kovien otteluiden voittaminen ole sitä vitun tuuria. Lopuksi vielä kerroin vuosien 74/78/82-kisoista, joissa varsin epäonnistuneesti kokeiltiin noita lohkovaiheita syvälle turnaukseen ja ne tuomittiin varsin epäonnistuneiksi. Viimeinkin hiljeni.
Pitkän ja turhan vuodatuksen pointti on vain se, että miksi vaahdota jostain asiasta mistä ei oikeasti tiedä? En mä näe pointtia mennä meuhkaamaan jollekulle, joka tietää jostain ja josta mä en tiedä juuri mitään.
MACK