Yltiöpäinen varovaisuus liikenteessä on vaarallista. Esimerkki elävästä elämästä.
Olin matkalla autokoulussa liukkaan kelin harjoittelua varten tehdylle radalle. Sinnehän meni siis kaksi oppilasta ja opettaja. Minä ajoin radalle, toinen oppilas ajoi pois. En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta toinen oppilas oli nainen.
Noh, kun tultiin sitten pois, tuli ensimmäinen ongelma liityttäessä tielle ihan normaalista risteyksestä. "Ai kamala, en mä uskalla mennä tielle kun tuolta tulee auto." En nyt osaa sanoa välimatkaa meidän ja tuon toisen auton välillä, mutta aivan varmasti olisi ehtinyt tielle. No ei siinä mitään, odoteltiin toisen auton menemistä, mutta sitten tulikin toinen auto. Eihän tämä nainen saatana uskaltanut vieläkään mennä. Opettaja sitten sanoi, että menepäs nyt, varmasti ehdit. Ihan uskomattomalla itsevarmuudelle varustettu nainen lähti eteenpäin, sammutti auton keskelle tietä, ja täten se lähestyvä auto saavutti meidät ja joutui pysähtymään tielle.
Lopulta tilanne selvisi, mutta seuraava ongelma tuli liityttäessä moottoritielle. "Ai kamala, en mä uskalla kiihdyttää tähän." Jos joku asia vituttaa, niin ihmiset, ketkä eivät käytä sitä kiihdytyskaistaa hyväkseen vaan himmailevat siinä ja ihmettelevät sitten kovasti, kun eivät pääse motarille.
Kiihdytyskaista oli loppumassa, joten tämä nainen joutui sitten tekemään paniikkiratkaisun ja kääntämään auton moottoritielle. Takaa tullut auto meinasi ajaa perään, mutta onnistui jarruttamaan ja kääntymään viereiselle kaistalle. Miten olisi käynyt, jos takaa tulleen auton takana olisi ollut auto viereisellä kaistalla? Helvetin huonosti, sanon minä.
Eli kyllä, liiallinen varovaisuus aiheuttaa helvetisti vaaratilanteita.