Viestin lähetti Shane
Joo sori Sistis, eilisiltana oli vähän pinna kireällä..
Tokihan sinä tänne olet paljon muutakin kirjoitellut, välillä sitä vaan tulee lauottua tyhmyyksiä. Ei muistella pahalla..
Mielipiteeni opiskelijaelämän alkoholikeskeisyydestä tosin ei ole muuttunut. Kyllähän on täysi fakta, että raittiin opiskelijan on esimerkiksi vieraalle paikkakunnalle täysin ummikkona muuttaessaan äärimmäisen vaikeaa löytää ystäviä. Kokemus puhuu (eikä pelkästään omalta kohdalta).
Hyväksyn anteeksipyyntösi, enkä oikeastaan missään vaiheessa edes suuttunut. Ja sainpahan hienon uuden allekirjoituksen, kai annat minun käyttää sitä? ;)
Tuossa olet kyllä osittain oikeassa, että opiskelijalla saattaa olla vaikeuksia aluksi löytää kavereita, mikäli bileet eivät kiinnosta. En tiedä, missä itse opiskelet, mutta ainakin meillä TTKK.ssa tutoreille on annettu vastuu siitä, että opiskelijat pääsevät sisälle korkeakouluelämään ja löytävät uusia kavereita itselleen. Jos tutorit järjestävät vain ryyppyjuhlia, on raittiin opiskelijan kynnys mennä mukaan melko suuri. Itse olen nyt toista vuotta tutorina, ja viime vuonna meillä oli melko lailla tuota baaribiletystä, varsinaisia selviä illanviettoja meillä ei juurikaan ollut. Tämä johtui siitä, että meillä porukasta 7/9 oli sellaisia, jotka tykkäsivät baareissa pyörimisestä ja noita kahta muuta ei taasen kiinnostanut käydä meidän illanvietoissa ollenkaan. Yritimme toki järjestää alkuun paria grillaustapahtumaa, mutta niihin ei tullut kukaan. Tämän jälkeen järjestimme vain tapahtumia, joihin kaikki meistä halusivat tulla, eli etupäässä pubikierroksia etc. Tosin monet niistä olivat melko rauhallisia, eikä ylilyöntejä sattunut niin usein, kuin ehkä joistain viesteistäni voisi ymmärtää.
Tänä vuonna taasen minun fuksiryhmäni on sellainen, että porukka on aktiivista, mutta alkoholittomiakin tapahtumia on ollut erittäin paljon, mainittakoon muun muassa peli-illat ja huomenna järjestettävä Kärpät-HPK-kisastudio.
Tutorilla on aina vaikea valinta tilanteessa, jossa ryhmään sattuu yksi tai kaksi raitista ja seitsemän bilettäjää. Valitettavasti ryhmän enemmistön kanta yleensä ratkaisee. Onneksi tämän vuotinen ryhmä on sellainen, että myös nuo raittiimmat ihmiset tykkäävät käydä bileissämme. Itsekin sitä tulee silloin otettua rauhallisemmin. Seura kun tekee helposti kaltaisekseen...
Itse joudun oikeastaan valitettavasti toteamaan, että kun itse muutin outoon kaupunkiin (Tampereelle) pieneltä maalaispaikkakunnalta, tutustuin ensimmäisen vuoden aikana ihmisiin aluksi etupäässä juuri ryyppykeikoilla tai sitten ryyppykeikoilla tapaamieni ihmisten kautta. Joka tapauksessa ihmisiin ei tutustu yhdessä illassa, joten ainahan sitä joutui väkisinkin selvin päin tekemään tuttavuutta esim. luennoilla, mutta yleensä aina ensikontakti oli jossain opiskelijatapahtumassa enemmän tai vähemmän etanolin vaikutuksen alaisena. Toki erilaiset teekkaritoimikunnat, kuten wapun härvelikulkue- ja jäynätoimikunnat toivat minulle muutaman erittäin hyvän kaverin. Ja niissä kokouksissa oltiin yleensä kyllä selvin päin - ainakin itse, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Loppuun kysyn sinulta, että oliko sinulla itselläsi uudessa kaupungissasi tällaista tutor-toimintaa, ja jos oli, niin oliko se todella niin viinakeskeistä, ettet voinut mennä tapaamisiin? Jos oli, niin ainakin allekirjoittanutta vituttaa, sillä pelkkään ryyppäämiseen panostavia henkilöitä ei ikinä pitäisi valita tutoreiksi.
Ja jotta tämä ei menisi täysin off-topiciksi, niin mainittakoon, että nyt vituttaa EMC.n harkkatyö, johon koitan etsiä vastuksia Googlella.