Luin kaikki ketjun viestit ja totesin, että pari-kolme viikkoa sitten tuhraamani viesti ei ole sen arvoinen, että sillä saataisiin osallistua "Vittumaisin herätys minkä olet kokenut" -ketjuun; viestissäni oli vain ensimmäinen aamuni intissä. Joten poistin sen.
Ketjua lukiessani aktivoitui aivohermostossani moni synapsi, ja ilmiö vei minut oikeasti vittumaisiin herätyksiin.
Heinäkuu 1997. Naispuolinen abiturienttikaverini järjesti minulle 19-vuotisjuhlat. Ei muuta kuin känni päälle. Viru Valgeeta, olutta, siideriä, viskiä... Ei todellakaan migreenipäälle...
Ja kun olin täyttänyt tuon 19 vuotta, minulla oli oikeus päästä ns. "numerobaariin" eli Special 45:een. Tottahan käytin tuon option ja olin himassa seuraavana aamuna puoli viideltä.
Herään aamulla kello 08.00 siihen, kun äitini herättelee minua ja sanoo
- Uleåborgir, nyt pitää lähteä kirkkoon
Minä siihen ihan pöpperössä ja karmeassa migreenissä:
- En minä nyt pysty, ja "jatkoin" uniani. Kun väki oli lähtenyt juoksin vessaan ja tavaraa tuli yht'aikaa ylä- ja alapäästä. Istuin pöntöllä, oksensin ämpäriin ja päästin uhkatäynnä olevan rakkoni sisällön pyttyyn. Heti sen jälkeen tuli rypälepommimainen kakkonen.
Seuraava herätys tuli kello 10.15.
- U-borgir, nyt herätys, vieraat tulee.
Silloin nousin urheasti ylös. Kävin kättelemässä maidonvalkoisena/rasvattoman maidonharmaana mummot ja papat, tädit ja sedät, enot ja kummit. Olihan pikkusiskoni rippipäivä. Kykenin olemaan pystyssä n. puoli tuntia. Sitten meninkin lapsuudenkotoni piharakennuksessa sijaitsevaan varastoon nukkumaan...
Noh, siellä kävi joka iikka toteamassa Uleåborgirin surkean tilan. Hävetti aivan helvetisti. Makasin patjalla ja vieressä oli yrjöämpäri. Ja se ei suinkaan ollut tyhjä.
Siitä on aikaa jo yli 11 vuotta, mutta kadun edelleen sitä valintaa lähteä 45:een, kun oma pikkusisko pääsi ripille seuraavana päivänä. Normiäijä olisi ehkä käynyt laatalla ja jatkanut särmänoloisesti seurustelua, mutta migreenipäälle sellainen ei ole aina mahdollista.