Mainos

Vittumaisin herätys minkä olet kokenut?

• 61 713
  • 213

Buster

Jäsen
Unihalvaus ehdottomasti, tai oletan sen jonkinasteiseksi unihalvaukseksi. Ei onneksi mitään näkyjä, mutta niin kuin joku olisi ihan helvetin selkeästi kämmenen asettanut kylkeni päälle voimakkaan kosketuksen ajaksi. Siis sen 0,2 sekunnin ajaksi, mikä meni vauhdilla säpsähtää ylös ja laittaa valot päälle kuoliaaksi pelästyneenä täysin odottaen näkevänsä jotain. Mutta eihän siinä ketään ollut. En ole koskaan ollut niin hereillä niin nopeasti. Ei mitään vastaavaa ennen eikä jälkeen ja menisi sopivalla ajankohdallaan myös henkimaailman topiikkeihin jos sellaisen uskomuksen valitsisi.

Katsoin paljon kauhuelokuvia putkeen vakavalla mielellä 3-4 vuotta sitten ja mietin, millaisia kauhukohtauksia itse tekisin ja miten rakentaisin sekä ylläpitäisin jännitystä pitkien kohtausten sisällä eri keinoin. Yhtenä yönä sitten näin ehkä elämäni pelottavammin kauhukohtauksen unessa, koska se oli juuri minulle räätälöity ja silmäni olivat kameran linssi. Vaikka oli talvi, heräsin täysin hikisenä ja huusin myös ääneen herätessäni, mitä ei tapahdu. Mutta en voinut samaan aikaan olla hymyilemättä ja kertaamatta sitä mielessäni. Se oli hyvää kamaa valmiissa paketissa. Cut! Print it!

Täällä myös pohkeet kramppaa öisin välillä. Eittämättä huonoin skenaario on herätä liian myöhään, kun molempien krampit ovat jo hyvässä vauhdissa. Mutta noita kramppeja ei tarvitse kärsiä, kun vaan laittaa painoa jaloille, eli hyppää heti seisomaan, jolloin se menee heti ohi. Tuo jaloille hyppääminen tapahtuu jo refleksinä itsellä. Joskus kuitenkin herää niin tokkurassa pimeässä, ettei oikein hahmota siinä 0,5 sekunnin ajassa heräämisen ja jaloille hyppäämisen välillä, missä ja miten päin nukkuu. Sängyn toisella puolella on seinä ja käänsin sängyn ympäri kesän ajaksi, että saa pitää tuuletusluukkua auki läpi yön ja kylmä ilma luukusta tulee jalkoihin. Heräsin sitten tänä kesänä yhtenä yönä alkavaan kramppiin ja ponkaisin vauhdilla ylös väärälle puolelle seinää päin. Siitä vastavoimalla toiselta puolelta reunan yli ja lattialle asti. Peitto oli jotenkin sotkeutunut ympärille, etten saanut kättäkään eteen. Sänky on aika korkealla lattiasta. Piti vielä katsoa tuliko seinään jälkiä.

Ja myös herätty kouluun myöhässä olettaen, että herätyskello oli jättänyt soimatta. Huomasin sitten koulun pihassa, kun siellä ei ollut yhtään ketään, että kello oli viisi yli kuusi koulun alkaessa kahdeksalta. Edellisenä yönä satanut valtavasti lunta, joten sieltä lumiaurojen keskeltä piti lähteä takaisin kotiin ja mopedin renkaat pyrkivät koko ajan omille urilleen. Onneksi matka ei ollut pitkä, joten saipahan ainakin aamutoimet suorittaa hyvin rauhalliseen tahtiin ja aikaakin jäi. Porukatkin oli ehtineet juuri ja juuri lähteä töihin ennen kuin heräsin, niin ei tarvinnut nolona olla.

Ei ole kovin elämänmakuisia tarinoita, mutta joukon jatkoksi.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Noilta unilta kun heräsin niin meni pari minuuttia tajuta missä olen ja mitä tekemässä. Outo kokemus olla oikeasti ihan pihalla jonkin aikaan.
Juuri tässä mietin, että tulisiko omista kokemuksista mitään mieleen ja nämä ovat inhottavia. Varsinkin jos herää kesken yön, niin joskus vintti on niin pimeänä, että joutuu varmaan minuutin pinnistelemään aivoja, että missähän sitä on ja mikä valuutta. Nuo on jotenkin pelottavia hetkiä - entä jos muisti ei palaudukaan? :D

Joskus vuonna 2008 kerrostalossa asuessani heräsin yöllä siihen, että kuulevan ikäänkuin vesitippojen tippuvan jossakin. Nousen sängystä ja menen katsomaan, niin totta tosiaan eteisen katosta tippuu vettä tippoina lattialle. Eipä siinä kuin soitto huoltoyhtiölle ja yläkerran naapuriin rimputtamaan ovikelloa, sieltä äijä tulee kalsarit jalassa avaamaan oven, heillä eteinen lähes tulvi jo. Lopulta veden alkulähteeksi paljastui kerrostalomme ylin asunto jossa nuori tyttö oli kännissä nukahtanut suihkuun lattiakaivon päälle. Mahtoi olla tytöllä herätys kuin huoltosetä saapui paikalle.
Samalainen keissi tapahtui itselle New Yorkin Brooklynissä. Herään aamulla siihen kun vettä tipahtelee townhousen puulattialle nopeutuvaan tahtiin. Hitto että säikähdin ja vettä varmaan oli yläkerrassa lattialla melkoisesti, kun kattoelementti näytti olevan jo vähän painahtanut. Onneksi oli viimeinen yö tuossa AirBnb kämpässä. Muutenkin tuo oli vähän outo kämppä, kun esim suihkuammeen liukuovi oli asennettu väärin päin ja vesi pääsi tippumaan välösistä suoraan lattialle. Lieköhän ollut sama homma yläkerrassa ja vähän pitempi suihkusessio jollakin käynnissä?

==

Vittumaisimmat herätykset kyllä kuitenkin intin metsäaamuista ehdottomasti. Lyhyillä unilla, sellainen nihkeän kostea ja kylmä olotila kehossa ja päivän hommat edessä. Hyiss.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Intttiherätykset, varsinkin se ensimmäinen on tietysti omaa luokkaansa, mutta
sen ulkopuolisesta maailmasta tämä taitaa mennä aika kärkisijoille : Vietettiin
nuorina juhannusta, ja kupitettiin aika lailla, minulta loppui veto ja menin
pitkäkseni ihan maahan nuotion lähistölle, olin lomalla intistä ja edellisen viikon
loppusodassa könyäminen taisi vaatia veronsa.

Kaupan maitolaatikko oli jostain syystä kulkeutunut bilepaikalle, ja kaverit laittoivat sen
pääni päälle. Herätys oli aika muikea kun näki pelkkää sinistä muovia ympärilläään, panikoiduin
että minut on teljetty jonnekin, mutta tilanne selvisi nopeasti.

Toinen ikimuistoinen herätys oli kun kaverini pieraisi naamaani , ja vielä
syntymäpäiväni aamuna kun olin hänen luonaan kyläilemässä.

Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Viime sunnuntaiyönä oli vähän levotonta varmaan kovan krapulan takia ja sen lisäksi oli vatsakin vähän vikkelällä ja vessassa tuli ravattua. Tuntui että syke olisi jotenkin epätavallisen koholla ja sellaisia voimakkaita lyöntejä, mutta en voinut olla varma krapulan ja unenpuutteen takia. Sitten yhtäkkiä tuntui, että pumppu pyrkii rinnasta ulos ja jytisee niin helvetisti ja pitää soittaa äkkiä johonkin. Mutta sitten repäisin itseni salamana hereille ja kyllä, pari minuuttia tuli torkahdettua ja syke ihan normaali.

Joskus oli niinikään kovassa kohmelossa todella ikävän oloinen tilanne, kun näin jotain paskaa unta ja muka heräsin 2 tai 3 kertaa siitä unesta. Lopulta ei oikeasti herättyäänkään voinut olla heti varma, onko oikeasti herännyt ja sellainen epäilys oli pitkän aikaa. Vähän sellaset Inception-fibat.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Katsoin paljon kauhuelokuvia putkeen vakavalla mielellä 3-4 vuotta sitten ja mietin, millaisia kauhukohtauksia itse tekisin ja miten rakentaisin sekä ylläpitäisin jännitystä pitkien kohtausten sisällä eri keinoin. Yhtenä yönä sitten näin ehkä elämäni pelottavammin kauhukohtauksen unessa, koska se oli juuri minulle räätälöity ja silmäni olivat kameran linssi. Vaikka oli talvi, heräsin täysin hikisenä ja huusin myös ääneen herätessäni, mitä ei tapahdu. Mutta en voinut samaan aikaan olla hymyilemättä ja kertaamatta sitä mielessäni. Se oli hyvää kamaa valmiissa paketissa. Cut! Print it!
Siitä vaan sitten kauhuelokuvan käsikirjoitusta tekemään ja maailmaa valloittaan kauhuelokuva-alalla:).

Glove

Jäsen
No en tiiä oliko se vittumaisin, mutta hieman säikähdin. Rovalla leirillä keväällä 1993, omat hommat hoidettuna, joten komentoryhmän telttaan nukkumaan. No, eiköhän siinä sitten tullut pojille tulikomentoja ja 6 kpl 122 H 63 haupitseja alkaa sylkemään kuulaa taivaalle siinä ehkä sadan metrin päässä. Siihen ekaan yhteislaukaukseen heräsin, mutta sitten jatkoin unia. Oli kuulemma ollut kavereilla naurussa pitelemistä kun olin todennut jotain tyyliin "jaa alkoivat ampumaan," kääntänyt kylkeä ja jatkanut unia.

Ollapa nuo unenlahjat vieläkin...

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siitä olisi voinut tulla erittäin vittumainen herätys, mutta onni onnettomuudessa: Heräsin keskellä talviyötä auton ratista lumen ropinaan, kun vasen etupyörä alkoi kaivautua penkkaan väärällä puolen tietä. Onneksi tie oli siinä kohtaa suora eikä ketään ollut tullut vastaan. Sain palattua onnellisesti omalle kaistalle - ja heti kohta bensa-aseman pihaan parin tunnin unille.
Todistin opiskelukaverini Paavon todella vittumaista herätystä, kun hän tapansa mukaan veteli oppitunnilla sikeitä, pää pulpetilla toiseen käteen ja seinään nojaten, rintamasuunta kohti opettajaa. Paksut silmälasit estivät opettajaa huomaamasta, että Paavo nukkui.
Silloin remonttimies viereisessä luokassa alkoi porata reikää seinään juuri Paavon pään kohdalla. Unestaan herännyt Paavo pomppasi pystyyn sekopäisesti karjuen ja huitoen. Hiukan siinä jengi ja opettaja hämmästyivät, mutta onneksi Paavo toipui nopeasti.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mitään hirvittäviä herätyksiä ei kohdalleni ole oikeastaan sattunut.
Tosin kerran, reilu parikymmentä vuotta sitten, heräsin aamuyöllä sydämen rytmihäiriöihin. Säikähdin tietysti kovasti enkä meinannut uskaltaa nukahtaa enää sinä yönä. Päivällä sitten työterveyslääkärille ja itse asiassa siitä käynnistä alkoi työuupuneeksi diagnosoituna mt-kuntoutujan haastava ja epätasainen matkani näihin päiviin.

Sellaisenkin huomion olen tehnyt, että hajuunkin voi herätä.
Meillä, niin entisessä elämässäni kuin nykyisinkin, oli/on isoja koiria ja joskus muinoin joku niistä oli yöllä tempaissut oikein kunnon ripulipaskan makuuhuoneeseemme, johonka hajuun sitten heräsin - pikkuisen vitutti siivota tuota kesken unien.
Lisäksi heräilin joskus siihen, kun kissallamme oli välillä tapana yöllä hypätä, pehmeästi ja täysin äänettömästi, vesisängyn reunapalkille ja kävellä siinä - ei siitä mitään ääntä kuulunut, mutta kuitenkin se havahdutti minut hereille.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kettumaisia herätyksiä oli yhteen aikaan, kun oli vielä kissa. Se ajoittain oksenteli yöllä ja tietenkin aina matolle. Kissan omistajat tietävät sen yökkäilevän äänen mitä kissat pitävät ennen oksentamista. Siihen jotenkin ehdollistui ja syvästäkin unesta heräsi ja ponkaisi nopeasti siirtämään kissaa oksentamaan lattian kohdalle. Äänen alusta oksennukseen kesti ehkä 5-10 sekuntia...

4

444

Siitä olisi voinut tulla erittäin vittumainen herätys, mutta onni onnettomuudessa: Heräsin keskellä talviyötä auton ratista lumen ropinaan, kun vasen etupyörä alkoi kaivautua penkkaan väärällä puolen tietä. Onneksi tie oli siinä kohtaa suora eikä ketään ollut tullut vastaan. Sain palattua onnellisesti omalle kaistalle - ja heti kohta bensa-aseman pihaan parin tunnin unille.
Todistin opiskelukaverini Paavon todella vittumaista herätystä, kun hän tapansa mukaan veteli oppitunnilla sikeitä, pää pulpetilla toiseen käteen ja seinään nojaten, rintamasuunta kohti opettajaa. Paksut silmälasit estivät opettajaa huomaamasta, että Paavo nukkui.
Silloin remonttimies viereisessä luokassa alkoi porata reikää seinään juuri Paavon pään kohdalla. Unestaan herännyt Paavo pomppasi pystyyn sekopäisesti karjuen ja huitoen. Hiukan siinä jengi ja opettaja hämmästyivät, mutta onneksi Paavo toipui nopeasti.
Näin se muisti palailee pätkittäin.
Vuonna 2006 olin lähtenyt Kanadaan roadtripille. Ei suurempia suunnitelmia ennakkoon, ainoastaan minä, Chevy Malibu ja loputon maantie. Eräänä päivänä lähdin ajelemaan Yellowknife’sta kohti Edmontonia. Perille päästyäni totesin, että mikään paikka ei ole vielä aamuviideltä auki, joten jatkoin matkaa kohti Jasperia. Matkahan on vaivaiset 1450 km Y:stä E:hen, mutta otin vähän kiertotietä, ettei tarvitse samoja reittejä ajella. Ison järven toispuolella olikin sitten vähän isompi sumu, joten matka hidastui, kun uskallus loppui. Noh, Edmontoniin tullessani olin ollut hereillä reilut 30h ja väsy alkoi painaa. Meinasin silti jaksaa jatkaa, joten ei muuta kuin moottoritielle. Jossain vaiheessa havahduin auton ratissa, että missäs helvetissä sitä nyt ollaan. Maa ja valuutta oli tiedossa, samoin tutuksi tullut auto. Edelleen moottoritiellä. Rupesin selaamaan kappalelistaa taaksepäin saadakseni käsityksen unen pituudesta. Viidestä edellisestä kappaleesta ei ollut mitään muistikuvaa. Hieman säikähdin, joten seuraavasta rampista ylös ja ensimmäiseen johonkin pihaan, ja takapenkille nukkumaan. 15-20 minuuttia olen ollut aika tiedottomassa tilassa ja ajanut jollain hullun tuurilla tietä pitkin. Onneksi on suorat tiet. Joku tiedostuksen tila tuossa on pitänyt olla, koska johan autokin alkaisi puoltaa johonkin tuossa ajassa.

Sen koommin en ole yrittänyt tuollaista matkaa yhdellä istumalla. Ne ”kusematta Lappiin” -tyypit ovat ihan nöösipoikia tuon rinnalla.

Glove

Jäsen
Tuli tuosta @444 jutusta mieleen vähän samanlainen juttu. Ajoin silloin taksia ihan täysipäiväisesti. Kyseessä joko perjantai- tai lauantaiyö. Illan viimeinen keikka naapurikuntaan noin 30 km päähän. Menomatka ihan ok, ei siinä mitään. Paluumatkasta mulla ei ole mitään muistikuvia, ennen kuin ajoin noin puoli kilometriä ennen kotia ihan liian lujaa hidastetöyssyyn. Siinä sitten palasin todellisuuteen. En tiedä miten olin sen paluumatkan mennyt, mutta kotiin pääsin kuitenkin.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sen koommin en ole yrittänyt tuollaista matkaa yhdellä istumalla. Ne ”kusematta Lappiin” -tyypit ovat ihan nöösipoikia tuon rinnalla.
Pitkän matkan (yli 1000 km) ns. yötä vasten ajaminen loppui minullakin tuohon läheltä piti-tapaukseen.

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
No onhan noita paskoja herätyksiä ollut, mutta päällimmäisenä tulee mieleen klassinen tarina opiskeluajalta erään kostean illan jäljiltä. Yleensä juomiseni pysyy hallinnassa, mutta tuolloin meni pahasti yli, koska ei minulla ole eläessäni ollut kovin montaa vastaavaa krapulaa.

Olin tullut kotiin aika aikaisin aamuyöllä ja mennyt suoraan sänkyyn nukkumaan. Heräsin pari tuntia myöhemmin siihen, että pitää oksentaa, minkä teinkin samantien rinnuksille, sängylle ja matolle. Siitä sitten vessaan jatkamaan. Olo oli tietenkin aivan kamala. Jatkoin unia olohuoneen sohvalla, koska makuuhuoneessa oli liian kamala haju. Heräsin aamulla uudestaan siihen, että on huono olo ja pitää oksentaa. Tällä kertaa ehdin vessaan eikä tullut toista vahinkoa.

Tavallaan heräsin kahdesti tuohon päivään, molemmilla kerroilla yhtä huonolla tavalla, mikä teki siitä poikkeuksellisen vittumaista. Oli kyllä karmea olo koko päivän ja piti vielä se makuuhuone siivota siinä kärsimisen ohella. Onneksi minulla oli oma pyykkikone, jonne sai makuuhuoneen tekstiilit laitettua, niin ei tarvinnut mihinkään talon pyykkihuoneeseen mennä tai pestä käsin.

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Mitään hirvittäviä herätyksiä ei kohdalleni ole oikeastaan sattunut.
Tosin kerran, reilu parikymmentä vuotta sitten, heräsin aamuyällä sydämen rytmihäiriöihin. Säikähdin tietysti kovasti enkä meinannut uskaltaa nukahtaa enää sinä yönä. Päivällä sitten työterveyslääkärille ja itse asiassa siitä käynnistä alkoi työuupuneeksi diagnosoituna mt-kuntoutujan haastava ja epätasainen matkani näihin päiviin.
Itsellä oli vähän samanlainen, joskus heräilin keskellä yötä siihen mukamas että sydän oli pysähtynyt, siitä säikähdin, nousin pystyyn ja aloin kävellä huonetta ympäri ja samalla käsi haki pulssia. Löytyi ja rauhoituin, menin takaisin nukkumaan. Sittemmin kerroin asiasta lääkärille, se katsoi minua jonkin aikaan ja sanoi "jos sydän olisi pysähtynyt niin et olisi kävellyt tai saatikka noussut sängystä"

JOL

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy