Viskin ystävät

  • 545 784
  • 2 043

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Tuleehan siitä säästöä, tosin Tallinnan ulkopuolella on luonnollisesti vieläkin halvempaa. Itse ostin kesän Pärnun reissulla paikallisesta Superalkosta kolme pulloa Canadian Special Oldia, 9 euroa/per pullo. Tallinnassa varmaan ehkä vähän kalliimpaa mutta tuskin varmaan sielläkään yli 15 euron.

Ja tuo ruokakauppojen tsekkaaminen kannattaa todellakin myös. Siellä ei ole kahden ketjun duopolia niin kuin täällä Suomessa joten hinnoissa on aitoa kilpailua ja hyvin usein on erilaisia tarjouksia houkutuksena. Ostin reissullani mm. Maximasta ukrainalaista Nemiroff-vodkaa (ei muuten saa Suomesta ollenkaan Alkoista) tarjoushintaan 5,90 pullo. (alk.per. hinta 8 euroa) Myös Saaremaa Tuulik oli tarjouksessa, 55 centtiä/pullo.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tästä taisi olla jossain vaiheessa jotain puhettakin, mutta onko kellään tiedossa Tallinnassa muita paikkoja kuin SuperAlko, missä myytäisiin viskejä? Lähinnä siis, jos jostain löytyisi vielä halvemmalla.

SuperAlko on ihan kilpailukykyinen firma lähinnä oluiden ja viinien kanssa, mutta viskeissä ko. lafka tuppaa jäämään kalliiksi. Kun viimeksi itse ostelin Tallinnasta Single Malteja, hinta/laatu -suhteeltaan minusta paras myymälä oli Liviko AlcoStore. Yksi myymälä on siinä vähän Tallinkin terminaalista Nordic Centrumiin (tjsp.) päin, keskeltä parkkipaikkaa avautuu piha vasemmalle ja sieltä se löytyy.

Selvempi varmasti googlettelee paremmat nuotit sinne kuin minä nyt... Kippis!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kalja esimerkiksi on noilla Tallinkin laivoilla halpaa. Näköjään nytkin on 9.99 euroa laatikko ja vielä nelosta, eikä mitään pantteja tule päällä. Muilla laivafirmoilla on kalliimpaa, tosin Tallinkin risteilyistä saat maksaa enemmän. Viikkarilla esimerkiksi päiväristeilyjä saa välillä puoli-ilmaiseksi. Eckerökin on suht edullinen ja siellä sen myymälässä on välillä hyviä tarjouksia.

EDIT.
Mallasviskeissä epäilisin että laivalta saa parhaimpaan hintaan. Voihan sitä tietenkin menomatkalla käydä kurkkaamassa laivan myymälän hinnat ja sitten Tallinnassa jossakin liikkeessä, ja tulomatkalla sitten ostaa sieltä laivalta, tai no mistä nyt parhaimmaksi näkee. Kannattaa myös huomata että laivan pullot ovat monesti litrasia ja maissa esim 0.7.

Ja tuon SuperAlkon suosiota mä olen jo pitkään ihmetellyt. Varsinkin muualta kuin Helsingistä olevat puhuvat tosi usein vain tuosta.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitoksia kaikille linkeistä ja vinkeistä! Tsekkaanpa nuo rauhassa ja teen päättelyni.

Laivalla tosiaan on yleensä niitä litran lekoja, mikä on hyvä. Kyseisellä botskilla jolla menen, ei ainakaan nettisivujen perusteella ole ihan kauhean laaja viskivalikoima, mutta täytynee silti tutkia paikan päällä vielä tilanne.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mutta sitten kysymys, sain lahjaksi jenkeistä tuotua bourbonia, Maker's46. En ole vielä uskaltanut maistaa, liioin korkata. Onko kellään kokemuksia? Olisiko syytä korkata? Nuo bourbonit on itselle hieman..noh, sanoisinko etäisiä. Bourbon kokemukset rajoittuu lähinnä Jimiin ja Jackiin.

Maker's 46 on ilmeisesti joku Maker's Markin erikoisversio. Maker's Mark oli kesän Tallinkilla tarjouksessa ja toimi allekirjoittaneella kesän ryyppyviskinä. Pari pulloa meni ja yksi vielä jäljellä. Nautiskeluun keskinkertainen mutta ryyppyviskinä mielestäni erinomainen.

Heinäkuussa tuli käytyä Dublinissa. Siellä mainostettiin monessa paikassa coctailina jameson/ginger ale/ lime juomaa ja voin sanoa, että oli varsin raikasta ja hyvää. Jamesonin tislaamokierros oli varsin erilainen skotlantilaisiin kierroksiin nähden joten suosittelen kyllä.

Matkaan tuolta tarttui:

Jameson 12yo "distillery edition"
Locke's 8yo savipullossa
Tullamore Dew 14yo sherry cask finish

Muuttunut sitten maaliskuun tuo varasto muutenkin vähäsen joten pitänee päivittää varastolista, :-)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Päivitetään listaa maaliskuulta. Kovasti ollaan maisteltu eri pulloista eli kokonaan tyhjiä ei ole tullut montaa. Muutokset maaliskuun jälkeen boldattuna.


Laphroaig 10 yo x 2
Laphroaig 18yo
Laphroaig Triple Wood
Laphroaig PX Cask
Laphroaig QA Cask
Laphroaig Quarter Cask
Laphroaig Cask Strenght 003 Jan 2011
Laphroaig Cairdeas Origin Feis Isle 2011
Laphroaig Cairdeas Origin Feis Isle 2012
Caol Ila 12 yo
Caol Ila distiller edition 1995
Caol Ila avalaibe only at distillery edition 2007 "limited"
Lagavulin 16yo
Lagavulin Distiller Edition 1994 x 2
Bowmore Mariner 15yo
Bunnahabhain Daragh Ur
Bruichladdich Octomore Comus 4.2
Bruichladdich Octomore Comus 5.1
Bruichladdich Laddie 10
Bruichladdich Laddie 16
Bruichladdich Laddie 22
Bruichladdich Islay Waves The Rhinns Edition
Bruichladdich Rum Cask 17yo
Bruichladdich Port Charlotte 10yo Heavily Peated
Bruichladdich Fino Sherry 1992
Bruichladdich Black Art no.2
Bruichladdich Black Art no.3


Mainland:

Oban Double Matured 1995
Oban avalaibe only at distillery edition
Ben Riach single malt
Ben Riach curiositas x 2
Ben Riach limited release for Finland bottle 296/344
Glenfiddich 12yo
Aberfeldy 12yo
The Dalmore 15yo
Old Pulteney Cask Strenght Isabella Fortune WK499
The Glenlivet 12 yo
The Glenlivet 18yo
AnCnock 12yo
Highland Park 12yo
Cardhu 12yo
Chivas Regal 18yo

Irlanti:

Clontare Irish Whisky
Tullamore Dew
Locke's 8 yo savipullossa
Jameson 12 yo "distillery edition"
Tullamore Dew 14 yo sherry cask finish


Muut:

The Six Isles Blenden (sekoiteviskissä käytetty tavaraa seuraavilta saarilta: Islay, Jura, Skye, Mull, Orkney & Arran)
Teerenpeli Rousing Single Malt
Teerenpeli Grovehill Single Malt x 5 (pääsin ostamaan osuuden yksityispullotteesta)
Maker's Mark
Lisäksi ostin 10% osuuden Teerenpelin tynnyristä joka pullotetaan 4 vuoden päästä 14-vuotiaana

Vuonna 2013 tyhjentyneet:

Macmyra Whisky the first edition
Laphroaig Quarter Cask
Teerebnpeli Grovehill Single Malt
Glengoyne Burnfoot
Connerama Peated Single Malt
Macallan Fine Oak 12yo
Maker's Mark x 2
Blair Athol 14yo

Laphroaig Quarter Cask
Bruichladdich Sherry Classic
Bruichladdich Infinity 3
The Arran Cask Finishes
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Ostin juuri, näin kiekkokauden avauksen kunniaksi whiskyä, mitä en tunne. Mutta tunteeko joku muu?

Kysymyksessä on scottilainen single malt whisky nimeltään CLYNELISH. Ikää pojalla on 14 vuotta. Hinta oli 33,99 ecua (ei siis Suomessa). Onko kokemuksia? Mikä on hinta+laatusuhde? Itse en ole vielä avannut pulloa, mutta kohta avaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Aliarvostettu "halpis".

Juuri nyt menossa Bushmills 1608 12yo special reserve, joka ei pärjää Ilalle.


Juu hyvää on.

Itse nostaisin hinta-laatu suhteessa todella korkealle Lagavulinin distiller editionin. Laivalla ainakin joskus nähnyt ja maksaneet jotain 70€ paikkeilla. Todella pehmeitä eivätkä älyttömän savuisia (vaikka itse toki pidän niistäkin).
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse nostaisin hinta-laatu suhteessa todella korkealle Lagavulinin distiller editionin. Laivalla ainakin joskus nähnyt ja maksaneet jotain 70€ paikkeilla. Todella pehmeitä eivätkä älyttömän savuisia (vaikka itse toki pidän niistäkin).

Oih, oma suosikkini. DE -93 on enkelten verta ja -96 on ehkä parhaita hinta-laatusuhteita mitä viskeissä on nähnyt.

Yamazaki Bourbon tuli maistettua viikko takaperin. Ai että. Lisäksi sain viimeisen niitin sille, että Glenrothesit ja minä ei kuuluta yhteen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
-93 hyvää mutta sitä en ole aikoihin nähnyt
Omat kaksi -94 pulloa ostin Islaylta vuosi sitten
-95 tulimyös maistettua siellä

-96 pullotukseen en olekkaan vielä törmännyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aliarvostettu "halpis".

Juuri nyt menossa Bushmills 1608 12yo special reserve, joka ei pärjää Ilalle.

Aaarrrgggh.
Kumpi versio sinulla menossa? Veikkaisin uudempaa, jos ei pärjää tuolle.
Ostin tätä vanhempaa versiota kymmenisen vuotta sitten ja saakeli mitä herkkua. Uusitapullotus muutama vuosi sitten on tehty eri blendillä ja ei lähellekään samaa luokkaa. Olenkin sitten huonolla menestyksellä metsästänyt tätä vanhempaa nettikaupoista ja aina kun olen ulkomailla käynyt. Kiertänyt pieniä ja isompia viinakauppoja, jos jonnekin olisi jäänyt varastoon...

Tässä kuva uudemmasta, ei niin hyvästä.
http://img.thewhiskyexchange.com/270/irish_bus25.jpg

Ja tässä kuva siitä vanhemmasta loistavasta nektarista. Erottaa helposti violetin värisestä etiketistä.
http://www.viskikaappi.net/public_html/yabbfiles/Attachments/bushm1608_12yo.jpg
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Suomeen syntyy näköjään lisää viskiteollisuutta:Uutinen.
Tällä kertaa pohjanmaalle ja raaka-aineena käytetään ruista.
Ei löydy firmasta tuon enempää tietoa, mutta myyntiin viskiä tulee ilmeisesti vuonna 2017.

Onko kokemuksia ruis-viskeistä? Onko Alkossa myynnissä?
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Suomeen syntyy näköjään lisää viskiteollisuutta:Uutinen.
Tällä kertaa pohjanmaalle ja raaka-aineena käytetään ruista.
Ei löydy firmasta tuon enempää tietoa, mutta myyntiin viskiä tulee ilmeisesti vuonna 2017.

Onko kokemuksia ruis-viskeistä? Onko Alkossa myynnissä?

Tämä onkin oikein hyvä uutinen. Tuskin itse pääsen ensimmäisten joukossa maistamaan, mutta kaikkea tämäntyyppistä yksityisyrittiäisyyttä tarvitaan. Jäin vain miettimään, mitä laki sanoo, ja Alko? Ja onko rukiista tehty "whisky" whisky'ä?

Sitten toivomus: kun monet täällä listaavat hienoja whisky'ään, niin olisi kiinnostavaa tietää myös hinnat. Itse kun asun ulkomailla (länsi-Euroopassa), niin olen vahvasti sitä mieltä, että sekä Suomen alkoholiverotus että -politiikka on varsin syvältä eikä valoa umpitunnelin päässä näy. Väitän saavani whisky'ni reilusti halvemmalla kuin te, jotka joudutte ne Alkosta ostamaan. Olisi kiva verrata.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Väitän saavani whisky'ni reilusti halvemmalla kuin te, jotka joudutte ne Alkosta ostamaan. Olisi kiva verrata.

Luulen että kovin moni topicin aktiiveista ei osta single maltejaan Alkosta. Itse en edes muista milloin olen viimeksi Alkosta hakenut (pl. Teerenpelin Kaski). Oma hintatasoni löytyy Tallinnan laivoista ja kaupoista sekä tietenkin nettikaupoista, juurikin Alkon ryöstöhintojen takia.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään voisi käydä viikonlopun kunniaksi hakemassa paikallisesta alkosta pullon viskiä siemailtavaksi takkatulen ääressä. Mä olen vaan sen verran "tuore" viskin ystävä, että joka kerralla menee sekaisin alkon viskihyllyn äärellä, kun ei oikein tiedä mitä ostaisi.Täytyy ilmeisesti avata tämä jatkoajan viskiketju siellä alkossa ja hakea samoja kehuttuja pulloja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mallasviskien luokittelu

Single Malt-viskeistä on olemassa erilaisia luokituksia; oheisena yksi maun perusteella tehty ryhmäluokitus (A-J).

Aakkosten alkupään kevyemmistä viskeistä edetään J-ryhmän täyteläisimpiin, voimakkaimpiin, ja turpeisiimpiin Islay-viskeihin.

Whisky classification by taste
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heh, näköjään olen itse hypännyt suoraan tuonne J-osastolle. Komerossa tällä hetkellä Ardbegia ja Caol Ilaa ja Taliskeria oli pieni pullo.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Heh, näköjään olen itse hypännyt suoraan tuonne J-osastolle. Komerossa tällä hetkellä Ardbegia ja Caol Ilaa ja Taliskeria oli pieni pullo.
Samaa settiä, Caol Ila juuri vasta tuhoutui, Ardbeg ja Taliskeria juon kuppilassa. Kotona aina Laphroaig quater cask, ja outolintuna nyttemmin Cardhu joka kyllä maistuu sekin.

Silti parhaimpiin setteihin kotona olen onistunut yllättäen irkku Tullamorella, ja tietenkin Lapparin QC:lla. Maailman mahtuu niin hienoja viskejä että liian moni jää valitettavasti juomatta. Islayn viskeihin olen kuitenkin jostain savuisesta ja turpeisesta syystä ihastunut. Tosin Islayn eri tislaamoiltakin on vielä maistamatta Bruichladdich ja Port Askaigin tuotteita.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Eilen avasin juhlan kunniaksi Laphroaigin PX-caskin.

Lappari on ollut suosikki ennenkin, mutta PX on vielä QC:täkin huimempaa tavaraa. Mieletön viski.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viron reissulta tuli tuliaisiksi pari uutta tuttavuutta:

Auchentoschan Three Wood ja Caol Ila 12yo. Caol Ila oli vielä itsellä maistamatta ja vielä pullo on aukaisematta.
Auchentoschania tuossa hivenen maistoin ja erittäin mielenkiintoisen sekä miellyttävän makuinen tuttavuus kyseessä. Haudutettu siis kolmessa eri tynnyrissä pidemmän aikaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Viskifoorumien tietojen perusteella Port Askaig on Caol Ilaa, pullotettu eri firman toimesta.

Tämä pitää paikkansa.

Onkos kukaan maistanut Bowmoren 100 proofia? Ostin litran pullon kun halvalla sain, mutten ole vielä maistanut. Oon kyllä vuosia harrastanut Islayta ihan tosissani, mutta vastaaviin ylisanoihin en ole törmännyt kuin 18yo extra black smokeheadin kohdalla (kuin siis tuon 100 proofin). Eli lyhyesti: onko kyseessä kuinka "juhlaviski"?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös